طراحی سازمان دیجیتال

طراحی سازمان دیجیتال

جهت طراحی سازمان دیجیتال لازم است چند سوال پاسخ داده شود:

  • یک سازمان چگونه می­‌تواند خود را به گونه‌­ای طراحی کند که دیجیتال شود؟
  • کدام یک از پرکتیس­‌های مدیریتی تاثیر بیشتری در بازطراحی سازمان دارند؟
  • کدام یک از ابعاد مدل عملیاتی سازمان برای دیجیتالی شدن موفق لازم است تغییر پیدا کند؟

اولین گام برای طراحی دیجیتال سازمان پیاده­‌سازی تحول دیجیتال است. جهت بازطراحی مدل عملیاتی سازمان لازم است بسیاری از فعالیت‌­های واحد کسب‌وکاری به صورت سرویس­‌های اشتراکی جدید طراحی شوند. طراحی و توسعه فرایندهای کسب‌وکاری، مدیریت سرمایه­‌های انسانی و مدیریت تجربه مشتری در اولویت قرار دارند. در ابتدای مسیر تحول دیجیتال، تمرکز بر روی کارکردهای داخلی است. بسیاری از مدیران برنامه اجرای تحول دیجیتال خود را بر مبنای چارچوب افراد- فرایند و فناوری طراحی می‌­کنند. در بعد افراد، سازمان­‌ها ساختارهای داخلی، نقش­‌ها و شاخص­‌های بهره‌­وری را بازطراحی می­‌کنند. فرایندهای کسب‌وکاری اصلی مورد تجدید نظر واقع می­‌شوند و در بعد فناوری برنامه‌­های کاربردی جهت ارائه خدمت به مشتریان، انبار داده، ابزارهای هوش تجاری و زیرساخت­‌های فناوری مورد توجه قرار می­‌گیرند.

فناوری­‌های تحول‌آفرین که هر سال روندهای مطرح آن توسط موسسات معتبری همچون گارتنر چاپ می­‌شود نیز یکی از تاثیرگذارترین پیشران­‌های تحول دیجیتال در سازمان به حساب می‌­آید. فناوری­‌های تحول‌آفرین از دو طریق به دیجیتالی شدن سازمان کمک خواهند کرد:

  • قرار دادن فناوری‌­های دیجیتال در محصولات و خدمات- مانند تعبیه جی­‌پی­‌اس و اینترنت اشیا روی محصولات و جمع‌آوری و تحلیل داده‌­های ایجاد شده
  • ارتباط میان مشتریان، کارمندان، شرکای کسب‌وکاری، تامین­‌کنندگان، سرمایه­‌گذاران و قانون‌گذاران در قالب اکوسیستم

طراحی تجربه مشتری پس از تمرکز بر روی کارکردهای داخلی سازمان صورت می­‌گیرد. طراحی تجربه در سازمان با دو رویکرد سازمان محور و مشتری محور انجام می­‌شود. از دیدگاه سازمانی، بر روی راه‌هایی برای طراحی تجربیات مشتری و فرآیندهای داخلی متمرکزشده تا امکان دستیابی به اهداف سازمانی را به حداکثر برساند. دیدگاه سازمان محور بر این فرض اساسی استوار است که سازمان‌ها می‌توانند تجربه‌ی مشتری را طراحی و مشخص کنند. به‌عبارت‌دیگر، محرک‌های ایجادشده توسط سازمان به همان صورت توسط گیرندگان درک می‌شود. فرض اصلی در دیدگاه مشتری محور، نامعقول بودن از سوی مشتریان است. بنابراین چشم‌انداز مشتری محور اذعان دارد که شرکت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند ارزش خود را به مشتری ارائه کنند و یا چگونگی درک مصرف‌کنندگان از تجربیات خودشان را مشخص کنند. درنتیجه، تجزیه‌وتحلیل‌ها در سطح خرد، تمایل به درک واکنش‌های شناختی، عاطفی و احساسی افراد دارند.

توجه به طراحی اکوسیستم یکی دیگر از موارد مهم در طراحی سازمان دیجیتال است. اکوسیستم کسب­‌وکار بیشتر از استعاره اکوسیستم­‌های بیولوژیکی استفاده شده است. با توجه به اکوسیستم­‌های موجود در طبیعت، اکوسیستم کسب‌وکار عبارت است از شکل­‌گیری سازمان­‌ها پیرامون ایده‌­های نوآورانه که علاوه بر رقابت، جهت ساخت محصول، ارائه خدمت و برآورده کردن نیازهای مشتری، با یکدیگر همکاری می­‌کنند.

توسعه مهارت­‌های دیجیتال در سازمان

به همان ترتیبی که یک شرکت موفقیت در روش‌­های دیجیتالی کار را تجربه می­‌کند، نگرش نسبت به فناوری­‌های دیجیتال نیز تغییر می‌­کند. این ذهنیت جدید به نوبه خود می­‌تواند در تصمیمات بعدی تاثیرگذار باشد به عنوان مثال مدیران تمایل بیشتری در سرمایه‌­گذاری کیفیت داده از خود نشان بدهند. جهت استفاده کامل از تحول دیجیتال لازم است سوالات اساسی در سه بعد پاسخ داده شوند:

جدول ۱. سوالات اساسی در ابعاد ساختار، افراد و فرایند

ساختار

آیا سازمان یک مدیر ارشد دیجیتال نیاز دارد؟

آیا مرکز تعالی دیجیتال در سازمان وجود داشته باشد که به صورت متمرکز متصدی تحول دیجیتال سازمان باشد و یا هر واحد کسب‌وکاری خودش واحد دیجیتال مخصوص به خود را داشته باشد؟

آیا سازمان در ساختار فعلی می‌­تواند به سمت چابکی ارزش محور حرکت کند و یا لازم است ساختار خود را بازنگری کند؟

افراد

آیا سازمان باید مهارت­‌های دیجیتال مورد نیاز خود را از طریق مقیاس وسیع داخلی تامین کند و یا از استعدادهای موجود در اکوسیستم بهره ببرد؟

آیا رویکرد سازمان این است که تراکم مهارت­‌های دیجیتال خود در یک واحد که بیشترین تاثیر را در عملکرد دارند باشد و یا به صورت مویرگی در تمامی بخش­‌های سازمان حضور داشته باشند؟

چگونه سازمان از اکوسیستم شرکا بهره بگیرد تا به توانایی­‌های مختلف زنجیره ارزش دسترسی پیدا کند؟

فرایند

آیا سازمان به روش کار فعلی پایبند است و یا روش کار و فرهنگ سازمان در گذر دیجیتال تغییر خواهد کرد؟

آیا برای دیجیتالی شدن سازمان برنامه به صورت مرحله به مرحله طراحی می­‌شود و یا یکباره این تغییرات در نظر گرفته شده است؟

آیا فرایندهای کسب‌وکاری موجود به خوبی نیازهای عصر دیجیتال مانند پاسخ زمان واقعی، پشتیبانی ۲۴ ساعته، شخصی­‌سازی و خطاهای نزدیک به صفر را برآورده می­‌سازند؟

 

چالش‌­هایی وجود دارد که سازمان دیجیتال با آن روبه‌رو می­‌شود و لازم است در مرحله طراحی به این مسائل فکر شود. با توجه به گزارش منتشر شده از ام­‌آی­‌تی در سال ۲۰۲۰ بیشترین چالش­‌هایی که سازمان دیجیتال با آن­ها رو به رو می‌شود به ترتیب زیر است:

  • چگونه ساختار سازمانی خود را با کسب‌وکار دیجیتال انطباق دهد
  • چگونه بهبود مستمر را در فرایندهای کسب‌وکاری فعال کند
  • چگونه سازگاری بهتری میان فناوری اطلاعات و کسب وکار برقرار کند
  • چگونه پیچیدگی عملیاتی رو به رشدی که به دلیل دیجیتالی شدن سازمان است، مدیریت کند؟
  • چگونه سیلوهای عملکردی را از بین ببرد؟
مقالات مرتبط:

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

فناوری دیجیتال چیست؟

رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم

منابع انسانی دیجیتال در یک نگاه (چیستی و چرایی)

سازمان دیجیتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this