ویژگی های عمده یک رهبر دیجیتال

ویژگی‌های رهبر دیجیتال

رهبری را می­‌توانیم هنر نفوذ بر افراد تعریف کنیم، به­‌طوری که آن­‌ها به­‌صورت داوطلبانه و از روی رغبت، فعالیت­‌های از پیش تعیین­‌شده‌­ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند. به بیان ساده‌تر رهبری به معنای تاثیرگذاشتن بر دیگران و همراه ساختن آن­‌ها در مسیر مورد نظر است. سازمان‌های امروز در مسیر دیجیتالی شدن به رهبرانی نیاز دارند که چالش‌­های مسیر را به‌جان بخرند و از سازمان خود یک زبده دیجیتال بسازند. آن‌ها به رهبران دیجیتال نیاز دارند.

رهبران دیجیتال، رهبرانی هستند که مسائل عصر دیجیتال را به­‌خوبی تعریف و چارچوب­‌دهی کرده، با محوریت فناوری­‌های تحول‌­آفرین برای آن­‌ها راه حل ارائه می­‌کنند و سازمانشان را برای حرکت در مسیر دیجیتالی شدن همنوا می­‌سازند.

رهبران دیجیتال می­‌دانند که داستان تحول دیجیتال، صرفا داستان فناوری نیست؛ بلکه آن­‌ها استراتژی، فرهنگ، نوآوری و مهارت‌­های کارکنان را به‌­عنوان حلقه­‌هایی در کنار فناوری در نظر می­‌گیرند که برای هدایت سازمان در مسیر دیجیتالی شدن، مورد نیاز است. شاید بتوان اصلی‌ترین نقش رهبران دیجیتال را، جلب مشارکت مشتاقانه کارکنان در مسیر تحول دیجیتال سازمان معرفی کرد. یکی از محبوب‌­ترین استراتژی­‌هایی که این روزها رهبران دیجیتال از آن استفاده می‌­کنند، استراتژی «قدم زدن و گپ زدن» است. این استراتژی، نشان از تلاش مستمر رهبران برای همراه ساختن افراد در این سفر پر فراز و نشیب است.

رهبران دیجیتال، رهبرانی هستند که می‌­توانند سازمان خود را در عصر دیجیتال به بهترین شکل هدایت کرده و آن را به سرمنزل مقصود برسانند. این رهبران، به چیزی بیش از ویژگی­‌های پایه­‌ای که همه رهبران در اعصار مختلف داشته­‌اند، نیاز دارند. در ادامه ویژگی‌های رهبران دیجیتال بررسی می‌شود.

ویژگی‌های رهبر دیجیتال

  • نگرش دیجیتال

مهم­ترین ویژگی رهبران دیجیتال، برخورداری از نگرش دیجیتال به منظور خلق بالاترین ارزش از طریق فناوری­‌های تحول­‌آفرین برای سازمان است. آن­‌ها مسائل سازمانی را با عینک دیجیتال نگاه می­‌کنند و همواره آماده‌­اند تا برای این مسائل، راه­‌حل­‌هایی از جنس دیجیتال ارائه کنند.

  • رویاپردازی دیجیتال

رهبران دیجیتال، رویاپردازانی قهار هستند؛ آن­‌ها با ایجاد تصویری الها‌‌‌‌م­‌بخش و جذاب از آینده، شور و اشتیاق تحقق رویا را در کارکنانشان به‌وجود می­‌آورند و جرات و اعتماد به­‌نفس حرکت به سمت این رویاهای متهورانه را در آن‌­ها ایجاد می­‌نمایند.

  • ارتباطات دیجیتال

رهبران دیجیتال برای جلب مشارکت مشتاقانه کارکنان، راهی جز نفوذ به قلب آن­‌ها ندارند و این نفوذ، جز با بهره‌­گیری از تعاملات موثر در یک شبکه ارتباطی قدرتمند محقق نخواهد شد. این رهبران باید زبان گروه‌­های مختلفِ کارکنان خود را بدانند و بتوانند متناسب با ویژگی­‌های هر گروه، گفتمان موثری را با آن­‌ها شکل دهند.

رهبران دیجیتال برای شناسایی مسائل و چالش‌­های عصر دیجیتال و همچنین تحلیل و اتخاذ تصمیمات مناسب، نیازمند دانش و سواد متناسب با این عصر هستند. امروز رهبران علاوه بر داشتن دانش کلی درباره فناور‌ی­‌های دیجیتال و ویژگی‌­های تحولی آن‌ها، باید به مهارت‌هایی همچون تفکر نقادانه، تفکر طراحی و سوادرسانه‌­ای مجهز باشند.

  • نوآوری دیجیتال

رهبران دیجیتال، خلاق هستند و به محدودیت­‌ها اجازه نمی­‌دهند که آن­‌ها را به بند بکشد، بلکه با بهره­‌گیری از تفکر خارج از چارچوب و خلق ایده­‌های نوآورانه، همواره سعی در عقب راندن موانع دارند.

  • ریسک‌­پذیری

رهبران دیجیتال می‌­دانند که بزرگترین ریسک در عصر دیجیتال، ریسک نکردن است؛ راهبردی که در این عصرِ به‌­سرعت در حال تغییر، قطعا به شکست می­‌انجامد. بنابراین، آن‌­ها پرچمداران نوآوری و تغییر در سازمان­‌ها هستند.

  • سازگاری و انعطاف‌­پذیری

داستان تحول دیجیتال، داستان یک تغییر بزرگ است، پس دور از ذهن نیست اگر بگوییم رهبر دیجیتال، به­‌عنوان پرچمدار این تحول در سازمان، باید نماد پذیرش و انعطاف در برابر تغییرات باشد.

  • چابکی و تجربه­‌گرایی

رهبران دیجیتال، خود را در قید و بند تشریفات دست­‌وپاگیر قرار نمی­‌دهند، بلکه آن‌­ها نتایج را بر مراحل و ابزارها، توسعه نمونه­‌های اولیه را بر تمرکز مفرط بر مستندسازی، پاسخگویی سریع به تغییرات را بر پایبندی کورکورانه به یک برنامه و ایجاد همکاری سریع را بر قراردادهای سفت و سخت ارجح می‌­دانند.

  • تفکر داده‌­محور

رهبران دیجیتال، با ارزش داده در عصر دیجیتال آشنا هستند. آن­‌ها تصمیم­‌گیری­‌های مبتنی بر بینش حاصل از تحلیل داده را جایگزین اتکای صرف به تحلیل‌­های ذهنی، شهودی و مبتنی بر احساسات می­‌کنند.

  • تفکر اکوسیستمی

رهبران دیجیتال این واقعیت را درک کرده‌­اند که در این عصر، به‌­تنهایی راه به جایی نخواهند برد. در همین راستا، آن­‌ها به­‌خوبی می­‌دانند که چگونه در یک اکوسیستم، به همکاری با سایر بازیگران بپردازند و با ایجاد هم‌­افزایی، بالاترین ارزش را برای سازمان خود بدست آورند.

منابع:

 

مقالات مرتبط:

حکمرانی دیجیتال چیست؟

رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم

رهبری تحول دیجیتال و شایستگی‌های آن

مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال

انتشار مقاله در حوزه رهبری دیجیتال در فصلنامه علمی مطالعات منابع انسانی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this