اینترنت اشیا؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

اینترنت اشیا؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط‌اند.

تعریف ایزو از اینترنت اشیاء آن را به عنوان زیرساختی از ارتباطات اشیاء، افراد، سیستم‌ها و منابع اطلاعاتی با خدمات هوشمند معرفی می‌کند که به آن‌ها اجازه پردازش اطلاعات جهان فیزیکی و مجازی و واکنش به آن را می‌دهد. آی‌تی‌یو، اینترنت اشیاء را زیرساخت جهانی برای اجتماع اطلاعات و ارائه خدمات پیشرفته به‌وسیله اتصال اشیاء (فیزیکی و مجازی) بر اساس فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی موجود و در حال تکامل می‌داند. اینترنت اشیاء به اکوسیستمی اشاره دارد که از دستگاه‌های مجزا با سنسورهای مختلفی شامل شده که از طریق شبکه‌هایی در ارتباط هستند.

این مفهوم ممکن است مدت‌ها قبل در صنعت به وجود آمده باشد اما امروزه به دستگاه‌های محاسباتی کوچک اشاره دارد. اشیاء و چیزهایی که حتی فکرش را نمی‌کنیم مثل غذا، پوشاک و دارو. با توسعه کاربرد اینترنت اشیاء، داده‌های زیادی تولید می‌گردند که نیاز به کاوش و تحلیل را افزایش می‌دهند. اشیاء از طریق سنسورها و شبکه‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده و اطلاعات را دریافت و آن‌ها را ذخیره و پردازش می‌نمایند.

برای تولید این مؤلفه‌ها صنایع زیرساختی نقش به سزایی دارند. صنایع زیرساختی شامل شرکت‌های سخت‌افزاری است که در آن پردازنده‌ها، تراشه‌ها، کیت‌ها و سخت‌افزارهای مربوط به شارژ کردن تولید می‌شود. شرکت‌های نرم‌افزاری که نرم‌افزارهای مربوط به رایانش ابری و سیستم‌عامل‌های موبایل و سیستم‌های امنیتی را می‌سازند، شرکت‌هایی که امکانات اتصال و شبکه‌ها را فراهم می‌نمایند و پروتکل‌های مختلفی ایجاد و روابط میان ماشین‌ها و اشیاء را تسهیل می‌کنند و همچنین شرکت‌های مخابراتی و فراهم‌کننده اینترنت در این بخش قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که سنسورها بسته به نوع فعالیت، انواع مختلفی دارند. مانند:
  • موقعیت
  • نیرو
  • فشار
  • جریان
  • صدا
  • رطوبت هوا
  • نور
  • رادیویی
  • دما
  • شیمیایی

تاریخچه اینترنت اشیاء

اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹، بکار برده شد و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه‌ام آی تی به دنیا معرفی گردید و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

مفهوم اینترنت اشیاء به‌وسیله یکی از افراد کمیته توسعه  آراف‌آی‌دی در سال ۲۰۰۰ رقم خورد.

او به امکان کشف اطلاعات در مورد یک شیء برچسب خورده به‌وسیله جست‌وجو در یک آدرس اینترنتی خاص و یا محتوای یک بانک اطلاعاتی اشاره نمود. از آن زمان واژه اینترنت اشیاء به مفهوم اشیاء روزمره‌ای که قابل‌تشخیص، مکان‌یابی، آدرس‌دهی و کنترل از طریق اینترنت باشند (چه از طریق آراف‌آی‌دی، شبکه بی‌سیم، شبکه ون و یا سایر ابزارها) گره خورد. اشیاء روزمره تنها شامل وسایل الکتریکی نیست؛ بلکه اشیایی که به‌هیچ‌وجه به آن‌ها به دید یک وسیله الکتریکی نمی‌نگریم را نیز شامل می‌شود. مانند غذا، پوشاک، مواد و قطعات (گرین‌وب). در نمودار زیر سیر تکامل و رشد تجهیزات متصل به اینترنت اشیاء نمایش داده شده است.

شکل ۱. نمودار روند تعداد و نوع اشیای متصل به اینترنت

شکل ۱. نمودار روند تعداد و نوع اشیای متصل به اینترنت

 

شکل ۲. نمودار بلوغ اینترنت اشیاء

شکل ۲. نمودار بلوغ اینترنت اشیاء

در شکل ۲ نمودار بلوغ اینترنت اشیاء نمایش داده شده است. در مرحلة اول ارتباط میان دستگاه‌ها و ذخیره‌سازی داده انجام می‌گیرد. در مرحله دوم بر روی داده‌های گردآوری‌شده نظارت صورت می‌گیرد و به‌نوعی بصری­سازی انجام می‌شود. این اطلاعات بصری سازی شده می‌تواند در آگاهی بخشی از وضعیت تجهیزات و دارایی‌ها و همچنین اصلاح فرآیندهای کسب‌وکار کمک‌کننده باشد. در مرحله سوم تحلیل بر روی این اطلاعات انجام گرفته و به پیش‌بینی‌ها و بهینه‌سازی با استفاده از اطلاعات گوناگون کمک می‌کند. در مرحله چهارم خودکارسازی صورت می‌گیرد و فعالیت‌های پیچیده و خودکار با یکدیگر هماهنگ شده تا فعالیت‌ها بسته به شرایط و با استفاده بهتر از تجهیزات انجام گیرند. در مرحله آخر هوشمندسازی ارتقاء می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر با شناسایی و پیش‌بینی شکست‌ها و بهینه‌سازی تجهیزات، نرخ بازگشت سرمایه و مزایای کسب شده سازمان‌ها به حداکثر خود می‌رسد.‌

روند توسعه اینترنت اشیاء

  • تحلیل هایپ سایکل گارتنر

اینترنت اشیاء از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در هایپ سایکل گارتنر در قسمت ظهور نوآوری آمده است. در سال ۲۰۱۳، ظهور ذرات هوشمند نیز در این قسمت ذکر شده و تا سال ۲۰۱۵، تحت عناوین مختلفی مانند پلتفرم اینترنت اشیاء، خانه‌های هوشمند و دفتر کار هوشمند شناسایی شده است.

شکل ۳. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2011

شکل ۳. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۱

شکل ۴. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2012

شکل ۴. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۲

شکل ۵. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2013

شکل ۵. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۳

شکل ۶. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2014

شکل ۶. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۴

شکل ۷. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2015

شکل ۷. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۵

در سال  ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، اینترنت اشیاء به نقطه اوج خود رسید و مفاهیم خانه هوشمند و دفتر کار هوشمند در قسمت ظهور قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۵، مفهوم جدید پلتفرم اینترنت اشیاء به ظهور رسید و در کنار خانه هوشمند قرار گرفت. ذرات هوشمند که در سال ۲۰۱۴ نشان داده نشده بود، دوباره در سال ۲۰۱۵ نمایش داده شد؛ اما از دفتر کار هوشمند در سال ۲۰۱۵ اثری نبود. در سال ۲۰۱۶ پلتفرم اینترنت اشیاء، دفتر کار هوشمند و ذرات هوشمند هنوز در مکان قبلی خود بودند. خانه هوشمند به نقطه اوج خود رسید و اتومبیل‌های خودکار نیز در این قسمت قرار گرفتند. با این تفاوت که بیش از ۱۰ سال برای کاربردی شدن آن‌ها زمان لازم است.

شکل ۸. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2016

شکل ۸. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۶

شکل ۹. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2017

شکل ۹. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۷

شکل ۱۰. نمودار هایپ سایکل گارتنر 2018

شکل ۱۰. نمودار هایپ سایکل گارتنر ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۷ پلتفرم اینترنت اشیاء به نقطه اوج رسیده و مابقی بر سر جای خود باقی مانده‌اند. در سال ۲۰۱۸ دفتر کار هوشمند به نقطه اوج خود رسیده و خانه هوشمند و رانندگی خودکار سطح ۴ در سیر نزولی قرار دارند. پلتفرم اینترنت اشیاء و ذرات هوشمند در مکان قبلی خود هستند.

  • تحلیل پتنت

در سایت لنز با جستجوی عبارت اینترنت اشیاء نمودار زیر نمایش داده شده است. در این نمودار پتنت‌ها در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل خود کاهش داشته است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ پتنت‌ها با شیب تندی افزایش می‌یابد و در سال ۲۰۱۴ شیب منفی و تعداد پتنت‌ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است. پتنت‌ها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ با رشد زیادی افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۵ شیب رشد کمی کاهش و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مجدد با شیب تندی افزایش یافته و به ۱۷۰۰ پتنت می‌رسد.

شکل ۱۱. نمودار تعداد پتنت‌های اینترنت اشیا

شکل ۱۱. نمودار تعداد پتنت‌های اینترنت اشیا

در گوگل پتنت نمودار زیر برای نمایش تعداد پتنت‌های موجود اینترنت اشیاء نمایش داده شده است و با استفاده از این نمودار می‌توان گفت که طی سال‌های اخیر میزان پتنت ثبت‌شده ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است. لازم به ذکر است که اکثر شرکت‌های ثبت‌کننده این پتنت‌ها از کشور چین می‌باشند.

شکل ۱۲. نمودار 1000 پتنت ثبت‌شده اینترنت اشیا

شکل ۱۲. نمودار ۱۰۰۰ پتنت ثبت‌شده اینترنت اشیا

  • تحلیل علم‌سنجی

در وب‌سایت وب آو ساینس حوزه‌های زیر در ارتباط با اینترنت اشیاء کار کرده‌اند. با جستجوی عبارت اینترنت اشیاء بیشترین حوزه مربوط به حوزه مهندسی برق و بعد از آن حوزه مخابرات می‌باشد. حوزه مهندسی برق ۱۱۵۸۰ مقاله و بعد از آن حوزه مخابرات با تعداد ۸۰۸۳ مقاله به ترتیب بیشترین تعداد مقالات را دارا هستند. کمترین تعداد مقالات اینترنت اشیاء در حوزه سایبرنتیک علوم کامپیوتر با ۳۱۷ مقاله می‌باشد.

شکل ۱۳. نمودار رشته‌های علمی مرتبط با اینترنت اشیا بر اساس مقالات

شکل ۱۳. نمودار رشته‌های علمی مرتبط با اینترنت اشیا بر اساس مقالات

در نمودار بالا تعداد کلی مقالات آورده شده است. با نگاه کلی می‌توان دریافت که تعداد مقالات در سال ۲۰۱۷ به حداکثر خود یعنی حدود ۸۰۰۰ مقاله رسیده است. رشد مقالات در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ زیاد شده؛ در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میزان رشد به حداکثر خود رسیده و در سال ۲۰۱۸ با شیب منفی کاهش یافته است.

شکل ۱۴. نمودار روند تعداد مقالات اینترنت اشیا

شکل ۱۴. نمودار روند تعداد مقالات اینترنت اشیا

رابطه اینترنت اشیاء با سایر حوزه‌های فناوری

از آنجا که مأموریت اصلی اینترنت اشیاء برقراری ارتباط میان ماشین‌ها و میان ماشین‌ها و انسان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها می‌باشد، می‌توان گفت فناوری نوآور و تحول‌آفرینی است که قبل از آن هیچ فنّاوری مجزایی وجود نداشته که این کارکردها را به طور خاص دارا باشد. جدول ۱ ارتباط این فناوری را با سایر حوزه‌های فناوری تحول دیجیتال نشان می‌دهد.

جدول ۱. رابطه اینترنت اشیا با حوزه‌های فناوری تحول دیجیتال

جدول ۱. رابطه اینترنت اشیا با حوزه‌های فناوری تحول دیجیتال

زنجیره ارزش اینترنت اشیاء

بر اساس مطالعات و جستجوهای صورت گرفته زنجیره ارزش‌های زیر برای اینترنت اشیاء بدست آمد.

شکل ۱۵. زنجیره ارزش اینترنت اشیاء

شکل ۱۵. زنجیره ارزش اینترنت اشیاء

بر اساس جمع‌بندی موارد فوق، زنجیره ارزش اینترنت اشیاء در شکل ۱۵ نمایش داده شده است. این زنجیره ارزش حاکی از آن است که دو بازیگر اصلی در این زنجیره، تأمین‌کنندگان فناوری و ارائه‌دهندگان خدمات هستند. در بخش تأمین‌کنندگان فناوری، شرکت‌های سخت‌افزاری سنسورها، شبکه، تراشه‌های درونی و دوربین‌ها را فراهم می‌کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری نیز سیستم‌هایی نظیر سیستم‌های عملیاتی اینترنت اشیاء، ابزارهای توسعه، مدیریت داده و سیستم‌های مدیریت تجهیزات را ایجاد می‌کنند. تأمین‌کنندگان شبکه نیز فیبر نوری، کلود و وای‌فای را فراهم می‌نمایند. در بخش ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت اشیاء حوزه‌های ایجاد ارتباطات انسان با انسان، انسان با ماشین، ماشین با ماشین، ذخیره‌سازی داده و تحلیل اطلاعات قرار می‌گیرند.

کاربردهای اینترنت اشیا

بخش‌های مختلفی تحت تأثیر اینترنت اشیاء قرار می‌گیرند و کاربرد واحدی برای «اینترنت اشیاء» وجود ندارد. هرگاه در مورد چگونگی تأثیرگذاری اینترنت اشیاء در جهان سخن می‌گوییم، افراد به لیستی از کاربردها نظیر اتومبیل‌های خودکار و متصل، ابزارهای متصل اشاره دارند اما انشعابات اینترنت اشیاء ورای این کاربردهاست و در صنایع مختلف، فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی را ایجاد می‌نمایند.

  • صنایع بهره‌بردار اینترنت اشیاء

برخی از کاربردهای اینترنت اشیاء در صنایع مختلف عبارت‌اند از:

    • مخابرات

با میلیاردها دستگاه متصل به اینترنت، اتصال آنلاین و شبکه‌ای برای این دستگاه‌ها مورد نیاز است. اتصالات بیشتر، اشتراک بیشتری را برای دریافت خدمات داده از فراهم‌کنندگان مخابراتی، طلب می‌کند.

    • انرژی

صنایع انرژی باید عملیات خود را در مناطق دوردست مانند حوزه‌های نفتی و گازی مدیریت کنند که نیازمند نظارت مداوم است. این شرکت‌ها به اینترنت اشیا روی آورده‌اند تا عملکرد دارایی‌های خود را مورد نظارت قرار دهند، تجربه مشتریان خود را توسعه دهند و بازدهی کلی را افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال، پهپادهای مجهز به دوربین می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند بر ایمنی میدان‌ها و تأسیسات تولید نظارت کنند و هرگونه نقص و ناهنجاری را قبل از اینکه به خطر بزرگی تبدیل شود، شناسایی کنند.

    • خدمات مالی

فشارهای وارد بر بانک‌های بزرگ و سنتی را با ظهور اپلیکیشن‌های نوآور اینترنت اشیاء که با عنوان فین تک شناسایی می‌شوند، می‌توان به آسانی دید. البته این فشارها با کسب مزایای قابل‌توجهی همراه است. با گسترش اینترنت اشیاء و استفاده از ابزارهای متصل به اینترنت در تراکنش‌های بانکی، موضوع امنیت بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین با معرفی کش‌پوینت، مصرف‌کنندگان می‌توانند با دستگاه‌های خود تراکنش‌های ملی نظیر گرفتن وام و جابه‌جایی پول‌های خود را انجام دهند. سازمان‌های خدمات مالی نیاز به امنیت بالایی دارند و بیش‌ازپیش به دوربین‌های به هم متصل و دیگر سنسورهای تصویری وابسته‌اند تا از موفقیت تأسیسات خود اطمینان حاصل کنند.

    • بهداشت و درمان

در صنعت بهداشت، در مورد تجربیاتی که مشتریان هم به‌عنوان همراه بیمار و هم در اتاق‌های انتظار و اورژانس به دست می‌آورند، نگرانی‌هایی وجود دارد. سازمان‌های بهداشتی هم جزو پیشتازان استفاده از اینترنت اشیاء هستند. در این صنعت، ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل ضروری‌ترین ابزارها محسوب می‌شوند. نظارت درون بیمارستانی از بیماران و یا از راه دور)افراد مسن( و یا مراقبت آن‌ها از منزل نیز از قابلیت‌های اینترنت اشیاء است.

مراقبت از بیماران دارای بیماری‌های مزمن بدون نیاز به حضور در محل منجر به کاهش حضور افراد به بیمارستان‌ها خواهد شد و نتیجه آن هزینه کمتر و کاهش زمان اقامت در بیمارستان خواهد بود. اندازه‌گیری اشعه ماوراءبنفش و مطلع ساختن افراد از اینکه به مناطقی خاص وارد نگردند و یا در ساعاتی خاص از قرارگیری در جلوی اشعه خودداری کنند، نیز از دیگر قابلیت‌های اینترنت اشیاء است.

    • تولید صنعتی

تولیدکنندگان، بیش از شرکت‌هایی که در صنایع دیگر فعالیت می‌کنند، به ماشین‌آلات سنگین برای تولید محصول نیاز دارند و بنابراین، علاقه زیادی دارند که در مورد عملکرد این ماشین‌ها بدانند. سازمان‌های تولیدی فرصت‌های زیادی پیش روی خود دارند. از تصویرسازی کامپیوتری دستگاه‌ها تا مدیریت و پیگیری حمل کالاها که به سیستم‌های توسعه‌یافته با هوش مصنوعی مرتبط هستند و می‌توانند رویدادها را قبل از آنکه رخ دهند پیش‌بینی و حتی اصلاح کنند، طیف وسیع کاربرد اینترنت اشیا را در این بخش نشان می‌دهد. اینترنت اشیاء در تولید مفهوم جدیدی نیست. بسیاری از تسهیلات تولید به سنسورهای هوشمند و یادگیری ماشینی برای انطباق بر خط فرآیندها وابسته‌اند. داده‌های حاصل‌شده و تحلیل‌های انجام‌گرفته، کارایی و کیفیت را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

اطلاعات جمع‌آوری شده در پیش‌بینی زمان از کار افتادن ماشین‌ها استفاده می‌شود و بنابراین عملکرد ماشین‌ها و طول عمرشان با نگهداری پیش‌بینانه افزایش می‌یابد. کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت تولید به نگهداری محدود نمی‌شود. تولید وسایل و ابزارهای الکتریکی نیز تحت تأثیر این فناوری‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از کدهای مختلف، ضمانت همکاری و ارتباط بین وسایل و ابزارها را مشکل می‌سازد.

    • خرده‌فروشی

با ترکیب خرید فیزیکی و خرید آنلاین، صنعت خرده‌فروشی نیز تحت تأثیر اینترنت اشیاء قرار گرفته است. همان‌طور که اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی کاربرد دارد و در بررسی و ارزیابی ویژگی‌های محیطی و وضعیت گیاهان استفاده می‌شود؛ در خرده‌فروشی و سوپرمارکت‌ها نیز برای شناسایی الگوی خرید و رویکرد فروششان کمک‌کننده خواهد بود.

با استفاده از اینترنت اشیاء، رفتار و عکس‌العمل‌های مشتری موردمطالعه و ارزیابی قرار می‌گیرد و بر مبنای آن سفارش محصولات انجام خواهد گرفت. بیشتر خرده‌فروشان از تجزیه‌وتحلیل‌هایی استفاده می‌کنند تا به درک بهتری از اولویت‌ها و رفتار مشتری برسند. برجسته‌ترین منابع داده اینترنت اشیاء در این صنعت عبارتند از سیستم‌های کامپیوتری و سنسورها. در نتیجه استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت خرده‌فروشی، هزینه‌های بسیاری از جمله هزینه انبارداری محصولات کاهش می‌یابد.

    • حمل‌ونقل

حمل‌ونقل یعنی حرکت و لجستیک و سیستم‌های اینترنت اشیاء نقش مهمی در مدیریت حمل‌ونقل ایفا می‌کنند. مهم‌ترین موارد استفاده از این فنّاوری در صنعت حمل‌ونقل به افزایش بهره‌وری، نظارت لجستیکی و مسیریابی مربوط می‌شود.

    • کشاورزی

کشاورزی یکی دیگر از صنایعی است که از اینترنت اشیاء بهره می‌برد. نوآوری‌های فناورانه در این حوزه جدید نیست اما کشاورزان و سازمان‌های کشاورزی با استفاده از اینترنت اشیاء، توانایی تولید بیشتر و تأمین تقاضای جمعیت رو به افزایش جهانی را دارند. کاربردهای اینترنت اشیاء در این صنعت شامل استفاده از سنسورها و پهپادهای هوشمند است که نظارت و کنترل از راه دور پمپ‌ها و سایر تجهیزات را سبب می‌شود.

همچنین با استفاده از این سنسورها می‌توان محیط را نیز ارزیابی کرد و سطح شیمیایی آن، خاک و کیفیت هوا را بررسی نمود. این نظارت خودکار، به تغییرات رطوبت و دما پاسخ خواهد داد. با پیشرفت این فناوری‌ها کارایی و هزینه- اثربخشی فرآیندها افزایش خواهد یافت. نظارت فقط برای محیط و ماشین‌آلات نیست؛ بلکه با استفاده از این قابلیت می‌توان دانه‌ها و گیاهان را نیز مورد بررسی و برای هریک از آن‌ها یک قانون یا روش برای تغذیه و درمانشان قرار داد.

    • تبلیغات

صنعت تبلیغات نیز تحت تأثیر اینترنت اشیاء قرار خواهد گرفت. با ارتباطات بین همه چیز، از پوشیدنی‌ها تا اتومبیل شخصی، محصولات هوشمند کانال ارتباطی جدیدی برای تبلیغ‌کنندگان فراهم آورده است. زمانی که دستگاه‌های متصل، الگوی رفتاری، حرکتی و نقاط تماس مؤثر بر مصرف‌کنندگان را شناسایی می‌کنند، به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کنند تا به حداکثر اثربخشی در تبلیغات دست یافته و زمان مناسب ارسال تبلیغات مشخص می‌نمایند.

    • توریسم و سرگرمی

شیوه مسافرت و تجارب افراد نیز تغییر کرده و تحت تأثیر اینترنت اشیاء قرار گرفته است، بخصوص در هتل‌ها و مکان‌های اقامتی. به‌عنوان مثال سنسورها و دوربین‌های شناسایی عاطفه به کارمندان هتل‌ها در پیش‌بینی احساس مهمان‌ها و تشخیص اینکه آیا گرسنه هستند یا خیر و ارائه پیشنهادات غذایی بر مبنای ترجیحات آن‌ها کمک می‌نمایند. این شخصی‌سازی در تمام جنبه‌های اتاق مهمانان از جمله دما و نور می‌تواند مؤثر باشد.

    • تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار

بازار بزرگ و کشف نشده­ای برای شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای امنیتی تولید می‌کنند، وجود دارد. به دلیل ارتباطات شبکه‌ای غالب میان ابزارها احتمال حمله به شبکه افزایش خواهد یافت. اینترنت اشیاء نیاز به نرم‌افزاری دارد که از اطلاعات خصوصی و خود ابزار محافظت نماید. ابزارهای متصل به اینترنت به‌سوی قدرت پردازش کم و حافظه اندک می‌روند و در نتیجه اجرای الگوریتم‌های امنیتی در این ابزار مشکل خواهد شد. همچنین تعداد رو به رشد ریزتراشه‌ها و ریزپردازنده‌ها، تولید سخت‌افزار را افزایش داده است. شرکت‌های برتر در تولید فناوری مثل سیسکو، پاناسونیک و شارپ با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا اینترنت اشیاء را در خانه‌ها، ماشین‌ها و زندگی بیاورند و امکان ارتباط وسایل با یکدیگر را فراهم نمایند.

    • نفت و گاز

در صنایع نفت و گاز، چالش‌هایی همچون بلایای طبیعی، نشت لوله نفت و گاز و محدودیت‌های ارتباطی و نظارتی مختلفی وجود دارد که بدون استفاده از فناوری می‌تواند منجر به پیامدهای مالی و حتی جانی قابل‌توجهی شود. امروزه اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز به ردیابی و نظارت بر منابع، جمع‌آوری گسترده داده، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان نظارتی، ایمنی بیشتر و به طور کلی افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

    • خودروسازی

کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این خصوص پیش‌بینی کرده‌اند که تا دو سال آینده یعنی ۲۰۲۰ میلادی، بالغ بر ۲۵۰ میلیون دستگاه خودروی متصل به اینترنت اشیا در جهان وجود داشته و در خیابان و بزرگراه‌های شهرها و کشورهای مختلف تردد خواهند کرد. آن‌ها در ادامه افزودند که بازار جهانی اینترنت اشیا در صنعت خودروسازی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۷.۱ تریلیون دلار رشد خواهد کرد چرا که کارشناسان بر این باورند که فناوری‌های نوینی نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند تحولات عظیم و مثبتی را در نسل آینده خودروهای جهان ایجاد کند.

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خودروهای خودران و هوشمند به کار برده می‌شود که بدون نیاز به راننده قادر است موانع، افراد پیاده و وسایل نقلیه دیگر را در فواصل مکانی و زمانی مختلف به‌صورت کاملاً خودکار تشخیص بدهد. با توجه به آنکه خودروهای خودران این روزها از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی شرکت‌های تولیدکننده خودرو و همچنین غول‌های فنّاوری برخوردار شده‌اند،  این روزها شرکت‌های خودروساز بسیاری درصدد تولید این نوع خاص و جدید از خودروها هستند تا بتوانند علاوه بر به رخ کشیدن فنّاوری‌های جدید و به روز خود، به تکامل صنعت خودروسازی نیز بپردازند.

در صنعت خودروسازی، استفاده از برنامه‌های کاربردی که شامل «اشیاء هوشمند» است برای نظارت و گزارش دهی هر قطعه، از فشار باد تایر اتومبیل تا نزدیکی سایر وسایل نقلیه را شامل می‌شود. سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک، سیستم‌های تعمیر و نگهداری هوشمند راه‌ها (زمینی، هوایی و دریایی) و سیستم‌های هوشمند پارکینگ از دیگر قابلیت‌های اینترنت اشیاء می‌باشد.

  • حوزه‌های کاربری اینترنت اشیاء
    • خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند

ساختمان‌های تجاری و مسکونی هر دو از ابزارهای اینترنت اشیاء سود می‌برند. از چشم‌انداز صنعتی، اینترنت اشیاء بهینه‌سازی انرژی در وسایلی نظیر سیستم‌های گرمایشی هوشمند، یخچال، دوربین‌ها و چراغ‌های امنیتی متصل را سبب می‌گردد. بازار خانه‌های هوشمند بر مبنای رویکرد هاب برای کنترل وسایل متصل به اینترنت بنا شده است؛ رویکردی که به افراد کمک می‌کند که از وسایل مختلف استفاده نمایند.

این نوع ابزارهای مبتنی بر هاب، برای اتصال پروتکل‌های ارتباطی مختلف که توسط ابزارهای اینترنت اشیاء استفاده می‌شود و بنا نهادن قوانینی که برای خانه و از مکان مرکزی خانه نگه‌داری و کنترل می‌کنند، کاربرد دارد. بنابراین یک سری قوانین سازگار و عملکرد وجود دارد و هر کاربر با استفاده از تلفن همراه با هاب در تعامل است و می‌تواند قوانین و ابزارها را تغییر دهد. انتشار الکسا و گوگل هوم تقاضای فناوری‌های خانه هوشمند را در بین مصرف‌کنندگان افزایش داده است.

    • پوشیدنی‌ها

پوشیدنی‌ها دسته در حال رشد اینترنت اشیاء بوده و شامل هر پردازنده‌ای است که بر روی بدن پوشیده می‌شود. این ابزارها به سنسورهای مربوط به بدن نظیر میزان ضربان قلب، دما و سنجش فشار مجهز می‌باشد. در حال حاضر، بخش اعظم پوشیدنی‌ها ساعت‌های هوشمند هستند که اطلاعاتی را که مربوط به سلامتی و نظارت بر عملکرد بدنی است، تولید می‌نمایند.

    • زنجیره تأمین

ابزارهای اینترنت اشیاء در تغییر مدیریت زنجیره تأمین نقش اساسی دارند. سنسورهای هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیاء، شناسایی محصولات را در طول زنجیره ممکن می‌سازند و در نتیجه به کاهش گلوگاه‌ها، افزایش کارایی و درنتیجه کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌نماید. بدین صورت و با استفاده از اطلاعات محیطی، فرآیند حمل‌ونقل را آسان می‌نماید.

مقالات مرتبط:

مبانی اینترنت اشیاء

معماری و اکوسیستم اینترنت اشیاء

کاربردهای اینترنت اشیاء

کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this