در چند سال اخیر این مطلب را با احتیاط و از منظر مشاهدات میدانی و تحلیلهای خود عرض میکردم تا اینکه در سال ۲۰۲۲، مطلبی در مجله مدیریتی دانشگاه امآیتی نیز با انجام مطالعات موردی چندگانه در صنعت، به این یافته اشاره کرد.
داستان این است که برای تحول، به قابلیتهای تحول نیاز داریم و ساخت این قابلیتها (و اساسا هر نوع قابلیتسازی)، فرایندی تدریجی، زمانبر و حوصلهبر است. زمانی که این قابلیتها بهمیزان قابل قبولی ساخته شود، آنگاه میتوان منتظرِ «لحظه تحول» بود. بهعبارتی دیگر، برای متحول شدن، باید «شایستهی تحول» شد و این شایستگی بهصورت بیگبنگی و بهیکباره بهدست نمیآید.
ویدئو، زحمت و سلیقهی دبیرخانهی دوره دیبیای تحول دیجیتال دانشگاه تهران است که از جلسه اختتامیه کد ۶ این دوره تهیه شده است.