مشاوره و اجرای پروژه تحول دیجیتال

مشاوره و اجرای پروژه تحول دیجیتال

فناوری‌های دیجیتال درحال درنوردیدن مرزهای کسب‎و‎کار در تمامی صنایع هستند و نمی‌توان سازمانی را متصور شد که در آن دیجیتالی شدن رخ نداده باشد و یا در آینده نزدیک برای آن اهمیت پیدا نکند. سازمان‌های امروز در معرض سونامی دیجیتال قرار گرفته‌اند و صرفا دو گزینه برای انتخاب دارند. راه اول، ناسازگاری با اقتضائات این عصر و عدم حرکت در مسیر تحول که نتیجه‌ای جز نابودی برای آن‌ها به همراه نخواهد داشت و راه دوم، بازآفرینی خود برای ارزش‌آفرینی در عصر دیجیتال و ایجاد تغییری بنیادین که تمامی ابعاد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و متناسب با الزامات این عصر نماید. در این خصوص می‌توان از تعبیر داروینسیم دیجیتال استفاده کرد. همانطور که داروین در نظریه انتخاب طبیعی، معتقد بود، موجوداتی امکان بقا خواهند داشت که با تغییرات محیطی منطبق شوند، کسب‌وکارهایی در عصر دیجیتال به حیات خود ادامه خواهند داد که نسبت به تحولات فناورانه منعطف بوده و بتوانند خود را بازآفرینی نمایند.

تحول دیجیتال را می‌توان تنها راه بقای سازمان‌ها در عصر دیجیتال دانست و هیچ پناهگاهی جز آن، برای در امان ماندن در این عصر وجود ندارد. بدین منظور سازمان‌ها می‌بایست با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین از تفکر تا عملکرد بازآفرینی شده تا قابلیت‌های لازم برای رقابتی ماندن در این عصر را به دست آورند و به سازمانی در تراز عصر دیجیتال تبدیل شوند.
با این اوصاف، سازمان شما فارغ از اینکه در چه صنعتی فعال است، چند سال از عمر آن می‌گذرد و چه ابعادی دارد، راهی جز تحول دیجیتال و رهسپاری در این سفر ندارد.

اما دیتیجی (گروه تحول دیجیتال) به‌عنوان مرجع تخصصی این حوزه در کشور، چگونه راهنمای شما در این مسیر خواهد بود؟ دیتیجی، از دو مسیر «ارائه خدمات مشاوره‌ و کوچینگ» و «اجرای پروژه‌های حوزه تحول دیجیتال»، سازمان‌ها را در مسیر تحول دیجیتال همراهی می‌کند که در ادامه به اختصار هریک تشریح خواهد شد.

ارائه خدمات مشاوره‌ و کوچینگ تحول دیجیتال

ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تحول دیجیتال با توجه به اقتضائات سازمان و به صورت گام به گام، با هدف توانمندسازی سازمان و ارتقا بلوغ دیجیتال آن صورت خواهد گرفت. مشاوره و کوچینگ تحول دیجیتال با نگاهی چابک، مسئله‌محور و سازمان‌گستر (چتری) ارائه می‌شود.

رویکرد چابک در مشاوره این فرصت را برای سازمان‎ها فراهم می‌کند تا به دور از تولید هرگونه مستندات سازمانی حجیم و غیرکاربردی، به دنبال دستاوردهای سریع در کوتاه‎مدت و منافع پایدار در میان‎مدت و بلندمدت باشند و با نگاهی چرخه‌ای و برپایه نتایج حاصل از بازخوردها و درس‌آموخته‌های اقدامات در مسیر بهبود مستمر، در حوزه تحول دیجیتال حرکت نماید.

رویکرد مسئله‌محور در مشاوره و کوچینگ به این معناست که مشاوره، متمرکز بر مسائل کلان کلیدی سازمان ارائه می‌شود. در مسیر مشاوره با شناسایی مسائل، سعی بر این است تا به کمک ارائه راهکارها و ابتکارات دیجیتال در مسیر حل مسائل گام برداشته شود. رویکرد مسئله‌محور به سازمان کمک می‌کند تا در مسیر تحول دیجیتال از نگاه مدگرایانه اجتناب نماید و با نگاهی عمل‎گرایانه طعم نتایج تحول دیجیتال را در شاخص‌های کلیدی عملکرد خود بچشد.

در نهایت رویکرد سازمان‌گستر و چتری به این موضوع تاکید می‌کند که تحول دیجیتال محدود به یک واحد یا بخش سازمان نیست و سعی می‌شود با نگاهی سیستمی، راهکارهای دیجیتال برای بخش‌های مختلف سازمان اهم از منابع انسانی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، استراتژی، تحقیق و توسعه، مالی و … ارائه شود.

اجرای پروژه‌های حوزه تحول دیجیتال

خدمت دیگری که دیتیجی در مسیر تحول دیجیتال سازمان‌ها ارائه می‌دهد، اجرای پروژه‌های مرتبط با این حوزه است. اجرای پروژه‌ها در این حوزه نیز با رویکری چابک، مسئله‌محور، اکوسیستمی و چتری با توجه به ویژگی‌های خاص هر سازمان صورت می‌پذیرد. مهمترین پروژه‌هایی که در این حوزه قابلیت اجرا دارند، در ادامه معرفی می‌شود.

بلوغ‌سنجی دیجیتال سازمان

سازمان‌ها به‌منظور شروع به تجربه‌گری در حوزه تحول دیجیتال در وهله اول باید به بینش جامعی از وضعیت فعلی و بلوغ دیجیتال خود برسند. لذا بلوغ‌‌سنجی دیجیتال را می‌توانیم اولین گام در مسیر تحول دیجیتال یک سازمان بدانیم. سازمان‌ها با استفاده از یک مدل سنجش بلوغ استاندارد و جامع، با دستیابی به بینش مناسب از وضعیت فعلی دیجیتال، می‌توانند نقاط قوت و ضعف دیجیتال را شناسایی و جهت رشد و ارتقاء خود در این حوزه برنامه-ریزی نمایند و بدانند از کجا و چگونه باید شروع کنند. بلوغ‌سنجی دیجیتال همچون قطب‌نمای سفر دیجیتال است که مسیر را برای سازمان‌ها مشخص می‌کند. مدل تحول دیجیتال ۲۰۲۰۰، بلوغ دیجیتال سازمان‌ها را با توجه به ابعاد ده‌گانه تحول دیجیتال و با بهره‎گیری از ۱۰۰ شاخص عملیاتی، با نگاه چابک ارزیابی می‎کند و سطح بلوغ دیجیتال هریک از شرکت‌ها را مشخص می‌نماید که می‌تواند پایه برای تعریف ابتکارات جهت تجربه‌گری در این حوزه باشد. درنتیجه بلوغ‌سنجی دیجیتال سازمان‌ها قادر خواهند بود که با آگاهی از سطح بلوغ دیجیتال خود، برای رشد و ارتقاء در این حوزه برنامه‌‌ریزی نمایند. در این مدل علاوه بر ارزیابی بلوغ دیجیتال، نقاط قوت و ضعف هریک از سازمان‌ها در حوزه دیجیتال شناسایی می‌شود و این مورد اولین گام برای ترسیم نقشه‌راه تحول دیجیتال آن‌ها خواهد بود. مدل تحول دیجیتال ۲۰۲۰۰ در دانشگاه تهران توسعه یافته و در شش دوره ارزیابی ملی تحول دیجیتال نیز از آن استفاده شده است و بیش از ۸۰ سازمان ایرانی از صنایع مختلف با این مدل بلوغ‌سنجی شده‌اند. این مدل با بررسی جامع تمامی مدل‌های مطرح بلوغ‌سنجی دیجیتال طراحی شده است. این مدل در شش سال عمر خود به صورت مستمر بهبود یافته و امروز آخرین ویرایش آن در سازمان‌ها به کار گرفته می‌شود. به منظور طراحی این مدل، مدل‌هایی همچون کپچمینای، فارستر، مکنزی، دیلویت، پی‌دبلیوسی، بی‌سی‌جی، نویلند ، سیسکو و تی‌ا‌م فروم به صورت کامل تحلیل شده‌اند و مدلی متناسب با بوم کشور ارائه شده است.

تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال سازمان

تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال گام به گام مسیر حرکت سازمان را در سفر دیجیتال مشخص می‌نماید. سعی در پروژه تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال این است که به چابک‌ترین روش ممکن، دید مناسبی از وضعیت موجود و بلوغ دیجیتال سازمان حاصل شود و با طراحی چشم‌انداز و تحلیل شکاف دیجیتال در این حوزه، مراحل تحول دیجیتال سازمان و ابتکارات و راهکارهای مدنظر در این مسیر طراحی گردد. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین اقدامات در پروژه تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال هر سازمان، طراحی متدولوژی‌های مناسب‌سازی شده (چرخه حیات، ابزارها و تکنیک‌ها) تحول دیجیتال و طراحی چارچوب کلان مناسب‌سازی شده تحول دیجیتال است که این مورد در پروژه‌های اجرا شده توسط دیتیجی مدنظر قرار می‌گیرد.

تدوین گزاره ارزش و ارتقاء تجربه کارکنان سازمان در عصر دیجیتال

امروز و در عصر دیجیتال، جذب و نگهداشت استعدادها و نیروهای انسانی کیفی به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها تبدیل شده است. از این رو سازمان‌های این عصر ملزم به ارتقا تجربه کارکنانشان و توسعه برندکارفرمایی خود هستند. در این مسیر یکی از مهمترین الزامات نیز تدوین گزارش ارزش کارکنان در عصر دیجیتال است که معین می‌کند چه داستان جذاب و قانع‌کننده‌‌ای باید توسط سازمان روایت و چه بسته محصولات و خدمات باید به کارکنان ارائه شود تا در آن‌ها انگیزه و تعهد ایجاد نماید و بهره‌وری و عملکرد را برای سازمان به ارمغان بیاورد. در پروژه تدوین گزارش ارزش و ارتقاء تجربه دیجیتال کارکنان، ویژگی‌ها و اقتضائات سازمان بررسی و پس از آن با توجه به راهبردها و سیاست‌های سازمان، گزارش ارزش کارکنان متناسب با عصر دیجیتال طراحی خواهد شد. در کنار این موضوع با ترسیم نقشه سفر کارکنان و به ‎دنبال آن، بررسی وضعیت تجربه کارکنان و شناسایی لحظات نگرش‌آفرین ناخوشایند، راهکارها و ابتکاراتی برای تحول تجربه کارکنان ارائه می‌شود.

تدوین برنامه توسعه فرهنگ و مهارت‌های دیجیتال سازمان

تحول دیجیتال بیش از آنکه مسئله‌ای فناورانه باشد، تحولی فرهنگی و اجتماعی در سازمان است و در بررسی‌های مختلف، موانع فرهنگی و مهارتی از اصلی‌ترین عوامل شکست طرح‌های تحول دیجیتال معرفی شده است. سازمان‎ها باید در مسیر تحول دیجیتال ویژگی‌های فرهنگی متناسب با این عصر را نیز پرورش دهند و ساختار مهارتی کارکنان خود را نیز متحول سازند. از این‎رو یکی از مهترین اقدامات در مسیر تحول دیجیتال، شناسایی ابعاد فرهنگی منتخب و برنامه‌ریزی برای پرورش آن‌ها و تدوین برنامه ارتقاءمهارت / بازمهارت‌آموزی دیجیتال است. در این مسیر دیتیجی با تحلیل ارکان استراتژیک و نقشه‌راه تحول دیجیتال سازمان، چارچوب فکری ذینفعان و ویژگی‌های خاص هر سازمان، با شناسایی ابعاد فرهنگ دیجیتال خاص هر مجموعه، برنامه‌ای به منظور پرورش آن طراحی می‌نماید. در کنار این موضوع با توجه به نیازمندی‌‌ها، ساختار مشاغل، وضعیت مهارتی و نقشه‌راه تحول دیجیتال هر سازمان برنامه‌ای به منظور توسعه مهارت‌های دیجیتال تدوین می‌گردد.

همچنین در راستای توسعه نگرش و…، دیتیجی می‎تواند پادکست‎ها، ویدئو‎کست‌‎ها و گزارشات حرفه‎ای و کاربری ویژه سازمان‎ها تولید نماید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که تمامی خدمات دیتیجی، تحت راهبری و نظارت مستقیم دکتر شامی زنجانی ارائه می‌شود. برای دریافت مشاوره و اطلاعات تکمیلی می‌توانید با شماره ۹۱۰۳۱۵۱۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this