مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و همکاران با عنوان «ملاحظات معماری سازمانی بانک ها در عصر تحول دیجیتال» در پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد.
چکیده مقاله:
زمینه و مسئله تحقیق: در دنیای تغییرات مستمر، تحول دیجیتال به موضوعی ضروری و عامل کلیدی بقای سازمان
ها تبدیل شده است. این موضوع، نه تنها تغییری فناورانه، بلکه تغییرات بنیادین در تمامی ابعاد و به بیان ساده تحول کسبوکار است. بانک
ها مانند سایر سازمان
ها در عصر دیجیتال با ویژگی
های متفاوتی مانند ظهور فناوری
های تحول آفرین و مدل
های کسبوکار جدید، حضور در اکوسیستم
ها و افزایش اهمیت بالای تجربه مشتری، روبه
رو می
شوند. جهت بازنگری معماری سازمانی با رویکرد تحول دیجیتال لازم است ویژگی
های متمایزکننده بانک دیجیتال با بانک
های سنتی به خوبی شناسایی شوند. چرا که این ویژگی
ها بر انتخاب رویکرد چارچوب معماری سازمانی و همچنین مکتب فکری معماری سازمانی تاثیر گذار هستند.
روش تحقیق: در این پژوهش، ابتدا با روش مرور نظاممند مبانی نظری، ۲۸۴ مقاله با کلمات کلیدی مرتبط با بانکداری دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگیهای متمایز کننده این بانک با بانکهای سنتی به دست بیاید. جهت شناسایی شاخصها و دستهبندی آنها با استفاده از مرور نظاممند علاوه بر پژوهشگر (کدگذار ۱) توسط یک فرد متخصص مرور سیستماتیک (کدگذار ۲) نیز انجام شد. با توجه به مقدار ضریب کاپا ۸۰۴/، شصت ویژگی کلان متمایزکننده بانک دیجیتال عبارتند از: مشتریمحور، سرویسمحور، مبتنی بر اکوسیستم، انطباق با فناوریهای دیجیتال، استراتژی تحول دیجیتال و پلتفرممحور که در قالب ۱۸ ویژگی خرد، کدگذاری شدهاند. جهت یافتن مکتب فکری معماری سازمانی و چارچوب معماری سازمانی متناسب با بانک دیجیتال، پرسشنامه با جامعه آماری ۲۷ نفر از خبرگان حوزه معماری سازمانی و تحول دیجیتال طراحی شد. نتایج حاصل از پرسشنامه با روش تصمیمگیری چند شاخصه سوارا-واسپاس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد جهت پیاده سازی معماری بانک دیجیتال با توجه به ویژگیهای کلان و خرد متمایز کننده این بانک، لازم است مکتب اکولوژیکال و رویکرد چارچوب سرویسمحور انتخاب شوند.
جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.