تحول دیجیتال در بخش بهداشت، درمان و سلامت

سلامت یکی از نیازهای اساسی انسان است و تأمین خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت، ایمن، اثربخش و تا حد امکان مقرون‌به‌صرفه، یکی از وظایف اصلی دولت‏‌ها محسوب می‌شود. گرچه دولت‏‌ها معمولاً بزرگ‌ترین بازیگران نظام‌‏های سلامت دنیا را تشکیل می‏‌دهند، اما تنها بازیگر آن نیستند. به‌ویژه در سال‏‌های اخیر، در اغلب کشورها حجم گردش مالی حوزه سلامت به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. روندی که همچنان ادامه دارد و ارائه خدمات بهداشتی درمانی را به حوزه جذابی برای بنگاه‏‌های خصوصی بدل کرده است. از این‌ رو گرچه در گذشته دولت‌‏ها عرصه سلامت را به‌عنوان یکی از حوز‏ه‌‏های مأموریتی و هزینه‌برِ خود قلمداد می‌‏کردند، اما اکنون آن را عرصه‏‌ای برای خلق ثروت و ایجاد اشتغال عمدتاً دانش‌بنیان می‏‌دانند.

روندهای اصلی بخش سلامت

خدمات دیجیتال از مهم‌ترین عوامل تحول در صنعت بهداشت و درمان در عصر دیجیتال می‌باشد و برای ارائه بهبود مستمر، این صنعت نیاز به تحول دارد. سیستم بهداشت و درمان در آینده متفاوت خواهد بود و با تمرکز بر مصرف‌کنندگان، به شهروندان اجازه می‏‌دهد که مسئولیت مدیریت سلامت خود و خانواده را بر عهده گیرند. با استفاده از فناوری‏‌های دیجیتال، دو تحول در این صنعت اتفاق افتاده است:

  • تحول در محل درمان (از بیمارستان‏‌ها به نزدیک خانه‌‏ها)
  • تحول در نوع درمان (از بیماری و درمان به پیشگیری و مدیریت)

در آینده بهینه‌‏ترین روش درمان، درمان سرپایی خواهد بود. خانه‏‌ها محل مهم و جدید درمان خواهند بود و درمان مجازی دسترسی به درمان را در مناطق روستایی گسترش خواهد داد. این موضوع، ساختاری جدید را برای سیستم بهداشت و درمان فراهم می‌آورد و نیازمند تمرکز کمتر برساخت امکانات جدید مانند تخت‏‌ها و تمرکز بیشتر بر روی خدماتی است که دسترسی و کیفیت درمان بهبودیافته‌‏ای را با کاهش هزینه‌‏ها فراهم می‏‌کند. بهداشت و درمان متمرکز بر بیمار تأکید بیشتری بر دستیابی، استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بهبود بهره‌‏وری (با کاهش نیاز به نیروی کار متخصص)، افزایش کارایی و کاهش هزینه‏‌ها خواهد داشت. در جهان سالانه در حدود ۵/۷ تریلیون دلار بر روی بهداشت و درمان هزینه می‌‏شود و این فرصت جدید ماندگاری برای بازیگران و تازه‌واردهایی است که با موفقیت، خدمات دیجیتالی تحولی در مقیاس را ایجاد کرده‌‏اند.

در مطالعه‌‏ای که با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و شرکت مشاوره‏ای اکسنچر انجام‌شده، چهار زمینه دیجیتال درمان هوشمند، درمان در همه‌‏جا، درمان توانمند شده و سازمان‏‌های هوشمند بهداشت و درمان، شناسایی‌شده اند که برای تحول دیجیتال این صنعت در دهه آینده اهمیت ویژه‏‌ای خواهند داشت.

  • درمان هوشمند: با استفاده از درمان دقیق، رباتیک و پرینت درمانی، نتایج درمان بیماران را علی‌رغم کاهش هزینه‏‌ها، بهبود می‏‌بخشد.
  • درمان در همه‌‏جا: از طریق پیشرفت‏‌های خانه‏‌های متصل و درمان مجازی، درمان به خانه‏‌ها نزدیک‌تر شده و دسترسی را گسترش داده است (بخصوص در اقتصادهای پیشرفته و بالغ).
  • درمان توانمند شده: از طریق ایجاد خدمات بر لحظه، شهروندان نقشی عالی در مدیریت تندرستی و سلامت خود ایفا نمایند.
  • شرکت‏‌های هوشمند بهداشت و درمان: با استفاده از راه‏‌حل‏‌های برخاسته از داده، کارایی نیروی کار و شرکت‏‌ها را افزایش یافته و سلامت بیماران را به‌صورت اثربخش و در لحظه نظارت می‌کنند.

فناوری‏‌های دیجیتال از بهداشت و درمان مبتنی بر ارزش پشتیبانی کرده و به آن شتاب می‏‌بخشد. هوشمندی جدی در سخت‏‌افزار و دیگر اشیاء جهان فیزیکی و دیجیتال را به هم متصل کرده است. بیمارستان‏‌ها و مطب پزشکان با یک کلیک و اسکرول در دسترس هستند. مؤلفه‏‌های سخت‏‌افزار متصل همراه با سنسورها و ابزارهای هوشمند کمک می‏‌کند تا به مصرف‌‏کنندگان آنچه می‏‌خواهند ارائه شود و به نتایج سلامت بهتری با هزینه‌‏های کمتر دست یابند و درنتیجه تجربه بهتر و راحتی برای آنان ایجاد نماید.

بهداشت و درمان مدرن در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. این پیشرفت‌‏ها با هزینه‌‏های معناداری همراه بوده است و رشد این هزینه‌‏ها از تولید ناخالص ملی بیشتر بوده است. انتظار می‌‏رود این روند در آینده شتاب پیدا کند. ذینفعان این صنعت با کشمکش و فشارهای زیادی مواجه‏‌اند. هزینه‌‏های بهداشت و درمان، مسن‏تر شدن جمعیت، افزایش شیوع بیماری‏‌های مزمن، هزینه‏‌های ناپایدار بهداشت و درمان، منابع دارای مهارت اندک و افزایش اثرات مصرف‌‏کنندگان توانمند شده از جمله این فشارها هستند.

در قرن گذشته، بهبود زیادی در سلامت جهانی افراد ایجاد شده است. در کمتر از ۲۵ سال متوسط امید به زندگی از ۶۴ سال در سال ۱۹۹۰، به ۷۱ سال در سال ۲۰۱۳، افزایش یافته است. مرگ‌ومیر نوزادان تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و آمار مرگ‌ومیر افراد به دلیل بیماری‏‌های قلبی عروقی ۲۰ درصد کاهش یافته است. علاوه بر جمعیت رو به رشد جهانی، کشورها پیشرفت قابل‌توجهی در توسعه دسترسی به بهداشت و درمان و بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود داشته‏‌اند.

شکل ۱. پنج روند اصلی مؤثر در صنعت سلامت

شکل ۱. پنج روند اصلی مؤثر در صنعت سلامت

در نمودار بالا روند آتی صنعت نشان داده‌شده است. از سال ۲۰۱۷، صنعت سلامت ۳٫۰ پدید آمده که تمرکز اصلی آن بر روی دیجیتالی شدن، سیار بودن و بیمار به‌عنوان مصرف‏‌کننده است.

تغییرات سیستماتیک در رفتار روزانه بشر، بدون شک بر روی سبک ‏زندگی وی اثر خواهد گذاشت. رفاه اقتصادی، جمعیت رو به رشد، رشد متوسط درآمد و مقررات عمومی حساس، محرک‏‌های اصلی تقاضای درمان و زیرساختِ بهتر هستند. مفهوم سلامت ۳٫۰ از وب ۳٫۰ الهام می‏‌گیرد که در آن همکاری و مسیر تکاملی توسعه وجود دارد. در صنعت سلامت ۳٫۰ اثرگذاران و توانمندسازان چندگانه‏‌ای وجود دارد که بر روی مصرف‌‏کننده‌بیمار تمرکز دارد و اندازه‌‏گیری‏ و نتیجه‏‌گیری‌‏ها به‌صورت شخصی انجام می‏‌گیرد.

شکل ۲. روند صنعت سلامت

شکل ۲. روند صنعت سلامت

مسائل اصلی بخش سلامت

این صنعت با مسائل زیر مواجه است:

  • سبک زندگی ناسالم شهروندان (تحرک ناکافی، تغذیه نامناسب، خواب نامطلوب)
  • عدم دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات سلامت باکیفیت و قیمت مناسب
  • پایین بودن سطح سواد سلامت شهروندان
  • ناکارآمدی نظام آموزش سلامت و انتقال مفاهیم آموزشی بر پایه روش‏‌های سنتی
  • عدم وجود داده‌‏ها و اطلاعات یکپارچه، به روز، معتبر و دقیق در حوزه سلامت در سطح ملی، به‌عنوان سنگ بنای سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد
  • ضعف در مدیریت دانش نظام سلامت در سطح مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت
  • ضرورت بهبود داروها و تجهیزات پزشکی (کاهش هزینه، افزایش دقت، بالا بردن سرعت)
  • انطباق با نیازها، تقاضاها و انتظارات در حال تغییر مصرف‏‌کنندگان
  • دشواری استفاده از مدل‏‌های جدید درمان برای بهبود دستیابی و توانایی‏‌های مالی
  • مسائل رگولاتوری و امنیت سایبری
  • تشویق سرمایه‏‌گذاری بر نوآوری‏‌های دیجیتال و تحول دیجیتال
  • استخدام، توسعه و نگهداری از مهارت‏‌های برتر
  • حرکت به سمت پیری جمعیت
  • هزینه‌‏های بالای اقتصادی
  • افزایش بیماری‏‌های مزمن
  • هزینه‏‌های ناپایدار درمان
  • پایین بودن ایمنی و امنیت خدمات سلامت
  • کمبود نیروی کار

نگاشت فناوری‌‏ها و مسائل

پیشرفت‌‏های فناوری‏‌های بهداشتی درمانی برخی از این چالش‏‌ها را حل کرده‏‌اند. به‌عنوان‌مثال، باعث شده‏‌اند تعدادی از بیماری‏‌های مهلک (مانند ایدز و برخی از سرطان‏‌ها) مدیریت و یا درمان شوند. پیشرفت‏‌های رباتیک، پرینتر سه‌بعدی، پردازشگرهای سریع داده و هزینه‌‏های کمتر ذخیره‏‌سازی داده در مقیاس، قدرت کلان‌داده‏‌ها برای کشف دارو و یا تسهیل مطالعات بر روی جمعیت گسترده، همگی به پیشرفت‏‌های این صنعت کمک کرده است. این فناوری‏‌ها در افزایش کارایی و در دسترس بودن خدمات بهداشتی بسیار کمک‌کننده خواهند بود؛ افزایش در دسترس بودن داده و تسهیم آن با راهکارهای دیجیتال، شخصی‏‌سازی درمان و تجارب بیماران را بهبود می‏‌بخشد. فناوری‏‌های دیجیتال، امکان بهبود بهره‌‏وری و کیفیت درمان را با گسترش ارائه‏‌ی درمان، کارا کردن تراکنش‏‌ها و پشتیبانی از عملیات‏ کلینیک فراهم می‌آورند.

با توسعه و گسترش فناوری‏‌ها متوسط طول عمر بشر در ۱۵۰ سال گذشته دو برابر شده است و این افزایش به خاطر فراوانی غذا، بهداشت و درمان و بهبود همیشگی خدمات بوده است. مؤسسات اجتماعی نظیر سیستم‏‌های سلامت، قانون‏‌گذار‏ی، پلیس، آموزش و بانک در این افزایش نقش بسیار مهمی داشته‌‏اند. اما اکنون فناوری‏‌های دیجیتال، ارتباطات شبکه‌‏ای، سنسورهای بیولوژیکی و سایر فناوری‏‌ها به هوشمندسازی بدن افراد کمک می‌‏کنند و به آن‏ها نشان می‏‌دهد که در درونشان چه می‏‌گذرد و این اطلاعات در سلامتی افراد و افزایش طول عمر تأثیر زیادی دارد.

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‏‌ها و درمان آن کاربرد دارد. ربات‏‌ها از افراد کهن‌سال و آسیب‏‌پذیر مراقبت می‏‌کنند. از قدرت پردازنده‏‌ها برای کشف دی‌ان‌ای افراد و از داده‏‌های ژنومیک برای درمان شخصی کسانی که به‌طورجدی بیمار هستند، استفاده می‏‌شود. تا سال ۲۰۳۰، درمان شخصی و مختص به بیولوژی فردی بیماران برای همه افراد در دسترس خواهد بود. با استفاده از سنسورهای پوشیدنی مانند دستبندهای هوشمند، می‏‌توان تعداد ضربان قلب، تنفس، سطح استرس، سطح اکسیژن خون و الگوی خواب افراد را دریافت کرد. همچنین بیماران با استفاده از این ابزار از فشارخون خود، سطح قند خون و دیگر معیارهای سلامتی آگاه خواهند شد. بیماران بالای ۲۰ سال اینترنت را برای یافتن نشانه‏‌های تشخیص بیماری خود جستجو کرده و توصیه‏‌های درمانی برای خود پیدا می‏‌کنند. همچنین بیماران می‏‌توانند از طریق رسانه‏‌های اجتماعی با یکدیگر در تماس بوده و در ارتباط با شرایط خود با یکدیگر صحبت کنند، نحوه درمان را مقایسه و در مورد پزشکان و بیمارستان‌ها اطلاعات باارزشی به یکدیگر بدهند. بیمارانی که نیاز به توصیه‏‌های درمانی سریع دارند می‏‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‏‌های گوشی‏‌های هوشمند از پزشکان به‌صورت مجازی مشاوره دریافت نمایند. با پرداخت هزینه‏‌های اندک بیماران می‏‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌‏های ویدئویی با پزشکان متخصص صحبت کرده و نسخه و توصیه‌‏های آن‏ها را دریافت نمایند. ساختار خدماتی پزشکی تحت تأثیر فناوری‏‌های تحول‏‌آفرین تغییر کرده‌‏اند.

شرکت‏‌های دارویی با استفاده از فناوری‌‏های دیجیتال، بر روی بیماران نظارت کرده و اطلاعات عملکرد داروها را ثبت می‏‌نمایند. این اطلاعات به پژوهشگران دارویی در بهبود داروها، پیدا کردن روش‌‏های جدید درمان و آزمایش آن‏ها در موقعیت‏‌های واقعی کمک می‏‌کند.

مدتی است که ربات‏‌ها در اتاق‏‌های عمل برای انجام جراحی‏‌های دقیق استفاده می‏‌شوند. همان‌طور که هزینه‏‌های ربات‏‌ها به‌شدت کاهش و عملکرد آن‏ها افزایش می‏‌یابد، عمل‏‌های بسیاری با استفاده از ماشین‏‌ها و تحت نظارت انسان‏‌ها انجام می‏‌گیرد. زمانی که از ربات‏‌ها به‌عنوان دستیار در جراحی استفاده می‏‌شود، برش‏‌های کوچک‏‌تر و دقیق‏‌تری که ایجاد می‌کنند موجب از دست دادن خون کمتر، درد کمتر و دوره درمان کوتاه‌تری برای بیمار خواهد شد و درنتیجه بیماران مدت‌زمان کمتری در بیمارستان‏‌ها حضور خواهند داشت.

با پرینترهای سه‌بعدی دیجیتالی می‏‌توان پروتزهای استخوانی و بخش‏‌هایی از بدن را تولید کرد. تولید این‏‌ها می‏‌تواند نزد مشتری، به‌سرعت و با هزینه‌‏های کمتری انجام گیرد.

با پیشرفت سریع سنسورها و توانایی در نظارت بر معیارهای سلامت توسط وسایل پوشیدنی و قابل‌حمل، و همچنین قابلیت‏‌های هوش مصنوعی بر مبنای اینترنت که تشخیص بیماری‏‌ها را به‌طور نمایی افزایش داده است، افراد بسیاری نیازهای اولیه سلامت خود را مرتفع می‌‏سازند.

به‌زودی پزشکان می‏‌توانند گزارش‌‏های لحظه‏‌ای تمامی بیماران خود را داشته باشند. این اطلاعات به‌صورت بی-سیم در پایگاه داده‏‌های ابری ذخیره‌شده و با نظارت خودکار کامپیوترها بر این اطلاعات هرگاه نیاز به توجه اورژانسی بود به پزشکان اطلاع داده می‎شود. ضرورت تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت، که بتواند به‏‌سادگی در دسترس بیمار و پزشک معالج آن در بخش‏‌های جراحی عمومی و مراقبت‏‌های ثانویه قرار گیرد، حدود یک نسل می‏‌شود که بر همگان آشکار است. بااین‌حال، تعداد اندکی از کشورهای جهان یک سیستم ملی کارآمد در این زمینه در اختیاردارند.

نگرانی‏‌های مربوط به حریم خصوصی (مانند فرانسه و هلند) و همچنین مقیاس گسترده چالش‏‌های لجستیکی در برقراری ارتباط میان عناصر مجزای سیستم‏‌های سلامت (مانند انگلستان و آلمان) مانعی کلیدی بوده است؛ ولی طی سال‏‌های آتی، اکثر کشورهای اروپایی به دنبال پیاده‏‌سازی سیستم‏‌های جامع پرونده الکترونیکی سلامت خواهند بود. در ایالت متحده آمریکا شاخه‏‌ای از شرکت‏‌های خدمات سلامت دیجیتال ایجادشده که سیستم‏‌های موردنیاز پروند‏ه‏‌های الکترونیکی سلامت را فراهم می‌سازند. به‌طوری‌که هر یک از سازمان‏‌ها و شرکت‌ها می‏‌توانند از طیف گسترده‏‌ای از ارائه‌دهندگان این خدمات انتخاب کنند، اگرچه تعامل‌پذیری محدود این سیستم‏‌ها باعث می‏‌شود ساختار پرونده‏‌های الکترونیک سلامت ملی یا منطقه‏‌ای دشوار شود. پرونده‏‌های الکترونیکی سلامت نه‌تنها روشی عالی برای اختیار دادن به بیمار و تسهیل انتخاب است، بلکه برای موفقیت سلامت دیجیتال ضروری است و همچنین ادغام پیشینه درمانی شخص را با مشاوره دیجیتال یا طرح درمانی ممکن می‏‌سازد. این پرونده‏‌ها به مسئله عدم وجود داده‏‌ها و اطلاعات یکپارچه، به‌روز، معتبر و دقیق در این صنعت پاسخ می‏‌دهد.

در ادامه کاربرد هر یک از فناوری‏‌های دیجیتال بر صنعت بهداشت، درمان و سلامت ارائه‌شده است:

کلان‌داده

داده‌‏های سلامت همچون سایر اطلاعات، از منابعی چون پرونده‏‌های الکترونیک سلامت، داده‌‏های ژنتیک و عمومی سلامت و اطلاعات پژوهشی و رفتاری، با سرعتی بی‌سابقه در حال انباشته شدن هستند. طبق پیش‏‌بینی‏‌ها داده‏‌های سلامت دیجیتال تا سال۲۰۲۰ به ۲۵۰۰۰ پتابایت خواهد رسید. این حجم اطلاعات را می‏توان فقط به کمک فناوری، با توانایی ارجاع متقابل به داده‏‌های در سطح جمعیت یا یادگیری از تعاملات روزانه بین بیماران و پزشکان که کلید برخی از نوآورانه‏‌ترین مدل‏‌های خدمات درمانی دیجیتال هستند، مدیریت کرد.

هوش مصنوعی

پیش‏‌بینی می‏‌شود هوش مصنوعی با انجام وظایف کلینیک‌‏ها و کسب‏‌وکارها که توسط انسان‏‌ها انجام می‏‌شد، با سرعت و دقت بالاتر و استفاده از منابع کمتر، صنعت بهداشت و درمان را دچار تحول سازد. هوش مصنوعی می‌‏تواند پشتیبانی برای تصمیم‏‌گیری‏‌ها و دستیاری برای پزشکان در وظایفی نظیر تشخیص بیماری بیماران، شتاب‏‌دهی به توسعه داروها و ابزار جدید است و به ساده‌‏سازی وظایف پس‌خوان و پیش‏خوان مانند ایجاد نسخه پزشک، کمک کند.

در بخشی که دانش بالینی هر ۱۸ ماه یک‌بار دو برابر می‏‌شود، هوش مصنوعی می‏‌تواند در کمک به پزشکان به‌منظور بهره‏‌گیری از کلیه اطلاعات و بینش‏‌های موجود هنگام جستجو برای تشخیص یا درمان بیماری، نقشی کلیدی داشته باشد. برنامه‏‌ها یا اپلیکیشن‏‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‏‌گیرند، همچنین می‏‌توانند با ارائه اطلاعات سلامت به «افراد نگران سلامتی» و امکان‌پذیر ساختن بررسی بیماری‏‌های جزئی و کسب اطمینان توسط آن‏ها، بار مسئولیت پزشکان عمومی و بخش حوادث و فوریت‏‌های پزشکی بیمارستان‏‌ها را سبک کنند. بحث ابتدایی پیرامون احتمال قرار گرفتن هوش مصنوعی به‌جای پزشکان درگذر زمان باعث شده انگیزه‏‌ها برای استفاده از پتانسیل ابزارهای هوشمند در کنترل ماهرانه اطلاعات و راهنمایی آن‏ها به‌سوی تشخیص دقیق‏‌تر و درمان سنجیده‏‌تر کاسته شود. پتانسیل ترکیب هوش مصنوعی پیشرفته با داده‏‌های ژنومیک یا داده‏‌های حاصل از حجم انبوهی از پرونده‏‌های الکترونیک سلامت، بسیار هیجان‌انگیز است.

پیشرفت‏‌های هوش مصنوعی، فرصت‏‌هایی را برای حل مسائل و چالش‏‌های بلندمدت کشورهایی نظیر هند ایجاد کرده است. هوش مصنوعی با ترکیب رباتیک و اینترنت اشیاء مربوط به درمان، با ارائه راهکارهایی به مشکلات این صنعت توجه کرده و به دولت‏‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک می‏‌کند. هوش مصنوعی در بخش‏‌های مختلف این صنعت نظیر آموزش، پژوهش، درمان، تصمیم‏‌گیری، شناسایی بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن و پایداری در سلامت کمک می‏‌کند.

قدرت پردازش هوش مصنوعی به‌شدت زمان تحلیل اطلاعات و انجام آزمایش‌ها را کاهش می‏‌دهد. همچنین بخش تحقیق و توسعه شرکت‏‌های داروسازی، این فناوری را برای پیش‏‌بینی ارتباط بین مکانیزم‏‌های بیولوژیکی و نشانه‏‌های بیماری به‌کار می‏‌گیرند. هوش مصنوعی همچنین پتانسیل بهبود برنامه‏‌های درمانی بیماران را دارد.

اما باید قضاوت انسانی در نتایج برگرفته از هوش مصنوعی بکار گرفته شود. مؤسسه فناوری ماساچوست منبع اکتشافات هوش مصنوعی است و اقدامات چند میلیون دلاری آن با همکاری هاروارد برای ایجاد استانداردهای اخلاقی در این حوزه، مثال مناسبی برای اشتیاق به هوش مصنوعی پیشرفته با فهم محدودیت‏‌های آن است.

با استفاده از هوش مصنوعی، اسکن بدن و دیگر خدمات بهبود می‌‏یابد و زمان پاسخ به آزمایش‌ها و اسکن‏‌ها کاهش‌یافته و بیماران استرسی برای صبر کردن برای گرفتن جواب آزمایش نخواهند داشت. با استفاده از الگوریتم‌‏های هوش مصنوعی، تصاویر تحلیل خواهند شد و زمان بسیاری ذخیره‌شده و بهره‏‌وری افزایش می‌‏یابد.

به‌طور خلاصه هوش مصنوعی در این صنعت همچون دیگر صنایع به کاهش هزینه‏‌ها و بهبود فرآیندها کمک می‌‏کند. انجام وظایف با سرعت و دقت بالاتر و با منابع کمتری انجام می‌‏شود. فرآیندها ساده‏‌تر شده، توسعه داروها و ابزارهای جدید، سریع‌تر انجام می‏‌شود. زمان تحلیل و پاسخ آزمایش‌ها کمتر شده و استفاده از کلیه اطلاعات در تشخیص امکان‏‌پذیر می‏‌شود. بیماران با استفاده از اپلیکیشن‌‏های هوش مصنوعی آگاه‏‌تر شده‌‏اند و این اپلیکیشن‏‌ها دستیاری برای تشخیص دقیق‌تر پزشکان شده‌‏اند. با استفاده از این فناوری سطح سواد سلامت شهروندان ارتقا یافته، داروها و تجهیزات پزشکی با کاهش هزینه‌‏ها، افزایش دقت و بالابردن سرعت، بهبود می‌‏یابند، به نیازها، ترجیحات و انتظارات در حال تغییر مصرف‏‌کنندگان به‌سرعت پاسخ می‏‌دهد و همچنین هزینه‏‌ها را کاهش داده و مشکلات مربوط به ایمنی و امنیت و کمبود نیروی کار را حل می‏‌کند.

اینترنت اشیاء

روند ارتباطی انسان‏‌ها شامل ارتباط الکترونیک بین مردم و افزایش انفجاری اخیر در دستگاه‌‏های متصل، انتقال اطلاعات بین بیماران و پزشکانشان را تسهیل می‏‌کند، که عاملی توانمندساز و کلیدی برای سلامت دیجیتال محسوب می‏‌شود.

ابزارهای پوشیدنی، سنسورهای از راه دور و ابزارهایی که نظارت و انتقال اطلاعات را به‌صورت الکترونیکی انجام می‌‏دهند، تفاسیر بهتری از اطلاعات و تشخیص عیب و درمان بهتری را فراهم خواهند کرد. اینترنت اشیاء بااتصال همه‌‏چیز به هم، تجربه بیماران را به‌صورت مجازی بهبود می‏‌بخشد. آن‏ها به‌راحتی و به‌صورت آنلاین با مشاوران و پزشکان در ارتباط خواهند بود و دیگر از زمان انتظارهای طولانی و عدم مراجعه به پزشک منتخب خود، آسیب نخواهند دید.

با استفاده بیشتر از فناوری نظارت از راه دور، در معرض ریسک‌‏ها و هزینه‏‌های بستری قرار گرفتن و نیاز به مراقبت از بیمار بستری‌شده کاهش خواهد یافت. نسل بعدی فناور‏ی‏‌های نظارت از راه دور احتمالاً شامل استفاده از حسگرها خواهد شد، چه این حسگرها برای فناوری خاصی طراحی‌شده باشند، و یا حسگرهای موجود در دستگاه‌‏های متصل در حال رشد در خانه‌‏های مدرن باشند. اپلیکیشن‏‌ها و دستگاه‏‌هایی که قادرند از توان رایانشی تلفن‏‌های هوشمند به‌منظور اجرای قابلیت‏‌های ابزارهای تشخیصی بهره ببرند این امکان را فراهم می‌‏آورند که داده‌‏های بیش‌ازپیش پیچیده از راه دور با مشاوران به اشتراک گذاشته شود. با گذر زمان بیمارستان صرفاً به مرکز اورژانس یا مراقبت‏‌های ویژه تبدیل خواهد شد.

فناوری تلفن‌‏های همراه و اتصالات بی‌سیم در بازار سلامت سال‌ها مورداستفاده قرارگرفته و به ارائه‏‌دهندگان خدمات سلامت اجازه داده است تا با بیماران از طریق خدمات «ویزیت مجازی» یا «درمان از راه دور» با استفاده از فناوری VoIP و دستگاه‌‏های تلفن همراه ارتباط برقرار نمایند.

علیرغم اینکه این خدمات مزایای قابل‌توجهی دارند، فناوری اینترنت اشیاء فرصت‏‌های متمایز و تازه‏‌ای در صنعت سلامت خلق می‏‌کند. این راهکارها در صنعت سلامت به‌منظور ارائه خدماتی مانند نظارت بر بیمار از راه دور، درمان بیماران از راه دور و پشتیبانی از راه دور برای مطالعات بالینی و کلینیکی کاربرد دارند.

راهکار رایج مبتنی بر اینترنت اشیاء که متشکل از یک یا چندین دستگاه پزشکی تأییدشده سازمان غذا و دارو است، پلتفرم مراقبت و درمان است که داده‏‌های مرتبط را از دستگاه‌ها جمع‌آوری می‌نماید، در پایگاه ابری ذخیره و برای تحلیل و پردازش آماده می‏‌کند.

دستگاه‏‌ها و وسایل پزشکی اغلب با فناوری بلوتوث به‏‌منظور ایجاد امکان اتصال به یک دستگاه تلفن همراه و برنامه‏‌های آن طراحی‌شده است. بنابراین برخی از دستگاه‏‌ها مبتنی بر اتصال سلولی یا وای- فای ساخته‌شده و به‏‌طور مستقیم به پلتفرم فضای ابری متصل می‌شوند. ارائه‏‌دهندگان خدمات سلامت، مراکز تماس حرفه‏‌ای، بیمار و اعضای خانواده انتخاب‌شده بیمار به داده‏‌های درون سیستم سلامت متصل به IoT دسترسی دارند. به‌علاوه این داده‌‏ها اغلب می‌‏توانند با دیگر سیستم‌‏های سوابق سلامت الکترونیکی EHR یا سوابق پزشکی الکترونیکی EMR ادغام شوند.

اینترنت اشیاء، نظارت بر بیماران درون خانه را امکان‏‌پذیر می‏‌سازد و با سیستم پایش و هشدار قلبی، اندازه‏‌گیری فشارخون و دیگر دستگاه‏‌ها و وسایل مرتبط با جراحت و بیماری‏‌های مزمن، مراقبت‏‌های پس از مبتلا شدن را انجام می‏‌دهد. همچنین با اطلاعات به‌دست‌آمده مطالعات پژوهشی پزشکی را انجام می‌دهد که این پژوهش‌ها در شرکت‌های داروسازی و برنامه‏‌های تغذیه‏‌ای کاربرد خواهند داشت.

محرک استفاده از راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء در صنعت سلامت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و کاهش ریسک است که به علت استفاده از این فناوری در درمان از راه دور حاصل می‏‌شود. ارتباطات آنلاین با پزشکان و مشاوران و امکان انتقال و تسهیم اطلاعات از دیگر مزیت‏‌های این فناوری است که به بهبود فرآیند درمان و ارتقای رضایت بیمار می‌‏انجامد. این فناوری با قابلیت‌های فوق، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت باکیفیت و قیمت مناسب را امکان‏‌پذیر کرده و به چالش‏ه‌ای عدم وجود داده‌‏ها و اطلاعات یکپارچه، به‌روز، معتبر و دقیق، انطباق با نیازها، تقاضاها و انتظارات در حال تغییر مصرف‌‏کنندگان، هزینه‏‌های اقتصادی و کمبود نیروی کار پاسخ می‏‌دهد.

رباتیک

رباتیک در سه بخش درمان، ایجاد خدمت و محیط درمان این صنعت تأثیر می‏‌گذارد. در بخش درمان، رباتیک در مراقبت‏‌های درمانی و توان‌بخشی و ارتقاء سلامت کاربرد دارد و در بخش ایجاد خدمت، بر روی منابعی که برای خدمات درمانی و سلامت استفاده می‏‌شود، نظیر منابع انسانی، محل درمان، مدیریت مواد، پژوهش، نظارت و فناوری اثرگذار خواهد بود. ربات‏‌هایی که در محیط درمان استفاده می‏‌شوند، فرصت‏‌هایی را برای امنیت و سلامت کارکنان صنعت سلامت فراهم می‏‌نماید.

استفاده از فناوری‌‏های رباتیک در صنعت سلامت، محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد و منجر به خلق بازارهای جدید شده است. اثر ربات‏‌های درمانی در عملکردهای کلینیکی عبارت‌اند از:

  • تسهیل فرآیندهای درمانی به‌وسیله دستورالعمل‏‌های دقیق از ابزار و وسایل، تجهیزات شناسایی بیماری و درمان آن‏ها
  • بهبود امنیت و کیفیت کلی درمان، کاهش دوره درمان بیماری و تعداد درمان‏‌های صورت گرفته
  • بهبود صرفه اقتصادی درمان بیمار
  • توانایی ارائه خدمات به مناطق دورافتاده
  • بهبود در آموزش کارمندان این حوزه با استفاده از شبیه‏‌سازها
  • ارتقاء استفاده از اطلاعات برای تشخیص بیماری و درمان آن

این صنعت پتانسیل کسب سود از خودکارسازی جریان‌‏های کاری را دارد. حوزه‏‌هایی که رباتیک می‏‌تواند در این صنعت ارزش ایجاد کند عبارت‌اند از:

  • ربات‏‌های جراحی
  • نظارت بر علائم حیاتی (مانند خون)
  • درمان از راه دور
  • خدمات بیمارستانی
  • ربات‏‌های دارویی
  • تولید ابزار و وسایل درمانی
  • شبیه‌‏سازی محیط برای آموزش کارکنان
  • همراهانی که بر سلامت تمرکز دارند (مخصوصاً افراد سالمند)

به‌طور خلاصه مزایای استفاده از رباتیک، امنیت و سلامت، ایجاد محصولات و خدمات جدید و خلق بازارهای جدید، تسهیل فرآیندهای درمانی، بهبود امنیت و کیفیت کلی درمان، کاهش دوره درمان و تعداد درمان‏‌های صورت گرفته، بهبود صرفه اقتصادی درمان بیمار، توانایی ارائه خدمات به مناطق دورافتاده، بهبود آموزش کارمندان با استفاده از شبیه‏‌سازها، بهبود در استفاده از اطلاعات برای تشخیص و درمان بیماری و خودکارسازی جریان‏‌های کاری است. این مزایا به مسائل ضرورت بهبود داروها و تجهیزات پزشکی، روند پیر شدن جمعیت، هزینه‌‏های اقتصادی، هزینه‌‏های ناپایدار درمان، ایمنی و امنیت و کمبود نیروی کار پاسخ خواهد داد.

اینترنت نسل پنجم

یکی از چالش‏‌ها و مسائل مهم این صنعت، عدم دسترسی خدمات بهداشتی و درمانی به تمام نقاط کشور است. اینترنت نسل پنجم، با سرعت بیشتر و تأخیر زمانی کمتر، برگزاری ویدئو اجلاس‌های مؤثر و شناسایی بیماری‏‌ها از راه دور را ممکن می‏‌سازد. همچنین انجام رویه‏‌هایی را در مناطقی که عدم دسترسی به افراد حرفه‌‏ای وجود دارد، ممکن می‏‌سازد. این نسل اینترنت به اعتمادپذیری خدمات بهداشت و سلامت نیز کمک می‌‏کند. اینترنت نسل پنجم در فناوری‏‌های موبایل موجود، قابلیت اطمینان بیشتری دارد. با استفاده از اینترنت نسل پنجم، اینترنت اشیاءِ درمانی، توانمند شده و به نظارت و نگهداری اثربخش تجهیزات درمانی کمک می‌‏کند و زمان ازکارافتادگی را کاهش خواهد داد. سرعت زیاد اینترنت نسل پنجم و گستردگی آن، به پزشکان کمک می‌‏کند که دسترسی بهتری به اطلاعات و آزمایش‏‌های بیماران داشته باشند. به دلیل این‏که فناوری‏‌های پوشیدنی، کاربردهای متفاوتی دارد و توسط افراد بسیاری استفاده می‌‏شود، اطلاعات درمانی زیادی از بیماران در زمان مناسبی در دسترس قرار خواهد گرفت. اینترنت نسل پنجم هزینه‏‌های بیمارستان‏‌ها را با کاهش مراجعات و کاهش هزینه‌‏های بیماران و ایجاد امکان مدیریت خویش، کاهش می‌‏دهد. کاهش هزینه‌‏ها، به‌سرعت آمادگی پزشکان و بیماران در پذیرش مراقبت‏‌های بهداشتی درمانی توانمند شده با اینترنت نسل پنجم، بستگی دارد. بیماران می‏‌توانند بر بیماری خود نظارت داشته باشند و درمان خود را انجام دهند و اطلاعات خود را برای پزشک خود ارسال نمایند. این مورد باعث کاهش هزینه‏‌های سفر بیماران نیز است. با فراگیر شدن اینترنت نسل پنجم، مدیریت بیماران در نقاط دوردست به روشی مقرون‌به‌صرفه انجام می‌‏گیرد.

اینترنت نسل پنجم با ایجاد امکان ویدئوکنفرانس‌‏ها و شناسایی بیماری‏‌ها از راه دور و خدمت‌‏رسانی در مناطق دورافتاده، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را برای همه‏‌ی افراد امکان‏‌پذیر می‏‌نماید. همچنین امنیت محیط کار را افزایش می‏‌دهد. نظارت و نگهداری اثربخش تجهیزات درمانی و درنتیجه کاهش ازکارافتادگی، هزینه‏‌ها را کاهش خواهد داد. کاهش مراجعات و هزینه‏‌های بیمارستان، مدیریت بیماری و اطلاعات خود و درنتیجه کاهش هزینه‌های بیماران به چالش‏‌های مراجعان سلامت و بیماران و هزینه‏‌های بسیار بالای درمان و کمبود نیروهای موجود، پاسخ می‏‌دهد.

رسانه‏‌های اجتماعی

پیشرفت در فناوری‏‌های ارتباطی، توزیع دانش را در میان فراهم‌کننده خدمت و بیماران بهبود می‏‌بخشد و رفتارهایی برای ممانعت از بیماری ازجمله بیماری‏‌های مزمن نظیر سرطان و بیماری‏‌های قلبی و عروقی را ممکن می‏‌سازد. شبکه‏‌های اجتماعی و ارتباطات از طریق موبایل به همراه تحلیل‏‌های داده، کمپین‏‌های سلامت عمومی را توانمند می‏‌سازد. این کمپین‏‌ها برای افزایش آگاهی، تأثیرگذاری بر باورهای فرهنگی و بهبود عملکردهای اصول بهداشتی، طراحی‌شده‌اند. بیماران می‌‏توانند از طریق رسانه‏‌های اجتماعی با یکدیگر در تماس بوده و در مورد شرایط خود با یکدیگر صحبت کنند. همچنین آن‏ها با یکدیگر نحوه درمان را مقایسه کرده و در مورد پزشکان و بیمارستان‏‌ها اطلاعات باارزشی را تسهیم می‏‌نمایند. بیماران از این طریق با پزشکان متخصص در ارتباط هستند و از توصیه‏‌های آنان استفاده کرده و با کاهش مراجعات، هزینه‌‏ها را کاهش می‏‌دهند.

رسانه‌‏های اجتماعی با توزیع دانش و ایجاد کمپین‏‌هایی، سطح سواد جامعه را افزایش خواهند داد و با اثرگذاری بر روی رفتار افراد، سبک زندگی را تغییر و درنتیجه منجر به کاهش بیماری‏‌های مزمن می‏‌شود. همچنین با به‌کارگیری از داده‌‏های موجود در این شبکه‌‏ها و تحلیل این داده‏‌ها، می‏‌توان به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرد؛ از این اطلاعات در بهبود داروها و تجهیزات استفاده می‏‌گردد.

پرینت سه‌بعدی

فناوری‏‌های پیشرو نظیر پرینت سه‌بعدی، پیشرفت‏‌های موردنیاز سخت‏‌افزاری را برای مراقبت‏‌های بهداشتی تسهیل می‏‌نماید. روش‏‌های جدید تولید مانند پرینت سه‌بعدی، هزینه‌‏های درمان و تولید وسایل درمانی را کاهش می‌‏دهد. پرینت سه‌بعدی مزایای بسیاری را نسبت به تولید به روش سنتی ایجاد می‏‌کند. تولید سریع‏تر نمونه‌‏ها، ایجاد آیتم‌‏های پیچیده و شخصی‌سازی‌شده و تغییر سریع طراحی از ویژگی‏‌های پرینت سه‌بعدی است. پیشرفت این فناوری، برای کاربردهای درمانی مخصوصاً زمانی که به یک راهکار به تعداد اندک، پیچیدگی زیادی و شخصی‌سازی‌شده نیاز است، اهمیت بیشتری می‌یابد. پرینت سه‌بعدی برای ساخت و تولید پروتزها و ایمپلنت‏‌ها بکار گرفته می‏‌شود.

رایانش ابری

در فناوری‏‌های ذکرشده بیان شد که اطلاعات بیماران با استفاده از ابزارهای پوشیدنی و تجهیزات متصل به اینترنت دریافت می‌شود و برای پزشکان و حتی خود بیماران قابل‌دسترسی و نظارت است. این اطلاعات در پایگاه‌‏های مبتنی بر ابر ذخیره می‏‌شود. همچنین اپلیکیشن‏‌هایی برای خدمت‌رسانی‌‏های بهداشت و سلامت وجود دارند که این اپلیکیشن‏‌ها را نیز می‌‏توان با رایانش ابری در اختیار بیماران و پزشکان قرار داد. یکی از چالش‏‌های این صنعت کنترل و بصری‏‌سازی میلیون‏‌ها اطلاعات درمانی و اجتماعی است که نیاز به زیرساختی برای اتصال کلینیک‏‌ها، مراکز درمانی مختلف و بیمارستان‏‌ها را ایجاد می‏‌کند. در اینجا قدرت رایانش ابری پاسخگوی این چالش خواهد بود. رایانش ابری به مسائلی نظیر عدم وجود اطلاعات یکپارچه، معتبر و دقیق پاسخ داده و هزینه‏‌های بسیاری را کاهش خواهد داد.

بلاک‌چین

بلاک‌چین توانایی ارتقاء همکاری، اعتماد، قابلیت نظارت و بازرسی در طول وظایف مختلف مانند آزمایش‌‏های کلینیکی، مدیریت زنجیره تأمین، تراکنش‏‌های مالی، اعتبارنامه‏‌ها و فرآیند شکایات را دارد.

دانشکده‌ی پزشکی هاروارد به‌تازگی یک گزارش منتشر کرد که نشان می‌داد سالانه حدود ۴۴۵ میلیارد دلار در حوزه‌ی سلامت به‌دلیل کلاه‌برداری و تقلب از دست می‌رود. فقط در سال ۲۰۱۵، در ایالات‌متحده، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در این حوزه کلاه‌برداری شده است. به همین دلیل، این صنعت به‌شدت به سامانه‌ای نیاز دارد که قابلیت‌هایی برای تأیید و بررسی صحت امور داشته باشد. بلاک چین می‌تواند این نیاز را برطرف کند و بنابراین اجرای یک سامانه‌ی مبتنی بر بلاک چین در صنعت بهداشت جهانی ضروری است.

نظام پزشکی فعلی، از بخش‌های جداگانه و متمرکز بسیار زیادی تشکیل‌شده است؛ بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تشخیصی، مطب‌های خصوصی و بخش‌های دیگری که هر یک به‌طور جداگانه فعالیت می‌کنند. مسلماً از چنین مجموعه‌ی بزرگ و پراکنده‌ای از سازمان‌های دولتی و خصوصی انتظار نمی‌رود کارایی چندانی داشته باشند. برای روشن‌شدن موضوع، فقط شهر بوستون به‌تنهایی حدود ۲۶ سامانه‌ی مختلف برای ثبت اطلاعات پزشکی الکترونیکی دارد. این پراکندگی نوعی هرج‌ومرج به همراه دارد و دغدغه‌ی بزرگی برای حوزه‌ی سلامت است. به همین دلیل، متخصصان این حوزه با تشکیل تیمی از محققان سراسر جهان تصمیم دارند با همکاری یکدیگر راهی برای حل این مشکل پیدا کنند.

پژوهشگران دانشگاه ام‏آی‏تی  مقاله‌ای کاربردی منتشر کرده‌اند و در آن به توصیف یک سامانه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین پرداخته‌اند که می‌تواند به همه‌ی این سازمان‌ها کمک کند و به روشی ایمن‌تر و کارآمدتر به تبادل داده‌ها بپردازند. این سامانه از بلاک‌چین اتریوم و فناوری قرارداد هوشمند برای انجام این کار استفاده می‌کند، موضوعی که تا  چند سال پیش عملاً غیرممکن بود.

با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یکجا ثبت کرد. هر بیمار می‌تواند یک اثرانگشت منحصربه‌فرد بلاک‌چینی داشته باشد تا از واقعی‌بودن هویت او و سوابق درمانی‌اش اطمینان حاصل شود. هنگامی‌که از این سامانه برای حجم عظیمی از داده‌ها استفاده شود، متخصصان حوزه‌ی سلامت به‌خوبی متوجه خواهند شد که این روند جدید تا چه اندازه می‌تواند دقیق باشد.

سامانه‌ی کنونی بهداشت جهانی، پرونده‌های بیماران را به شکلی کاملاً متمرکز نگهداری می‌کند. حتی در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، هنوز از پرونده‌های کاغذی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که هزینه‌های پیاده‌سازی سامانه‌ی ثبت سوابق بیماران مبتنی بر بلاک چین اندک است، می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را روی یک سامانه‌ی کلی ثبت کرد. پلتفرم‌هایی مانند مدیکال‌چین  در حال حاضر چنین خدماتی را به متخصصان حوزه‌ی سلامت ارائه می‌کنند و در این کار با موفقیت روبه‌رو شده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم بلاک‌چین بهبود روند تحقیقات پزشکی جهانی است. با استفاده از بلاک‌چین می‌توان تا حد زیادی بر نتایج آزمایش‌های دارویی به شکل آنی نظارت کرد. پیاده‌سازی پروتکل‌های درمانی جدید بسیار هزینه‌بر است و نظام فعلی، استفاده‌ی به‌موقع از داده‌ها را غیرممکن می‌سازد.

با استفاده از زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان مؤلفه‌های متعددی نظیر زمان و مکان توزیع و عرضه‌ی داروها را با دقت بیشتری مورد پایش قرار داد. پایش این تغییرات به‌راحتی از طریق بلاک چین امکان‌پذیر است و همه‌ی نتایج، غیر قابل‌تغییر خواهند بود. با توجه به برآوردهای کارشناسان، داروهای تقلبی سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به این صنعت خسارت وارد می‌کنند. فناوری بلاک چین به‌خوبی در زنجیره تأمین کاربرد دارد و در حال حاضر شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل نیز که همین نگرانی‌های لجستیکی را دارند تا حد زیادی از این فناوری استفاده می‌کنند. فناوری بلاک چین برای بیماران امکان اطمینان یافتن از معتبر بودن داروها را فراهم می‌کند. حتی می‌توان این سامانه را طوری برنامه‌ریزی کرد که تاریخ تولید و جزئیات دیگر مربوط به داروها را در اختیار بیماران قرار دهد.

پلتفرم مدی‏لجر یکی دیگر از پلتفرم‌های موفق در صنعت پزشکی است که با بهره‌گیری از ویژگی‌هایی مانند بررسی رعایت الزامات قانونی، پیگیری، ردیابی و پروتکل‌های امنیتی، یک سامانه‌ی معتبرِ مقرون‌به‌صرفه را به شرکت‌های دارویی ارائه می‌کند. این پلتفرم با سیستم GS-1 سازگار است و یک پورتال ویژه نیز برای مدیران این شرکت‌ها در نظر می‌گیرد تا در صورت نیاز به اطلاعات حیاتی شبکه دسترسی داشته باشند. این پلتفرم از بلاک چینی استفاده می‌کند که در آن هرکسی برای استفاده از داده‌ها نیازمند اخذ مجوز است. به‌این‌ترتیب می‌توان از داده‌های بیماران در برابر کاربردهای غیرمجاز حفاظت کرد. توسعه‌دهندگان این پلتفرم بر این باورند سامانه‌های زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک چین تا سال ۲۰۲۰، کاملاً قانونی خواهد شد. سازمان غذا و دارو نیز در حال حاضر به این پلتفرم واکنش مثبت نشان داده است. با چنین حجم عظیمی از مبالغ ازدست‌رفته به دلیل تقلب، ظاهراً چاره‌ای به‌جز پذیرفتن فناوری‌های در حال ظهور باقی نمی‌ماند.

یکی دیگر از نگرانی‌های حوزه‌ی بهداشت، امنیت داده‌هاست. متأسفانه فقط در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۴۰ میلیون مورداستفاده‌ی غیرمجاز از اطلاعات مربوط به بیماران رخ داد. شبکه‌های بلاک چین می‌توانند از اطلاعات ارزشمند بیماران محافظت به عمل‌آورند و امکان هرگونه دست‌کاری یا حذف اطلاعات را از افراد خرابکار سلب کنند. ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی همواره نگران امنیت داده‌ها هستند و فقط فناوری بلاک‌چین می‌تواند ابزارهایی را به این بخش ارائه کند که در آن بتوان از اصل اسناد آنلاین حفاظت کرد و صحت آن‌ها را موردبررسی قرار داد. سامانه‌های صدور صورت‌حساب نیز می‌توانند از مزایای قابلیت‌های اضافه‌شده به سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین بهره‌مند شوند. به‌عنوان نمونه، بیماران با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانند به شکل خودکار صورت‌حساب‌هایشان را به‌محض تکمیل مراحل درمانی‌شان پرداخت کنند. به‌علاوه، سامانه‌ی تأیید بلاک‌چین می‌تواند از تقلب در کارت‌های اعتباری جلوگیری به عمل آورد.

فراتر از همه‌ی این‌ها، یک پلتفرم بهداشت جهانی می‌تواند از یک توکن برای پرداخت همه‌ی هزینه‌های پزشکی در آینده استفاده کند. با این کار مردم در سراسر جهان بدون محدودیت‌های منطقه‌ای یا ارزی می‌توانند از مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی برخوردار شوند.

پذیرش بلاک‌چین توسط صنعت بهداشت و درمان در جهان در دوران ابتدایی خود بسر می‏‌برد. نتایج مطالعه دیلویت حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۷، سازمان‏‌های بهداشت و درمان و علوم زندگی که تمایل داشتند از این فناوری استفاده کنند از سازمان‏‌های سایر صنایع بیشتر بودند (۳۵ درصد).

به‌طور خلاصه می‏‌توان گفت، با استفاده از بلاک‌چین و کاهش تقلب‏‌های این صنعت، هزینه‏‌های اقتصادی کاهش خواهد یافت. همچنین این فناوری به داشتن داده‏‌ها و اطلاعات یکپارچه، به‌روز، معتبر و دقیق در حوزه سلامت با حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‏‌های بیماران، کمک می‏‌کند. همچنین با پایش متغیرهای مختلف نظیر زمان و مکان، عرضه داروها را بهبود می‏‌بخشد. درنهایت با استفاده از بلاک‌چین، به چالش‏‌هایی نظیر رگولاتوری و امنیت سایبری نیز می‏‌توان پاسخ داد.

واقعیت افزوده

ابزارهای واقعیت افزوده و مجازی برای ارتقاء سلامت، عیب شناسی، آموزش و درمان استفاده می‏‌شود. این ابزار به‌منظور افزایش آموزش و آگاهی در مورد شرایط و برنامه‏‌های درمانی بیماران مفید خواهد بود. همچنین آن‏ها می‌‏توانند با استفاده از تمرین‌‏های مجازی و آرام‌‏سازی، درمان خود را انجام دهند. این ابزار برای تقویت هوش بیماران روانی نیز کاربرد دارد و به آن‏ها کمک می‏‌کند در مکان‏‌هایی که ازلحاظ فیزیکی برایشان محدودیت دارد، قرار گیرند. همچنین به بیماران آلزایمر کمک می‏‌کند که حافظه خود را تقویت کنند. در فرآیند درمان نیز به جراحان کمک می‏‌کند که با استفاده از عینک‌‏هایی، حین عمل جراحی، اطلاعات افزوده‌‏ای از بدن بیمار را داشته باشند و یا رویه عمل را قبل از جراحی شبیه‏‌سازی کنند. این عینک‏‌ها امکان دیدن سی‏تی‌‏اسکن‏‌ها و سایر تصاویر بیمار را بر روی بدن بیمار فراهم می‌کند. این فناوری که عکس‏برداری دوبعدی و دیگر اطلاعات بیماران را به مدل سه‌بعدی از آناتومی بیمار تبدیل می‏‌کند، کارایی عمل‏‌های جراحی را افزایش و هزینه‏‌ها را بهینه‏‌سازی می‏‌نماید و خطاها را کاهش می‏‌دهد.

واقعیت‏‌های دیجیتال در برنامه‌‏های آموزشی هم کاربرد دارد. به‌عنوان‌مثال آموزش آناتومی بدن یکی از نمونه‏‌هایی است که می‏توان با واقعیت افزوده بهبود داد. این فناوری‌ها کیفیت و جامعیت چک‏آپ‏‌های روتین را ارتقاء می‏‌بخشد و جمع‌‏آوری اطلاعات روزانه مانند فعالیت‌‏های ورزشی، نظارت بر نشانه‌‏های اصلی، نیاز به درمان و رویدادهای خطرناک تسهیل می‌‏نماید.

چالش‏‌های توسعه فناوری در بخش سلامت

در آوریل سال ۲۰۱۴، کمیسیون اروپا در انتشار گزارش خود در مورد سلامت همراه، برنامه مشاوره گسترده‌ای را با ذی‌نفعان در ارتباط با استقرار سلامت همراه راه‏‌اندازی کرد تا زمینه استفاده از پتانسیل‏‌های موجود را فراهم آورد. کمیسیون اروپا ۲۱۱ پاسخ دریافت کرد. موانع اصلی شناسایی شدند که عبارت بودند از:

  • فقدان استانداردهای موردتوافق برای حفاظت از داده‏‌ها، حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعاتی؛
  • نگرانی‏ها در مورد ایمنی، کیفیت خدمات و تعهدات به بیمار؛
  • نگرانی‏‌های مربوط به فقدان شواهد کافی اثربخشی هزینه‏‌ها و زمان زیاد موردنیاز برای ایجاد این شواهد؛
  • فقدان یک چارچوب حقوقی و قانونی روشن؛
  • سازگاری ضعیف با سیستم و نیاز به استانداردهای همکاری مشترک؛
  • مدل‏‌های تأمین بودجه و بازپرداخت ناکافی؛
  • نابرابری در دسترسی بیمار و مراقبان به فناوری؛
  • مقاومت فرهنگی در برابر ارائه‌دهندگان خدمات درمانی.

اقدامات پیشنهادشده توسط ذینفعان پروژه عبارت بودند از:

  • ایجاد اعتماد از طریق توسعه تدابیر قوی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات، (برای مثال مکانیزم‌‏های رمزگذاری و احراز هویت داده‏‌ها) و وجود ساختارهای دولتی روشن جهت استفاده از داده‌‏های بزرگ، ازجمله توانایی به اشتراک‌گذاری داده‏‌های برنامه‏‌های سلامت با پرونده‌‏های الکترونیکی سلامت،
  • اتخاذ اصول کلیدی در کوچک‌سازی داده‌‏ها، حفاظت از داده‏‌ها از طریق طراحی و حفاظت از داد‏ه‏‌ها (به‌صورت پیش‌‏فرض، درزمانی که قانون برنامه‌ریزی‌شده حفاظت از داده‌‏ها اتخاذشده است.)
  • قادر ساختن بیماران به کنترل داده‌‏های خود، به‌ویژه اطلاعاتی که می‏‌خواهند به اشتراک بگذارند، (در عین حفظ حق به اشتراک نگذاشتن داده‌‏ها) و همچنین قادر ساختن بیمار به مشاهده اینکه چه کسی و به چه منظوری از داده‌‏ها استفاده می‏‌کند.
  • توسعه قوانین الزام‌آور برای تعیین مرز بین برنامه‌‏های سبک زندگی و برنامه‌های تندرستی و شفافیت معیارها برای تشخیص برنامه‌‏های پزشکی و نحوه قانون‌گذاری در ارتباط با این برنامه‏‌ها
  • جمع‌آوری شواهد در مورد منافع اقتصادی و شرکت دادن مراکز درمانی، بیماران و مراقبان در طراحی راه‌‏حل‏ها، توسعه مدل‏‌های کسب‌وکار جدید، چراکه هزینه بسیاری از خدمات فناوری همراه در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخت نمی‏‌شود و بودجه مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد.
  • کمک به کارآفرینان برای دسترسی به بازار خدمات درمانی.

 جمع‌‏بندی

خدمات دیجیتال از مهم‌ترین عوامل تحول صنعت بهداشت و درمان در دهه‌‏ی پیش‌رو می‌باشد و برای بهبود در سلامت جهانی، این صنعت نیاز به تحول دارد. سیستم بهداشت و درمان در آینده متفاوت خواهد بود و با تمرکز بر مصرف‏‌کنندگان، به شهروندان اجازه می‏‌دهد که مسئولیت مدیریت سلامت خود و خانواده را بر عهده گیرند. بهداشت و درمان مدرن در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. با این وجود، ذینفعان این صنعت با کشمکش و فشارهای زیادی مواجه‏اند. هزینه‏‌های بهداشت و درمان، مسن‏تر شدن جمعیت، افزایش شیوع بیماری‏‌های مزمن، هزینه‏‌های ناپایدار بهداشت و درمان، منابع انسانی دارای مهارت اندک و افزایش اثرات مصرف‏‌کنندگان توانمند شده از جمله این فشارها هستند.

فناوری‏‌های دیجیتال راهکارهایی برای پاسخ به این مسائل ارائه خواهند داد. خودکارسازی در فرآیندهای تشخیص بیماری و درمان، نگهداری از افراد کهن‏سال و آسیب‌‏پذیر و تحلیل اطلاعات و انجام آزمایش‏‌های تحقیق و توسعه داروسازی با استفاده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، رباتیک، رایانش ابری و اینترنت نسل پنجم، هزینه‏‌های درمان را کاهش و افزایش بیماری‌‏های مزمن را کنترل کرده و به تقاضا و انتظارات در حال تغییر مصرف‏‌کنندگان پاسخ خواهد داد. همچنین جمع‌‏آوری اطلاعات از طریق سنسورها و ابزار پوشیدنی، اینترنت اشیاء و ذخیره آن در پایگاه‏‌های ابری و بلاک‏چین، اطلاعات یکپارچه، به روز، معتبر و دقیق در حوزه سلامت را فراهم می‌‏نماید و با استفاده از واقعیت افزوده و مجازی و اپلیکیشن‌‏های موبایل سطح سلامت شهروندان و امنیت خدمات سلامت افزایش می‏یابد. با استفاده از رسانه‏‌های اجتماعی، اینترنت اشیاء و رایانش ابری، تعامل و اشتراک اطلاعات بین افراد و متخصصان ایجاد شده و مسائلی نظیر سبک زندگی ناسالم شهروندان، پایین بودن سطح سواد سلامت شهروندان، افزایش بیماری‌‏های مزمن و هزینه‏‌های ناپایدار درمان حل می‏‌گردد. لازم به ذکر است برای توسعه‏‌ی راهکارهای فناوری‏‌های دیجیتال توجه به چالش‌‏ها و مسائل توسعه ضروری به نظر می‏‌رسد.

منابع

  • دبیرخانه برنامه ملی آینده‏نگاری علم و فناوري. اندیشکده صنعت و فناوری (آصف). (۱۳۹۷). سلامت دیجیتال.
  • دبیرخانه برنامه ملی آینده‏نگاری علم و فناوري. اندیشکده صنعت و فناوری (آصف). (۱۳۹۷). پیش‏بینی آینده اینترنت اشیاء در مراقبت سلامت: کاهش هزینه‏‌ها و ارتقای رضایت بیماران.
  • رضاجو، ب. (۱۳۹۷). کاربرد بلاک‌چین در حوزه سلامت و پزشکی چیست؟ Retrived from: https://arzdigital.com/blockchain-medical-healthcare-applications///

مقالات مرتبط:

راهکارهای دیجیتال برای مهار پاندمی‌ها

به‌سوی محیط کار پیوندی (هیبریدی) در دوران پساپاندمی

انتشار گزارش حرفه ای «راهکارهای دیجیتال برای مهار کووید ۱۹»

گزارش حرفه‌ای «راهکارهای دیجیتال برای مهار کووید۱۹»

کاربرد فناوری‌های دیجیتال برای مهار پاندمی‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this