نسخه زودآیند مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و همکاران با عنوان «ارائه مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال به عنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان» در وبسایت پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات منتشر شد.
چکیده مقاله:
در عصر حاضر، سازمانها درک کردهاند که بدون استفاده از فناوریهای تحولآفرین و رویکردهای تدوین کسبوکار، امکان بقا نخواهد داشت. تحول دیجیتال، مفهومی است که با وجود مطرح شدن در ابتدای این دهه، به سرعت در ادبیات سازمانها، جایگاه مهم و استراتژیکی پیدا کرده است و بررسی ابعداد تحول دیجیتال در مدلها و چارچوبهای این حوزه، نشان دهنده آن است که حکمرانی تحول دیجیتال، به معنای هدایت و برنامهریزی تحول دیجیتال، یکی از مؤلفههای ثابت و تأثیرگذار در تحفق اهداف این تحول است و با این وجود، در مبانی نظری این حوزه، تبیین ابعاد حکمرانی تحول دیجیتال و ویژگیهای حکمران تحول دیجیتال در سازمان به صورت نظاممند صورت نگرفته است.
جایگاه «مدیر ارشد دیجیتال»، مفهومی است که هم در حوزه کسبوکار و هم در، حوزه پژوهشهای آکادمیک از آن به عنوان حکمران تحول دیجیتال یاد میشود. با وجود اهمیت این جایگاه در موفقیت برنامههای تحولی سازمان و نیز مطرح شدن این جایگاه در ساختار بسیاری از سازمانها، مدلی همهجانبه برای تبیین شایستگیهای وی معرفی نشده بود.
در این مقاله به منظور بررسی شایستگیهای مورد نیاز مدیر ارشد دیجیتال (به عنوان اساسیترین سازوکار حکمرانی تحول دیجیتال)، از استراتژی دومرحلهای برای تبیین مدل شایستگی استفاده شد.
در گام نخست، با روش فراترکیب، ابعاد این شایستگی و نیز شایستگیهای مدیر ارشد دیجیتال شناسایی شد و پس از ایجاد مدل شایستگی، با هدف اصلاح و تکمیل مدل استخراج شده از فراترکیب، از مصاحبه خبرگان استفاده شد تا مدلی برای شایستگی مدیران ارشد دیجیتال تبیین شود و در نهایت مدل مذکور با ۷۱ شایستگی در چهار بعد «خصیصههای فردی»، «مهارتهای حرفهای»، «دانش کسبوکاری» و «دانش فنی» تبیین گردد.
خصیصههای فردی و مهارتهای حرفهای، محل اجماع این موقعیت شغلی با اکثریت مدیران ارشد این سطح می باشد، اما نکته تمایز شایستگیهای مدیر ارشد دیجیتال در سطح معلومات فنی و شناخت گسترده وی از فناوریهای دیجیتال می باشد و مدیران ارشد دیجیتال گستره وسیعی از معلومات فنی و کسبوکاری نیاز دارند تا شایستگی حکمرانی تحول دیجیتال سازمان را داشته باشند.
جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.