انتشار مقاله در حوزه معماری سازمانی در عصر دیجیتال

انتشار مقاله در حوزه معماری سازمانی در عصر دیجیتال

مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و همکاران با عنوان «ملاحظات معماری سازمانی بانک ها در عصر تحول دیجیتال» در پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد.

چکیده مقاله:

زمینه و مسئله تحقیق: در دنیای تغییرات مستمر، تحول دیجیتال به موضوعی ضروری و عامل کلیدی بقای سازمان­ها تبدیل شده است. این موضوع، نه تنها تغییری فناورانه، بلکه تغییرات بنیادین در تمامی ابعاد و به بیان ساده تحول کسب‌وکار است.  بانک­ها مانند سایر سازمان­ها در عصر دیجیتال با ویژگی­های متفاوتی مانند ظهور فناوری­های تحول آفرین و مدل­های کسب‌وکار جدید، حضور در اکوسیستم­ها و افزایش اهمیت بالای تجربه مشتری، روبه­رو می­شوند. جهت بازنگری معماری سازمانی با رویکرد تحول دیجیتال لازم است ویژگی­های متمایزکننده بانک دیجیتال با بانک­های سنتی به خوبی شناسایی شوند. چرا که این ویژگی­ها بر انتخاب رویکرد چارچوب معماری سازمانی و همچنین مکتب فکری معماری سازمانی تاثیر گذار هستند.
روش تحقیق: در این پژوهش، ابتدا با روش مرور نظام­مند مبانی نظری، ۲۸۴ مقاله با کلمات کلیدی مرتبط با بانکداری دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگی­های متمایز کننده این بانک با بانک­های سنتی به دست بیاید. جهت شناسایی شاخص‌ها و دسته‌بندی آنها با استفاده از مرور نظام‌مند علاوه بر پژوهشگر (کدگذار ۱) توسط یک فرد متخصص مرور سیستماتیک (کدگذار ۲) نیز انجام شد. با توجه به مقدار ضریب کاپا ۸۰۴/، شصت ویژگی کلان متمایزکننده بانک دیجیتال عبارتند از: مشتری­محور، سرویس­محور، مبتنی بر اکوسیستم، انطباق با فناوری­های دیجیتال، استراتژی تحول دیجیتال و پلتفرم­محور که در قالب ۱۸ ویژگی خرد، کدگذاری شده­اند. جهت یافتن مکتب فکری معماری سازمانی و چارچوب معماری سازمانی متناسب با بانک دیجیتال، پرسشنامه با جامعه آماری ۲۷ نفر از خبرگان حوزه معماری سازمانی و تحول دیجیتال طراحی شد. نتایج حاصل از پرسشنامه با روش تصمیم­گیری چند شاخصه سوارا-واسپاس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد جهت پیاده سازی معماری بانک دیجیتال با توجه به ویژگی­های کلان و خرد متمایز کننده این بانک، لازم است مکتب اکولوژیکال و رویکرد چارچوب سرویس­محور انتخاب شوند.

جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this