مزایا و معایب رایانش ابری

مزایا و معایب رایانش ابری

همان‌طور که در بخش قبل (رایانش ابری: معماری و ویژگی‌ها) اشاره شد، یکی از مزایای توسعه ابر، مقیاس‌پذیری اقتصادی آن است. با استفاده از مزیت زیرساخت فراهم‌شده توسط رایانش ابری، یک توسعه‌دهنده می‌تواند برنامه‌های مطمئن‌تر، ارزان‌تر و بهتری را ایجاد کند. این برنامه می‌تواند در صورت نیاز از کل منابع ابر بهره‌برداری کند، بدون این‌که لازم باشد شرکت بر روی منابع فیزیکی معادل آن سرمایه‌گذاری کند.
بخش‌های فناوری اطلاعات به این علت تمایل به برنامه‌های ابری دارند که با استفاده از زیرساخت ابری، همه فعالیت‌های مدیریتی به‌جای چندین سایت یا ایستگاه کاری، قابلیت مدیریت از یک مکان مرکزی را پیدا می‌کنند. برای توسعه‌دهندگان نیز ارتقاء برنامه‌های ابری راحت‌تر از برنامه‌های معمولی رومیزی است. به‌جای اینکه به طور دستی هر برنامه‌ای که روی هر یک از رایانه‌های سازمان قرار دارد به‌روزرسانی شود، برنامه‌های کاربردی موجود در ابر می‌تواند به‌سرعت و به‌آسانی با ارتقاء نسخه متمرکز، به‌روزرسانی گردد.
با یک سرویس ابری، یک تغییر کوچک روی برنامه‌ای که هر یک از کاربران در حال اجرا دارند، اعمال خواهد شد که به این ترتیب بار کاری توسعه‌دهندگان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.
شاید بزرگ‌ترین اشکال توسعه برنامه‌های ابری مربوط به حفظ حریم خصوصی در آن باشد. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که برنامه‌ها، داده‌ها و فعالیت‌های فناوری اطلاعات تحت کنترل خودشان انجام شود. جدول ۱، مزایا و معایب رایانش ابری را فهرست کرده است.

جدول ۱. مزایا و معایب رایانش ابری

مزایا و معایب رایانش ابری

مزایای رایانش ابری در صنعت بانکداری

رایانش ابری می‌تواند به مؤسسات مالی در بهبود عملکرد خود به چند طریق کمک کند:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: استفاده از رایانش ابری، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه در سخت‌افزار و نرم‌افزار را کاهش می‌دهد و همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا پرداخت هزینه بر اساس سطح استفاده از خدمت باشد.

پیوستگی کسب‌وکار: با استفاده از رایانش ابری، تأمین‌کننده خدمات ابری، موظف به مدیریت فناوری خواهد بود و از همین جهت، سطح بالاتری از محافظت داده و امکان بازیابی اطلاعات را در صورت از دست رفتن فراهم می‌کند.

تمرکز و چابکی کسب‌وکار: انعطاف‌پذیری مدل‌های اجرایی مبتنی بر ابر، به مؤسسات مالی این امکان را می‌دهد که دوره توسعه محصولات جدید را کاهش داده و در نتیجه، پاسخ سریع‌تر و کارآمدتری به نیازهای مشتریان بدهند.

فناوری اطلاعات سبز: سازمان‌هایی که از رایانش ابری برای انتقال خدمت به یک محیط مجازی استفاده می‌کنند، مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

چالش‌های رایانش ابری در صنعت بانکداری

وقتی که یک بانک به سمت رایانش ابری حرکت می‌کند، با دو چالش عمده روبروست:

امنیت: استفاده از سرویس‌های ابری برای توسعه خدمات بانکی، ممکن است داده‌ها را از کنترل بانک خارج کند.

تطبیق قانونی: اغلب قانون‌گذاران بانکداری، بانک‌ها را ملزم به حفظ داده مشتریان در داخل کشور می‌کنند. استفاده بانک‌ها از سرویس‌های ابری جهانی که سرورهای آنها خارج از مرزهای یک سرزمین هستند، با محدودیت روبرو است.

انتقال از یک فضای سنتی به فضای رایانش ابری، می‌تواند بسیار هزینه‌زا باشد. اول آن‌که به نیروی انسانی متعهد نیاز خواهد بود تا مسئولیت انتقال را بر عهده بگیرد. دوم، بانک‌ها بیشتر از هر کسب‌وکار دیگری، در معرض چالش‌های قانون‌گذاری ناشی از حساسیت ذاتی داده‌ها هستند. سوم، بانک‌ها در این حالت ریسک خود را به جهت مداخله طرف دیگر و کاهش کنترل خود، افزایش می‌دهند. چهارم آن‌که، هرقدر سرویس‌های اصلی به فضای ابری منتقل شوند، قدرت چانه‌زنی تأمین‌کننده افزایش می‌یابد و این ممکن است برای آینده بانک، تهدید بزرگی محسوب شود.

 

مقالات مرتبط:

رایانش ابری(Cloud Computing): معماری و ویژگی ها

رایانش ابری (Cloud Computing ) چیست؟

رایانش ابری(Cloud computing)؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

نمونه های موردی رایانش ابری در صنعت بانکداری

فناوری دیجیتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this