نمونه های موردی رایانش ابری در صنعت بانکداری

نمونه‌های موردی رایانش ابری در صنعت بانکداری

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که بانک‌ها در سراسر جهان، به‌کارگیری رایانش ابری را در دستور کار قرار داده‌اند. در این بخش، استراتژی و رویکرد پنج بانک بزرگ جهانی (بانک ملی استرالیا، کامن‌ویلث، بانک آمریکا، بی‌بی‌وی‌ای و اچ‌اس‌بی‌سی) در استفاده از رایانش ابری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بانک ملی استرالیا

بانک ملی استرالیا، در راستای استراتژی برنامه کاهش مصرف انرژی و پایبندی خود به فناوری اطلاعات سبز، پروژه‌ مدرن‌سازی مراکز داده خود با ارزش ۵/۶ میلیون دلار را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. این بانک به عنوان عضو اتحادیه مرکز داده باز، به دنبال استفاده از روش‌های تأمین پیشرفته از قبیل پلتفرم به عنوان سرویس بوده است. در همین راستا، مراکز داده کوچک و اتاق‌های سرور با دو مرکز داده بزرگ مجهز جایگزین ‌شدند و واحدهای سازمان از طریق سرویس ابری خصوصی بر اساس مدل مبتنی بر استفاده، از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

این بانک در سال ۲۰۱۳، وب‌سایت مشتریان خود را از یک سیستم قدیمی داخلی به ابر عمومی خدمات وب آمازون، مهاجرت داده است. همچنین وب‌سایت این بانک از ۱۰٫۰۰۰ صفحه به ۲۰۰۰ صفحه کاهش پیدا کرده تا تجربه کاربری ساده‌تر شود. این مهاجرت، زمان بالا آمدن سایت را به طور قابل‌توجهی به ویژه بر روی تلفن همراه کاهش داده است. مضاف بر این، ۲۵۰% کاهش هزینه عملیاتی و ۹۰% کاهش ترافیک ورودی به مراکز داده را به دنبال داشته است.

کامن‌ویلث بانک استرالیا

بانک کامن‌ویلث استرالیا، به طور فزاینده‌ای بر خدمات مشتریان و تعامل با آنان متمرکز شده است. در همین راستا، تمامی مجاری آنلاین ارتباط با مشتری از طریق تحول عمده فناوری اطلاعات بازنگری شده و مراکز داده و قابلیت‌های زیرساختی، خودکار شدند. افزایش خودکارسازی، نرخ تغییرات را بالا برده و همزمان قابلیت اعتماد را نیز افزایش داده است. بانک، رایانش ابری را یک دارایی عمده استراتژیک دانسته و پروژه مهاجرت به ابر را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده است.

در آغاز پروژه مهاجرت، هزینه‌های زیرساخت فناوری اطلاعات، ۵۰% بودجه مخارج سرمایه‌ای سالانه را تشکیل می‌داده و نرخ تغییر، ۱۲۰۰ مورد در ماه بوده است. در نتیجه این پروژه، هزینه‌های زیرساخت فناوری اطلاعات به ۲۶% کل بودجه سرمایه‌ای سالانه رسیده است و بانک تنها از دو مرکز داده، پشتیبانی می‌کند که ۷۴% آن به خدمات مشتریان و ایجاد ارزش در این بخش اختصاص یافته است. تعداد پیشامدهای از نوع سطح اول اضطرار، از ۷۰ مورد در سال به زیر هفت مورد رسیده است. همچنین بیشتر از ۳۰۰۰ مورد تغییر محصولات در ماه قابل پشتیبانی است که ارائه خدمات جدید را برای بانک امکان‌پذیر می‌سازد.

بانک کامن‌ویلث استرالیا، برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات به عنوان سرویس خود را در سه افق اجرایی کرده است. در افق اول که در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسید، بنیان تغییر بنا شد که شامل موارد ذیل بوده است:

  • بازسازی قراردادهای موجود برای تبدیل شدن به فناوری اطلاعات به عنوان سرویس
  • ایجاد زیرساخت ابری خصوصی برای برخی برنامه‌های کاربردی خصوصی
  • ایجاد ابر عمومی برای برنامه‌های کاربردی غیرحیاتی و کاهش هزینه‌های ناشی از آن
  • افق دوم که تحول عمده استراتژیک در آن رخ داد، سال ۲۰۱۳ کامل شد و به اهداف زیر دست یافت:
  • شتاب‌دهی بیشتر به استانداردسازی پرتفوی برنامه‌های کاربردی
  • توسعه زیرساخت ابر خصوصی به فرآیندهای اصلی و در نتیجه افزایش کنترل داخلی و همزمان بهره‌برداری از انعطاف ناشی از خدمات مبتنی بر ابر

افق سوم که تا پایان سال مالی ۲۰۱۵ به اتمام رسیده است، هدف زیر را دنبال می‌کرده است:

  • دستیابی به ابر ترکیبی (عمومی و خصوصی) که در همه حوزه‌ها، خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر ابر ارائه می‌کند.

بانک آمریکا

بانک آمریکا، حدود ۱۷۵۰۰ توسعه‌دهنده، ۱۲۵۰۰ نیروی پشتیبان و ۹۰۰۰ کارمند بخش زیرساخت دارد. چشم‌انداز این بانک، ایجاد معماری ابر خصوصی پاسخگوتر و انعطاف‌پذیرتر است و تاکنون موفق شده ۶۴ مرکز داده را به ۳۱ مرکز داده کاهش دهد. طبق برنامه بانک قرار است تعداد این مراکز داده به ۸ برسد. انتظار این است که تا سال ۲۰۲۰، ۸۰% حجم کار فناوری اطلاعات بانک به ابر مهاجرت کند. استراتژی بانک در این راستا است که واحدهای کار غیرحساس به ابر عمومی منتقل شوند، اما در مقابل برخی داده‌های حساس همچنان بر بستر سامانه‌های درون‌سازمانی باقی بمانند. 

بر همین اساس، این بانک، سامانه مدیریت منابع سازمانی مبتنی بر ابر شرکت اوراکل را برای دفتر کل بین‌المللی و سامانه‌های کارگزاری- معامله‌گری خود به کار گرفته است.

یانک بی‌بی‌وی‌ای

بانک بی‌بی‌وی‌ای، یکی از بانک‌های پیشرو در پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال به شمار می‌رود. تحول دیجیتال کسب‌وکار بانکداری مستلزم آماده‌سازی پلتفرم‌های فناوری برای روبه‌رویی با حجم بالای تراکنش است که فناوری‌های رایانش ابری، زمینه‌ساز آن است.

در همین راستا این بانک با شرکت رد هت در زمینه خدمات ابری زیرساختی و پلتفرمی همکاری می‌کند تا برنامه‌های کاربردی متناسب با تقاضای روزافزون خدمات بانکداری دیجیتال را توسعه دهد و خدمات و اطلاعات موردنیاز مشتریان را فراهم کند. آقای فرانسیسکو گنزالز، مدیرعامل بانک، در ماه می سال ۲۰۱۶ به طور رسمی اعلام کرد که بانک به طور جدی قصد مهاجرت به فناوری‌های ابری را دارد.

در راستای همین استراتژی، بانک علاوه بر مشارکت با رد هت، با شرکت سیسکو نیز وارد مشارکت شده تا نیازهای شبکه‌سازی جهانی خود را پوشش دهد. در ادامه نیز در اکتبر سال ۲۰۱۶ با شرکت خدمات وب آمازون، توافقنامه فناوری ابر را امضا کرده است. همزمان با این توافق، بانک یک جامعه ابری با هدف تسهیم دانش در حوزه معماری، سیاست‌ها و استانداردهای ابری و تطبیق قانونی ایجاد کرده است.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی

بانک اچ‌اس‌بی‌سی، در اولین اقدام گسترده از ابتدای سال ۲۰۱۷ برای توسعه راهکارهای ابری، تعدادی از فرآیندهای پشتیبان خود را با استفاده از راهکار ابری اوراکل مدیریت می‌کند. این بانک، همچنین در نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که برای توسعه برنامه‌های کاربردی خود به راهکار شرکت خدمات وب آمازون روی آورده است. 

اچ‌اس‌بی‌سی همچنین از ابر عمومی گوگل برای به‌کاربستن راهکارهای تحلیل داده و یادگیری ماشینی برای حجم بزرگی از داده‌های خود با هدف کاربرد در برنامه‌های مبارزه با پولشویی و شبیه‌سازی‌های مونت‌کارلو استفاده می‌کند. این بانک اعلام کرده که با توجه به نرخ فزاینده استفاده مشتریان از کانال‌های دیجیتال، حجم بزرگی داده تولید می‌شود و تحلیل آن، راهنمای بانک برای بهبود کسب‌وکارش خواهد بود.

زیرساخت‌های قدیمی بانک اچ‌اس‌بی‌سی، مانع بزرگی بر سر راه توسعه یادگیری ماشینی و تحلیل داده است؛ از همین رو بانک در سه سال اخیر سعی داشته به پلتفرم‌ منبع‌باز هادوپ روی بیاورد تا بینش بهتری نسبت به داده‌ها داشته باشد. مدیران ارشد بانک به این نتیجه رسیده‌اند که تکیه صرف بر زیرساخت‌ها و مراکز داده بانک، برای تحلیل داده بسیار هزینه‌بر و زمانبر خواهد بود؛ از همین رو رقابت با تأمین‌کنندگان بزرگ ابری و دستیابی به فناوری‌های به‌روز، صرفه اقتصادی نداشته و مشارکت، استراتژی هوشمندانه‌تری به شمار می‌رود.

جمع‌بندی نمونه‌های موردی

بررسی اقدامات بانک‌های بزرگ جهان نشان می‌‌دهد که مهاجرت به بستر ابری در دستور کار اغلب این بانک‌ها قرار گرفته است و مزیت‌های کاهش هزینه سرمایه‌گذاری، افزایش انعطاف‌پذیری، مدیریت بهتر حجم انبوه داده‌ها و کاهش زمان توسعه محصولات و خدمات جدید، از جمله دلایل اصلی بانک‌ها برای این امر است. مشارکت و انعقاد توافقنامه‌های همکاری با تأمین‌کنندگان بزرگ خدمات ابری، استراتژی بانک‌ها برای بهره‌گیری از خدمات ابری است.

مهاجرت به ابر و انتخاب نوع استفاده به عنوان زیرساخت، پلتفرم و یا نرم‌افزار بسته به نوع کارکرد بخش‌هایی است که طبق استراتژی بانک، به ابر مهاجرت داده می‌شوند. عموماً کارکردهای غیرحساس مانند وب‌سایت بانک به ابر عمومی منتقل شده و به میزان حساس بودن داده‌های کارکرد موردنظر، از ابرهای ترکیبی و یا خصوصی استفاده می‌شود. همانطور که در نمونه‌های موردی ملاحظه شد، بخشی از کارکردهای مربوط به داده‌های حساس، همچنان بر بسترهای درون‌بانکی باقی خواهند ماند.

مقالات مرتبط:

رایانش ابری(Cloud Computing): معماری و ویژگی ها

رایانش ابری (Cloud Computing ) چیست؟

مزایا و معایب رایانش ابری

رایانش ابری(Cloud computing)؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

فناوری دیجیتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this