مصاحبه دکتر مهدی شامی زنجانی با فصلنامه بانکداری آینده درباره نقد و آسیبشناسی نقشهراهنویسی بانکداری دیجیتال در شماره ۴۱ (شهریور ماه) منتشر گردید. برخی از تیترهای این مصاحبه عبارتند از:
- کسانی برای بانکها سند و نقشهراه مینویسند که نمیدانند بانکداری دیجیتال چیست.
- وقتی ندانید کجا میخواهید بروید، هرجا بروید مقصد است.
- بانکداری دیجیتال یعنی تحول در بانکداری متناسب با ویژگیهای عصر دیجیتال.
- مدیریت در کشورمان، دچار سندروم نمایش شدهاست.
- مسائلی وجود دارد که استارتاپها که هیچ، اجداد استارتاپها هم نمیتواند آنها را حل کنند.
- در حوزه تحول دیجیتال مطالعه کردیم، نوشتیم، آموزش و مشاوره دادیم و به طور جدی درگیر ترویج شدیم. از روز اول به «گفتمانسازی»، «جریانسازی» و «کادرسازی» اعتقاد راسخ داشتیم و در این راستا تلاش کردیم.
- دو سؤال و چالش را مطرح میکنم؛ سؤال اول اینکه از مدیران و اعضای هیئت مدیره بانکهای ما بپرسید بانکداری دیجیتال یعنی چه؟ ابتدا ببینید جوابهایشان چقدر با یکدیگر همپوشانی دارد؟ از همین الان میگویم که همپوشانی پاسخها بسیار حداقلی است سؤال دوم اینکه پاسخها تا چه اندازه درست است؟ قطعا پاسخهای درستشان بسیارکم است.
- کسانی برای بانکها سند و نقشه راه مینویسند که نمیدانند بانکداری دیجیتال چیست؛ وقتی ندانید کجا میخواهید بروید، هر جا بروید مقصد است. درباره استراتژی دیجیتال، بانکها هنوز به این نتیجه نرسیدهاند که هیچ تحولی قابل برونسپاری نیست. مثل این است که به کسی بگوییم جای من لاغر شو!
- هر زمان دولت پرچمدار تحولی میشود، تن و بدن من میلرزد. خیلی از جاها دولتها طلایهدار توسعه هستند؛ اما چرا در کشور ما اینطور نیست؟ پاسخ ساده است بدنی بزرگ با مغزی کوچک!
- وظیفه وزارت اقتصاد این نیست که تعادل بانکها را بر هم بریزد و به همه آنها استرس وارد کند. سندی که در حال حاضر وزارت اقتصاد به اسم سند بانکداری دیجیتال ارائه کرده است، حاصل حداکثر دو الی سه ماه کار است! سندی درست شده است که سه سال پیش همان سند را در یک بانک تولید کرده بودیم؛ وقتی وزارتخانه سندی ارائه میدهد، باید ابهت داشته باشد.
برای دریافت فایل پی دی اف این مصاحبه کلیک کنید.