استراتژی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال چیست

در طول یک دهه­‌ی گذشته زیرساخت‌های کسب‌وکاری دیجیتالی شده و ارتباط بین محصولات، فرآیندها و سرویس‌ها افزایش پیدا کرده است. فناوری‌هایی چون رایانش ابری و اینترنت اشیاء، فناوری‌های اجتماعی، موبایل، تجزیه‌وتحلیل داده، رایانش ابری و اینترنت اشیاء، سودآوری سازمان‌های سنتی موفق امروز را به خطر انداخته است.از طرف دیگر این فناوری‌ها فرصت‌هایی جدیدی را برای این سازمان‌ها فراهم کرده که می‌توانند از طریق ترکیب صلاحیت‌های کنونی خود و قابلیت‌های تحول آفرینانه آن‌ها ارزش جدیدی را ارائه دهند.

این فناوری‌های دیجیتال که در بسیاری از صنایع و بخش‌ها نفوذ پیدا کرده‌اند، باعث تغییر اساسی در استراتژی‌های کسب‌وکار می‌شوند. از این رو زمان آن رسیده که در مورد نقش استراتژی فناوری اطلاعات بازنگری کنیم و به‌جای اینکه آن را یک استراتژی سطح عملیاتی ببینیم به سراغ ترکیبی از استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب‌وکار رفته که می‌توان آن را استراتژی کسب‌وکار دیجیتال نامید. مادامی‌که رهبران فرصت‌های خلق‌شده توسط فناوری‌های دیجیتال برای افزایش یکپارچگی در سازمان را درک کنند، استراتژی‌های جدید دیجیتالی برای سازمان تعریف می‌کنند. در حقیقت این استراتژی‌ها، استراتژی‌های مجزا برای فناوری نیستند بلکه استراتژی‌های کسب‌وکاری هستند که شامل فرصت‌های به وجود آمده توسط اقتصاد دیجیتال می‌باشند. استراتژی‌های دیجیتال ازآنجایی‌که دامنه اثر و نتایج عظیمی دارند در پی افزایش یکپارچگی و اولویت‌بخشی به ابعاد مستقل تحول دیجیتال هستند. این استراتژی دیجیتال به‌منظور ایفای نقش خود در کل سازمان، باید هم‌سطح با سایر استراتژی‌های موجود در کسب‌وکار بوده و با آن‌ها هم‌راستا شود.

تا دو دهه قبل، محققان حوزه سیستم­ های اطلاعاتی، استراتژی فناوری اطلاعات را زیرمجموعه‌ای از استراتژی کسب‌وکار می­‌دانستند که نقش آن هدایت بخش فناوری اطلاعات است. ونکاترامن و هندرسون (۱۹۹۳) استراتژی فناوری اطلاعات را یک استراتژی در سطح عملیاتی می‌­دیدند که تمرکز آن بر روی بخش خاصی از سازمان یعنی حوزه فناوری اطلاعات بود. همچنین اعتقاد داشتند که این استراتژی در شکل‌دهی به استراتژی کسب‌وکار نقش دارد و عامل شکست سازمان‌ها در سرمایه‌گذاری‌های حوزه فناوری اطلاعات را هم‌راستا نبودن این استراتژی با استراتژی سطح کسب‌وکار می‌دانند.

همان‌طور که گفته شد نقش فنّاوری در کسب‌وکار از یک حوزه خاص مثل بخش فناوری اطلاعات فراتر رفته و کل کسب‌وکار را شامل می‌شود و برای بهره‌مندی از آن به استراتژی جامع‌تری نسبت به استراتژی فناوری اطلاعات نیازمندیم. برای پاسخگویی به این مشکل در چند سال اخیر از همگرایی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب‌وکار در قالب استراتژی دیجیتال سخن گفته شده است.

استراتژی دیجیتال کسب‌وکار یا همان استراتژی تحول دیجیتال مفهوم جدیدی است که نیاز به شفاف­‌سازی دارد. گاها در تعریف استراتژی دیجیتال، دیدگاهی مبتنی بر منابع وجود دارد و آن را تمام اقدامات سازمان در قبال دارایی‌ها و ابتکارات دیجیتال خود می‌بینند. این دیدگاه هرچند استراتژی دیجیتال را بالاتر از استراتژی فناوری اطلاعات و بازاریابی دیجیتال می‌بیند ولی دید تحول‌گرایی در آن دیده نمی‌شود و به تغییرات و اصلاحات تدریجی در منابع دیجیتال سازمان می‌پردازد. باید توجه نمود که استراتژی دیجیتال صرفاً در مورد فنّاوری نیست و برای موفقیت باید با رهبری و فرهنگ مناسب با این تحول ترکیب شود.

اما دیدگاهی وسیع­‌تر این است که این استراتژی دیجیتال، با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین سعی دارد قابلیت‌هایی درون کسب‌وکار ایجاد کند تا یک سازمان بتواند به شرایط متغیر بازار پاسخ دهد. این دیدگاه نیز به استراتژی دیجیتال نگاهی مبتنی بر منابع داشته که با استفاده از منابع دیجیتال تدوین و اجرا شده تا ارزش متمایزکننده‌ای خلق کند.

در دیدگاهی جامع­‌تر که ونکاترامن در کتاب ماتریس دیجیتال (۲۰۱۷) به آن اشاره کرده است، نگاهی مبتنی بر شبکه به استراتژی دیجیتال وجود دارد. در اینجا منبع خلق ارزش، ایجاد شبکه‌هایی از مشتریان و شرکا است که در این شبکه‌ها نوع برقراری رابطه متفاوت از روابط کنونی در کسب‌وکار است. این نگاه، موفقیت استراتژی دیجیتال را در همکاری غول­‌های دیجیتال، کارآفرینان فناوری و شرکت­‌های سنتی صنعت می­‌بیند و فازهای اجرایی آن را پایش و تجربه­‌گری مداوم، تقویت و جایگزینی مدل کسب‌وکار در فضای کنونی و بازآفرینی اساسی مدل­ کسب‌وکار فعلی می­‌بیند.

این دیدگاه در عین توجه به درون سازمان و تأکید بر تقویت استعدادهای انسانی با فناوری­‌های تحول‌آفرین، نگاهی فرا سازمانی دارد و عمده تحولات درون سازمان را نیز در همین راستا می­‌بیند. به عبارتی خلق قابلیت­‌های جدید را در هم‌­آفرینی آن­ها با سایر بازیگران (درون و فراتر از صنعت) دیده و سازمان را بازیگری می‌­بیند که برحسب قابلیت­‌ها، اهداف و اشتیاق خود، در اکوسیستم­‌های مختلف حضور پیدا کرده و با توجه به شرایط، به هم‌­نوا سازی آن­ اکوسیستم­‌ها یا پیروی از هم‌­نواساز آن می‌­پردازد.

باید توجه داشت که قدرت استراتژی دیجیتال در دامنه و هدف آن نهفته است و برای طراحی آن باید تصمیمات مهمی در چندین حوزه کلیدی گرفته شود: این حوزه­‌های تصمیم‌گیری در دو سطح کسب­ و­کار و عملیات بوده و شامل نحوه استفاده از فناوری، چگونگی خلق ارزش، تعیین تغییرات ساختاری موردنیاز و تخصیص منابع (به‌خصوص منابع مالی) می­‌شود.

فاکتورهایی چون صنعت و دامنه فعالیتی که سازمان دارد و همچنین ویژگی‌های خود سازمان باعث می‌شوند کارکرد و نیاز به فناوری در همه سازمان‌ها یکسان نباشد. نیاز متفاوت به فناوری باعث می‌شود استراتژی‌های دیجیتال آن‌ها نیز متفاوت باشد. تحقیقات نشان می­‌دهد که استراتژی دیجیتال سازمان‌ها در مراحل اول بلوغ دیجیتال بیشتر بر بهبود عملیات داخلی سازمان تأکید دارد؛ اما در سازمان‌های بالغ در زمینه تحول دیجیتال، استراتژی بیشتر بر روی تحول کسب‌وکار متمرکز است. بر این اساس انواع متفاوتی از استراتژی دیجیتال را در سازمان‌ها می‌بینیم.

روس و همکاران (۲۰۱۶) دو رویکرد یا نوع استراتژی دیجیتال شناسایی کرده­‌اند: استراتژی تعامل با مشتری و استراتژی راه‌حل‌های دیجیتال شده. این دو رویکرد به استراتژی دیجیتال تا حدودی هم‌پوشانی دارند و گاها نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. با این ‌حال استراتژی تعامل با مشتری، رویکرد سازمان را در مقابل مشتریان و بازیگران موجود، متحول می‌­کند. در اینجا دیجیتال­ سازی تمام نقاط تماس سازمان را از طریق فناوری‌­های تحول‌آفرین متحول کرده و ارتباطات با مشتریان و سایر سازمان­‌ها را مستحکم­‌تر می­‌کند.

استراتژی­ راهکارهای دیجیتال شده، مدل کسب‌وکار را از طریق بازتعریف آنچه سازمان ارائه می‌­دهد (محصول و خدمت) متحول می­‌کند. این دیجیتالی سازی جریان اطلاعات را تسهیل کرده و در نتیجه ارزش محصولات و خدمات را افزایش می‌­دهد. تمرکز استراتژیک این رویکرد خلق ارزش بیشتر نه‌تنها از محصولات و خدمات بلکه از اکوسیستم‌­هایی است که سازمان در آن­ها حضور دارد.

منابع:
  • Bharadwaj, A., El Sawy, O. a., Pavlou, P. a., & Venkatraman, N. (2013). Digital Business Strategy: Toward a Next Generation of Insights. MIS Quarterly. https://doi.org/10.1.1.216.1018Chanias, S., Myers, M. D., & Hess, T. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems۲۸(۱), ۱۷-۳۳٫
  • Henderson, J. C., & Venkatraman, H. (1993). Strategic alignment: Leveraging information technology for transforming organizations. IBM Systems Journal. https://doi.org/10.1147/sj.382.0472
  • Kane, G. C., Palmer, D., Philips Nguyen, A., Kiron, D., & Buckley, N. (2015). Strategy, Not Technology, Drives Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, (57181), 27. https://doi.org/http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cn/Documents/technology-media-telecommunications/deloitte-cn-tmt-strategy-not-technology-drive-digital-transformation-en-150930.pdf
  • Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business and Information Systems Engineering, 57(5), 339–۳۴۳٫ https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
  • Rauser, A. (2016). Digital strategy : a guide to digital business transformation. South Carolina: Library of Congress Control Number.
  • Ross, J., Sebastian, I. M., Beath, C., Scantlebury, S., Mockner, M., Fonstand, N., … Consulting), (Technology Advantage Practice of The Boston. (2016). Designing Digital Organizations. MIT Sloan CISR. Retrieved from http://cisr.mit.edu/blog/documents/2016/03/10/mit_cisrwp406_designingdigitalorganzations_rosssebastianbeathscantleburymockerfonstadkaganmoloneykrusellbcg.pdf/
  • Schallmo, D., Williams, C. A., & Lohse, J. (2018). Clarifying Digital Strategy–Detailed Literature Review of Existing Approaches. In ISPIM Conference Proceedings (pp. 1-21). The International Society for Professional Innovation Management (ISPIM).
  • Venkatraman, V. (2017). The Digital matrix : new rules for business transformation through technology. LifeTree Media.

مقالات مرتبط:

چهارچوب‌های تدوین استراتژی دیجیتال برای سازمان‌ها

حکمرانی دیجیتال چیست؟

تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

انتشار اپیزود ده: راهبری تحول به سبک ماتریس دیجیتال

گونه های استراتژی دیجیتال در صنعت بانکداری

استراتژی تحول دیجیتال و استراتژی دیجیتال کسب و کار: چیستی و چرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this