منافع سیاسی تحول دیجیتال در سطح ملی

منافع سیاسی تحول دیجیتال در سطح ملی

در مطالب قبل به آثار اقتصادی تحول دیجیتال و نیز آثار اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی این تحول در سطح ملی پرداخته شد. در این مطلب به آثار و منافع سیاسی تحول دیجیتال در سطح ملی اشاره می‌شود.

افزایش شفافیت، اعتماد و ایمنی و نیز افزایش کارایی امور دولتی (مانند سلامت و آموزش) از مهم‌ترین منافع سیاسی تحول دیجیتال است. این نکته حائز اهمیت است که بدون اعتماد کاربران، تحول دیجیتال تحقق نمی‌یابد.

حریم خصوصی و شفافیت داده‌ها، جریان رایگان و باز داده‌ها، امنیت سایبری، حقوق مصرف‌کنندگان برای خدمات عمومی دیجیتال در برنامه‌های تحول دیجیتال باید در نظر گرفته شوند.

در بخش ارائه خدمات عمومی، تحول دیجیتال در کنار بهبود شیوه تعامل شهروندان با دولت، خدمات بهداشتی و آموزشی را بهبود می‌بخشد. درنهایت، تحول دیجیتال بر روابط انسانی، رفتار افراد، تسهیل تعاملات اجتماعی و اقتصاد دیجیتال تأثیرگذار است.

با دیجیتال‌سازی، دولت‌ها می‌توانند به ارائه خدماتی بپردازند که انتظارات شهروندان و کسب‌وکارها را در موارد گوناگون مانند محدودیت بودجه و چالش‌های نابرابری درآمدی و کهن‌سالی جمعیت، در برگیرد.

شهروندان ترجیح می‌دهند که از خدمات دیجیتال استفاده کنند و با دولت در تعامل باشند. در واقع، خدمات دیجیتال می‌توانند شهروندان را توانمند ساخته و میزان مشارکت و تعاملات آن‌ها با دولت را افزایش دهند. همچنین برای کسب‌وکارها، خدمات دولت دیجیتال راحت‌تر و کارآمدتر هستند و تلاش‌های دولت در راستای دیجیتال‌سازی می‌تواند کسب‌وکارها را مجبور کند تا سریع‌تر دیجیتالی شوند.

لازم به ذکر است مزیت رقابتی موجود در تحول دیجیتال کشورها و دولت‌ها معنا ندارد، زیرا دولت‌های کمی هستند که با یک فشار رقابتی مواجه شده و کسب‌وکارها و حتی سازمان‌های اجتماعی خود را ملزم به دیجیتالی شدن نمایند. علاوه بر این، احتمال جایگزینی یک دولت با یک رقیب دیجیتالی بسیار پایین است. این نکته نباید بهانه‌ای برای دولت‌ها نسبت به رضایت از عملکرد کنونی‌شان باشد. پویاییِ جهانی‌شدن به این معناست که کشورها، دولت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات دولتی باید برای سرمایه‌گذاری، کارمندان و دانش (منابعی که برای فناوری‌های دیجیتال بسیار ضروری است) به رقابت بپردازند.

مقالات مرتبط:

محرک های تحول دیجیتال در سطح ملی

گزارش حرفه‌ای «مطالعه تطبیقی تحول دیجیتال در سطح ملی»

منافع و آثار اقتصادی تحول دیجیتال در سطح ملی

منافع اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی تحول دیجیتال ملی

تحول دیجیتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this