کاربردهای اینترنت اشیاء

در مطالب گذشته به “اینترنت اشیاء” و نیز “معماری و اکوسیستم اینترنت اشیاء” پرداخته شد. کاربردهای اینترنت اشیاء قابلیت دسته‌بندی در حوزه‌های متفاوتی را دارند. اما باید توجه داشت که تمام این حوزه‌ها می‌توانند به هم مرتبط و یا حتی پیش‌نیاز یکدیگر باشند. به عنوان مثال، برای داشتن یک شهر هوشمند، باید محیط زیست، خانه‌ها، بانک‌ها و حوزه سلامت نیز هوشمند باشند. در ادامه به برخی از این کاربردها پرداخته می‌شود:

  • حمل‌و‌نقل/لجستیک

در حمل‌و‌نقل لجستیکی، اینترنت اشیاء نه تنها سیستم‌های جریان مواد، بلکه موقعیت‌یابی جهانی و شناسایی اتوماتیک بار را بهبود می‌بخشد. همچنین بهره‌وری انرژی را افزایش و بنابراین مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

به صورت کلی، از اینترنت اشیاء انتظار می‌رود تغییرات عمیقی در زنجیره تأمین جهانی از طریق جابجایی هوشمند بار ایجاد کند. این امر با هماهنگی مداوم اطلاعات زنجیره تأمین و دنبال و ردیابی کردن یکپارچه و در لحظه، محقق خواهد شد. اینترنت اشیاء، زنجیره تأمین را شفاف، واضح و قابل کنترل نموده و ارتباط هوشمند بین افراد و بار/کالاها را مقدور می‌سازد.

همچنین از فناوری اینترنت اشیاء می‌توان در کاهش ترافیک راه‌ها و جاده‌ها استفاده نمود. با استفاده از سنسورهای نصب شده در آسفالت جاده‌ها، در دوربین‌ها و چراغ‌ها، می‌توان اطلاعات لازم را در زمان مناسب در اختیار رانندگان و ذینفعان مربوطه گذاشت و از این طریق، از وقوع ترافیک، قبل از ایجاد آن جلوگیری نمود.

  • خانه هوشمند (املاک)

خانه‌های هوشمند آینده، در مورد آنچه که درون ساختمان اتفاق می‌افتد، مخصوصاً از سه جنبه، آگاه خواهند بود: مصرف منابع (صرفه‌جویی در آب و مصرف انرژی)، امنیت و راحتی. هدف، دستیابی به سطوح بالاتر راحتی در حین کاهش مخارج کلی است. علاوه بر این، خانه‌های هوشمند، مسائل امنیتی را نیز، از طریق سیستم‌های امنیتی پیچیده برای تشخیص دزدی، آتش‌سوزی و یا ورود غیر مجاز، مورد توجه قرار می‌دهند. ذینفعان درگیر در این سناریو، گروهی ناهمگون را تشکیل می‌دهند.

بازیگران متفاوتی در منزل کاربر همکاری می‌کنند؛ مانند شرکت‌های اینترنتی، تولیدکنندگان دستگاه‌ها، اپراتورهای مخابراتی، تأمین‌کنندگان خدمت رسانه، شرکت‌های امنیتی، شرکت‌های تسهیلات برق و غیره.

شرکت لوکسون از شرکت‌هایی است که به افراد در خودکارسازی منزل‌شان از طریق مینی‌سرور خود، به دلخواه آنها، کمک می‌کند. از آنجایی که هر کسی ایده‌ای از خانه ایده‌آل دارد، شرکت لوکسون راهکارهای بسیار متفاوتی ارائه می‌دهد.

برای مثال در خانه‌های مختلفی در مناطق مختلف اتریش، افراد از طریق گوشی‌های هوشمند خود و یا آی‌پدهای خود، نقاط مختف خانه خود را کنترل می‌کنند. مثلاً می‌توانند از گوشی خود به عنوان کلید در استفاده کنند. در این حالت، در صورت فراموش کردن کلید، به راحتی از گوشی موبایل خود استفاده کرده و یا می‌توانند در را بدون مراجعه فیزیکی به آن، برای دیگران باز کنند. هنگام خروج از منزل می‌توانند روی تبلت خود مشاهده کنند که آیا تمام پنجره‌ها بسته است یا خیر. در صورت باز بودن پنجره‌ای، پیغامی مبنی بر این که کدام پنجره باز است، ارسال می‌شود و به آنها در صرفه‌جویی در وقت (عدم کنترل تمام پنجره‌ها) کمک می‌کند.

همچنین می‌توانند برای سیستم گرمایشی منزل خود حالتی مخصوص میهمانی‌ها و مواقعی که جمعیت زیاد است، تعریف نمایند. چرا که در این مواقع دمای خانه بالا رفته و با مواقع معمولی متفاوت خواهد بود. در این صورت، به راحتی به بهترین حالت دمایی ممکن دست می‌یابند. همچنین جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و پول، در صورتی که پنجره‌ای باز باشد، سیستم گرمایشی از کار می‌افتد. این موارد، تنها مثال‌هایی از کارکردهای اینترنت اشیاء در منازل هوشمند می‌باشد.

  • شهرهای هوشمند

با وجود آنکه اصطلاح شهر هوشمند هنوز مفهومی فازی (ناواضح) است، تواقفی کلی مبنی بر این موضوع وجود دارد که حوزه‌ای شهری است که توسعه پایدار و کیفیت بالای زندگی ایجاد می‌نماید. مدل جیفینجر و همکاران ویژگی‌های یک شهر هوشمند، دربرگیرنده اقتصاد، افراد، حاکمیت، پویایی، محیط زیست و زندگی، را شفاف می‌سازد. عملکرد بهتر در این حوزه‌های کلیدی از طریق سرمایه انسانی و یا اجتماعی قوی و / یا زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل دستیابی است.

  • کارخانه (تولید) هوشمند

در یک زنجیره تأمین جهانی، شرکت‌ها قادر خواهند بود تمام محصولاتشان را از طریق برچسب‌های شناسایی با امواج رادیویی ردیابی کنند. در نتیجه، شرکت‌ها هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش داده و بهره‌وری‌شان را در اثر یکپارچه‌سازی مستحکم‌تر با برنامه‌ریزی منابع سازمان و سایر سیستم‌ها بهبود بخشند. همچنین نگهداری ماشین‌آلات از طریق سنسورهای متصل تسهیل شده و اجازه پایش در لحظه سلامت و عملکرد تجهیزات کارخانه را می‌دهد.

به طور کلی، اینترنت اشیاء، روش‌های اتوماتیکی را فراهم می‌کند که بیانگر کاهش شدیدی در تعداد کارمندان مورد نیاز است. کارگران با اسکنرهای بارکدها، خوانشگر‌ها، سنسورها و فعال‌کنندگان و در نهایت ربات‌های پیچیده، که به اندازه انسان کارا هستند، جایگزین می‌شوند.

  • خرده‌فروشی

اینترنت اشیاء هم نیازهای مشتری و هم نیازهای کسب‌و‌کار را متوجه است؛ مقایسه قیمتی یک محصول، جستجوی محصولات دیگر با کیفیت مشابه در قیمت‌های پایین‌تر، با تبلیغ یک فروشگاه، اطلاعات را نه تنها به مشتریان بلکه به سایر فروشگاه‌ها و کسب‌و‌کارها بدهد. داشتن این اطلاعات در لحظه، به سازمان‌ها کمک می‌نماید کسب‌و‌کارشان را بهبود داده و نیازهای مشتریان را پاسخ دهند.

بدیهی است فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، از موقعیت برتر و غالب خود، به منظور تضمین بازار آینده خرده‌فروشی اینترنت اشیاء استفاده خواهند کرد.

  • سلامت الکترونیک

کنترل و پیشگیری، دو هدف اصلی مراقبت‌های سلامتی در آینده است. امروزه هم افراد این انتخاب را دارند که توسط متخصصین ردیابی و پایش شوند، حتی اگر بیمار و متخصص در یک مکان نباشند. دسترسی به سوابق بیماری افراد نیز جنبه دیگری است که سلامت الکترونیک در اینترنت اشیاء را بسیار تطبیق‌پذیر می‌نماید. کاربردهای کسب‌و‌کار، امکان خدمات پزشکی را نه تنها به بیماران بلکه به  متخصصین که این اطلاعات را برای ارزیابی پزشکی نیاز دارند، ارائه می‌دهد.

در این حوزه، اینترنت اشیاء تعاملات انسان‌ها را کارآمدتر می‌کند، چرا که نه تنها موقعیت‌یابی، بلکه ردیابی و پایش بیماران را مقدور می‌سازد. فراهم‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت یک بیمار، تمام فرایند را کارآمدتر نموده و افراد را به مراتب راضی‌تر می‌کند.

  • صنعت هواپیمایی

سیستم‌های “پرواز از طریق سیم” سال‌هاست در صنعت هواپیمایی مطرح هستند. این سیستم‌ها به خلبان اجازه می‌دهند تا  تمرکز خود را بر پایش هواپیما گذاشته تا سنسورها و سیستم‌های اتوماتیک به باقی کارها بپردازند. این سیستم‌ها به قدری پیشرفته شده‌اند که از خیلی جوانب، هواپیماها به وسایل نقلیه خودکار تبدیل شده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی در حال استفاده از فناوری اینترنت اشیاء به منظور بهبود نگهداری و شاخص‌های امنیتی هستند. برای مثال، کسب‌و‌کار نگهداری موتور هواپیمای جنرال الکتریک، از سنسورهای داخل هواپیما در موتورهای جت به منظور ضبط داده‌های در لحظه درباره عملکرد موتور استفاده می‌کند. این داده‌ها به جنرال الکتریک اجازه می‌دهد بهره‌وری موتور را افزایش و هزینه‌های سوخت را کاهش دهد و زمان سفر را کوتاه نماید.

  • صنعت غذایی و کشاورزی

سنسورهای اینترنت اشیاء که در زمان و مکان صحیح جاسازی شده‌اند، به یک کسب‌و‌کار این اجازه را می‌دهند که دارایی‌های خود را در لحظه ردیابی کنند. داده‌های جمع شده به سازمان‌ها اجازه می‌دهد ناکارآمدی‌ها و گلوگاه‌ها را در زنجیره تأمین خود شناسایی کنند. اگر سیستم خنک‌کننده در یک کامیون یخچال‌دار از کار بیفتد یا در شرف خرابی باشد، می‌تواند از طریق سنسورهای خود به شرکت اطلاع دهد تا قبل از خراب شدن مواد غذایی، آنها را حفظ نمایند.

در صنعت کشاورزی، کشاورزان می‌توانند از سنسورهای جاسازی شده در زمین‌های خود، اطلاعات زیادی، مانند وضعیت آبیاری نقاط مختلف مزرعه، کسب کنند.

مقالات مرتبط:

مبانی اینترنت اشیاء

کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری

اینترنت اشیا؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

معماری و اکوسیستم اینترنت اشیاء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this