احتمال شکست تحول دیجیتال زیاد است و طبق آمار مکنزی، کمتر از ۳۰ درصد از پروژه های تحول دیجیتال موفق هستند. در برخی از صنایع، میزان موفقیت به ۴ درصد می رسد. اما نباید اینگونه باقی بماند. یکی از دلایل بزرگ شکست تحولات دیجیتال این است که شرکت ها به اندازه کافی از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند.
داده ها کلید درک این هستند که چرا هوش مصنوعی برای تحول دیجیتال اهمیت دارد. هوش مصنوعی برای تحول دیجیتال ضروری است، چون تحول دیجیتال بر داده ها متکی میباشد. داده ها مایه حیات هر کسب و کار مدرن هستند. هر تعاملی که کسب و کار شما با مشتریان و بازارها دارد، داده تولید می کند.
این دادهها تقریباً از همه جا میآیند، از جمله سیستمهای CRM، پلتفرمهای بازاریابی، تجزیه و تحلیل وبسایت، رسانههای اجتماعی، سفارشهای آنلاین و صدها منبع دیگر. این داده ها حاوی بینش های ضروری هستند که کسب و کار شما را موفق و رقابتی نگه می دارد. بینش هایی مانند:
این بینش ها به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری در تصمیم گیری های سریع بگیرید که به طور گسترده ای نتایج کسب و کار را بهبود می بخشد.
تنها یک مشکل وجود دارد … فناوریهای سنتی در ایجاد ارزش از دادههای شما ضعیف عمل میکنند.
فناوری سنتی که امروزه استفاده میشود کاملاً مبتنی بر قوانین است و به صراحت توسط یک انسان برای انجام وظایفی برنامه ریزی شده است. اما فقط می تواند کاری را انجام دهد که به او گفته شده است. هرگز سازگار نمیشود یا بهبود نمی یابد مگر اینکه برنامه نویسان انسانی آن را به روز کنند.
این بدان معناست که فناوری سنتی نمی تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کند. نمی تواند از داده ها یاد بگیرد و نمی تواند نحوه عملکرد خود را بر اساس داده های جدید بهبود بخشد. این باعث می شود که فناوری سنتی برای تحول دیجیتال بی فایده باشد.
اشتباه نکنید، فناوری سنتی ارزشمند است. از گذشته برای خودکارسازی و/یا سرعت بخشیدن به وظایف استفاده شده است که منجر به صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری می شود. همچنین فعالیت ها را قابل پیگیری تر کرده است (به عنوان مثال، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، بازاریابی را آسان تر و معیار محورتر کرده است.)
این در اوایل دوران اینترنت، زمانی که شرکتها هنوز به حضور آنلاین ابتدایی و بسیاری از فعالیتهای آفلاین متکی بودند، به خوبی کار میکرد. با این حال، امروزه این فناوری احمقانه به نظر می رسد. می تواند فعالیت ها را خودکار کند و داده ها را ردیابی کند. اما واقعا نمی تواند چیزی را تحلیل یا پیش بینی کند. نمی تواند تغییر کند یا با اطلاعات جدید سازگار شود. فقط هوش مصنوعی می تواند.
امروزه بسیاری از شرکتها از هوش مصنوعی برای پشتیبانی از تحول دیجیتال در بیشتر زمینههای کسبوکارشان استفاده میکنند. پنج بخشی که امروزه از هوش مصنوعی استفاده میکند عبارتند از:
با گذشت زمان، تحول دیجیتال موفق، استفاده از هوش مصنوعی را در هر بخش از کسب و کار الزامی می کند. اما اگر پروژه های اولیه هوش مصنوعی موفق نشوند، هرگز به موفقیت نخواهید رسید. برای اینکه بیشترین شانس موفقیت را برای خود به ارمغان بیاورید، برای شروع یک پروژه هوش مصنوعی با تمرکز محدود انتخاب کنید.
منظور ما از تمرکز محدود چیست؟ هدف پروژه شما باید استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای حل یک مشکل کسب و کاری بسیار واضح یا به طور خاص بهبود فرآیند کسب و کار باشد.
در واقع، ابتدا باید از یک «مورد استفاده» شروع کنید، سپس تعیین کنید که آیا فناوری هوش مصنوعی می تواند به شما کمک کند یا خیر. اغلب، میتوانید با فهرستبندی هر کاری که تیمتان در یک روز انجام میدهد، یک مورد استفاده پیدا کنید. برخی از این وظایف نسبت به سایرین زمانبرتر خواهند بود. این وظایف جای خوبی برای شروع هستند.
برای اینکه بتوانید با اطمینان از راه حل های هوش مصنوعی استفاده کنید، نیازی به داشتن پیشینه علوم کامپیوتر ندارید. متأسفانه، برخی از نمایندگان فروش که راه حل های هوش مصنوعی را می فروشند، کمتر از شما درباره هوش مصنوعی می دانند و برخی از شرکتها طعمه تبلیغات یا وعدههای بیش از حد درباره کارهایی که برنامه هوش مصنوعی آنها میتواند انجام دهد میشوند. باید آزمایشها و دموهای رایگان بیشتری انجام دهید. وقتی این کار را انجام می دهید، سؤالات مهمی بپرسید مانند:
در گزارش ۲۰۲۱ وضعیت هوش مصنوعی بازاریابی، از صدها رهبر بازاریابی در مورد درک و پذیرش هوش مصنوعی نظرسنجی کردیم. به عنوان بخشی از آن نظرسنجی، آنها موانع اصلی خود را برای پذیرش هوش مصنوعی به ما گفتند. در کمال تعجب، ترس عامل اصلی نبود…
در عوض، ۷۰ درصد از افراد مورد بررسی گفتند که کمبود آموزش مانع بزرگی برای آنهاست. جای تعجب نیست که تنها ۱۴ درصد گفتند که شرکت هایشان این آموزش را ارائه کرده اند.
ابتکارات موفق هوش مصنوعی به معنای توسعه سطح پایه آمادگی هوش مصنوعی در شرکت شما است. حداقل، هر کارمند باید درک کند:
سپس، شما باید از آموزش مداوم هوش مصنوعی حمایت کنید تا تیمها یاد بگیرند که چگونه هوش مصنوعی را در کسبوکار شما اعمال کنند و با اطمینان فناوری هوش مصنوعی را خریداری کنند. (کنفرانس هوش مصنوعی بازاریابی ما یک راه عالی برای انجام این کار است.)
شما تنها برای پروژه تحول دیجیتال خود به استعداد هوش مصنوعی نیاز ندارید. سازمان شما به استعدادهای جدی هوش مصنوعی در هر زمینه ای از کسب و کارتان نیاز دارد تا رقابت رو به جلو باقی بماند. این شامل جذب فعالانه استعدادها در بخش فنی است که پیشینه ای در علم داده یا کلان داده دارند. حتی ممکن است شامل استخدام مهندسانی باشد که می توانند مدل های هوش مصنوعی و مدل های یادگیری ماشینی بسازند.
اما شما همچنین باید استعدادهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در بخشهای غیر فنی شناسایی کنید. بازاریابان، فروشندگان، تحلیلگران، مدیران و مشتری فردا برای کسب و کار به درک اساسی از هوش مصنوعی دنیای واقعی نیاز دارند. به دنبال استعدادهایی باشید که تجربه دوره آنلاین یا گواهینامه در حوزه هوش مصنوعی دارند.
https://www.marketingaiinstitute.com/blog/artificial-intelligence-digital-transformation
آینده کار در عصر هوش مصنوعی و رباتیک
تاثیر هوش مصنوعی و رباتیک بر مدیریت و رهبری