توصیه هایی برای تدوین استراتژی صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم)

توصیه‌هایی برای تدوین استراتژی صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم)

صنعت ۴٫۰، از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، الهام‌بخش بسیاری از تفکرات و بینش‌های جدید در صنعت تولید بوده است. با این حال، وقتی در میان مقالات، ویدئوها و وبینارها در حوزه تحول دیجیتال جستجو کنید، در خواهید یافت که درک معنای این تغییرات برای هر کسب‌وکاری دشوار است.

بر اساس گزارش اخیر کِی‌پی‌ام‌جی[۱]، ۵۶ درصد از تولیدکنندگان، انقلاب صنعتی چهارم را «فرصتی بی‌سابقه» برای تولید می‌دانند. با این حال، بسیاری از رهبران کسب‌وکارها مطمئن نیستند که باید سفر صنعت ۴٫۰ خود را از کجا شروع کنند.

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در این محیط رشد کنند، باید ویژگی‌های جدیدی را در خود توسعه دهند که هدفشان این است:

  • سرعت و انعطاف‌پذیری پاسخ.
  • فرمول‌های جدید برای همکاری و روابط.
  • استفاده بیشتر و بهتر از پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی.
  • پیاده‌سازی و استفاده مناسب از فناوری‌های نوین تولیدی.

در ادامه توصیه‌هایی برای تدوین استراتژی صنعت ۴٫۰ در شرکت‌های صنعتی ارائه می‌شود.

  • چالش‌های خود را ارزیابی کنید

تأثیر صنعت ۴٫۰ بر کسب‌وکارها گسترده است، به این معنی که غلبه بر چالش‌های آن یک پروژه کوتاه‌مدت نیست. با این حال، فناوری‌ها و سیستم‌های انقلاب صنعتی چهارم این پتانسیل را دارند که به تولیدکنندگان کمک کنند تا بر ناکارآمدی‌ها در سراسر کسب‌وکار خود غلبه کنند.

هنگامی که شروع به ایجاد یک استراتژی تحول دیجیتال می‌کنید، به چالش‌هایی که در حال حاضر در کسب‌وکار خود دارید نگاهی بیندازید. آیا خط تولید شما خرابی‌های برنامه‌ریزی‌نشده زیادی دارد؟ آیا نیروی کار شما به آموزش دیجیتال کامل‌تری نیاز دارد؟ یا آیا ارتباط بین خط تولید شما و خدمات مشتری قطع شده است؟

با شناسایی این چالش‌ها و اولویت‌بندی آنها، می‌توانید شروع به تعیین اهدافی کنید که بنیان استراتژی شما را تشکیل خواهد داد.

  • بهبودها را شناسایی کنید

هنگامی که چالش‌های پیش روی کسب‌وکار خود را مشخص کردید، به بهبودهایی که می‌توانید با استفاده از فناوری‌های صنعت ۴٫۰ انجام دهید نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بهره‌وری را در سطح کارخانه بهبود بخشید، ارزش آن را دارد که روی یک سیستم نگهداری و تعمیرات پیش‌بینانه یا در ماشین‌هایی که این ویژگی را دارند سرمایه‌گذاری کنید.

یا اگر جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از همه «کلان‌داده‌ها» شما یک مشکل است، ممکن است بخواهید راه‌حلی مبتنی بر ابر را در نظر بگیرید که پردازش شما را کارآمدتر می‌کند. بسته به میزان مشارکتی که هر بهبود نیاز دارد، می‌توانید شروع به اولویت‌بندی کوییک‌وین‌ها[۲] و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های اساسی‌تر به‌عنوان بخشی از یک برنامه بلندمدت کنید. به‌ویژه اگر در حال اجرای یک برنامه برای جایگزین ماشین‌آلات قدیمی هستید، این امر اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

  • رهبران کسب‌وکار خود را همراه سازید

برای رویارویی با چالش‌های صنعت ۴٫۰ و تحقق فرصت‌های آن، باید حمایتی از بالاترین بخش‌های کسب‌وکار خود داشته باشید. صاحبان یا مدیران کسب‌وکار کسانی هستند که باید مسئولیت را بر عهده گیرند، سوالات سخت بپرسند و تغییر را هدایت کنند؛ بنابراین مهم است که از همان ابتدا درگیر ماجرا بشوند.

با رهبران برنامه‌ای هم‌آفرینی کنید که مزایا و معایب انقلاب صنعتی چهارم و تأثیر آن بر کسب‌وکار شما را مشخص کند. از تعیین هزینه‌ها و موانع احتمالی در استراتژی خود نترسید. برای اینکه یک کسب‌وکار در تراز صنعت ۴٫۰ داشته باشید، نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری دارید، بنابراین تعیین این موضوع برای رهبران شرکت شما از همان ابتدا به این معنی است که آنها می‌توانند به طور موثر ریسک‌های احتمالی را در آینده مدیریت کنند.

  • شبکه‌ای پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند

سیستم‌ها و فناوری‌ها در صورتی که به‌درستی استفاده شوند، پتانسیل زیادی دارند. بعید به نظر می‌رسد که شما تمام تخصص مورد نیاز برای استفاده کامل از هر راه‌حلی را در کسب‌وکار خود داشته باشید، بنابراین باید شبکه‌ای از شرکای بیرونی بسازید که می‌توانند به شما کمک کنند. ایجاد یک شبکه قابل اعتماد از فعالان صنعت، منبع ارزشمندی خواهد بود که می‌توانید در صورت نیاز با آن ارتباط برقرار کنید.

  • ارتقای زیرساخت فناوری اطلاعات خود را در نظر بگیرید

اینترنت اشیا، پایه صنعت ۴٫۰ است. از این فناوری برای اتصال دنیای دیجیتال و فیزیکی جهت بهبود مدل‌های کسب‌وکار صنعتی استفاده می‌شود. بنابراین، جهت تحقق نیازهای فناورانه انقلاب صنعتی چهارم، باید زیرساخت مناسب فناوری اطلاعات را در اختیار داشته باشید.

از ابتدا همراه‌کردن تیم فناوری اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصویر مناسبی از پیشرفت‌هایی که باید انجام دهید به دست آورید. امنیت داده‌ها و اطلاعات نیز باید در نظر گرفته شود. خطر حملات امنیتی و هک شدن برای کسب‌وکارهای تولیدی بسیار زیاد است، بنابراین ضروری است که برای محافظت از سیستم‌های خود اقداماتی انجام دهید.

شما مجبور نیستید از همان روز اول خود را به یک کارخانه هوشمند تبدیل کنید، اما شروع مسیر با تغییرات کوچک در زیرساخت دیجیتال، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مشکلات می‌شود.

  • تجربه‌گری‌های کوچکی با فناوری‌های جدید انجام دهید

قبل از سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها یا سیستم‌های جدید، یک حوزه عملیاتی یا فرآیندی را انتخاب کنید که در آن بتوانید تجربه‌گری اولیه‌ای را انجام دهید. این می‌تواند یک آزمایش کوچک باشد که نشان می‌دهد چگونه یک فناوری جدید می‌تواند بهره‌وری یا دقت را افزایش دهد. همچنین به شما این توانایی را می‌دهد که به سوالات مهمی پاسخ دهید مانند:

  • آیا در محیط شما کار می‌کند؟
  • آیا تیم شما با استفاده از آن راحت است؟
  • آیا داده‌هایی را که برای بهبود کارایی خود نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد؟

با کمک تجربه‌گری‌های اولیه، می‌توانید مزایا و معایب محصولات یا خدمات را قبل از سرمایه‌گذاری بسنجید تا با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

  • روی مهارت‌های تیم خود سرمایه‌گذاری کنید

شاید داشتن تعداد زیادی فناوری، عالی به نظر برسد، اما اگر تیم شما متوجه نشود که آن فناوری چیست یا چگونه کار می‌کند، نمی‌توانید از پتانسیل کامل آن استفاده کنید. نیروی کار خود را از ابتدای پروژه با تغییرات درگیر کنید؛ همچنین، نیازمندی‌های فناوری جدید و آنچه از آنها انتظار می‌رود را توضیح دهید.

این تغییرات احتمالاً به این معنی است که شما باید در ارتقاء مهارت کارگران فعلی یا حتی استخدام استعدادهای جدید سرمایه‌گذاری کنید. این را هنگام برنامه‌ریزی استراتژی خود و هنگام ایجاد ارتباطات داخلی در نظر داشته باشید.

  • روی بهبود مستمر تمرکز کنید

پس از هر مرحله از پروژه، جلساتی را با تیم‌ها و بخش‌های مربوطه برگزار کنید تا ببینید چه چیزی خوب پیش رفته و چه چیزی می‌تواند بهبود یابد. فناوری‌های دیجیتال به این معنی است که شما داده‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل خواهید داشت، بنابراین می‌توانید واقعاً به جزئیات حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارید وارد شوید.

تبدیل شدن به یک کسب‌وکار آماده برای صنعت ۴٫۰ یک پروژه بلندمدت است، بنابراین با انجام این بهبودهای مداوم و منظم، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در مسیر تحقق اهداف خود هستید و مزایای تحول دیجیتال را حس می‌کنید.

[۱] KPMG

[۲] quick wins

منابع:

How to implement an Industry 4.0 strategy

Industry 4.0 strategy: North star project portfolio management performance

How to build your Industry 4.0 strategy

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال چیست؟

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم

استراتژی دیجیتال چیست؟

نگاهی اجمالی به انقلاب صنعتی پنجم

انتشار اپیزود چهارده: انقلاب صنعتی پنجم در یک نگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this