تحول دیجیتال بسیار دشوار است و شامل ترکیبی پیچیده از فناوری، فرآیندهای کسبوکار و افرادی میشود که با محدودیتهای سیستمهای موروثی، عملیاتی و بودجهای مواجه هستند. اگرچه مدیران اجرایی ممکن است در ابتدا از مشکلات احتمالی کاملاً آگاه باشند، اما شکستها همچنان اتفاق میافتند چون استراتژی اصلی و ارزش پیشنهادی در طول اجرا گم میشوند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، که در ادامه به آنها اشاره میشود.
- دپارتمانهای «کسبوکار» و «فناوری اطلاعات» برای همکاری موفقیتآمیز دست به گریبانند، بهگونهای که کسبوکار، فناوری اطلاعات را به عنوان «نگهبان سیستمهای موروثی» و فناوری اطلاعات، کسبوکار را بهعنوان «رویاپردازانی غیرواقعی» میشناسد.
- تحول دیجیتال بر استفاده از ابر، داده و تحلیلگری جهت کاهش هزینه یا افزایش کارایی بدون توجه کافی به روشهای جدید کار، مدلهای کسبوکار یا قابلیتها تاکید دارد.
- نقشه راه تحول در مورد این موضوع که نتایج کسبوکار موفق چه مواردی را شامل میشوند، چگونه نتایج به استراتژی شرکت مرتبط میشوند و چه معیارهایی باید برای نظارت بر پیشرفت به سمت دستیابی به اهداف مورد استفاده قرار گیرند، شفاف نیست.
- وظایف روزمره به طور فزایندهای مدیران و تیمهای آنها را به خود مشغول میکند و ارتباط بین فعالیتهای اجرایی و استراتژی اصلی را پنهان مینماید. این به همان اندازه که برای مدیریت سنتی از بالا به پایین صادق است، در حالت اجرای دیجیتالی پایلوت امروزی نیز صادق میباشد.
- مزایای بالقوه فناوری جدید ممکن است رهبری ارشد را پر توقع سازد، به نحوی که رهبران ممکن است تمایلی به اعتراف به ناکامی نداشته باشند و زمانی که همه چیز اشتباه پیش میرود، از کاهش زودهنگام ضرر و زیان غفلت کنند.
- محدودیتهای غیرمنتظره یا مسائل عملیاتی سوزان اولویت دارند، بنابراین اهداف اولیه باید به خطر و نقشه راه به تاخیر بیفتد.
- تغییرات در رهبری در طول اجرای یک تحول چند ساله، که شاید در نتیجه شکستهای مداوم اتفاق بیفتد، میتواند بیشتر به عدم تداوم بین استراتژی اصلی و نتایج بدست آمده کمک کند.
راهاندازی یک یا چند دفتر اختصاصی برای کمک به مدیریت مسائل فوق در حین اجرا و اطمینان از اینکه استراتژی و اجرا در تمام طول تحول مرتبط هستند، یک روش استاندارد است.
منبع:
https://www.adlittle.com/en/insights/viewpoints/lost-translation
مقالات مرتبط:
تحول دیجیتال چیست؟