مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و یاسمن قیدر با عنوان «الگوی عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربه دیجیتال کارکنان» در شماره پاییز ۹۹ فصلنامه مطالعات منابع انسانی منتشر شد.
چکیده مقاله:
زمینه و هدف: رویارویی و تعامل کارکنان با سازمان، تجربه و درک همهجانبهای را از حضور و عضویتشان در سازمان برای آنها ایجاد میکند که بر رفتار، نگرش و عملکرد آنها تأثیرگذار است. پیدایش تحول دیجیتال در دنیای کسب و کار ماهیت این تجربه را پیچیدهتر و شناخت چگونگی شکلگیری آن را ضروریتر ساخته است. پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال کارکنان پرداخته است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نگاه هدف کاربردی، بر اساس نحوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی و با روش کیفی دومرحلهای انجام شده است. ابتدا با استفاده از روش مرور نظاممند مبانی نظری ۲۲ مقاله و گزارش حرفهای در مبانی نظری مرور شد و الگوی اولیهای برای این مفهوم ارائه شد. سپس برای تأیید و تکمیل عوامل شناسایی شده در مرحله اول، با یازده نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفهای در حوزه تحول دیجیتال و منابع انسانی کشور که با نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شدند مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این مصاحبهها نیز با روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافتهها: در این پژوهش ۷۰ عامل گوناگون به عنوان عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال کارکنان در سازمان شناسایی شدند که در قالب ۸ مقولۀ اصلی فرهنگی، شغلی، رهبری، استراتژی، نام تجاری، فناوری، محیط فیزیکی و عوامل فردی طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: بهسازی وضعیت موجود عوامل اثرگذار بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال خوشایند برای کارکنان در سازمان بر آن ضروری است. الگوی ارائهشده در این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی در این زمینه استفاده شود.
جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.
منابع انسانی دیجیتال در یک نگاه؛ چیستی و چرایی
تحول سرمایه انسانی در عصر دیجیتال
انتشار اپیزود دو: مدیریت منابع انسانی دیجیتال؛ چیستی و چرایی
ویدئو: مدیریت منابع انسانی در عصر هوش مصنوعی
مبانی مدیریت استعدادهای دیجیتال
انتشار مقاله در حوزه تجربه کارکنان در فصلنامه مطالعات منابع انسانی