مبانی مدیریت استعدادهای دیجیتال

مدیریت استعدادهای دیجیتال

پیش‌تر، به بررسی مفهوم استعداد دیجیتال پرداخته شد. در‌ این مطلب به مبانی مدیریت این استعدادها و فرآیندهای آن می‌پردازیم.

در عصر تحول دیجیتال، سازمان‌ها نیازمند ایجاد تحول اساسی در مدیریت سرمایه انسانی خود در حوزه جذب، پرورش و نگهداشت استعدادها به ویژه استعدادهای دیجیتال هستند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. استراتژی مدیریت استعداد دیجیتال باید همراستا با اهداف سازمان و به گونه‌ای تعریف گردد که تمامی نیازهای سازمان به استعدادهای دیجیتال را جهت موفقیت تحول دیجیتال پوشش دهد.

دیجیتالی شدن، استراتژی جذب استعدادها را متحول کرده است. به طور ویژه، مدیران ارشد اجرایی و سرمایه انسانی نیازمند تدوین استراتژی‌های آینده‌نگرانه برای جذب، توسعه و حفظ استعدادهای دیجیتال هستند.

برای درک میزان نیاز به جذب نیرو از داخل یا خارج سازمان، لازم است ابتدا مهارت‌های دیجیتال مورد نیاز مشاغل تعریف شوند و سپس برنامه‌های متناسب برای توسعه داخلی تدوین شود. آموزش و توسعه جزء ضروریات سازمان‌ها است چرا که همه چیز به سرعت در حال تغییر است. از آنجا که مشخص نیست دقیقاً چه مهارت‌هایی برای آینده لازم است، داشتن نیروی کار منعطف برای روبرو شدن با چالش‌های آینده ضروری است.

بر اساس پیمایش مجمع جهانی اقتصاد در بخش مالی، ۶۷ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باورند که برنامه‌‌ریزی نیروی کار آینده، یک اولویت در سطح رهبری بانک‌ها است. ۶۷ درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش، استراتژی سرمایه‌گذاری در آموزش مهارت‌های جدید به کارکنان فعلی و ۴۷ درصد ایجاد پویایی و چرخش شغلی را در راستای برنامه‌ریزی نیروی کار آینده پیشنهاد دادند.

سازمان‌ها بایستی دریابند که کارکنان مستعد دیجیتال چگونه جذب می‌شوند و اینکه چه استعدادهایی قابلیت تطبیق با شرایط فعلی کارکنان را دارند. استعدادهای دیجیتال تنها از جذب کارکنان جدید ایجاد نمی‌شوند بلکه توسعه مهارت‌های دیجیتال در کارکنان فعلی نیز ضروری است. همچنین سازمان‌ها باید در راستای ایجاد فرهنگ دیجیتال در همه کارکنان، درک عمیقی از ضروریات دیجیتال سازمان ایجاد نمایند.

برای ایجاد مخزن استعداد دیجیتال، سازمان‌ها باید نسبت به سرمایه انسانی موجود و اینکه چه کسانی در حال حاضر هسته اصلی استعداد دیجیتال را پوشش می‌دهند، شناخت حاصل نمایند. همچنین باید در این ارتباط که پروفایل مشاغل جدید چه مشخصاتی دارد و چه تعداد استعداد دیجیتال در آینده مورد نیاز خواهد بود، تصمیم‌گیری شود. سپس باید منبع تأمین استعداد دیجیتال سازمان را در میان‌مدت، بلندمدت و چگونگی استخدام آنها تعیین گردد. در نهایت، باید مشخص گردد چه مهارت‌های دیجیتال باید در داخل سازمان و کارکنان فعلی توسعه داده شود.

یافته‌های اصلی گزارش پی‌دبلیو‌سی از وضعیت سرمایه انسانی در عصر دیجیتال که در سال ۲۰۱۵ بر اساس نظرسنجی انجام شده از مدیران ارشد سازمان‌ها در کشورهای مختلف تدوین شده، به شرح زیر است:

غیر قابل ‌پیش‌بینی بودن و نوسانات زیاد بازار در عصر دیجیتال، فرصت‌ها و تهدیدات زیادی برای کسب‌وکارها به وجود آورده است و در نتیجه نیاز به مهارت‌های دیجیتال افزایش یافته است.

دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، سازمان‌ها را به مجموعه متنوعی از مهارت‌ها در مقایسه با گذشته نیازمند کرده است. کسب‌وکارها به نوآوران حوزه فناوری‌های دیجیتال و کارمندانی با مهارت‌های ترکیبی که علاوه بر حوزه تخصصی خود به فناوری‌های دیجیتال پیچیده مسلط هستند، نیاز دارند.

موفقیت در دنیای دیجیتال، نیازمند تغییر در نحوه تفکر مدیران است. کارکنان با مهارت‌های بالای فنی که اقتصاد دیجیتال را به وجود آورده‌اند، نیازمند امکان کار در ساعات کاری منعطف و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف هستند و همچنین سازمان‌ها نیز باید در تنوع استعدادهای خود بازنگری کنند و برای ایجاد ارزش در عصر دیجیتال، تنوع افکار را بپذیرند.

سازمان‌ها باید از تحلیل داده برای فراهم کردن بینش نسبت به نحوه به کارگیری مؤثر مهارت‌های دیجیتال استفاده کنند و بر روی قابلیت‌های فناوری برای بکارگیری صحیح کارکنان تمرکز کنند.

مزیت رقابتی در عصر دیجیتال نه تنها در استفاده از فناوری، بلکه در مدیریت صحیح استعدادها نهفته است. این امر نیازمند رهبری صحیح است. رهبران باید با ایجاد فرهنگ دیجیتال در سازمان، بستر مناسب برای نوآوری را فراهم نمایند.

در مسیر تحول دیجیتال، باید مشخص شود که سازمان قصد دارد چه اقداماتی را در مورد هریک از فرآیندهای مدیریت استعداد دیجیتال انجام دهد و چگونه این موارد باید با یکدیگر و نیز با استراتژی‌های سازمان یکپارچه و منسجم باشند.

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال شامل موارد زیر می‌باشد:

در مطالب بعدی این فرآیندها به تفکیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

مقالات مرتبط:

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: برنامه ریزی و جذب استعداد دیجیتال
فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: توسعه مهارت های استعداد دیجیتال
فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: حفظ و نگهداشت استعداد دیجیتال
نمونه های موردی مدیریت استعداد دیجیتال در صنعت بانکداری
سازوکارها و ابزارهای مدیریت استعداد دیجیتال
ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استعداد دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this