مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و همکاران با عنوان «ارائه چارچوبی برای تبیین شایستگیهای رهبران دیجیتال با روش فراترکیب» در شماره بهار ۱۴۰۰ نشریه علمی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی منتشر شد.
چکیده مقاله:
امروزه تحول دیجیتال، اساسا ماهیت کار، مرزهای سازمانی و مسئولیتهای رهبران کسبوکار را تغییر داده است. در این راستا، وجود رهبرانی که نیاز به تغییر دیجیتال، دامنه و جهت آن را برای کارکنان تصریح کنند و چشمانداز و نقشهراه روشنی برای کارکنان خود فراهم آورند، ضرورتی انکارناپذیر است. در عین حال، یکی از الزامات اساسی در جهت تحقق اثربخشی رهبران دیجیتال، تعیین و تعریف مجموعهای از شایستگیها برای این نقش است تا بر اساس آن پروفایل شایستگیهای آنان طراحی شود و توسعه یابد. از اینرو، پژوهش حاضر کوشیده است با استفاده از روش فراترکیب، شایستگیهای رهبران دیجیتال را شناسایی کند و چارچوب مفهومی برای تبیین آنها فراهم سازد. برایناساس، جامعه پژوهش را پایگاههای داده و مجلات معتبر بینالمللی در این حوزه تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار، ۴۰ نمونه براساس معیارهای از قبلتعیینشده مزبوط به سوال ویژه پژوهش انتخاب شد. در مراحل بعد طی فرآیند تحلیل، تفسیر و ترکیب یافتهها، چارچوب شایستگیهای رهبران دیجیتال با استخراج ۸ بعد، ۲۱ مقوله، ۸۶ مفهوم (کدهای باز) و ۲۵۹ ارجاع شکل گرفت. در این راستا، ابعاد شناساییشده عبارتند از: «هوش هیجانی، هوش اجتماعی، همنواسازی منابع فنی-اجتماعی، بینش رقابتی، رهبری، یادگیری سازمانی و نوآوری، هوشمندی فناورانه، کاربرمحوری و بینش فرهنگی». یافتههای این مقاله میتواند به متولیان سازمانی و پژوهشگران این حوزه کمک کند تا زوایای مختلف شایستگیهای رهبران دیجیتال را درک کنند و بستری برای پرورش و بهسازی آنها و تجهیزشان به شایستگیهای جدید فراهم سازند.
جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.