هفت ویژگی خدمات مالی فناوری‌محور

هفت ویژگی خدمات مالی فناوری‌محور

در حقیقت خدمات مالی فناوری‌محور به هفت شیوه، بازی را در صنعت بانکداری تغییر می‌دهند.

اولین ویژگی که خدمات مالی فناوری‌محور را متفاوت می‌کند، آنی‌بودن آن است. ما قادریم بودجه‌ریزی، پس‌انداز، خرج پول، سرمایه‌گذاری، معامله، تجارت، دریافت وام و بسیاری اقدامات دیگر را به جای خرید حق استفاده سالانه محصولات موسسات، در هر زمان مناسب از نظر خودمان، انجام دهیم.

تنها دلیل سالانه بودن حق استفاده این محصولات، دشواری بیش از حد ارائه منظم خدمات در مدل‌ توزیع فیزیکی با وجود ساختمان‌ها و افراد است. در یک مدل توزیع دیجیتال، نرم‌افزارها، سرورها و الگوریتم‌ها می‌توانند همه‌چیز را بلافاصله و برای هر مدت زمانی که بخواهید ارائه دهند. پس خدمات سالانه را فراموش کنید و نیاز چند ساعت آینده را دریابید.

دومین ویژگی که باعث تفاوت خدمات مالی فناوری‌محور می‌شود، این است که به صورت تمام وقت و در هر مکان در دسترس است. در این خصوص عدم دسترسی حتی به صورت مقطعی در هیچ زمانی قابل قبول نیست. اگر من خدمتی را می‌خواهم، همین الآن آن را می‌خواهم، پس آن را همین الآن در اختیار من قرار دهید. چه در کوه‌های هیمالیا باشم و چه در تیمبوکتو، من آن را می‌خواهم و همین الآن هم می‌خواهم. هرگونه مانع در دسترسی به این خدمات، دلیلی برای رفتن من به سوی ارائه‌دهندگان دیگر خواهد بود.

سومین ویژگی که خدمات مالی فناوری‌محور را متفاوت می‌کند درهم‌آمیزی است. من دوست ندارم دائما به پول و بانک فکر کنم، بلکه دوست دارم بانکداری با سبک زندگی من هماهنگ شود و از شیوه زندگی من پشتیبانی کند. بانکداری باید نامحسوس، بدون اصطکاک[۱] و یکپارچه باشد. هرگاه که به پولم فکر کرده‌ام، صرفاً به این دلیل بوده که تلفن همراهم به من اطلاع داده، چیز مهمی برای فکر کردن وجود دارد. در غیر این صورت، من علاقه‌ای به دانستن آن ندارم.

چهارمین ویژگی که در آن، ما خدمات مالی فناوری‌محور را متفاوت می‌بینیم شخصی‌سازی‌شده بودن آن است. اگر اتفاقی در دنیای مالی من در حال وقوع است که لازم است آن را بدانم، مستقیما به خودم یا دستگاهی که از آن استفاده می‌کنم اطلاع دهید.

من جز مواردی که حساب پس‌اندازم خالی است، نباید نگران جابه‌جایی پول بین حساب‌های پس‌اندازم برای پرداخت قسط وام باشم. اگر هم حساب من خالی است، نباید به من بگویید “حساب پس‌انداز شما خالی است”. در عوض، بگویید “کریس، شما وجوهی دارید که هفته آینده به حساب شما واریز خواهد شد، اما سرسید قسط وام شما امروز است. در این خصوص اصلا نگران نباشید. ما یک وام ۱۲ ساعته با هزینه ۵ دلار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر با این پیشنهاد موافق نیستید، اینجا را کلیک کنید.”

پنجمین ویژگی که علاوه بر شخصی‌سازی تفاوت خدمات مالی فناوری‌محور را منجر می‌شود، قابلیت پیش‌بینی است. این ویژگی به نوعی تصویرسازی مورد قبل است، اما فراتر و عمیق‌تر از آن. بانک باید بتواند با کاوش عمیق در داده‌های سبک زندگی مالی من، نیازهای مالی مرا پیش‌بینی کند. نمونه مورد علاقه من برای این مورد، بانکی است که متوجه شود هرروز به مترو استفاده می‌کنم، اما به دلیل نداشتن بودجه کافی به جای خرید بلیط فصلی، روز به روز هزینه سفرم را پرداخت می‌نمایم.

در این نمونه، بانک باید پیامی در این قالب بفرستد “سلام کریس، شما می‌توانید با یک بلیت فصلی ۲۵۰۰ پوندی، هر فصل ۱۰۰۰ پوند صرفه‌جویی کنید. در صورت تمایل، اینجا را کلیک کن.” با اینکه بانک به من صرفا یک پیشنهاد وام شخصی‎‌سازی شده ارائه کرده، اما در پشت صحنه این پیشنهاد، تحلیل و کنکاش در داده‌های من، بررسی اینکه چرا نمی‌توانم بلیط فصلی خریداری کنم و ارائه پیشنهاد بر اساس اطلاعات پیش‌بینانه و شخصی‌سازی شده زمینه‌ای من، حداقل کارهاییست که انجام داده است.

ششمین ویژگی متمایز خدمات مالی فناوری‌محور همه‌گیر بودن است. چرا کسی باید از امکان انتقال پول بین دوستان و خانواده‌اش محروم باشد؟ چرا بانکداری فقط باید مختص ثروتمندان باشد؟ هرکسی باید از این حق اولیه برخوردار باشد که بتواند پول خود را آزادانه، ارزان و آسان به فرد دیگری منتقل کند. این خدمات فناوری‌محور برای کسانی که از خدمات مالی بسیاری استفاده می‌کنند، آن‌هایی که از هیچ خدمات مالی استفاده نمی‌کنند و آن‌هایی که از خدمات مالی محدودی استفاده می‌کنند ارائه می‌شود.

در حقیقت، بزرگترین تغییر یک دهه اخیر دنیای ما، امکان دسترسی به خدمات دیجیتال در غیرقابل دسترس‌ترین نقاط است. این یک تحول بزرگ در همه ابعاد زندگی است.

هفتمین ویژگی که خدمات مالی فناوری‌محور را متمایز می‌کند، دسترسی به غیرقابل دسترس‌‌‌هاست. با تکیه بر نکته آخر، دنیای جدید مالی می‌تواند به دنباله‌کشیده مشتریان که قبلاً نادیده گرفته شده بودند دست یابد و امور جدیدی را برای آن‌ها انجام دهد.

این گروه از مشتریان کودکانی بدون دانش مالی هستند که اکنون از طریق اپلیکیشن‌ها سواد مالی کسب می‌کنند و یا سالمندانی می‌باشند که به دلیل آسیب‌پذیری مالی، اسیر کلاهبرداران و شیادان شده‌اند و اکنون با اتصال به افرادی با قابلیت مراقبت از آن‌ها، محافظت می‌شوند. معتادان، افسردگان، قماربازان و بیماران روحی هم جز این گروه از مشتریان هستند که در خصوص حساب‌های مالی خود نیاز به کمک دارند تا سرمایه خود را در فعالیت‌هایی که از آن فراری هستند، هدر ندهند. در حال حاضر همه این افراد در دسترس هستند و می‌توان به جای غفلت، از آن‌ها پشتیبانی نمود.

به همین دلیل است که در دهه گذشته شاهد تغییرات بنیادین در جهان بوده‌ایم و پیشرفت‌هایی متعددی را در حوزه خدمات مالی غیرسنتی به منظور خلق جوامع فراگیر و مدل‌های مالی جدید می‌بینیم.

این مطلب برگرفته از کتاب «قطب‌نمای بانکداری دیجیتال» نوشته کریس اسکینر می‌باشد.

[۱] frictionless

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی

گونه های استراتژی دیجیتال در صنعت بانکداری

رسانه های اجتماعی در صنعت بانکداری: مزایا و چالش ها

اکوسیستم بانکداری دیجیتال چیست؟

آینده صنعت بانکداری و مدل های کسب و کار دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this