مقاله دکتر مهدی شامی زنجانی و همکاران با عنوان «ارائه چارچوب وظایف مدیر ارشد دیجیتال بهعنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان» در شماره ۱ بهار ۱۴۰۰ فصلنامه علمی مطالعات منابع انسانی منتشر شد.
زمینه و هدف: پیدایش مفهوم تحول دیجیتال، بهمعنای ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای تولید و ارائه محصول یا خدمت، چند سالی است که زمینهساز اقدامهای نوینی در صنایع مختلف شده است. مدیر ارشد دیجیتال، بهعنوان حکمران و پیشبرنده اهداف تحول دیجیتال در سازمان، نقشی است که برای موفقیت برنامههای تحول دیجیتال در سازمان ایجاد شده است؛ اما چارچوب مدونی برای وظایف وی وجود ندارد. این پژوهش، بهدنبال ارائۀ چارچوبی برای وظایف این مدیران در سازمان است.
روش: این مقاله با هدف ارائه چارچوبی برای وظایف مدیر ارشد دیجیتال، از استراتژی دو مرحلهای برای تبیین چارچوب وظایف بهره جسته است. در گام اول با استفاده از روش فراترکیب، ۱۹۸ مقاله در این حوزه استخراج شد و پس از ایجاد چارچوب وظایف اولیه از ۱۸ مقاله نهایی، با هدف اصلاح و تکمیل چارچوب، طی مصاحبه با ۸ خبره حوزه تحول دیجیتال از صنایع مختلف، چارچوب نهایی تدوین شد.
یافتهها: پس از اتمام مراحل فراترکیب و مصاحبه با خبرگان، چارچوبی متشکل از ۱۲ وظیفه کلان و ۷۳ وظیفه خرد برای مدیر ارشد دیجیتال در سه حوزه کلان «طرحریزی و هدایت تحول دیجیتال»، «هماهنگی و همنواسازی اقدامهای تحول دیجیتال» و «پایش محیطی و شبکهسازی اکوسیستم تحول دیجیتال» ارائه شده است.
نتیجهگیری: تحقق اهداف تحولی در سازمان، مهمترین وظیفه مدیر ارشد دیجیتال است. بهکمک چارچوب وظایف ارائه شده در این مقاله، نقشه راهی در برابر مدیران ارشد دیجیتال قرار گرفته تا با بهرهگیری از آن، سفر دیجیتال سازمان را مدیریت کنند.
جهت دریافت اصل مقاله، اینجا را کلیک کنید.
رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم
ابتکارات شرکتهای تلکامی در حوزه رهبری و حکمرانی دیجیتال