ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه رهبری و حکمرانی دیجیتال

صنعت تلکام دستخوش تحولات دیجیتالی بزرگی شده است و با ظهور فناوری‌های جدید و مدیران دیجیتال که استراتژی‌های جدید کسب‌وکاری را پیش می‌برند، همچنان متحول می‌شود. مدیران ارشد دیجیتال، مدیران ارشد نوآوری، مدیران ارشد اطلاعات، مدیران ارشد تجزیه و تحلیل و سایر مدیران دیجیتال نقش برجسته‌ای را در سازمان‌ها ایفا می‌کنند، اما بسیاری از این مدیران در این نقش‌های جدید با چالش‌های قابل توجهی روبرو هستند.

بسیاری از مدیران دیجیتال برای اولین بار در این سمت‌ها حضور دارند و فشار کمک کردن به شرکت‌های خود جهت سازگاری با شرایطی که به سرعت در حال تغییر است، بر آن‌ها وجود دارد و به طور همزمان تلاش می‌کنند از موانع داخلی که ممکن است انتظار نداشته باشند عبور ‌کنند. با این حال باید توجه داشت که عناوین در نقش‌های تازه ایجاد شده مانند مدیر ارشد ایجاد مهم هستند، چون می‌توانند حوزه تمرکز خاص یک رهبر را مشخص کنند. پیچیدگی‌های شغلی در صنعت تلکام حتی باعث به وجود آمدن عناوین متفاوت‌تری در این زمینه مانند مدیر ارشد اجرایی در زندگی دیجیتال[۱] (در شرکت سینگ‌تل[۲]) شده است.

بسیاری از مدیران ارشد دیجیتال برای اولین بار این نوع نقش را پذیرفته‌اند و در بررسی‌های ام‌دبلیوسی[۳] (۲۰۱۹) ۳۸ درصد بیان کرده‌اند که این شغل بسیار یا نسبتاً بسیار متفاوت از انتظارات آن‌ها بوده است. در همان بررسی مشخص شد که ۵۴% از مدیران ارشد دیجیتال اظهار کرده‌اند که آن‌ها بیشتر از اینکه زمان برای انجام امور و وظایف خود بگذارند، به آموزش و ارتقاء مهارت‌های خود پرداخته‌اند (ایروسی و دوبلار، ۲۰۱۹).

با تمام این چالش‌ها و سختی‌ها در حرکت به سمت تحول دیجیتال علی‌رغم وجود چالش‌های آن اجتناب‌ناپذیر است. در ادامه به نقش مدیر ارشد دیجیتال در چند شرکت حوزه تلکام اشاره می‌گردد.

 

  • شرکت ودافون

شرکت ودافون، در تغییراتی که اخیرا انجام داده است، ریما جین[۴] را به عنوان مدیر ارشد دیجیتال این شرکت منصوب کرده است. جین از شرکت یونیلیور[۵] که در آن مدیر فناوری اطلاعات سازمان است، به صنعت تلکام پیوست. ایشان مسئول راهبری استراتژی دیجیتال، اجرا و پذیرش آن در سراسر شرکت هدایت می‌کند و به مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی در سازمان گزارش می‌دهد. در یونیلیور خانم جین مسئول زنجیره تأمین بود و راه‌حل‌های دیجیتالی را برای فعالیت‌های جهانی شرکت ارائه می‌داد. قبل از این انتصاب نیز، وی نقش مدیر بین‌المللی فناوری اطلاعات، مدیر تحول دیجیتال و مدیر فناوری اطلاعات را برعهده داشته است. وی دارای بیش از ۱۹ سال سابقه کار در زمینه استراتژی فناوری اطلاعات، تحویل فناوری، راه‌حل‌های دیجیتال، ای‌آر‌پی[۶]، مدیریت پروژه تحول، تعالی سازمانی و متدلوژی‌های چابک و توسعه و عملیات[۷] است.

پیش از پیوستن به یونیلیور نیز، خانم جین در جنرال الکتریک کار می‌کرد که آخرین نقش وی رهبری فناوری اوراکل[۸] بود (سایت هندوبیزینس، ۲۰۲۱).

شکل ۱. راهبر دیجیتال و تحول در شرکت ودافون

شکل ۱. راهبر دیجیتال و تحول در شرکت ودافون

در این شرکت به غیر از وجود سمت مدیر ارشد دیجیتال، در هیئت مدیره شرکت، سمتی با عنوان راهبر دیجیتال و تحول[۹] وجود دارد که این سمت بر عهده فنان هنریک[۱۰] (شکل ۱) گذاشته شده است. فنان و تیمش مسئول شکل‌گیری تحول و ابتکارات دیجیتال در کسب‌وکار ودافون با هدف ارائه تجربه مشتری ساده‌تر، سریع‌تر و بهتر هستند.

  • دویچه‌لند

شرکت تلکام دویچه‌لند[۱۱] (شکل ۲) نیز به دلیل حرکت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به سمت استفاده از تجزیه و تحلیل، به نقشی تحت عنوان مدیر ارشد دیجیتال یا مدیر ارشد داده نیاز داشتند. در پاسخ به این نیاز این شرکت به صورت غیرمعمولی، استراتژی داده خود را بر عهده مدیر ارشد مالی[۱۲] خود گذاشت این شرکت سفر داده خود را با مدیر ارشد دیجیتال در کنار مدیر ارشد مالی آغاز کرد، اما به نتیجه نرسید. هیئت مدیره در آن زمان به این نتیجه رسید که دیجیتالی شدن نیاز به حرکت در هر بخشی توسط افراد دارد.

از همین رو، شرکت از کلاوس ورنر کمک گرفت چون معتقد بود که یک مدیر مالی از موقعیت به مراتب بهتری برای تشکیل تیم متقابل عملکردی برخوردار است و می‌تواند به عنوان یک توانمندساز عمل کرده و همه واحدها را درگیر کند. همچنین دلیل دیگر این تصمیم این بود که واحد مالی به نوعی در تمامی کارها درگیر است و پوسته‌ی حرکت در مسیر دیجیتال است (تنر،۲۰۲۰).

شکل ۲. شرکت تلکام دویچه‌لند

شکل ۲. شرکت تلکام دویچه‌لند

  • ام‌تی‌ان

شرکت ام‌تی‌ان (شکل ۳) نیز یولاندا کوبا را به عنوان مدیر ارشد گروه دیجیتال و فین‌تک این شرکت برگزیده است. در این نقش، یولاندا به گسترش استراتژیک گروه در زمینه خدمات مالی خود و راه‌حل‌های دیجیتالی و تبدیل شدن به یک اپراتور دیجیتال کمک خواهد کرد. یولاندا پیش از این در وداکام به عنوان مدیر ارشد استراتژی فعالیت کرده بود. پیش‌تر نیز به مدت سه سال مدیر ارشد اجرایی شرکت ودافون در کشور غنا بود، نقشی که باعث شد وی در سال ۲۰۱۸ مدیر اجرایی سال در صنعت تلکام گردد (ام‌تی‌ان گروپ، ۲۰۱۹).

شکل ۳. نمایی از مغازه ام‌تی‌ان

شکل ۳. نمایی از مغازه ام‌تی‌ان

  • تلفنیکا

 تلفنیکا[۱۳] یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی در جهان، با بیش از ۱۲۰ هزار کارمند در ۲۴ کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند. این شرکت معتقد است که نمی‌توان بدون سیستمی برای موفقیت به اوج رسید. این شرکت در مسیر خود که از آن به عنوان «راه تلفنیکا» یاد می‌کند، اطمینان می‌یابد که ساختار سازمانی مسطح‌تر شود، کارمندان توانمند شوند و ذهنیت رشد داشته باشند، روش کار بسیار چابک‌تر شود و هر یک از کارکنان در یادگیری مداوم خود سرمایه‌گذاری کنند.

این شرکت از طریق توانمندسازی رهبران برای تسلط کامل در فرایندهای کاری دوستانه به تقویت رشد می‌پردازد. تلفنیکا حدود هزار نفر از رهبران تیم خود را در کارگاه آموزشی «راه‌های چابک انجام کار» آموزش دیده‌اند. این بدان معنی است که آنها با سرعت بیشتری در مورد پروژه‌ها آموزش می‌بینند و اجازه نمی‌دهند بهترین ایده‌های کارکنان آنها درگیر فرایندهای طولانی اداری شود. طبق وب‌سایت این شرکت، نرخ ترک کار داوطلبانه فقط ۷٫۹٪ است که به نظر می‌رسد این نرخ ترک کار پایین، مستقیماً ناشی از فرهنگ کار پرورش یافته توسط این شرکت است (علوی، ۲۰۱۹).

[۱] CEO of Digital Life

[۲] Singtel

[۳] MWC

[۴] Reema Jain

[۵] Uniliver

[۶] ERP

[۷] DevOps: Development and Operations

 دِوآپس، مجموعه ای از روش ها، فرایند ها و ابزارهایی است که با تمرکز بر ارتباطات و همکاری و یکپارچگی بین تیم های توسعه، تضمین کیفیت و عملیات، ارزش های تولید شده را سریع و به صورت مستمر به مشتریان نهایی می رساند. ادغام کلمات اختصاری “Dev” و “Ops” به این موضوع اشاره دارد که توسعه و عملیات به عنوان دو تیم مستقل و کاملا جدای از هم، جای خود را به تیم های چند تخصصی با مهارتها، روش ها و ابزار یکپارچه داده است.

[۸] Oracle Technology Leader

[۹] Transformation & Digital Director

[۱۰] Fánan Henriques

[۱۱] Telekom Deutschland

[۱۲] Chief Financial Officer

[۱۳] Telefonica

مقالات مرتبط:

حکمرانی دیجیتال چیست؟

رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم

مدیر ارشد دیجیتال کیست؟

تحول دیجیتال در صنعت تلکام

ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استعداد دیجیتال

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this