واقعیت مجازی و افزوده در بانکداری

واقعیت مجازی و افزوده در بانکداری

واقعیت مجازی[۱] یک محیط شبیه‌سازی‌شده سه بعدی است که به کاربر اجازه می‌دهد با آن تعامل داشته باشد و به جستجو و اکتشاف بپردازد. در این فناوری کاربر بخشی از دنیای مجازی می‌شود و می‌تواند در آن کارهایی را انجام دهد و یا اشیایی را دستكاری کند. بسیاری از محیط‌های مجازی ابزاری را برای تعامل تصویر با کاربر فراهم می‌کند و برخی نیز از حسگرهای صوتی و تصویری استفاده می‌کنند.

واقعیت افزوده[۲]، فناوری است که در آن اشیا مجازی در یک محیط واقعی و در کنار سایر اشیا قرار می‌گیرند. این فناوری نسخه پیشرفته‌ای از دنیای فیزیکی است که با استفاده از عناصر بصری دیجیتال، صدا یا سایر محرک‌های حسی از طریق فناوری، به انسان کمک می‌کند درک بهتری از پدیده‌ها داشته باشد. واقعیت افزوده در سال‌های اخیر توجه زیادی در زمینه‌های گوناگون از جمله آموزش، سرگرمی و به‌ویژه تبلیغات را به خود جلب کرده است.

این فناوری، دنیای واقعی را به دنیای مجازی پیوند می‌دهد و کاربر را وارد تلفیقی از این دو می‌کند. در حقیقت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو روی یک سکه هستند. وجه تمایز واقعیت افزوده و واقعیت مجازی این است در واقعیت افزوده یک شی‌ مجازی در دنیای واقعی شبیه‌سازی می‌شود، اما واقعیت مجازی خودِ دنیای واقعی را به‌صورت مجازی شبیه‌سازی می‌کند.

فناوری‌های نوآورانه‌ای مانند واقعیت مجازی و افزوده تجربه مشتری را در صنعت بانکداری ارتقا می‌دهند. فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده، استقلال کاملی را برای مشتریان فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها را از خانه خود انجام دهند. به‌عنوان مثال، بانک مشترک‌المنافع استرالیا[۳] یک اپلیکیشن واقعیت افزوده را برای مشتریان خود که مایل به خرید یا فروش خانه هستند، توسعه داده است. این اپلیکیشن اطلاعاتی مانند فهرست‌های جاری، فروش‌های اخیر و بودجه را در اختیار بانک قرار می‌دهد تا به مشتریان در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

بانک‌های مجازی نیز با ایجاد فضایی مصنوعی برای ارتباط با مشتریان از راه دور در حال جذب مشتریان جدید هستند. تسهیلات مجازی به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که تجربه بانکی کامل و جامعی ازجمله تعاملات و تراکنش‌ها را به مشتریان ارائه دهند. شعب مجازی، نیاز به یافتن فضا برای افتتاح شعب فیزیکی را از بین می‌برد و به حذف هزینه‌های عملیاتی مرتبط با شعب کمک می‌کند.

یکی از مشاوران بانک کویت، تور مجازی سه‌بعدی با مفهوم «شعبه آینده» را برای بانک ایجاد کرده است. در حالی که استفاده از فیلم سه‌بعدی برای کمک به مدیران در تجسم تجربه شعب، چیز جدیدی نیست، این بانک از واقعیت مجازی برای کمک به آنها جهت تعیین استراتژی طراحی خود استفاده کرد. این مشاور ابتدا، داده‌ها، ایده‌ها و دیدگاه‌های کل تیم رهبری بانک را جهت بررسی، جمع‌آوری کرد. سپس این مشاور تمام پیشنهادات را به طرح‌های واقعیت مجازی تبدیل کرد و به همه این امکان را ‌داد تا به‌طور ملموس تصور کنند چگونه ممکن است تجربه‌ای توسط هر ایده پیشنهادی شکل گرفته و تحت تأثیر قرار گیرد.

بانک اکسیس[۴] نیز از فناوری واقعیت افزوده برای دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز و شعب و فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده می‌کند. بانک اکسیس که پیشروترین بانک هند در اتخاذ فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید بانکی است، خیلی زود با برنامه بانکداری تلفن‌همراه خود که چندین سرویس واقعیت افزوده ارائه می‌داد، وارد دنیای این فناوری شد. این بانک با اپلیکیشن خود، با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، امکان یافتن نزدیک‌ترین شعبه خودپرداز را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

[۱] Virtual reality

[۲] Augmented reality

[۳] Commonwealth Bank

[۴] Axis

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی

گونه های استراتژی دیجیتال در صنعت بانکداری

رسانه های اجتماعی در صنعت بانکداری: مزایا و چالش ها

اکوسیستم بانکداری دیجیتال چیست؟

آینده صنعت بانکداری و مدل های کسب و کار دیجیتال

واقعیت مجازی و افزوده؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this