تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

شما برای اجرای تحول دیجیتال خود، به رهبری و چشم‌­اندازی در حدِ آنچه استیو جابز یا جف بزوس از آن برخوردار بودند، نیاز ندارید. به­‌عنوان یک مدیر موفق، شما اکنون از مهارت­‌های اولیه برای تبدیل شرکت خود به یک شرکت تحول­‌آفرین در بازار خودتان برخوردارید. تعیین مسیر و ایجاد رهبری متعهدانه برای هدایت تحول، به تفکری نوین نیاز دارد. در مطالب بعدی ما چکیده‌­ای از تجارب زبدگان دیجیتال را استخراج کردیم تا یک قطب­­‌نمای تحول را برای کمک به شما در هدایت این سفر پیچیده فراهم کنیم (شکل۱):

 

چارچوب­‌بندی چالش دیجیتال: به ایجاد آگاهی نسبت به فرصت­‌ها و تهدیدهای عصر دیجیتال بپردازید. نقطه شروع خود را شناسایی کنید و بلوغ دیجیتال خود را ارزیابی نمایید. چشم‌­اندازی را ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که تیم ارشد شما حول محور آن هم‌راستا شده است.

 

سرمایه‌­گذاری متمرکز: چشم‌­انداز خود را به یک نقشه‌­راه عملیاتی تبدیل کنید. ساختارهای حکمرانی را بین بخش‎ها ایجاد کنید. به تامین منابع مالی برای تحول بپردازید.

 

بسیج سازمان: اکنون پیام‌­های شفافی را درباره خواسته­‌های خود و تغییرات مورد نیاز به سازمان منتقل کنید. ضرب‌آهنگ تحول را تعیین کرده و مشارکت کارکنان را جلب نمایید. رفتارهای جدیدی را پایه‌گذاری نموده و تکامل سازمان را در جهت فرهنگی نوآورانه‌­تر آغاز کنید.

 

پایداری تحول: مهارت­‌های بنیادین و ضروری را ایجاد کنید. برای غلبه بر موانع سنتی سازمان، سیستم‎های پاداش را ایجاد کنید. به نظارت بر روند پیشرفت تحول و ارزیابی آن بپردازید، و در صورت لزوم، چرخه را تکرار کنید.

قطب‌نمای تحول دیجیتال

شکل ۱. قطب‌نمای تحول دیجیتال

تحول دیجیتال یک روند خطی نیست. ممکن است شما تاکنون تعدادی از ابتکارات دیجیتال را آغاز کرده باشید. ممکن است گاهی مجبور شوید مهارت­‌هایی را در زمینه‌های متفاوتی ایجاد کنید و مسیر حرکت خود را تغییر دهید. از قطب­‌نمای تحول دیجیتال به­‌عنوان یک راهنما استفاده کنید.

در چهار قسمت بعدی هریک از مراحل قطب نمای تحول دیجیتال به صورت مشروح معرفی خواهد شد.

در قسمت دوم تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال، به بررسی اولین جز از قطب‌نمای دیجیتال یعنی چارچوب‌بندی چالش دیجیتال می‌پردازیم.

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی؟

اقتصاد دیجیتال ( Digital Economy) چیست ؟

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت دوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت سوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت چهارم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت پنجم)

انتشار خلاصه اجرایی نقشه راه ایران دیجیتال

انتشار اپیزود شش: ده فرمان پیاده‌سازی تحول دیجیتال

انتشار اپیزود ده: راهبری تحول به سبک ماتریس دیجیتال

انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this