تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت پنجم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت پنجم)

در قسمت اول تدوین نقشه راه تحول دیجیتال به اختصار به معرفی قطب‌نمای تحول دیجیتال پرداختیم. در قسمت‌های دوم، سوم و چهارم نیز سه جز از اجزای قطب‌نمای دیجیتال یعنی چارچوب‌بندی چالش دیجیتال، سرمایه­‌گذاری متمرکز و بسیج سازمان معرفی شدند. در این مطلب به آخرین جز از این قطب‌نما، یعنی پایداری تحول دیجیتال می‌پردازیم.

برنامه‌­های بزرگ تحول اغلب به دلیل از دست رفتن ضرب‎آهنگشان، در دستیابی به اهداف خود ناکام می­‌مانند. تحول دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. با گذشت زمان خستگی تغییر آغاز می‌­شود و روش‌­های نوین کاری شروع به تسلیم شدن در برابر روش­‌های قدیمی می­‌کنند. اینجا، نقطه‌­ای است که در آن شکاف‌­های مهارتی آشکار می­‌گردند، جایی که شاخص­‌ها و مشوق­‌های غیرهم‌راستا و نامناسب، مانع از انجام درست کار می­‌شوند؛ تیم­‌های رهبری مشغول برنامه‌­ریزی برای اقدام راهبردی بعدی هستند و اغلب تصور می­‌کنند تحول در عصر دیجیتال به‌­صورت خودکار، در مسیر خود به‌سوی کمال در حال حرکت است.

این شرایط می­‌تواند خطرناک باشد. تا زمانی که روش‌­های نوین دیجیتال در تجربه مشتری شما، عملیات شما و روش‌­های کار شما ریشه ندواند، این خطر وجود خواهد داشت که حرکت تحول دیجیتال شما دچار تزلزل گردد. بدون تلاشی هماهنگ برای پایداری برنامه تحول، چشم‌­انداز و اهداف کسب­‌وکار شما ممکن است در معرض خطر قرار گیرند.

آیا به ایجاد قابلیت­‌های بنیادی می­‌پردازید؟

نوآوری­‌هایی که در حوزه فناوری انجام می­‌شوند، از توانایی بسیاری از شرکت­‌ها برای ایجاد قابلیت­‌های سازمانی متناسبِ با سرعت لازم، فراتر رفته است. زبدگان دیجیتال سه بنیان مستحکم برای حفظ تحول دیجیتال خود بنا نهاده‌­اند. آن­ها مهارت­‌های دیجیتال ایجاد کرده‌­اند؛ تجربه و دانش افراد. آن­ها یک پلتفرم دیجیتال خوش‌ساخت ایجاد کرده‌­اند؛ ترکیب فناوری برای قدرت بخشیدن به فرایندهای کسب­‌وکار خود. همچنین آن­ها بین فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار خود روابط قدرتمند ایجاد کرده­‌اند؛ تعاملات قابل اعتماد، مشترک و یکپارچه بین فناوری و افراد کسب‌­وکار.

ایجاد مهارت­‌های دیجیتال یک فرایند تدریجی است. هیچ روش معجزه‌­آسایی وجود ندارد، بنابراین دستیابی به آن نیز یک شبه اتفاق نمی­‌افتد. شما باید برنامه ایجاد قابلیت‌­ها و توسعه سازمانی را با ترکیبی از چند رویکرد مکمل از قبیل استخدام، آموزش، مشارکت، تملک و انکوباتوری تنظیم کنید.

استخدام: توانایی استخدام مناسب، بارزترین روش است. استخدام از بیرون، هم در ایجاد مهارت­‌های دیجیتال مدیریتی برای سطوح ارشد و هم در ایجاد قابلیت­‌های ویژه برای وظایف عملیاتی‌­تر، اثرگذار است.

  • از راس شرکت آغاز کنید.
  • در راهبرد استخدامی خود نوآوری کنید.
  • دامنه جستجوی خود را برای مهارت­‌های کمیاب گسترش دهید.

آموزش: آموزش نیز برای رشد قابلیت­‌های داخلی سازمان ضروری است. بسیاری از کارکنان فعلی شما مشتاق خواهند بود که برای رشد مهارت­‌هایشان، رهسپار سفر شخصی دیجیتال خود شوند. آموزش در اشکال متعددی صورت می­‌گیرد:

  • آگاهی دیجیتال خود را افزایش دهید.
  • کارکنان را از نظر فناوری‌­های دیجیتالِ خاص به­‌روز کنید.
  • برنامه‌­هایی را برای تبادل کارکنان سازماندهی کنید.
  • برنامه‌­های آموزش معکوس را اجرا کنید.
  • ایجاد دانشگاه دیجیتال خود را مد نظر قرار دهید.

شراکت: هنگامی که شما فاقد مهارت­‌های مهمی هستید که در حال حاضر شرکای اکوسیستم شما از آن­ها برخوردار هستند، شراکت می­‌تواند بسیار موثر واقع شود. شراکت همچنین می­‌تواند برای دستیابی به مهارت­‌های خاصی که برای نوآوری محصولات یا خدمات شما ضروری است، موثر باشد.

تملک (یا تملک استخدامی): شما می­‌توانید شرکت­‌های کوچک را صرفاً برای بهره‌­برداری از استعداد آن­ها، به تملک خود درآورید. هنگامی که روش‌­های دیگر بسیار کند هستند و یا وقتی که مهارت­‌ها کمیاب هستند، چاره کار می­‌تواند تملک باشد. اما مانند هر تملک دیگری که مبتنی بر افراد است، اجرای این کار ممکن است با ریسک همراه باشد.

انکوباتوری: از طریق انکوباتوری، همزمان با اینکه برای استارت­آپ­‌های چابک، امکان دسترسی به حمایت فنی و مدیریتی شرکت خود را فراهم می­‌کنید، به سرمایه‌­گذاری در آن­ها می­‌پردازید. با گشودن منابع خود به روی این نوع استارت­آپ­‌ها، می­‌توانید به استعدادهای تخصصی دست پیدا کنید که در غیر این صورت دستیابی به آن­ها دشوار خواهد بود. اگر قصد تزریق روحیه کارآفرینی را دارید و می‌خواهید به جدیدترین مهارت­‌های دیجیتال دست پیدا کنید، مدل انکوباتوری می‌­تواند بسیار مفید باشد. اما موفقیت آن، مستلزم یک مدیریت طرح قدرتمند است.

شما به یک برنامه دقیق، سرمایه‌­گذاری و یک اجرای هماهنگ با بخش‌­ها و واحدهای کسب­‌و­کار خود نیاز دارید. این کار را به‌­تنهایی انجام ندهید. شما در کنار خود به همراهی تیم‌­های منابع انسانی و توسعه سازمانی خود نیاز دارید که موظف به اجرا و پیاده­‌سازی این تحول پیچیده قابلیت­‌ها باشند.

داشتن یک پلتفرم دیجیتال قدرتمند اهمیت زیادی دارد، زیرا پلتفرمی که به­‌خوبی تعریف و مدیریت شده باشد، اطلاعاتی را که شما برای تصمیم­‌گیری نیاز دارید و هماهنگی که شما برای تقویت موثر فرایندهای خود نیاز دارید را فراهم می­‌سازد. پلتفرم­‌های قدرتمند دیجیتال، همزمان پلی به سوی مشتریان شما و دروازه­ای به سوی فرایندهای داخلی و طرف سوم شما هستن. اگر پلتفرم شما مناسب باشد، شما را قادر می­‌سازد که تعاملات خود را با مشتریان شخصی­‌سازی کنید، تحلیل کنید، فرایندهای داخلی خود را بهینه نمایید، از طریق کانال­‌ها، مدیریت یکپارچه‌­ای اعمال کنید و دیدگاهی واحد و یکپارچه از مشتریان خود داشته باشید.

یک پلتفرم دیجیتال، مجموعه منسجمی از فرایندهای کسب­‌وکار است که همراه با زیرساخت­‌های پشتیبان، اپلیکیشن­‌ها و داده، به تضمین کیفیت و قابلیت پیش­‌بینی تراکنش­‌های اصلی می­‌پردازد. پلتفرم باید به‌­خوبی تعریف شده و به‌­خوبی مدیریت شده باشد و بیش از اندازه پیچیده نباشد. پلتفرم­‌های قدرتمند دیجیتال، فرایندهای کسب‌­وکار شرکت شما را کارامدتر، کم‌ریسک­‌تر و چابک­‌تر می­‌کنند. متاسفانه در بسیاری از شرکت­‌های بزرگ، پلتفرم همانند یک ظرف اسپاگتی است؛ بیش از اندازه پیچیده، با هزینه راه‌­اندازیِ بالا، سرسخت برای تغییر و مستعد شکست.

برای موثر بودن، تحول دیجیتال نیازمند ادغام بین مهارت­‌های فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار است. این ارتباط، مستلزم اعتماد متقابل و تفاهم مشترک است. همچنین، نیازمند روش‌­های جدید کاری از قبیل یادگیری چابک از طریق رویکردهای آزمون و خطا برای آن دسته از نوآوری­‌های به سرعت در حال تغییر که مرتبط با مشتریان هستند؛ روش­‌های سیستمی‌­تر برای پروژه­‌های حساس‌­تر و بلندمدت­‌تر و نیازمند خرد برای تلفیق این روش‌­ها به شکلی مناسب است.

سال‌­ها جدایی بین فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار، می‌­تواند در مسیر ایجاد روابط قدرتمندی که مورد نیاز شما است، مانع ایجاد کند. در بسیاری از سازمان­‌ها، این تعامل به­‌صورت طبیعی به­‌وجود نخواهد آمد. اما گذار از یک ارتباط ضعیف به یک مشارکت واقعی بین رهبران فناوری اطلاعات و کسب‌­وکار امکان­‌پذیر است. ممکن است مجبور باشید تحول دیجیتال خود را پیش از تغییر فرهنگ و روابط بین رهبران فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار در سراسر شرکت، آغاز کنید. ما بعضی از زبدگان دیجیتال را مشاهده کرده­‌ایم که رویکردهای مختلفی را برای شروع به بهبود روابط بین فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار اتخاذ می‌­کنند. بعضی از این تلاش­‌ها، بالا به پایین هستند، بعضی مبتنی بر پروژه هستند، برخی مبتنی بر حکمرانی و برخی دیگر سازمانی هستند.

فارغ از مدل آن، وادار کردن رهبران فناوری اطلاعات و کسب­‌وکار خود به همکاری نزدیک‌­تر با یکدیگر (در یک فضای اعتماد، تفاهم مشترک و همکاری) پیش‌­نیازی برای پایداری تحول شما و کسب مزایای دیجیتال زبدگان دیجیتال است.

 

آیا ساختارهای پاداش شما با اهداف تحول شما هم راستا هستند؟

اهداف و معیارهای تحول شرکت شما به‌­طور جدایی­‌ناپذیری باهم در ارتباط هستند. ساختارهای پاداش مانند چسبی هستند که آن­ها را به هم پیوند می­‌دهند. بسیاری از چالش­‌هایی که در جریان تحول هستند و تحت عنوان “مقاومت در برابر تغییر” نام گرفته‌­اند، مناقشه‌­ای درباره معیارها و پاداش‌­ها به­‌حساب می­‌آیند. به­‌همین دلیل، دو سوم از زبدگان دیجیتال در پژوهش ما به­‌طور آشکاری ساختارهای پاداش را به اهداف تحول دیجیتال خود گره زده‌­اند. تحول دیجیتال برای رهبران کسب­‌وکار فرصت خوبی را برای ارزیابی مجدد ترکیب انگیزه­‌های مالی و غیرمالی که در راستای اهداف شرکت هستند، فراهم می‌­آورد. شما باید ساختارهای پاداش خود را به­‌منظور غلبه بر مناقشات و حفظ پایداری تحول دیجیتال خود تنظیم نمایید.

ساختار پاداش برای پایداری تحول دیجیتال نباید صرفاً مالی باشد. مشوق‌های ناملموس مانند مقام، شهرت، شناخت، تخصص و امتیازات، اهرم­‌های مهم مدیریتی برای ایجاد انگیزش و بهره‌­وری در کارکنان و نهایتاً دستیابی به اهداف تحول محسوب می­‌شوند. در واقع، تحقیقات نشان می‌­دهد که انگیزه‌­های غیرمالی گاهی اوقات موثرتر از پاداش‌­های مالی برای تقویت تعامل کارکنان عمل می­‌کند.

فناوری­‌های دیجیتال همچنین انواع جدیدی از مشوق­‌ها را مانند بازی‌سازی امکان­‌پذیر می‌­سازند. پاداش غیرملموس مانند، شناخت و بازخورد لحظه‌­ای، از طریق ارتباطات بازی‌سازی ارائه شده‌­اند که می­‌توانند اثرات مثبت ایجاد کنند.

بخشی از تحول دیجیتال شما ممکن است نیازمند این باشد که شما ساختار پاداش را فراتر از مرزهای شرکت خود به تامین‌کنندگان، شرکا و یا حتی مشتریان گسترش دهید. حفظ پایداری برنامه تحول دیجیتال شما، تا حد بسیاری تحت تاثیر توانایی شما در هم‌راستاسازی ساختارهای ارزیابی و پاداش‌­دهی با اهداف تحول می­‌باشد. این چالشی چندبعدی و پیچیده است. تمام این عدم هم‌راستایی­‌ها از ابتدای کار مشخص نیستند، بنابراین شما باید به‌­طور مرحله‌­ای با آن­ها مقابله کنید. اما منافع حاصل، به مراتب از دشواری­‌های آن بیشتر خواهد بود. پاداش­‌ها، رفتارها را در جهت مثبت یا منفی شکل می­‌دهند. تغییر رفتار افراد آن چیزی است که در نهایت تغییر فرهنگ را در سازمان شما به وجود می­‌آورد.

 

آیا پیشرفت دیجیتال خود را مورد سنجش و نظارت قرار می­‌دهید؟

ضرب­‌المثل قدیمی مدیریت، “آنچه را که نتوانید مورد سنجش قرار دهید، نمی‌­توانید مدیریت کنید” همچنان که در مورد هر فعالیت کسب­‌وکاری صدق می­‌کند، در تحول دیجیتال نیز صادق است. تحول دیجیتال نمی­‌تواند تنها با دعای خیر تیم ارشد شما محافظت شود. برخورداری از یک سیستم سنجش و نظارت مناسب، این اطمینان را به شما می­‌دهد که این سرمایه­‌گذاری­‌ها و این تغییرات کسب­‌وکار، برای سازمان شما منافع واقعی به همراه خواهند داشت. به­‌علاوه، حدود دو سوم از مدیرانی که ما آن­ها را مورد بررسی قرار دادیم، معتقدند که ارزیابی­‌ها، تاثیر مهمی بر تغییر فرهنگ یک سازمان دارد. بنابراین شاخص­‌ها، باید پشتوانه برنامه تحول شما را تشکیل دهند و یک پنل برای هدایت آن باشند.

چهار گام اساسی برای سنجش مناسب و نظارت بر پیشرفت وجود دارد: مدیریت کارت امتیازی راهبردی، اجرای یک مورد کسب­‌وکار در سطح ابتکارات و شاخص­‌های کلیدی عملکرد برای سنجش پیشرفت ابتکارات دیجیتال شما، برقراری ارتباط بین معیارهای بالا به پایین و معیارهای سطح ابتکارات و توسعه یک فرایند بازنگری تکرارشونده.

  • مدیریت کارت امتیازی راهبردی

پیگیری کارت امتیازی راهبردی، وظیفه مدیریت ارشد است. پیش از این، در مرحله سرمایه­‌گذاری متمرکز، ما اهمیت تبدیل چشم­‌انداز به اهداف راهبردی را که بازتاب­‌دهنده وضعیت نهایی از آنچه در تلاش برای به‌­دست آوردن آن هستید، مشاهده کردیم. معیارهای مالی نقش عمده‌­ای ایفا خواهند کرد. اما کارت امتیازی راهبردی همچنین باید شامل اهداف دیجیتال برای تجربه مشتری، فرایندهای عملیاتی و برای قابلیت­‌های سازمانی مورد نیاز باشد. کارت امتیازی باید الگویی بنیادی را برای تمام تلاش­‌های تحول دیجیتال شما ارائه دهد. شما باید اجزای منحصر به­‌فرد کارت امتیازی خود را برای اطمینان از پیشرفت متوازن تحول خود مدیریت کنید.

  • مورد کسب­‌وکار در سطح ابتکارات و شاخص‌­های کلیدی عملکرد

موردهای کسب‌­وکار شفاف برای افراد همچنین به­‌عنوان یک مشوق قدرتمند برای متحول ساختن کسب­‌وکار عمل می­‌کنند. شاخص‌­های کلیدی عملکرد شما اشکال متفاوتی دارند. برخی از آن­ها در سطح بالا و برخی بسیار جزئی هستند. به‌­طور معمول، معیارهای فرایندمحور عملکرد شما، از طریق چند شاخص کلیدی مانند زمان درخواست تا صدور آنلاین کارت­‌های اعتباری ارزیابی می­‌شوند. سایر آن­ها، بیشتر مرتبط با آزمایش‌­ها و اثبات مفاهیم هستند، مانند اندازه­‌گیری تاثیر یک کمپین تبلیغات آنلاین در فیسبوک. نکته اصلی، انتخاب شاخص­‌هایی است که برای دستیابی به اهداف بلندمدت تحول شما ضروری محسوب می­‌شوند.

  • معیارهای سطح ابتکارات و معیارهای بالا به پایین

مرتبط ساختن معیارهای سطح ابتکارات و معیارهای بالا به پایین سازمان، باعث ایجاد فرایند مدیریت کسب­‌وکار منسجم می‌­شود. باید مشخص کنید که هریک از ابتکارات دیجیتال شما، در راستای کارت امتیازی راهبردی و اهداف تحول شما قرار گرفته باشند. همچنین باید علل و نتایج هر یک از ابتکارات را درک نمایید. راه­‌اندازی فرایندهای ارزیابی، این اطمینان را می­‌دهد که تیم‌­ها در محقق ساختن چشم‌­انداز متمرکز باقی مانده‌­اند و رهبران کسب‌­وکار، نسبت به نتایج کسب­‌وکار آگاه هستند.

  • یک فرایند بازنگری تکرارشونده را ایجاد نمایید

بازنگری تکرارشونده (چرخه‎ای) این امکان را برای شما فراهم می‌­آورد که بر پیشرفت کار نظارت کنید و در صورت لزوم، روش خود را اصلاح نمایید. این بازنگری، باید به­‌صورت مستمر، با دقت و با سطحی از انعطاف‌­پذیری که مورد نیازِ طرح‌­های دیجیتال است، انجام شود. تحول دیجیتال، باید به‌­طور پیوسته خود را با فناوری‌­های نوظهور و فرصت­‌های جدیدی که به­‌منظور بهبود توسط تیم شما کشف و آزمایش می­‌شوند، منطبق گرداند. بخش سنتی، به­‌سرعت در حال یادگیری از شرکت­‌هایی است که به‌­صورت دیجیتال متولد شده‌­اند.

در سطح مدیران، فرایند بازنگری تکرارشونده به شما در انتخاب و اولویت­‌بندی ابتکارات کمک می‌­کند، اینکه کدام یک از آن­ها، اهداف تحول شما را به­‌پیش می­‌برند و کدام موارد، در اولویت دوم قرار می‌­گیرند. این کار، همچنین به‌­شما کمک می‌­کند تا ابتکاراتی را که منجر به منافع حقیقی نمی­‌شوند، متوقف سازید. در سطح عملیاتی، این اطمینان را ایجاد می­‌کند که ابتکارات کلیدی دیجیتال منطبق با برنامه پیش ­می­‌روند و درصورت مواجهه با گلوگاه‌­های سازمانی، به‌­موقع هشدار می­‌دهند.

پایداری حرکت تحول دیجیتال، عاملی ضروری در موفقیت بلندمدت شما محسوب می­‌شود. این امر، نیازمند ایجاد مهارت‌­های بنیادی جدیدی است که این ایجاد تغییر را امکان­‌پذیر می‌­سازند و ساختار پاداش­‌دهی را هم‌راستا می­‌کنند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان از انگیزه کافی برخوردارند، گلوگاه‌­های سازمانی رفع شده‌­اند و یک فرایند ارزیابی چرخه‌­ای را که به­‌صورت مستمر پیشرفت را اندازه­‌گیری کند، ایجاد می­‌نمایند. زمانی که اشتیاق رو به کاهش باشد و شما با مقاومت بیشتری در سازمان رو­به‌­رو باشید، این روش­‌ها برای کمک به شما برای باقی ماندن در این مسیر، بسیار ضروری هستند.

حتی بیش از گذشته ضروری است که شما قابلیت­‌های کسب‌­وکار و فناوری خود را یکپارچه نمایید. اینکه زودتر از رقبا قابلیت­‌های دیجیتال خود را تقویت کنید، می­‌تواند یک مزیت محسوب شود. ایجاد یک پلتفرم دیجیتال منسجم سرعت تحول را افزایش می­‌دهد. تحول دیجیتال، ترکیب جدیدی از مهارت­‌های کسب­‌وکار و فناوری ­اطلاعات را طلب می­‌کند. هم‌راستاسازی پاداش­‌ها و مشوق­‌های آنلاین و آفلاین بیش از پیش اهمیت یافته­‌اند و باعث حذف گلوگاه­‌ها می­‌شوند.

آیا این نقطه، پایان این سفر است؟ البته که نه. اگرچه شما و سازمان­تان، روش­‌هایی را که باعث ایجاد مزیت دیجیتال برای زبدگان دیجیتال شده است، به­‌کار گرفته‌­اید، اما تحول سفری بی­‌پایان است. حتی اگر شما به یک زبده دیجیتال تبدیل شوید، باید برای حفظ این زبدگی، تلاش کنید.

 

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

 

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی؟

اقتصاد دیجیتال ( Digital Economy) چیست ؟

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت دوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت سوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت چهارم)

انتشار خلاصه اجرایی نقشه راه ایران دیجیتال

انتشار اپیزود شش: ده فرمان پیاده‌سازی تحول دیجیتال

انتشار اپیزود ده: راهبری تحول به سبک ماتریس دیجیتال

انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this