تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت چهارم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت چهارم)

در قسمت اول تدوین نقشه راه تحول دیجیتال به اختصار به معرفی قطب‌نمای تحول دیجیتال پرداختیم. در قسمت دوم و سوم نیز دو جز از اجزای قطب‌نمای دیجیتال یعنی چارچوب‌بندی چالش دیجیتال و سرمایه‌­گذاری متمرکز معرفی شدند. در این مطلب به سومین جز از این قطب‌نما، یعنی بسیج سازمان می‌پردازیم.

برنامه‌­های بزرگ و تحول­‌گرایانه تغییر، تنها زمانی موفق می­‌شوند که رهبران قادر به کسب اعتماد کارکنان، جلب مشارکت و بسیج آن­ها برای اجرای برنامه مورد نظر باشند. تحول دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آیا آرمان­‌های خود را به‌­طور موثر به سازمان خود انتقال می‌دهید؟

در مطلب قبل ضرورت بسیج تیم ارشد را برای تحول دیجیتال و نیز گرد هم آمدن پیرامون چشم‌­انداز آینده را مورد بحث قرار دادیم. اما عده دیگری از افراد نیز وجود دارند که جلب همراهی آن­ها دشوارتر است؛ کل سازمان شما. شما باید به یک مدیر بازاریابی برای تبلیغ آرمان‌­های تحول خود تبدیل شوید. ابتدا پیام­‌های روشنی را برای سازمان خود ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که ارزش پیشنهادی شما شفاف است و برای افراد و واحدها دارای اهمیت می‌­باشد. سپس، با به­‌کارگیری تمامی کانال­‌های موجود، به ترویج این آرمان‌­ها در سطح وسیع بپردازید.

حرکت فرایند تحول خود را با ارسال پیام‌­های روشن داخلی و بیرونی درباره اهمیت پدیده دیجیتال و تغییرات مورد انتظار ناشی از آن، آغاز کنید. این پیام­‌ها می‌­توانند اشکال گوناگونی داشته باشند. بعضی از آن­ها شاخص­‌محور و یا عملکردمحور هستند. شما می‌­توانید پیام خود را از روش­‌های گوناگون ارسال کنید، آنچه اهمیت دارد این است که این­کار را آشکارا به منظور بسیج سازمان خود انجام دهید.

اما تنها ارسال پیام به کارکنان کافی نیست. برای ترویج آرمان­‌های خود به طور موثر، باید منافع تحول دیجیتال را به­‌روشنی تشریح کنید و توجه افراد کلیدی سازمان را به آن جلب نمایید. شما باید اینکه تحول در عصر دیجیتال چگونه روش کار افراد را بهبود خواهد بخشید و کار آن­ها را آسان­‌تر، بهتر، سریع‌­تر و یا رضایت­‌بخش­‌تر خواهد ساخت را به‌­خوبی تشریح کنید. منافع تحول دیجیتال را به­‌گونه‌­ای در نظر بگیرید که برای آن دسته از افرادی که نقشی کلیدی در محقق ساختن چشم­‌انداز شما دارند، قابل توجیه باشند.

اهمیت دادن به هریک از اجزاء و واحدها در تحول دیجیتال، به­‌طور قابل ملاحظه‌­ای تعامل افراد را افزایش خواهد داد. اگر کارکنان درک کنند که در کدام قسمت از چشم‌­انداز دیجیتال می‌­توانند فعالانه مشارکت کنند و چگونه این همکاری می­‌تواند منافعی را برای کار آن­ها در پی داشته باشد، به حامیان تحول تبدیل خواهند شد.

برای بسیج سازمان در سطح وسیع و حصول اطمینان از اینکه این تغییر توسط همه کارکنان درک شده است، از تمام پلت‌فرم‌­های دیجیتال موجود در سازمان خود (ویدئو، شبکه­‌های اجتماعی سازمان، وب­‌کست­‌ها، اینترانت­‌ها) استفاده کنید. کانال­‌های سنتی خود را نیز به­‌کار بگیرید. به خاطر داشته باشید، این ابزارها، فقط حاملی برای پیام­‌ها هستند. شما باید روی (ماهیت) پیام‌­ها نیز کار کنید. آنچه اهمیت دارد اعتبار این پیام­‌ها است. برای حصول اطمینان از موفقیت‌­آمیز بودن بسیج سازمان، بخش ارتباطات و بخش منابع انسانی داخلی شما می­‌توانند متحدان بزرگی باشند. آن­ها را در یک برنامه ارتباطات دو طرفه وارد کنید. سپس پیام­‌های مناسب را تنظیم کنید و فرایندی را برای تحلیل بازخوردها طراحی نمایید.

آیا شما زمینه را برای جلب مشارکت افراد ایجاد کرده‌­اید؟

ایجاد حرکت سازمانی در مقیاس گسترده یک حق مدیریتی اعطا شده نیست، شما باید آن را بدست آورید! چگونه می­‌توان این کار را به‌­طور موثر انجام داد؟ ابتدا، با ترویج فعالانه رفتارهایی که نشان­‌دهنده چشم‌­انداز جدید هستند، رهبران شرکت را تشویق کنید که به الگوهای سازمانی تبدیل شوند. دوم، برنامه دقیق اجرای تحول را با مشارکت افرادی که مسئولیت موفقیت آن را بر عهده دارند، طراحی کنید. سوم، باورمندان واقعی را شناسایی و با خود همراه کنید، آن دسته از قهرمانان تحول که حاضرند برای تحقق این تغییر دست به ریسک بزنند. در نهایت پیروزی­‌های سریعی را که نشان می‌­دهند چگونه تحول دیجیتال می‌­تواند به‌طور آشکار، کسب‌­وکار را از هر دو منظر داخلی و بیرونی بهبود ببخشند، شناسایی کنید.

به عنوان یک رهبر، شما می‌­توانید گذار به سوی دیجیتال را با تبدیل شدن به الگویی برای مهم‌ترین تصمیمات مدیریتی تحت تاثیر قرار دهید. برای برخی از رهبران کسب­‌وکار که با حوزه فناوری آشنا هستند، عمل کردن به­ عنوان یک الگو بدیهی خواهد بود؛ در صورتی که برای سایر مدیران، ممکن است امری غیرطبیعی به‌نظر برسد. اما این کار، ارزش تلاش را دارد. منافع مشارکت مدیران در بلندمدت، بسیار بیش­تر از تلاشی که صورت می­‌گیرد اهمیت دارد.

فناوری­‌های دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می­‌آورند تا بسیار ساده‌­تر از گذشته، بتوانید با مشارکت افراد حاضر در تمام سطوح سازمان، به هم‌­آفرینی تحول خود بپردازید.

شناسایی باورمندان واقعی در سازمان، برای گسترش بسیج سازمان و افزایش تاثیرات آن­ به شما کمک خواهد کرد. زبدگان دیجیتال، قهرمانان دیجیتال خود را از طریق نقش‌­های رسمی و غیررسمی به­‌کار می­‌گیرند. این افراد به چشم‌­انداز، راهبرد و نیاز به تحول باور دارند. آن­ها برای برقراری ارتباط بین ابتکارات تمام سطوح سازمان و ابعاد مختلف سازمان (منطق‌ه­ای، کارکردی، خطوط کسب­‌وکار، برندها و مواردی از این قبیل) بسیار ضروری هستند. آن­ها تضمین می­‌کنند که آن بخش از سازمان که مورد پشتیبانی آن­ها است، درگیر باقی می­‌ماند و مشارکت­‌ها و نیازهای خاص آن در سطح شرکت ارائه می­‌شود. سن و سمت آن­ها اهمیتی ندارد، قهرمانان دیجیتال هم با فناوری و هم با کسب­‌وکار آشنایی دارند. آن­ها به‌­خوبی شبکه­‌سازی می­‌کنند و با ایجاد نفوذ افقی، به شما برای انجام تحول در بخش‌­ها کمک می­‌کنند.

در نهایت، در راستای ایجاد زمینه برای جلب مشارکت افراد، کسب سریع نتایج حائز اهمیت است. شما باید سریعاً صحبت­ کردن را متوقف کنید و در عمل نشان دهید. پیروزی­‌های سریع روش خوبی برای ایجاد انگیزه در باورمندان و به سکوت وادار کردن مخالفان است. اما برای شناسایی موفقیت­‌ها، نشان دادن آن­ها و جشن گرفتن برای آن­ها، به یک فرایند رسمی نیاز دارید.

اینجا، همان نقطه‌­ای است که طرح‌­های پایلوت و آزمایش‌­ها می‌­توانند به شما کمک کنند. خوشبختانه، فناوری دیجیتال امکان انجام آزمایش­‌های هدفمند بسیار مؤثر و کم هزینه را فراهم می‌­کند. فناوری دیجیتال به شما اجازه می­‌دهد که کسب­‌وکار خود را مورد آزمایش قرار دهید و این آزمایش­‌ها را به­‌طور مؤثرتری تکرار کنید. بست‌ه­ای از دستاوردهای بهبود کارایی را در عملیات پیدا کنید، از طریق یک طرح پایلوتِ تحلیل داده، تصمیم بهتری اتخاذ کنید، و یا در یک تجربه خرده­‌فروشی منطق‌ه­ای، نتایج فروش بهتری به‌­دست آورید. پیروزی­‌های سریع به خودی خود گویا هستند و به بسیج سازمان کمک می­‌کنند. اگر بتوانید این پیروزی­‌های سریع را در مقیاس وسیع گسترش دهید، برای سازمان نیز منافع عظیمی را به­‌وجود خواهند آورد.

آیا رفتارهای جدیدی را برای سازمان خود تنظیم می­‌کنید؟

فناوری­‌های دیجیتال در حال متحول کردن روش­‌های سنتی کار ما هستند. روش‌­های جدید همکاری، برقراری ارتباط و تعاملات، در حال تغییر قرارداد اخلاقی بین شرکت­‌ها و کارکنان می­‌باشند. شکل دقیق سازمان دیجیتال آینده، هنوز مشخص نیست. آنچه روشن است این است که راه‌­های نوین انجام کار که توسط فناوری­‌های دیجیتال امکان­‌پذیر شده است، در حال تکامل فرهنگ و روش­‌های کاری در درون سازمان­‌ها هستند. در طول زمان، آن­ها همچنین چگونگی ساختار و عملکرد سازمان‌­ها را نیز دگرگون خواهند کرد.

فناوری‌­های دیجیتال باعث رشد اشتراک­‌گذاری شفاف­‌تر اطلاعات در تمام سطوح عمودی سازمان و همچنین بین تمام بخش‌­های سازمانی می­‌شود. انجمن­‌ها، جوامع و جریان­‌های جدید داده در حال بهبود همکاری­‌ها و تصمیم‌­گیری‌­ها هستند. جلسات آنلاین، وب­‌کست­‌ها و ارتباطات ویدئویی، به کارکنان در هر شغلی که باشند و فارغ از محل کار آن­ها، اجازه می­‌دهد گرد هم آیند تا مشکلات را رفع کنند و به نوآوری بپردازند. فرایندهای داخلی سنتی، خودخدمت شده‌­اند و این انعطاف‌­پذیری را در اختیار کارکنان قرار می‌­دهند تا کارها را به دلخواه خود هماهنگ کنند.

ما بسیاری از زبدگان دیجیتال را مشاهده کرده‌­ایم که فعالانه در حال تکامل فرهنگ خود در جهت ساختن چنین کسب‌­وکارهای دیجیتال و با عملکرد بالا بودند. این امر به‌­صورت تصادفی اتفاق نمی‌­افتد؛ بلکه نیاز به رهبری دارد. سازمان شما باید با این روش‌­های جدید کاری و نتایج تکامل فرهنگی آن منطبق گردد.

انطباق روش­‌های کاری و ایجاد تحول در فرهنگ، مستلزم تغییرات کوچک بسیاری از سمت بالای سازمان است. روش معجزه‌­آسایی وجود ندارد، اما اقدام عملی و الگوسازی، اثربخش‌­تر از توصیه­‌های کلامی هستند. بینش خود را به چالش بکشید، اطمینان حاصل کنید که مهم‌­ترین تصمیمات مدیریتی شما مبتنی بر قدرت داده و تحلیل آن اتخاذ می­‌شوند. با نگاه تجزیه‌ای بخشی‌­نگری در سازمان خود مبارزه کنید. شفافیت، استانداردسازی فرایندهای محوری و کارایی عملیاتی را که از طریق فناوری­‌های دیجیتال حاصل می­‌شوند، تقویت کنید.

افراد را از پشت سر هدایت کنید و با اتخاذ سبک تشویقی، این فضا را برای گروه‌­های خود سازمانده فراهم نمایید تا مشکلات را حل کنند، به نوآوری بپردازند و چشم‌­انداز شما را پیش ببرند. این روش، نوآوری مدیریت است که از طریق فناوری­‌های دیجیتال و رهبری متعهدانه امکان­‌پذیر شده است. با انجام موفقیت­‌آمیز این کار، یک اثر فرهنگی جدید را در سراسر سازمان خود خلق خواهید کرد. گاهی برای ایجاد پیشرفت در فرهنگ خود، باید سطحی از ریسک را بپذیرید.

یکی از عوامل اصلی شکست در تحول دیجیتال شما، تمرکز بر استقرار فناوری به‌­جای تمرکز بر پذیرش آن توسط کاربران کسب­‌وکار است. چند میلیون دلار هزینه صرف فناوری­‌های تحلیل داده شده، در حالی که هیچ بهبودی در بینش (و یا حتی هیچ تغییری) در نحوه تصمیم­‌گیری در سراسر سازمان صورت نگرفته است؟ چه تعدادی از شرکت‌­ها با هیاهوی بسیار به استقرار شبکه­‌های اجتماعی داخلی پرداخته­‌اند و پس از گذشت چند ماه، با یک پیشرفت بسیار آهسته و یا یک کاهش سرعت چشم‌گیر مواجه شده‌­اند؟

علت این موضوع، تا حدی مرتبط با روشی است که به­‌طور معمول بعضی از شرکت­‌ها برای معرفی این پلتفرم‌­ها به سازمان خود به­‌کار می­گیرند. پیاده‌­سازی­‌هایی که موفقیت را با تعداد مجوزها و سایت­‌ها می‌­سنجند، تنها بر استقرار فناوری تمرکز دارند، نه بر پذیرش آن توسط کاربران. آن­ها از منافع واقعی سرمایه‌­گذاری­‌های دیجیتال خود محروم می‌­شوند، منافعی مانند همکاری میان کاربرهایی که فعالانه در حال مشارکت هستند، تصمیم‌­گیری­‌های هوشمندانه، افزایش به‌­اشتراک­‌گذاری بهترین روش­‌ها و تغییر رفتار پایدار در طول زمان. نتیجه این رویکرد، اغلب، استقرار گسترده اپلیکیشن­‌های داخلی خواهد بود که هیچ­کس از آن به‌طور مؤثر استفاده نمی­‌کند.

سازمان­‌هایی که بر پذیرش ابزارهای دیجیتال توسط کسب­‌وکار متمرکز می­‌شوند، نتایج بهتری کسب می­‌کنند. رهبری فعالانه شما در این پذیرش، این تضمین را می­‌دهد که سرمایه­‌گذاری­‌های شما در فناوری‌های دیجیتال، منافع مورد انتظار را برای کسب‌­وکار ایجاد خواهند کرد.

با وجود سرعت بالای تغییرات فناوری، فرایندهای عملیاتی و ورود به بازار اغلب ورود به یک سرزمین ناشناخته خواهند بود. هرچه که برای آن تلاش کنید به موفقیت نمی‌­انجامد. تجربه­‌ها شما را در مسیر درست هدایت می­‌کنند. فناوری­‌های دیجیتال، روش­‌های بسیاری را برای آزمایش ایده‌­های جدید کسب­‌وکار با هزینه تقریباً پایین فراهم می‌­آورند. همچنین با استفاده از سازوکارهای کنترلی مناسب، جریان مستمری از داده را به‌­منظور سنجش، کسب یادگیری آز آن و ایجاد امکان پذیرش فراهم می‌­کنند. زمان ورود به بازار بیش از یک رویکرد بی عیب و نقص اهمیت می‌­یابد. همواره علی­رغم وجود آزمایش‌­هایی که به‌­خوبی اجرا می­‌شوند، برخی از ابتکارات نسبت به برنامه‌­ریزی اولیه شکست می­‌خورند. اما این هم بخشی از بازی است. نکته‌­ای که اهمیت دارد این است که از این شکست­‌ها بیاموزید و در تلاش­‌های بعدی، از این دانش به‌­دست آمده استفاده کنید.

از قدرت ابزارهای دیجیتال، تا نهایتِ قابلیت­‌های آن­ها استفاده کنید. روش­‌های کاری جدید را تقویت کنید تا به روش کاری متداول در سازمان شما تبدیل شوند. جمع­‌سپاری به داخل سازمان می‌­تواند هم در به­‌کنترل درآوردن نیروی سازمان کمک کند و هم این پیام را منتقل نماید که همه افراد مهم هستند و نه فقط افراد برگزیده معدودی در کمیته مدیریت.

در بسیج سازمان برای تحول دیجیتال، چه نکته جدید وجود دارد؟ شما می‌­توانید فارغ از اندازه و پیچیدگی سازمان خود، آن را در سطح گسترده بسیج کنید. شما می‌­توانید برنامه‌­های تحول خود را با جلب مشارکت تعداد بیشتری از افراد، به‌­صورت مشترک طراحی نمایید. قهرمانان دیجیتال که به هدایت تغییر می­‌پردازند الزاماً از مدیران ارشد نیستند، بلکه می­‌توانند از هر سن یا سمتی باشند. تجربه و تحمل شکست حتی بیش از گذشته، بخشی از بازی دیجیتال محسوب می­‌شود.

در قسمت پنجم تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال، به بررسی آخرین جز از قطب‌نمای دیجیتال یعنی پایداری تحول دیجیتال می‌پردازیم.

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

 

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی؟

اقتصاد دیجیتال ( Digital Economy) چیست ؟

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت دوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت سوم)

تدوین نقشه راه تحول دیجیتال (قسمت پنجم)

انتشار خلاصه اجرایی نقشه راه ایران دیجیتال

انتشار اپیزود شش: ده فرمان پیاده‌سازی تحول دیجیتال

انتشار اپیزود ده: راهبری تحول به سبک ماتریس دیجیتال

انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this