تحول دیجیتال در شرکت اکسون موبیل

تحول دیجیتال در شرکت اکسون موبیل

شرکت اکسون موبیل[۱] یک شرکت نفت و گاز جهانی است که در زمینه اکتشاف، تولید، حمل و نقل و فروش نفت خام، گاز طبیعی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و انواع محصولات شیمیایی خاص مانند بوتیل[۲]، محصولات پلی اتیلن[۳]، پلی پروپیلن[۴]، اصلاح کننده های پلیمری[۵] و غیره فعالیت می کند. این شرکت در بیش از ۴۰ کشور در شش قاره خدمات ارائه می دهد. اکسون موبیل بزرگ ترین شرکت نفتی تحت مالکیت سرمایه گذار در جهان، بزرگ ترین شرکت نفتی مستقر در غرب، و بزرگ ترین شرکت نفتی از نظر تولید و ارزش بازار است. در سال ۲۰۲۳، جدیدترین رتبه بندی منتشر شده در لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون، اکسون موبیل را در رتبه سوم قرار داد. اکسون موبیل، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مواد شیمیایی و ارائه دهندگان انرژی در جهان است که فناوری های نسل بعدی را توسعه داده و به کار می گیرد تا به طور ایمن و مسئولانه به نیازهای روز افزون جهان در زمینه ی انرژی و محصولات شیمیایی با کیفیت بالا کمک کند. این شرکت به طور مداوم به دنبال فرصت های جدید برای کاهش هزینه، کاهش زمان چرخه و بهبود تجربه کاربر است.

تحول دیجیتال در اکسون موبیل

پیشرفت فناوری نقش مهمی در تأمین تقاضای جهانی انرژی ایفا می کند. از این طریق کشف منابع جدید، دسترسی به مکان های سخت یا دورافتاده و توسعه مخازن چالش برانگیز را که قبلاً اقتصادی نبود، امکان پذیر می شود. به همین منظور، برای بیش از ۱۴۰ سال، اکسون موبیل از فناوری های جدید برای تأمین بهتر انرژی جهان استفاده کرده است. این تلاش با تمرکز فزاینده بر فناوری های تحول آفرین ادامه دارد.

اکسون موبیل از تعدادی فناوری نوین از جمله هوش مصنوعی، کلان داده، رایانش ابری، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی برای افزایش کارایی عملیاتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده می کند. در همین حال، همکاری های هیجان انگیزی با رهبران دیجیتال مانند مایکروسافت، آی بی ام و اینتل آغاز کرده است تا به حوزه های جدیدی مانند رایانش کوانتومی برای مقابله با چالش های انرژی مدرن دست یابند. این غول نفتی همچنین علاقه مند به تثبیت شبکه ی داده ها و نوسازی سیستم های فناوری اطلاعات خود است.

چابکی نقش حیاتی در تحول دیجیتال اکسون موبیل دارد. از زمانی که فناوری به عنوان یک عامل کلیدی برای اهداف ۳۱ میلیارددلاری شرکت معرفی شد، این شرکت تصمیم گرفت با موانع فرهنگی که مانع از تحول دیجیتال می شوند، مقابله کند. اکسون موبیل با ترویج فرهنگ دیجیتال چابکی و سرعت را در سازمان افزایش داده است.

فناوری های تحول آفرین در اکسون موبیل

همراه با تعدادی از کسب وکارهای بزرگ جهانی، اکسون موبیل در حال بررسی دقیق چگونگی استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای پیشبرد مأموریت خود است. به گفته اندرو کوری[۶]، مدیر فناوری اطلاعات اکسون موبیل: “هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به ویژه با ظهور مدل های زبان بزرگ[۷]، واقعاً تحول آفرین خواهند بود”. اکسون موبیل از راه حل های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهینه سازی عملیات و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می کند. این شرکت دستیار هوشمندی به نام سوفیا[۸]را مستقر کرده است که از هوش مصنوعی و نرم افزار تشخیص صدا برای کمک به اپراتورها استفاده می کند تا عملکرد پالایشگاه ها بهبود یابد. این شرکت همچنین یک برنامه ی فعال بینایی کامپیوتری[۹] را به کار گرفته است تا با بهبود شرایط عملیاتی، اپراتورهای نیروگاه میزان ذرات معلق در شراره ها را کنترل کنند.

تولید مواد اولیه برای محصولاتی مانند ماسک صورت، روپوش جراحی و ضدعفونی کننده دست نیازمند تنظیمات سریع برای حفظ دمای مطلوب و سرعت واکنش های شیمیایی در زمان واقعی است. به همین منظور در سال ۲۰۲۱، اکسون موبیل خط هوشمند[۱۰] را راه اندازی کرد، یک راه حل مجهز به هوش مصنوعی که به اپراتورهای کارخانه کمک می کند تا مقدار درستی از مواد شیمیایی را برای تولید محصولات ذکر شده که از فرآورده های فرعی نفت ساخته می شوند، استفاده کنند.

مشارکت اکسون موبیل با مایکروسافت شامل یک محیط ابری یکپارچه است که به طور ایمن و قابل اطمینان داده های بلادرنگ را از دارایی های میدان نفتی جمع آوری می کند. این داده ها اکسون موبیل را قادر می سازد تا تصمیمات سریع تر و بهتری در مورد بهینه سازی حفاری، تکمیل چاه ها و اولویت بندی استقرار پرسنل اتخاذ کند. نکته مهم دیگر این است که زمان تشخیص نشت نفت و رفع آن می تواند با افزایش دسترسی به داده ها کاهش یابد. داده ها از شبکه گسترده ای از حسگرها جمع آوری و در فضای ابری ذخیره می شوند که به مهندسان، دانشمندان و تحلیل گران امکان دسترسی بی وقفه و بی درنگ از هر نقطه را می دهد. بینشی که از این داده ها به دست می آید برای بهینه سازی عملکرد و اتوماسیون گردش کار استفاده می شود. در نتیجه، تولید افزایش، هزینه ها و انتشار متان نیز کاهش می یابد.

اکسون موبیل همچنین با شرکت های فناوری برای توسعه پلتفرم های دیجیتالی همکاری می کند. اکسون موبیل ۱۸ ماه را صرف جمع آوری داده های سازمان در یک پلتفرم واحد کرده است. این رویکرد به طور فزاینده ای برای مدیران بسیار مهم بود؛ زیرا آن ها متوجه شده بودند که شرکت بدون چنین پلتفرمی قادر به استفاده حداکثری از دارایی های خود نخواهد بود. گردآوری اطلاعات در یک مکان واحد، دستیابی به اهداف مبتنی بر داده را در مقیاس گسترده ای برای کسب وکار آسان می کند. امروزه، اسنوفلیک[۱۱]در قلب استراتژی اکوسیستم شرکت قرار دارد و به رهبران اکسون موبیل اجازه می دهد تا دید مشترکی از اطلاعات داشته باشند.

از نظر براون[۱۲]، معاون فناوری اطلاعات اکسون موبیل، فناوری اطلاعات چیزی فراتر از راه اندازی و نگهداری سیستم ها است. در واقع، فناوری اطلاعات یک مرکز نوآوری در سازمان است. هر سال، بخش فناوری اطلاعات اکسون موبیل بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ پروژه بزرگ را آغاز می کند. براون می گوید: ” این پروژه ها فضایی از “همه چیز دیجیتالی” [۱۳]را به وجود می آورند، که اکسون موبیل و بخش فناوری اطلاعات از آن استقبال می کنند. فضای دیجیتالی خیلی دور نیست. توانایی ارتباط دادن داده های به ظاهر نامرتبط و ترسیم بینش های جدید و پاسخ به سؤالاتی که قبلاً مطرح نشده بودند، چیزی است که در عصر دیجیتال ایجاد ارزش می کند.”

اکسون موبیل و کانگزبرگ[۱۴] همکاری خود را در زمینه دوقلوی دیجیتال مبتنی بر شبیه سازی پویا و قابلیت دیجیتال آغاز کرده است. پلتفرم نرم افزاری دوقلوی دیجیتال از طریق رویکرد یکپارچه سازی مبتنی بر رابط برنامه نویسی کاربردی [۱۵]، عمل می کند.

اکسون موبیل اولین شرکتی است که در صنعت انرژی از حفاری خودکار در آب های عمیق استفاده و فرآیند حفاری را بدون دخالت انسان کنترل می کند. حفاری خودکار با به حداکثر رساندن نرخ نفوذ و در عین حال به حداقل رساندن مشکلات فنی، مزایای متعددی را برای این شرکت فراهم می کند. اول، این فناوری ایمنی و کارایی حفاری را از طریق عملیات تکرارپذیر بهبود می بخشد. دوم، وظایف تکراری را برای پرسنل دکل حذف می کند و به آن ها اجازه می دهد روی کارهای مهم تر تمرکز کنند.

اکسون موبیل با آی بی ام، آمازون و سایر رهبران دیجیتال هم همکاری می کند تا گزینه های پرداخت جدیدی را در ایستگاه های خدمات با برند اکسون موبیل به مصرف کنندگان ارائه دهد.

اکسون موبیل با تنسنت[۱۶]، توهو[۱۷] نیز همکاری می کند تا یک تجربه تعمیر و نگهداری خودرو مبتنی بر فناوری های دیجیتال ایجاد کند.

منابع:

https://www.globaldata.com/store/report/exxon-mobil-corporation-enterprise-tech-analysis/

https://corporate.exxonmobil.com/who-we-are/technology-and-collaborations/digital-technologies

https://corporate.exxonmobil.com/who-we-are/technology-and-collaborations/energy-technologies/drilling-and-production-technology

https://corporate.exxonmobil.com/who-we-are/technology-and-collaborations/energy-technologies/risk-management-and-safety

https://corporate.exxonmobil.com/news/news-releases/2019/0222_exxonmobil-to-increase-permian-profitability-through-digital-partnership-with-microsoft

https://siliconangle.com/2023/06/29/exxon-mobil-breaks-down-silos-and-modernizes-systems-as-it-embraces-the-data-cloud-snowflakesummit/

https://www.lightreading.com/business-transformation/exxonmobil-adds-fuel-to-a-digital-transformation

https://diginomica.com/how-exxonmobil-drilling-unified-data-fuel-business-capabilities

https://www.ciodive.com/news/how-the-couch-is-supporting-exxonmobils-sprint-to-digital-transformation/565947/

https://www.ge.com/digital/customers/exxonmobils-apm-journey-upstream-operations

https://www.arcweb.com/industry-best-practices/shifting-more-visual-way-working-exxonmobil

https://business.amazon.co.uk/en/discover-more/customer-success/exxonmobil

https://www.hartenergy.com/news/exxon-mobil-deploy-kongsberg-digital-twin-software-194928

https://www.computerweekly.com/news/366553452/CDO-interview-Andrew-Curry-manager-of-the-Central-Data-Office-ExxonMobil

[۱] ExxonMobil

[۲] Butyl

[۳] Polyethylene

[۴] Polypropylene

[۵] Polymer Modifiers

[۶] Andrew Curry

[۷] Large Language Models (LLMs)

[۸] Sofia

[۹] Computer Vision Enabled Program

[۱۰] SmartLane

[۱۱] Snowflake

[۱۲] Mike Brown

[۱۳] Digital Everything

[۱۴] Kongsberg‌

[۱۵] Application Programming Interface

[۱۶] Tencent

[۱۷] Tuhu

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در بخش انرژی

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

تحول دیجیتال در شرکت شورون

پوشیدنی های دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای پرینتر سه بعدی و چهار بعدی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

خودکارسازی روباتیک فرآیندها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

رایانش ابری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

پهپادها و موارد کاربرد آن هادر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this