تحول دیجیتال در شرکت شورون

تحول دیجیتال در شرکت شورون

شورون[۱] یک شرکت انرژی آمریکایی است که عمدتاً در زمینه نفت و گاز فعالیت دارد. دفتر مرکزی آن در سن رامون کالیفرنیا واقع شده و در بیش از ۱۸۰ کشور دیگر فعال است. شورون در اکتشاف، تولید و پالایش هیدروکربن، تولید و فروش مواد شیمیایی، ذخیره سازی، بازاریابی، حمل و نقل و تولید برق فعالیت می کند. محصولات این شرکت شامل نفت خام، گاز طبیعی، سوخت، روان کننده ها، پتروشیمی و مواد افزودنی است. امروزه شورون محصولات خود را عمدتاً در غرب آمریکای شمالی، سواحل خلیج آمریکا، آسیای جنوب شرقی، کره جنوبی و استرالیا تولید و به فروش می رساند. شورون از نظر درآمد یکی از بزرگ ترین شرکت های جهان و دومین شرکت بزرگ نفتی در ایالات متحده است و در سال ۲۰۲۳، در لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون در رتبه ۱۰ قرار گرفت.

تحول دیجیتال در شرکت شورون

دیجیتال صنعت نفت و گاز را متحول کرده است، زیرا آنها به دنبال ارتقای فناوری، به دست آوردن راندمان عملیاتی بیشتر، افزایش ایمنی و بهبود شرایط زیست محیطی هستند. کیت جانستون[۲]، مدیر مهندسی دیجیتال شورون، می گوید: “تحول دیجیتال واقعاً روش کار مهندسان را تغییر می دهد. سرعت تغییر در صنعت نفت و گاز مستلزم آن است که متفاوت فکر کنیم، متفاوت عمل کنیم و به گونه ای متفاوت از یکدیگر حمایت کنیم تا نتایج مؤثرتری در تأمین نیازهای انرژی جهان مشاهده کنیم.” شرکت شورون برای تحول دیجیتال عملیات خود بر استفاده از هوش مصنوعی، فناوری ابر، کلان داده ها و اینترنت اشیاء تمرکز کرده است. در سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاری سالانه شورون در پروژه های فناوری ارتباطات و اطلاعات حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شد. سهم عمده ای از این مبلغ برای خرید نرم افزار، سخت افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده است. گزارش استراتژی های تحول دیجیتال شورون به عنوان مرجع برای رقبا عمل می کند. اطلاعات موجود در این گزارش از ترکیبی از پایگاه داده داخلی شورون و پیوندهای تحقیقات ثانویه معتبر مانند گزارش سالانه شرکت، ارائه ها، بیانیه های مطبوعاتی و غیره به دست آمده است. این گزارش مروری بر شرکت، حوزه های تمرکز فناوری، برنامه ها و آزمایشگاه های آموزشی/نوآوری فناوری، مشارکت های فناوری، معرفی فناوری، سرمایه گذاری ها و هزینه های فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

شورون در رویکرد تحول دیجیتال خود به چند مورد مهم توجه می کند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. مشارکت در تسریع پذیرش ابزارهای دیجیتال در شورون حیاتی است. شورون با ارائه دهندگان فناوری مانند مایکروسافت وکانگزبرگ[۳] و شرکت های دیگر در مقیاس های مختلف برای توسعه و اجرای راه حل های نوآورانه همکاری می کند.
  2. همکاری در داخل شورون و شرکت های تابعه بخش مهمی از فرآیند دیجیتالی سازی این شرکت است. همه ی واحدها با هم کار می کنند تا استفاده از فناوری های دیجیتال را تسهیل و بهترین شیوه ها را برای پیاده سازی دیجیتال در سراسر سازمان ارائه دهند.
  3. آموزش کارکنان، تجهیز آن ها به ابزارهای دیجیتال و ترویج فرهنگ استفاده از فناوری به تحول دیجیتال در شورون کمک می کند. هنگامی که کارکنان در فرآیند طراحی و توسعه فناوری شرکت می کنند، احتمال بیشتری دارد که فناوری را بپذیرند و از آن استفاده کنند. به این ترتیب، سرمایه گذاری در فناوری ارزشمند می شود. رویکرد کاربرمحوری می تواند اطمینان حاصل کند که فناوری ها با درنظرگرفتن کاربر نهایی طراحی شده اند و نهایتاً منجر به بهبود کارایی و افزایش بهره وری می شود.
  4. شورون به طور مداوم تأثیر فناوری های دیجیتال را بر نتایج کسب و کار نظارت و اندازه گیری می کند تا اطمینان حاصل شود که شرکت به اهداف استراتژیک خود دست می یابد.
  5. پیاده سازی راه حل های دیجیتال به متخصصان حرفه ای نیاز دارد. شورون به دانشمندان داده و متخصصان هوش مصنوعی اجازه می دهد روی پروژه های پیشرفته ای کار کنند که تأثیر قابل توجهی بر صنعت دارند. شورون همچنین با دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی برای جذب استعدادهای برتر و ایجاد فرصت هایی برای همکاری در پروژه های تحقیقاتی همکاری می کند.

چالش های تحول دیجیتال در شرکت شورون

  • داده

 خدمات دیجیتال برای عملکرد مؤثر به داده های با کیفیت بالا و بلادرنگ متکی هستند. اطمینان از دسترس بودن، دقیق و قابل اعتماد بودن داده ها، به ویژه در بخش هایی با منابع داده پیچیده و متنوع می تواند یک چالش باشد. استفاده از پلتفرم OSDU “جهان داده های زیرسطحی باز” [۴] پیشرفت مهمی در زمینه ی داده است. اما، این یک منبع باز است، برای همه باز است. ۲۳۰ شرکت عضو این پلتفرم نیاز به تعریف استانداردهای داده و رابط برنامه نویسی کاربردی[۵] دارند که ارتباط بین انواع مختلف نرم افزار را برقرار کند. در این صورت داده ها آزاد می شوند و هر شرکت بسته به نیازش می تواند داده های چاه یا داده های ژئوفیزیکی یا هر داده ی زمین شناسی دیگر را فراخوانی کند.

  • امنیت و حریم خصوصی

استفاده از خدمات دیجیتال می تواند خطر تهدیدات سایبری و نقض داده ها[۶] را افزایش دهد. اطمینان از امنیت و حریم خصوصی داده های حساس ضروری است و ممکن است نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در اقدامات امنیت سایبری داشته باشد. همه ی این ها مستلزم تغییرات قابل توجهی در سیستم ها و جریان های کاری موجود است که به خودی خود چالش برانگیز هستند و اغلب به آموزش و پشتیبانی گسترده برای اطمینان از انتقال روان نیاز دارند.

  • چالش مدیریت تغییر

اگرچه دیجیتال به تحول بخش نفت و گاز کمک می کند، اما مدیریت تغییر معمولاً یک چالش است. بسیاری از افراد در این صنعت عادت دارند بر اساس شیوه های سنتی کار کنند؛ آن ها نمی خواهند گردش کار خود را تغییر دهند پس مقاومت نشان می دهند. جیسون گیسلسون[۷]، مدیر ارشد دیجیتال شورون می گوید: “تغییر همیشه سخت است اما، یکی از اصول کلیدی تحول مشارکت دادن کارکنان است. اگر آن ها بخشی از فرآیند طراحی باشند، به احتمال زیاد آن را پذیرفته و از آن استفاده می کنند. تجربه من نشان می دهد، وقتی تمرکز مناسبی روی طراحی تجربه کاربر داشته باشید، شکست نمی خورید.”

  • سرمایه گذاری

چالش دیگر این است که پیاده سازی فناوری های دیجیتال ممکن است به سرمایه گذاری قابل توجهی از نظر پول و زمان نیاز داشته باشد. این بدان معناست که اگر شرکت ها فکر کنند که ممکن است در پایان موفقیتی حاصل نشود، پس در پذیرش تحول دیجیتال تردید می کنند. اما، این دیدگاه در حال تغییر است. شرکت های انرژی، و به ویژه شرکت های خدمات میدان نفتی، فناوری هایی مانند داشبوردهای دیجیتال را معرفی می کنند که مزایای این تحول را آشکار می سازد.

  • فرهنگ

تفاوت های فرهنگی در هر سازمانی وجود دارد و فرهنگ عامل نامرئی است که رفتار افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجا که فرهنگ چند وجهی است و شامل باورها، مفروضات و ارزش هایی است که برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد، می تواند بر نحوه ی عملکرد یک سازمان حاکم شود. درک فرهنگ ها و شناخت نحوه ی تعامل و همکاری افراد با یکدیگر مهم است. تفاوت های فرهنگی می تواند بین بخش های مختلف سازمان نیز وجود داشته باشد؛ مثلاً سازمان فناوری اطلاعات در مقایسه با سازمان تعمیر و نگهداری یا سازمان های مالی و تدارکاتی ممکن است تفاوت های فرهنگی قابل توجهی داشته باشد و همه تفاوت های فرهنگی باید در هنگام ارائه یک نوآوری در نظر گرفته شوند. برای درک فرهنگ، صاحبان ابتکار باید ارزش ها، اولویت ها، شیوه های ارتباطی، سبک های مدیریت، سطوح اعتماد، تحمل ریسک و مشوق های شرکت را بشناسند.

فناوری های تحول آفرین در شرکت شورون

جیسون گیسلسون می گوید: ” مشکلات و نیازهای سازمان همیشه وجود داشته اند. اما، به لطف فناوری های تحول آفرین توانایی حل آن مشکلات اکنون وجود دارد؛ بنابراین ما هرگز جلوی تحول دیجیتال را نخواهیم گرفت. ما تمام سیستم های خود را برای پیش بینی بهتر دیجیتالی خواهیم کرد. آنچه من انتظار دارم این است که فناوری ها آنقدر سریع توسعه یابند که در سه سال آینده، روشی بهتر از قبل برای حل هر مشکل ایجاد کنیم.” شورون طیف وسیعی از فناوری های نوظهور را برای ارتقای قابلیت های عملیاتی و خدماتی خود استفاده می کند. این شرکت شاهد تفاوت قابل توجهی در عملیات کارخانه است، زیرا ابزارهای دیجیتال جدید قابلیت اطمینان، ایمنی و تولید را افزایش داده اند. در زیر به برخی از این فناوری ها اشاره خواهیم کرد:

واقعیت افزوده: شورون برخی از کارگران خود را به عینک های واقعیت افزوده مجهز کرده است؛ عینک ها به عنوان رایانه های هولوگرافیک برای کارگران عمل می کنند. شورون مطمئن است که دستگاه های واقعیت افزوده میلیون ها دلار در سال های آینده برای شرکت صرفه جویی کنند، متخصصین در پروژه های مختلف می توانند از راه دور همکاری کنند، در نتیجه هزینه های سفر و خطرات مرتبط کاهش می یابد.

دوقلوی دیجیتال: این فناوری شورون را قادر می سازد تا عملیات خود را بلادرنگ نظارت و بهینه سازی کند. دوقلوی دیجیتال در شناسایی تنگناها و ناکارآمدی های بالقوه، به بهبود عملیات کمک شایانی کرده است. دوقلوی دیجیتال همچنین با شبیه سازی سناریوهای خطرناک و آزمایش پروتکل های ایمنی بدون این که کارکنان را در معرض خطر قرار دهد به شورون کمک کرده است تا خطرات بالقوه ایمنی را شناسایی کند. این فناوری امکان دسترسی سریع و از راه دور کارگران به داده ها را فراهم و از این طریق به ساده سازی فرآیندهای کاری، ایجاد بینش و تشخیص مشکلات کمک می کند.

تحلیل گری داده: شورون با استفاده از فناوری های دیجیتال مختلف، امکان تحلیل گری داده های بلادرنگ را برای بهبود کیفیت و سرعت تصمیم گیری فراهم می کند. شورون همچنین از قابلیت های تحلیلی قدرتمند پلتفرم ابری مایکروسافت برای دسترسی سریع به داده های بلادرنگ میدان نفتی و تبدیل آن ها به بینش استفاده می کند. این شرکت همچنین از ابزارهای تحلیل داده برای پیش بینی خرابی ها و نگهداری دارایی های خود استفاده می کند.

فناوری ابر: شورون یک همکاری هفت ساله با مایکروسافت آغاز و این شرکت را به عنوان ارائه دهنده اصلی ابر شورون معرفی کرده است. حرکت در فضای ابری قابلیت اطمینان برنامه های کاربردی را به طور چشمگیری افزایش داده است. این فناوری همچنین انعطاف پذیری بیشتری را در زیرساخت ها ایجاد می کند؛ زیرا منتظر دستورات سرور یا سخت افزار جدید نیست. ادمور[۸]، مدیر ارشد گروه فناوری های نوظهور شورون، می گوید: “فناوری ابر در حال باز کردن انواع فرصت ها برای تحلیل گری داده ها نه فقط در یک مرکز بلکه در سطح جهانی است.” با توسعه فضای ابری، تسریع در استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله تحلیل گری و اینترنت اشیاء برای افزایش عملکرد و بهبود کارایی صورت می گیرد و شرکت می تواند در یک محیط پویا به سرعت پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

اتوماسیون: بهبود قابلیت اطمینان یکی از کلیدهای تضمین خروجی بهینه است. شورون خودکارسازی عملیات با استفاده از فناوری های دیجیتال را دلیل پیشرفت های گردش کار می داند. در واقع، تولید داده های بهتر توسط نرم افزارها به صورت بلادرنگ می تواند اطلاعات مفیدتری ایجاد کند که به موجب آن مدیران قادر هستند ایمن تر، قابل اعتمادتر و کارآمدتر عمل کنند و کاهش هزینه ها، بازیابی منابع و ریسک ها را بهتر مدیریت کنند.

هوش مصنوعی: این شرکت از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده با الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند تا چاه های خود را در مکان های دوردست نظارت و زمان تعمیر و نگهداری را برای به حداکثر رساندن عمر تجهیزات و درعین حال صرفه جویی در زمان خرابی آن ها برنامه ریزی کند. شورون از OCR[9] و RPA[10] مجهز به هوش مصنوعی برای استخراج داده های حیاتی از گزارش های حفاری و تکمیل چاه، برای بهبود تصمیم گیری و بهینه سازی عملیات استفاده می کند. شورون از قابلیت های هوش مصنوعی برای ساده سازی جریان های کاری در استخراج داده ها نیز استفاده می کند.

[۱] Chevron

[۲] Keith Johnston

[۳] Kongsberg

[۴] OSDU: Open Subsurface Data Universe

[۵] Application Programming Interface

[۶] Data Breach

[۷] Jason Gislason

[۸] Ed Moore, Senior Technologist

[۹] Object Character Recognition

[۱۰] Robotic Process Automation

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در بخش انرژی

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

پوشیدنی های دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای پرینتر سه بعدی و چهار بعدی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this