تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

بریتیش پترولیوم یک شرکت نفت و گاز چندملیتی است که معمولاً با عنوان شركت بی.پی شناخته می شود. شركت بی.پی با سابقه‌ بيش از يك قرن فعاليت در حوزه نفت، گاز و انرژی، در طیف متنوعی از فعاليت ها از جمله اکتشاف، استخراج، حفاری، بهره برداری تا پالايش نفت خام و بازاريابی فرآورده های نفت و گاز ايفای نقش می نمايد. اين شركت علاوه بر مشاركت در عملیات بالادستی نفت و گاز، در فعالیت های پایین دستی شامل سرمايه گذاری در پالایشگاه ها، تولید محصولات نهایی (مثل چسب و رزین، عایق ها، الیاف مصنوعی، وسايل پلاستیکـی، لاستیک و کودهای شیمیایی) و ارائه خدمات پتروشیمی نيز سرآمد است.

مسیر تحول دیجیتال در شركت بريتيش پتروليوم

منشأ شكل گيری رويكرد تحول دیجیتال در شركت بريتيش پتروليوم به اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی گردد، زمانی که این شرکت با بحران هايی در خصوص ايمنی عملياتی روبرو گرديد.

در سال ۱۹۹۰، يك سكوی توليد نفت واقع در دريای شمال بر اثر نشت گاز از يك پمپ، دچار آتش سوزی شد. در اين حادثه، سكوی پايپر آلفا تقریباً به طور کامل سوخت و تنها بقایای زیربناها باقی ماند. تحقیقات انجام شده برای تعیین علل و عوامل حادثه حاكی از چندین کاستی ایمنی و عملیاتی، از جمله سیستم های ایمنی نامناسب، عدم تعمير و نگهداری صحيح تجهيزات، آموزش ناکافی و ارتباطات ضعیف بین پیمانکاران بود. اين حادثه منجر به تدوين قوانین و استانداردهای ایمنی سخت گیرانه توسط شرکت بی.پی شد و بر اهمیت ارزیابی ریسک، رویه های ایمنی و برنامه ریزی واکنش اضطراری تأکید نمود.

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

در سال ۲۰۰۵ نيز انفجاری در واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه تگزاس سیتی (Texas City Refinery) رخ داد كه منجر به آتش سوزی و انتشار مواد شیمیایی خطرناک گرديد. این حادثه شركت بی.پی را بر آن داشت تا برنامه های عملیات خود را مجدداً ارزیابی کند و ایمنی فناورانه را در اولویت قرار دهد. در حالی که این حادثه منجر به تمرکز بیشتر شركت بی.پی بر بهبود شرايط ايمنی و عملياتی آن گرديد، جرقه‌ تحول دیجیتال این شرکت با چشم انداز تحول صنعت نفت، گاز و صنعت انرژی های نوین و بكارگيری فناوری های دیجیتال برای بهینه سازی عمليات شركت و پياده‌ سازی آن ها زده شد.

مجدداً در سال ۲۰۱۰، شرکت بی.پی با حادثه ای بزرگ كه با نام دیپ واتر هورایزن (Deepwater Horizon) شناخته می شود، روبرو گردید. این حادثه که ناشی از انفجار و غرق شدن یک سکوی حفاری در خلیج مکزیک بود، نشان داد چگونه یک شرکت بزرگ می تواند به دلیل عدم مدیریت صحیح بحران با مشکلات جدی روبرو شود و بكارگيری فناوری ديجيتال ملزم به برنامه ريزی، مديريت و پياده سازی در تمامی ابعاد سازمان می باشد.

اين بحران های فاجعه بار شروعی برای تغيير رويكرد شركت بی.پی در بكارگيری فناوری شد. حرکت به سمت دیجیتالی شدن، بی.پی را برای مقابله با چالش های صنعت توانمند ساخت. اين شركت برای ايجاد زيرساخت های لازم جهت راه اندازی سيستم جمع آوری داده، بكارگيری حسگرها و اتصال داده های بدست آمده به شبكه تحليل داده حجم قابل توجهی سرمايه‌گذاری نمود. بهره مندی مؤثر از حجم وسیعی از داده ها امكان نظارت عمليات را فراهم می نمايد تا بتوان خطرات بالقوه را شناسایی كرده و به هر گونه ناهنجاری یا مسائل ایمنی و عملياتی پاسخی سريع و مناسب داد.

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

علاوه بر این، شركت بی.پی با مشارکت و همکاری با شرکت های فناوری و استارت آپ ها، تلاش كرد تا با بهره گيری از تخصص آنها، از قدرت نوآوری دیجیتال در فرآيندهای خود استفاده کند. آن ها با شرکت های متخصص در تحلیل گری داده ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اتوماسیون همکاری کردند تا ابتکارات تحول دیجیتال خود را به جلو ببرند. همچنين، شركت بی.پی يك مركز نوآوری ديجيتال را برای پرورش فرهنگ تحول ديجيتال در سازمان ایجاد کرد. مركز نوآوری ديجيتال شركت بی.پی برای آزمایش فناوری های جدید، پرورش ذهنیت های دیجیتال و نحوه پياده سازی آن‌ها در سراسر شرکت فعالیت می کند.

به طور كلی حوزه های مختلف ديجيتال كه شركت بی.پی آن ها را در سازمان خود پياده سازی نموده شامل موارد ذيل می باشد:

اینترنت اشیا: شركت بی.پی از دستگاه ها و حسگرهای اینترنت اشیا برای نظارت بر تجهیزات، خطوط لوله و پالایشگاه ها با استفاده از اطلاعات بلادرنگ استفاده می نمايد. اين موضوع زمان عيب يابی را كاهش داده و تعمير و نگهداری را تسريع می بخشد تا قابلیت اطمینان عملیاتی را افزایش دهد.

رباتیک و اتوماسيون: بكارگيری ربات ها و اتوماسيون سازی فرآيندها بخصوص در عمليات های پرريسك مثل كار در اعماق دريا، عمليات تكراری و يا زمان بر نظير ورود داده ها، تحلیل گری داده و توليد گزارش خودكار، بازده عملياتی شركت بی.پی را افزايش داده است. اتوماسيون و رباتيك برای ساده سازی عملیات و افزایش کارایی و كاهش بروز خطا به كار گرفته می شود. استقرار پهبادهای خودران بازرسی، سيستم رباتيك تعمير و نگهداری خطوط لوله زير دريايی شامل اين مورد است كه شركت بی.پی در عمليات خود استفاده نموده است.

پلتفرم های دیجیتال: پلتفرم  ها و برنامه های دیجیتالی كه شركت بی.پی توسعه داده است، قادرند بخش های مختلف سازمان را به هم متصل کنند و منجر به ايجاد همکاری یکپارچه سازمانی گردند. این پلتفرم ها اشتراك گذاری داده ها، ايجاد ارتباطات، و كمك به تصميم گيری كارآمد در سطوح مختلف را تسهيل می نمايد.

ايجاد بخش انرژی های نوين و پايدار: شركت بی.پی به عنوان بخشی از تحول دیجیتال خود، شروع به سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر، فناوری های توليد و احيای باتری ها، بهره مندی از فناوری های روز در ذخيره‌ کربن دی اكسيد (Carbon Capture Storage) نمود. ابزارهای دیجیتال نقش مهمی در بهینه سازی دارایی های انرژی تجدیدپذیر، مدیریت مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حاوی کربن دی اكسيد دارند.

دوقلوهای دیجیتال: شبيه‌ ساز ديجيتال ميدان نفتی امبرولي (Amber Valley) مثالی از بكارگيری فناوری دوقلوهای ديجيتال توسط شرکت بی.پی می باشد. اين دوقلوی ديجيتال با استفاده از داده های بدست آمده از سنسورهای سرتاسر ميدان، وضعيت لحظه ای ميدان نفتی را نشان می دهد. شركت بی.پی با استفاده از اين فناوری قادر است تا عملكرد ميدان را نظارت و تحلیل‌گری نمايد. همچنین با كمك فناوری دوقلوهای ديجيتال، شركت بی.پی توانست پیش بینی کند که چه زمانی به تعمیر و نگهداری نیاز است. با نظارت مداوم بر داده های حسگرهای تعبیه شده و مقایسه آن با نمایش مجازی دوقلوی دیجیتال، ناهنجاری ها و يا انحراف از عمليات عادی مشخص می گردد. این رویکرد پیشگیرانه، بی.پی را قادر می سازد تا قبل از وقوع خرابی تجهیزات، فعالیت های تعمیر و نگهداری را برنامه ریزی كرده و از توقف پرهزینه عمليات جلوگیری نمايد. بدين ترتيب ميدان نفتی بدون وقفه تعميراتی قادر به توليد پيوسته‌ نفت خواهد بود.

 

مقالات مرتبط:

پوشیدنی های دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

تحول دیجیتال در بخش انرژی

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this