چهار سوال کلیدی در تحول دیجیتال سازمان ها

چهار سوال کلیدی در تحول دیجیتال سازمان‌ها

در مطالب قبلی به بررسی دام‌های رایج در مسیر تحول دیجیتال سازمان‌ها، سه دسته بازیگر و سه مرحلۀ تحول دیجیتال پرداخته شد. در این مطلب به چهار سوال کلیدی برای تحول دیجیتال سازمان‌ها پرداخته می‌شود.

 زمانی‌که صنعت شما وارد عرصۀ جهان دیجیتال شود، نقش و تأثیرگذاری شما در آن چه خواهد بود؟

فناوری‌های دیجیتال نقشۀ راه معماری محصولات را تقریباً در تمام صنایع به چالش می‌کشند؛ همچنین سنسورها و ارتباط ابریِ همیشه‌برقرار، نحوۀ ارائه خدمات را تغییر می‌دهد. در نتیجه، دیجیتالی‌شدن احتمالاً نقشی را که کسب‌وکار شما در صنعت ایفا می‌کند تغییر می‌دهد و توانایی شما را برای کسب درآمد و سود در عصر اقتصاد دیجیتال تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. زمانی‌که این نقش را شناسایی کردید، باید بستۀ ارزش مدنظرتان را ارزیابی کنید و به مدل کسب‌وکاری برسید که نقش شما در آن متمایز و در عین حال مرتبط باشد.

در نهایت، شاید پیشنهاد شما همان باقی بماند، ولی شاید لازم باشد آن را به شیوه‌هایی خلاقانه بیارایید؛ به‌نحوی‌که ارزش منحصربه‌فرد و رضایت‌بخشی به مشتری ارائه شود. گاهی این تحول می‌تواند عمیق‌تر باشد؛ اگر شما شرکتی تولیدی هستید، شاید لازم باشد به شرکتی خدماتی تبدیل شوید (یا برعکس)، شاید هم نیاز باشد پلتفرم‌هایی برای محصولات و خدمات سایر شرکت‌ها ایجاد کنید. اگر شرکتی خدماتی هستید، شاید نیاز باشد رابطه‌تان را با مشتریان عمیق‌تر کنید تا به شرکت ارائه‌کنندۀ راهکارها تبدیل شوید.

 

شرکت شما چه قابلیت‌های متمایزی دارد که به شما اجازه می‌دهد تأثیرگذاری‌تان را در جهان دیجیتال حفظ کنید؟

فناوری‌های دیجیتال بعضی از منابع سنتی را اصلاح یا جایگزین می‌کنند و بعضی دیگر را کنار می‌گذارند؛ برای مثال، الگوریتم‌ها، اپلیکیشن‌ها و بات‌ها می‌توانند فرایندها را خودکار کنند و جایگزین بخش اعظمی از فعالیت‌های صنعت شوند. در حال حاضر، سازمان شما چه قابلیت‌های دیجیتالی دارد که همچنان می‌تواند در جهان دیجیتال تأثیرگذار باشد یا چگونه باید قابلیت‌های خود را اصلاح کند تا این تأثیرگذار‌بودن را همچنان حفظ کند؟

شاید برای کسب چنین قابلیت‌های بارز و متمایزکننده‌ای لازم باشد خارج از حیطۀ اصلی خود فکر کنید و دربارۀ ساختارهای مالی سنتی خود بازنگری کنید؛ شاید هم باید افرادی با مهارت‌های متفاوت را جذب کنید. چگونه می‌توانید از محاسبات شناختی و یادگیری ماشینی برای توسعۀ چنین قابلیت‌هایی استفاده کنید؟

 

چگونه باید با سایر بازیگران شراکت کنید؟

استراتژی دیجیتال، شبکه‌‌محور است. یعنی ارزش در جهان دیجیتال زمانی هم‌آفرینی می‌شود که کسب‌وکارها با مشتریان و شرکای خود کار می‌کنند. از این رو، موفقیت شما درگرو این است که چگونه شبکه روابط خود را ایجاد نموده و در طول زمان به‌صورت پویا آن‌ها را تغییر می‌دهید. لازم به ذکر است این روابط بیش از آن‌هایی است که برای اجرا و مدیریت استراتژی فعلی به وجود آمده است. به‌یاد داشته باشید این‌ها روابطی کلیدی برای کمک به شکل‌دهی استراتژی شما در عصر دیجیتال هستند.

 

چگونه باید، به‌صورت مؤثر، برای آیندۀ دیجیتال آماده شده، متحول شوید؟

حرکت دیجیتال نیازمند تغییراتی سریع‌تر و بسیار چشمگیر‌‌تر از به‌کارگیری آخرین فناوری‌هایی است که با معماری سازمانی گذشتۀ شما کار می‌کنند. شاید نیاز داشته باشید نقشه‌‌های راه‌ محصول خود را بازبینی کنید و آن را سرعت ببخشید؛ فرایندهای داخلی خود را به فضای ابری انتقال دهید، همبستگی خود را با شبکه‌ها و شرکای نرم‌افزاری افزایش دهید. قابلیت‌های جدیدی به‌‌دست آورید یا جذب کنید، کارکنانی را با مهارت‌های جدیدتر و مفیدتر به خدمت بگیرید و احتمالاً واحدهای سازمانی مجزایی ایجاد کنید.

در مقام یک رهبر کسب‌وکار باید مسیر را برای راه‌هایی هموار کنید که به­طور بالقوه سبب تحول می­شوند؛ در غیر این صورت، چشم‌انداز شما محقق نخواهد شد؛ همچنین باید قوانینی را وضع کنید که به‌ احتمال ‌زیاد به شما کمک می‌کنند متحول شوید و به پیروزی دست یابید.

شما وارد میدان دیجیتال شده‌اید و بدون شک، بازی در این میدان خطرناک است؛ ولی بالقوه نتیجه‌بخش خواهد بود. این بازی‌ای است که نمی‌توانید از آن اجتناب کنید یا کناره‌گیری نمایید؛ با وجود این،‌ بازی‌ای نیست که آرزو کنید کاش لازم نبود آن را شروع کنید.

حالا شما انواع بازیگران و مهارت‌های آن‌ها را می‌شناسید؛ همچنین تصدیق می‌کنید که همکاری با یکدیگر بهترین رویکرد را برای ارائۀ ارزش به مشتریان به همراه دارد؛ عملکردی که به شرکت شما، همکاران، رقبای شما و مشتریانتان منفعت می‌رساند. حتی با وجود اینکه برخی متخصصان پیش‌‌بینی می‌کنند بسیاری از شرکت‌های سنتی از بین می‌روند، شما به‌خوبی می‌دانید که هم‌زمان با دیجیتالی‌شدن صنعتتان در سه مرحله، برای بازآفرینی کسب‌وکار خود، همچنان فرصت‌های بسیاری دارید.

– از کتاب «ماتریس دیجیتال؛ نقشه راهی برای تحول دیجیتال در سازمان‌ها» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و مهندس مصطفی بازیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this