زبدگی دیجیتال چیست؟

زبدگی دیجیتال چیست؟

اگر مردم می‌­دانستند که برای به‌­دست آوردن زبدگی و تبحر خویش، چقدر­­ ­سخت کار ­کرده­‌ام، از مشاهده آن، به‌­هیچ‌­وجه شگفت زده نمی­‌شدند.

– میکل آنژ

فناوری­‌های دیجیتال، انواع جدیدی از نوآوری را امکان­‌پذیر ساخته‌­اند. ابزارهای دیجیتال، طراحی و تولید را سریع­‌تر و کاراتر از هر زمان دیگری ساخته­‌اند. قابلیت­‌های فناورانه مضاعف، شرکت‌ها را جهت بهبود افق دید و عملکرد در عملیات خود، افزایش کارایی، کاهش ضایعات و ارتقاء مسئولیت اجتماعی شرکتی، در زنجیره تأمین جهانی شرکت، یاری می‌دهد. در همین حال، رسانه­‌های اجتماعی و محصولات عصر اقتصاد دیجیتال، داده‌­های ارزشمندی را درباره مشتریان­، فعالیت‌­ها و ترجیحات آن­ها در اختیار شرکت‌ها قرار می­‌دهند.

تا زمانی­‌که مدیران به‌­طور مستمر در جستجوی راه‌­های جدیدی برای بهبود هستند، این نوآوری­‌ها در بخش‌­های متفاوتی از شرکت رخ می­‌دهد. به گفته مدیر عامل نایک، پارکر: “من همیشه دوست دارم بگویم که تمرکز ما بر پتانسیل‌‌های خود و فاصله بین این پتانسیل‌ها و جایگاه فعلی­مان است؛ نه فاصله‌­ای که با رقیبان خود داریم.” و این جایگاهی است که یک رهبر بازار باید در آن قرار بگیرد. همین­‌که شما روی این فضا متمرکز می­‌شوید، چیزهای خارق‌­العاده­‌ای خواهید آفرید.

هیچ یک از این موارد، بدون وجود امواج پیاپی تحول دیجیتال که در دهه گذشته وجود داشته است، امکان‌پذیر نمی‌باشد. این تحول دیجیتال درآینده نیز ادامه خواهد یافت: مسیر پیشِ رو این است که همه ذینفعان شرکت‌ها از قبیل تامین­‌کنندگان، کارکنان و مشتریان با یکدیگر یکپارچه شده و یک سازمان گسترده را به وجود آورند.

نایک و ایشین پینت در صنایع بسیار متفاوتی فعالیت می‌­کنند. این دو شرکت، محصولات، مشتریان، و تاریخچه کاملاً متفاوتی دارند. اما آن‎ها، در یک چیز مشترک هستند: روشی که از طریق آن، فناوری­‌های دیجیتال را برای پیش‌برد کسب­‌وکار خود به­‌کار گرفته‌­اند. به‌­عنوان دو نمونه از زبدگان دیجیتال، نایک و شرکت ایشین پینت از فناوری­‌های دیجیتال برای ایجاد تحول در روش مدیریت کسب‌­وکارشان استفاده کرده‌­اند. زبدگان دیجیتال فناوری را بهتر از رقبایشان به‌­کار می‌­گیرند و منافع بسیار بزرگی را از این راه به‌­دست می‌­آورند. این منافع، نه تنها در تعاملات آشکار با مشتری، بلکه در عملیات داخلی شرکت هم ایجاد می‌­گردد. این مزیت­‌ها، در صورت­‌های مالی نمایان هستند؛ زبدگان دیجیتال، به‌­طور قابل ملاحظه‌­ای، سودآوری بیشتری در مقایسه با همتایان خود دارند.

اما زبدگان دیجیتال چه کاری را متفاوت از دیگران انجام می‌­دهند؟ چگونه می‌­توانید یک زبده دیجیتال باشید؟ نایک و شرکت ایشین پینت هم از ابتدای شروع فعالیتشان، زبده دیجیتال نبودند. آن­ها به مرور زمان، و از مسیرهای متفاوتی، به ایجاد مزایای دیجیتال خود پرداختند. اما هر دوی آن­ها متوجه نکته­‌ای شدند که پژوهش ما نیز آن را نشان داده است: کاری که زبدگان دیجیتال انجام می­‌دهند، چیزی بیش از سرمایه‌­گذاریِ صرف در قابلیت‌­های دیجیتال است. آن­ها قابلیت­‌های رهبری را نیز برای به‌­دست آوردن بیشترین بازده از فعالیت­‌های دیجیتال خود به­‌کار می­‌گیرند. چگونگی این موضوع را در ادامه به شما نشان خواهیم داد.

دی‌اِن‌اِی زبدگان دیجیتال

ما پژوهش خود را با سؤالی ساده اما وسیع آغاز کردیم: چگونه شرکت­‌های بزرگ در سراسر جهان از فناوری­‌هایِ به‌­سرعت در حال تغییر دیجیتال در کسب­‌وکار خود استفاده می‌­کنند؟ زمانی که این پژوهش را آغاز نمودیم، هیچ بعد یا روش خاصی در نظر نداشتیم. ما فقط می‌­دانستیم که شرکت­‌های بزرگ، کاری به مراتب فراتر از آنچه که ما در رسانه­‌ها می­‌شنیدیم، انجام می­‌دهند. ما از مقایسه سرعت بالای صنایع فناوری دیجیتال با سرعت آهسته شرکت­‌های بزرگ در بسیاری از صنایع دیگر متحیر بودیم.

در طول سال‌­ها یاد گرفته‌­ایم که وقتی با سؤالی بزرگ مواجه می­‌شویم که پاسخ روشنی ندارد، بهترین کاری که می‌­توانیم انجام دهیم این است که مشاهده کنیم چگونه مدیران به این سؤال پاسخ می­‌دهند. بنابراین، ما با مدیرانی از شرکت­‌های بزرگ گفتگو کردیم -۱۵۰ مدیر در ۵۰ شرکت در سراسر دنیا- برای اینکه درک کنیم این رهبران، درباره چالش­‌های جدید دیجیتال چگونه فکر می­‌کنند، و با فناوری­‌های جدید چه کاری انجام می­‌دهند.

ما متوجه شدیم که بیشتر شرکت‌­ها تاکنون در فناوری­‌هایی مانند رسانه‌­های اجتماعی، رایانش موبایل، تحلیل و دستگاه­‌های تعبیه شده سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند. ولی بعضی از آن­ها (سازمان­‌هایی که ما آن­ها را زبدگان دیجیتال می‌­نامیم)، پیشرفت بیشتری نسبت به دیگران داشته­‌اند. مقایسه این شرکت­‌ها، کمک نمود تا دریابیم این زبدگان، چگونه فعالیت­‌های دیجیتال خود را مفهوم­‌سازی و مدیریت کرده­‌اند. در واقع موضوع فقط این نیست که آن­ها در کجا سرمایه‌­گذاری می‌­کنند، بلکه این است که آن­ها چگونه تغییرات را راهبری می­‌نمایند، به نحوی که توانسته‌­اند به زبدگان دیجیتال تبدیل شوند. پس از آزمودن این نظریه در پژوهشی با حدود چهارصد شرکت در سراسر دنیا، اطمینان بیشتری پیدا کردیم.

زبدگان دیجیتال در دو بعد اساسی به دیگران برتری می‌­یابند: چیستی فناوری (که ما آن را قابلیت­‌های فناورانه می­‌نامیم) و چگونگی راهبری تغییر (که ما آن را قابلیت­‌های رهبری می‌­نامیم). این موارد، دو بعد بسیار مشخص و متمایز زبدگی دیجیتال هستند که هرکدام نقش ویژه‌­ای را در این راه ایفا می­‌کنند. این­که شما در چه زمینه­‌ای سرمایه­‌گذاری می‌­کنید، بسیار مهم است. اما کلید موفقیت این است که چگونه از این سرمایه‌­گذاری­‌ها، برای تحول شرکت خود استفاده می­­‌نمایید. هیچ‌­یک از این دو بعد، به‌­تنهایی کافی نیست. هریک از آن­ها به عملکرد مالی متفاوتی منجر می­‌شود و هریک فقط بخشی از مزیت مورد انتظار را ایجاد می‌­کند. ترکیب نمودن این دو بعد با یکدیگر است که مزیت بارزی برای زبدگان دیجیتال نسبت به رقبایشان فراهم می­‌آورد.

قابلیت­‌های فناورانه

زبدگان دیجیتال می­‌دانند که کجا و چگونه در فرصت­‌های دیجیتال سرمایه­‌گذاری کنند. حجم این سرمایه‌­گذاری به اندازه علت و تاثیر آن­ اهمیت ندارد. زبدگان دیجیتال فناوری را راهی برای تغییر روش کسب‌­وکار خود مانند تعامل با مشتریان، عملیات داخلی، و حتی مدل­‌های کسب­‌وکار می­‌دانند. این شرکت­‌ها، به فناوری­‌های جدید مانند رسانه­‌های اجتماعی، موبایل و تحلیل داده به عنوان یک هدف و یا جلوه‌­هایی برای نمایش به مشتریان و سرمایه‌­گذاران، نگاه نمی‌­کنند. آن‎ها این فناوری­‌ها را ابزارهایی برای نزدیک­تر شدن به مشتریان، توانمندی کارکنان، و تحول در فرایندهای داخلی کسب‌وکار خود می­‌دانند.

اما در این راه به چیزی بیش از فناوری نیاز است. تغییراتی که از طریق سرمایه­‌گذاری­‌های هوشمندانه دیجیتال حاصل می‌­شوند چشمگیرند، اما کافی نیستند. شرکت­‌هایی که در حوزه‌­های دیجیتال درست سرمایه­‌گذاری می­‌کنند، نسبت به رقبایشان، درآمد بیشتری به ازای هر واحد از ظرفیت فیزیکی موجود خود (مانند کارکنان و تسهیلات) به‌­دست می­‌آورند، اما این سودآوری تا میزان مشخصی بالا می‌رود. چراکه به‌­دست آوردن مزایای کامل دیجیتال، به رهبری دیجیتال هم نیاز دارد.

 

قابلیت­‌های رهبری

برای زبدگان دیجیتال، رهبری متعهدانه فراتر از یک شعار است. رهبری برای آن‎ها اهرمی است که فناوری را به تحول تبدیل می‌­نماید. علی‌رغم توصیه بسیاری از خبرگان که می­‌گویند “بگذارید هزار گل بشکفد”، ما نمونه تحول موفقیت‌­آمیزی را که از پایین به بالا اتفاق افتاده باشد مشاهده نکرده‌­ایم. در مقابل، همه مدیران در شرکت­‌های زبده دیجیتال، تحول را از طریق رهبری قدرتمند از بالا به پایین هدایت می‌­کنند: با جهت‌دهی، ایجاد ضرب‎آهنگ و کسب اطمینان از حرکت شرکت بر روی ریل تعیین شده.

رهبری از بالا به پایین به این معنا نیست که باید جزییات کامل ایجاد تحول را از همان ابتدا برنامه‌­ریزی کنید. و به این معنا هم نیست که فقط به شرکت انرژی بدهید و بنشینید و منتظر اتفاقات بزرگ باشید. در زبدگان دیجیتال که ما مورد مطالعه قرار دادیم، رهبران، چشم‌­اندازی گسترده و روشن از آینده را ترسیم و ابتکاراتی را آغاز نمودند و سپس در طول زمان، کارکنانِ خود را در توسعه این چشم‌­انداز درگیر کردند. رهبران در سراسر روند تحول حضور دارند تا نقاط مورد نیاز برای تغییر را تعیین کنند، تغییرات را هدایت کنند و مسیر فعالیت­‌ها و رفتارهایی را که در جهت مخالف با چشم‌­انداز شرکت قرار گرفته­‌اند، تغییر دهند. آن­ها به‌­طور مستمر به دنبال راه­‌هایی برای توسعه چشم­‌انداز و پیش­‌راندن شرکت به سطح بالاتری از مزایای دیجیتال هستند. همان­‌طور که شرکت ِایشین پِینت، نایک، و دیگران آموخته‌­اند، هر گام در مسیر حرکت به­‌سوی تحول، فرصت­‌های جدیدی را برای بهره­‌برداری و گسترش مزایای دیجیتال شرکت ایجاد می­‌کند.

منظور از رهبری بالا به پایین، ایجاد حکمرانی و هماهنگی قوی است. حصول اطمینان از این­که آیا تمام بخش­‌های یک شرکت پیچیده، در یک مسیر درست و با شتابی درست درحال حرکت هستند، بسیار دشوار است. افراد در واحدهای مختلف اغلب به کار خود مشغولند و تا محول شدن یک روش کاری جدید، منتظر می‌­مانند. مزیت واقعی زمانی به‌­دست می‌­آید که فعالیت­‌های مختلف دیجیتال با یکدیگر در ارتباط باشند، و این ارتباط فقط در صورتی ایجاد می­‌شود که افراد از لحاظ فکری به‌‌هم نزدیک باشند.

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال چیست؟

زبدگان دیجیتال بیشتر در چه صنایعی هستند؟

انتشار ویدئوی سخنرانی‌ دکتر شامی زنجانی در تدکس زنجان

ویدئو: شش گنج تفکر برای زبدگی

کتاب ماتریس دیجیتال (نقشه راهی برای تحول دیجیتال در سازمان ها)

چهار سطح بلوغ دیجیتال سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this