تحول دیجیتال در شرکت توتال انرژی

تحول دیجیتال در شرکت توتال انرژی

توتال انرژی[۱]، یکی از هفت شرکت بزرگ انرژی جهان است که در ۲۸ مارس ۱۹۲۴ تأسیس شد. این شرکت میدان های نفتی عمده ای را در سراسر جهان کشف کرده است و تعداد روز افزونی از محصولات و خدمات پیشرفته را توسعه داده است. توتال انرژی انرژی هایی مانند: نفت و سوخت های زیستی[۲]پایدار، گاز طبیعی، انرژی های تجدیدپذیر و برق را تولید و به بازار عرضه می کند. اولویت های آن عمدتاً حول مدیریت و کنترل مصرف انرژی، گسترش دسترسی به انرژی های تجدیدپذیر[۳] و همچنین ارائه راه حل های سازگار با محیط زیست متمرکز است. شرکت توتال انرژی از اهداف توافقنامه پاریس مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در زمینه توسعه پایدار حمایت می کند. توتال انرژی می خواهد نقش فعالی در صنعت انرژی ایفا کند. از این رو، در صدد است هم پاسخگوی نیازهای انرژی جمعیت روبه رشد جهان باشد و هم در کاهش گرمایش جهانی مؤثر عمل کند. توتال انرژی متعهد به کاهش ردپای کربن ناشی از تولید، پردازش و عرضه انرژی مقرون به صرفه، تمیز و قابل اطمینان به مشتریان خود است. این شرکت در بیش از ۱۳۰ کشور جهان فعال است و توسعه پایدار را در تمام پروژه ها و عملیات خود در اولویت قرار می دهد تا به رفاه مردم کمک کند.

چالش های شرکت توتال انرژی در عصر دیجیتال

فعالیت های توتال انرژی در یک محیط دائماً در حال تغییر با محصولات جدید، بازیگران جدید، مدل های کسب وکار جدید و فناوری های جدید انجام می شود. از این رو، شرکت باید بتواند این تغییرات را پیش بینی کند، چالش های بازار را درک کند، پیشرفت های فناوری را شناسایی کند تا رقابت پذیری را حفظ کرده و نیازها و خواسته های مشتریان را به بهترین شکل برآورده سازد. در چنین شرایطی که شرکت ها با افزایش هزینه ها در بازار در حال تغییر مواجه هستند، بخش انرژی برای نوآوری و تطابق با خواسته های مدرن تحت فشار زیادی قرار دارد. سرعت نامناسب توسعه فناوری در بازار پیش بینی نشده یا کنترل نشده بر سهم بازار، سودآوری، شهرت و توانایی جذب منابع انسانی توتال انرژی تأثیر منفی می گذارد.

درحالی که فعالیت های توتال انرژی به قابلیت اطمینان و امنیت آن بستگی دارد، حملات سایبری جهانی به طور مداوم در حال افزایش است و روز به  روز پیچیده تر می شوند. باج افزار به بزرگ ترین تهدید صنایع متصل تبدیل شده است. عوامل متعدد مرتبط با تحول دیجیتال مانند: پذیرش فناوری های جدید، مهاجرت داده ها به ابر، تغییر در معماری سیستم های اطلاعاتی و کار از راه دور آسیب پذیری سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی را تشدید می کند. سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی در معرض خطر اقدامات مخرب، ناشی از منابع داخلی یا بیرونی است که توسط افراد یا گروه های کم و بیش سازمان یافته انجام می شوند.

توتال انرژی تمایل دارد برای تغییر کل زنجیره تأمین انرژی، از فعالیت های بالادستی مرتبط با اکتشاف و تولید گرفته تا فرآیندهای پایین دستی تأمین و مدیریت شبکه، دیجیتالی شدن و استفاده ی حداکثری از داده ها را در اولویت قرار دهد. فناوری های دیجیتال می توانند پیشرفت را در طیف وسیعی از زمینه ها مانند: بهبود عملیات صنعتی، توسعه نوآورانه منابع انرژی و خدمات جدید برای مشتریان، هدایت کنند. از این رو توتال انرژی به دنبال ادغام فناوری های دیجیتال در عملیات خود است تا کارایی آن ها را بهبود بخشد و مدیریت فعالیت ها و سرمایه گذاری ها را با متدولوژی چابک افزایش دهد.

کارخانه دیجیتال

در سال ۲۰۱۹ پاتریک پویانه[۴]، مدیرعامل توتال انرژی انرژی اظهار داشت: “من متقاعد شده ام که فناوری دیجیتال یک محرک حیاتی برای دستیابی به اهداف عالی ما در تمام بخش های کسب و کار است. کارخانه دیجیتال توتال انرژی به عنوان یک شتاب دهنده عمل می کند و به سازمان اجازه می دهد تا به طور سیستماتیک راه حل های دیجیتال سفارشی شده را به کار گیرد. هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و فایوجی در حال متحول کردن شیوه های کسب و کار هستند و لازم است که ما آن ها را در مشاغل خود به کار بگیریم. کارخانه دیجیتال همچنین استعدادهای ضروری جدید برای آینده شرکت را جذب خواهد کرد.” بر همین اساس توتال انرژی کارخانه دیجیتال[۵] را در اوایل سال ۲۰۲۰ در پاریس افتتاح کرد. کارخانه دیجیتال با همکاری توسعه دهندگان ، دانشمندان داده و سایر متخصصان دیجیتال سعی بر آن دارد تا تحول دیجیتال را در تمام ابعاد کسب و کار تسریع بخشد و از قابلیت های دیجیتال برای ایجاد ارزش در تمام مشاغل استفاده کند. به طور خاص، کارخانه دیجیتال توتال انرژی قصد دارد راه حل های دیجیتالی را به منظور ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان و کاهش هزینه های عملیاتی توسعه دهد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۱٫۵ میلیارد دلار ارزش از طریق دیجیتال ایجاد کند.

گیمنز[۶] مدیر ارشد دیجیتال توتال انرژی، در توصیف کارخانه دیجیتال این شرکت در سه کلمه می گوید: “شتاب، تحول و تعهد”. در کارخانه دیجیتال توتال انرژی افراد با استفاده از روش های چابک کار می کنند، خطوط مدیریتی مسطح می شوند، تیم ها استقلال زیادی خواهند داشت و چرخه های توسعه کوتاه تر خواهند شد تا افراد بتوانند سریع و کارآمد آزمایش کنند و یاد بگیرند. گیمنز افزود که چندین بخش در کارخانه دیجیتال فعالیت خواهند داشت:

  • استودیوی داده: این گروه متشکل از دانشمندان داده است. مدیر ارشد داده[۷] توتال انرژی مسئول این تیم خواهد بود و مأموریت اصلی آن ها مدیریت داده و پیاده سازی فرهنگ داده محور در سازمان است.
  • مجموعه ای از توسعه دهندگان و مربیان چابکی
  • استودیوی طراحی: در این گروه متخصصان UX و UI با ارائه ایده های خلاقانه در مراحل سفر دیجیتال مشتری توتال انرژی را کمک می دهند.
  • تیم فنی[۸]: مسئولیت امنیت و معماری اکوسیستم داده را در یک محیط دیجیتال به عهده دارد.
  • تیم پلتفرم: مسئول ذخیره سازی داده های مختلف، مدیریت دریاچه داده[۹] و محیط ابری می باشد.
  • دفتر محصول و ارزش[۱۰]: مسئول مدیریت پرتفلیو کارخانه دیجیتال و ارزیابی ارزش پروژه های دیجیتال توتال انرژی است.
  • منابع انسانی دیجیتال

اولین موفقیت های کارخانه دیجیتال توتال انرژی شامل موارد زیر می باشد:

  • ارائه ابزاری برای کمک به مشتریان در یافتن بهترین برنامه پرداخت با استفاده از الگوریتم ها و داده ها
  • بهینه سازی لجستیک با استفاده از کامیون های اینترنت اشیاء در بخش بازاریابی و خدمات
  • مقابله با چندین میلیون حمله سایبری در سال ۲۰۲۱ توسط سیستم های دفاعی فناوری اطلاعات
  • راه حل دیجیتال “E²” که زمان واقعی مصرف انرژی توسط تجهیزات مختلف در یک دکل حفاری را تخمین می زند. پیاده سازی آن در سال ۲۰۲۰ منجر به صرفه جویی حدوداً هفت درصدی در مصرف سوخت و کاهش ۱۰۰۰ تنی انتشار کربن در طول یک سال شد. E² در سال ۲۰۲۲ روی دو دکل دیگر مستقر شد.
  • ایجاد یک مرکز نوآوری دیجیتال به منظور کشف راه حل های دیجیتال. تمرکز اولیه مرکز نوآوری به سمت بهبود عملکرد پالایشگاه ها با استفاده از فناوری های تحول آفرین مختلف مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده های بزرگ و اینترنت اشیاء است.
  • راه اندازی Plant 4.0 با هدف شناسایی استارتاپ هایی که با صنعت ۴٫۰ مطابقت دارند و به آن ها اجازه می دهد فناوری، خدمات و محصولات خود را در عملیات شرکت آزمایش کنند.

اکوسیستم دیجیتال توتال انرژی

در راستای توسعه خدمات دیجیتال شرکت توتال انرژی با شرکت مایکروسافت همکاری می کند. هر دو شرکت از فناوری ها و تخصص یکدیگر برای تسریع تحول دیجیتال و کربن زدایی استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال، مایکروسافت از حضور جهانی و دانش توتال انرژی در انرژی های تجدیدپذیر بهره خواهد برد و ردپای کربن را در دیتاسنترها کاهش می دهد. در مقابل، مایکروسافت استفاده آزمایشی از منبع تغذیه بدون وقفه [۱۱] توتال انرژی که نقش مهمی در زیرساخت های مرکز داده مایکروسافت دارند را در دستور کار خود قرار داده است. برای سرعت بخشی در تحول فناوری اطلاعات، توتال انرژی از پلتفرم های ابری مایکروسافت از جمله Azure برای پروژه های تحول دیجیتال و کارخانه دیجیتال خود استفاده خواهد کرد. توتال انرژی همچنین از پلتفرم Power برای خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار، کاهش هزینه و امکان دسترسی آسان تر به داده ها بهره می برد. این دو شرکت در تحقیق و توسعه فناوری های نوظهور در جهت کنترل تغییرات اقلیمی نیز همکاری می کنند.

توتال انرژی  ابرکامپیوتر جدید Pangea III را که توسط آی بی ام توسعه یافته، مورد استفاده قرار داده است. این کامپیوتر بهره وری انرژی را افزایش می دهد و مصرف برق را ۱۱ برابر کم می کند. قدرت محاسباتی را تقریباً معادل ۱۷۰۰۰۰ لپ تاپ بالا برده و ظرفیت ذخیره سازی را سه برابر افزایش داده و به ۷۶ پتابایت[۱۲] رسانده است. قدرت محاسباتی این ابرکامپیوتر برتری عملیاتی توتال انرژی را افزایش می دهد، خطرات زمین شناسی را در اکتشاف و توسعه کاهش داده، بلوغ دیجیتال را سرعت می بخشد و سودآوری شرکت را از طریق بهینه سازی عملیات میدانی بالا می برد. Pangea III می تواند حجم عظیمی از داده ها را با دقت بیشتر و با وضوح بالاتر پردازش و به مکان یابی مطمئن تر هیدروکربن ها در زیر زمین کمک کند.

توتال انرژی به طور قابل توجهی در تحقیق و توسعه در زمینه ی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. در واقع، هوش مصنوعی یک اهرم بسیار قدرتمند برای تغییر روش کار این شرکت است. به عنوان مثال: پیش بینی خرابی تجهیزات در پلتفرم های اکتشاف و تولید [۱۳]، کنترل مصرف برق و گاز در پالایشگاه ها، بهینه سازی جریان تولید باتری در کارخانه های سفت[۱۴]، شناسایی موقعیت های پرخطر در سایت های ساخت و ساز یا توسعه راه حل های قیمت گذاری سوخت همگی با راه حل های هوش مصنوعی امکان پذیر می باشد. در همین راستا، توتال انرژی با شرکت مش – ای آی [۱۵]همکاری می کند تا فرهنگ داده خود را توسعه دهد و داده ها را به یک دارایی استراتژیک تبدیل کند. رویکرد شبکه داده به توتال انرژی ابزاری خودکار برای کشف، مدیریت و بهبود دسترسی داده ها ارائه می دهد. این رویکرد زیرساختی را فراهم می کند تا از طریق طراحی، ساخت و اجرای برنامه های کاربردی مجهز به هوش مصنوعی ارزش تجاری و کارایی عملیاتی قابل توجهی فراهم شود. فرصت های تحول از طریق داده و هوش مصنوعی برای شرکت توتال انرژی می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش تولید و بهبود نگهداری دارایی: داده های مربوط به عملکرد تولید و عملیات را می توان برای افزایش کارایی تولید انرژی استفاده کرد. در این سناریو، شرکت ها می توانند از پلتفرم های فراساحلی یا مزارع بادی/خورشیدی خود دوقلوهای دیجیتال ایجاد کنند. مدل های هوش مصنوعی را می توان برای پیش بینی زمان خرابی قطعات و شناسایی میادین مناسب به منظور بهینه سازی و کمک به کنترل فرآیند تولید به کار گرفت.

بهینه سازی اکتشاف: باتوجه به ماهیت پرهزینه فعالیت های اکتشافی و نیاز به افزایش قابل توجه تولید انرژی های تجدیدپذیر، الگوریتم های هوش مصنوعی را می توان برای تحلیل حجم وسیعی از داده ها در مورد الگوهای آب وهوا، سرعت باد و سطوح تابش خورشیدی استفاده کرد. علاوه برآن، از هوش مصنوعی برای شناسایی مناسب ترین مکان ها برای مزارع بادی یا پنل های خورشیدی بر اساس شرایط آب و هوایی و نیازهای انرژی استفاده می شود.

درک بهتر الگوهای مصرف کننده: با شناسایی الگوها و روند مصرف انرژی در نتیجه ی تحلیل داده های منابعی مانند کنتورهای هوشمند، شرکت توتال انرژی می تواند درک بهتری از نحوه ی مصرف انرژی مشتریان خود داشته باشد و از این اطلاعات برای توسعه برنامه های هدفمند بهره وری انرژی و بهینه سازی تولید، توزیع، مصرف انرژی و کاهش ضایعات استفاده کند.

انتقال به سمت یک شبکه هوشمند: توتال انرژی از شبکه هوشمند داده ها و فناوری هوش مصنوعی برای نظارت و کنترل مصرف انرژی استفاده می کند و به بهبود کارایی شبکه و کاهش تأثیر مخرب انرژی بر محیط زیست کمک می کند.

شرکت توتال انرژی و غول اینترنتی آمازون برای کمک به یکدیگر در سفرهای انتقال انرژی و تحول دیجیتالی همکاری می کنند. توتال انرژی ۴۷۴ مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر آمازون را برای تأمین انرژی عملیات این شرکت در ایالات متحده و اروپا تأمین می کند. از طرفی، با درنظرگرفتن دیجیتال به عنوان عنصر اصلی انتقال انرژی و رقابت در بازار جهانی، توتال انرژی از خدمات ابری آمازون برای سرعت بخشیدن به حرکت در فضای ابری، پیشبرد تحول فناوری اطلاعات، دیجیتالی شدن عملیات و نوآوری دیجیتال استفاده خواهد کرد. آمازون زیرساخت، سرعت، قابلیت اطمینان و خدمات نوآورانه را برای بهبود کارخانه دیجیتال این شرکت ارائه خواهد کرد تا مدیریت فرآیندهای گردش کار را بهبود و نوآوری را سرعت بخشد.

توتال انرژی سکوی پرشی مؤثر برای استارتاپ های بخش انرژی است. استارتاپ ها به یک اکوسیستم دیجیتال دسترسی خواهند داشت که نقش مؤثری در رشد کسب و کار آن ها دارد. از طرفی، آن ها متعهد می شوند تا راه حل هایی بیابند که مکمل یکدیگر باشند و هوش را به انرژی های تجدیدپذیر و برق تزریق کنند.

برای یک دهه توتال انرژی روی روبات ها و عملیات از راه دور سرمایه گذاری کرده است. در همین راستا شرکت راکول اتوماسیون[۱۶] با شرکت توتال انرژی برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت ناوگان روباتی در سکوهای نفت و گاز دریایی همکاری می کند. این دو شرکت در اواسط سال ۲۰۲۳ آزمایش عملیات خودکار را در یک منطقه ی فراساحلی آغاز کرده اند. ساده کردن عملیات، افزایش ایمنی، کاهش حوادث و جذب استعدادهای علاقه مند به فناوری های جدید از جمله فواید این طرح است. راکول اتوماسیون از اینترنت اشیا، گیمیفیکیشن و فناوری های دوقلوی دیجیتال در پیاده سازی سیستم نظارت رباتیک برای توتال انرژی استفاده می کند.

منابع:

https://totalenergies.com/system/files/documents/2022-03/Form_20-F_2021.pdf

https://www.smart-energy.com/industry-sectors/business/total-and-microsoft-partner-on-digital-transformation-and-decarbonisation/

https://zeenea.com/manufacturing-data-success-story-total/

https://totalenergies.com/system/files/documents/2023-03/Sustainability_Climate_2023_Progress_Report_EN.pdf

https://www.mesh-ai.com/case-studies/harnessing-data-to-support-the-energy-transition-how-mesh-ai-totalenergies-in-the-uk-are-making-data-a-strategic-asset

https://www.cgi.com/sites/default/files/2021-10/total_-_case_study.pdf

https://medium.com/totalenergies-digital-factory/artificial-intelligence-and-the-changing-world-of-work-59ffbcf48a6c

https://totalenergies.com/system/files/documents/2022-09/EN_Research_TotalEnergies_and_the_Technical_University_of_Denmark.pdf

https://totalenergies.com/news/digital-factory-total-accelerates-its-digital-transformation

https://www.smart-energy.com/renewable-energy/totalenergies-and-amazon-partner-on-renewables-and-digital-transformation/

https://totalenergies.com/media/news/press-releases/total-and-microsoft-partner-drive-digital-innovation-and-net-zero-goals

https://totalenergies.com/company/strength/research-and-development

https://totalenergies.com/news/totalenergies-on-third-promotion

https://www.rcrwireless.com/20230509/internet-of-things-4/totalenergies-taps-rockwell-for-robot-system-for-unmanned-rig-operations

https://www.rockwellautomation.com/en-cz/company/news/press-releases/rockwell-automation-joins-forces-with-totalenergies.html

https://drillingcontractor.org/totalenergies-aims-to-pioneer-a-new-way-of-drilling-with-drillx-60536

https://www.londonstockexchange.com/news-article/TTE/totalenergies-launches-in-depot-charging-for-electric-trucks/16218598

https://www.researchandmarkets.com/reports/5834889/totalenergies-digital-transformation-strategies

[۱] TotalEnergies

[۲] Biofuel

[۳] Renewable Energy

[۴] Patrick Pouyanné

[۵] Digital Factory

[۶] Frédéric Gimenez

[۷] CDO (Chief Data Officer)

[۸] Tech Authority

[۹] Data Lake

[۱۰] Product & Value

[۱۱] UPS: Uninterruptible Power Supply

[۱۲] A Petabyte is a million gigabytes of data

[۱۳] Exploration & production

[۱۴] Saft, a battery company

[۱۵] Mesh-AI

[۱۶] Rockwell Automation

 

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در بخش انرژی

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

تحول دیجیتال در شرکت بریتیش پترولیوم

تحول دیجیتال در شرکت شورون

پوشیدنی های دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای پرینتر سه بعدی و چهار بعدی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

خودکارسازی روباتیک فرآیندها در شنعت نفت، گاز و پتروشیمی

رایانش ابری در شنعت نفت، گاز و پتروشیمی

پهپادها و موارد کاربرد آن هادر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this