تحول دیجیتال در شرکت سینوپک

تحول دیجیتال در شرکت سینوپک

شرکت سینوپک، شرکتی چینی است که در سال ۲۰۰۰ در زمینه‌ نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در زمینه های مختلف صنعت نفت از جمله اکتشاف و استخراج نفت، بازاریابی و فروش و همچنین تولید طیف وسیعی از مواد شیمیایی فعالیت می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، این شرکت در زمینه های ساخت خط لوله، ذخیره سازی و حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی، صادرات و واردات نفت، گاز و فراورده های نفتی، احداث انواع پالایشگاه ها، کارخانجات صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی نیز فعالیت دارد.

در سال ۲۰۰۸، این شرکت تحت تأثیر چالش های متعددی از جمله بحران مالی جهانی در بخش انرژی و کاهش قیمت نفت استراتژی خود را در جهت بازارسازی و حفظ کیفیت محصولات ترسیم نمود. در این راستا اقدامات مهمی تا سال ۲۰۲۰ صورت گرفت که می توان به ارتقای ظرفیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، پیاده سازی فناوری های پیشرفته و گسترش همکاری های بین المللی اشاره نمود.

سیر تکامل تحول دیجیتال در شرکت سینوپک

با توجه به پیشرفت سریع فناوری، لزوم بکارگیری آن بخصوص در زمینه‌ مدیریت و تحلیل داده، در سازمان ها  و شرکت های بزرگ احساس گردید. شرکت سینوپک نیز همانند بسیاری از شرکت های دیگر، اهمیت تحول دیجیتال را درک کرده و به دنبال مزایای بالقوه‌ ناشی از بکارگیری آن می باشد. روند تحول دیجیتال شرکت سینوپک بصورت تدریجی و همگام با پیشرفت فناوری بوده است و در سال ۲۰۱۸، یک پلتفرم جامع برای تأمین کالاهای صنعتی، یک پلتفرم بازاریابی محصولات پتروشیمی و بازاریابی آنلاین را راه اندازی نمود.

بعد از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۸، شرکت سینوپک در پیاده سازی فناوری های دیجیتال در فرایندهای بازاریابی و فروش محصولات خود تمرکز بیشتری نمود. در این راستا، پرداخت دیجیتال و صدور پیش فاکتور الکترونیکی و استفاده از فناوری بلاک چین از جمله فعالیت های این شرکت در این راستا بود.

در سال ۲۰۲۱ و همزمان با افزایش تقاضای نفت خام، اولین ایستگاه جمع آوری و حمل و نقل نفت و گاز سینوپک در نزدیکی میدان نفتی شونبی، با استفاده از فناوری دیجیتال به بهره برداری رسید. این ایستگاه که تصفیه نفت خام، تصفیه گاز طبیعی، تصفیه آب تولید شده و بازیافت گوگرد را ادغام نموده است، ظرفیت پردازش سالانه یک میلیون تن نفت خام و ۳۸۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی دارد.

بطور کلی شرکت سینوپک از فناوری های دیجیتال برای ساده سازی و خودکارسازی فرایندهای مختلف بهره مند گشته تا بازده عملیات را بهبود ببخشد. از جمله اقدامات دیجیتالی که سینوپک در جهت افزایش بازدهی عملیات و کاهش هزینه ها به کار گرفته است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیاده سازی اینترنت اشیا: سینوپک انواع حسگرها و دستگاه های اینترنت اشیا را در تأسیسات خود مانند پالایشگاه ها، خطوط لوله و مخازن ذخیره سازی مستقر نموده است. این دستگاه ها می توانند داده های بلا‌درنگ درباره عملکرد تجهیزات، دما، فشار و سایر پارامترهای مرتبط جمع آوری کنند. با نظارت مداوم بر این داده ها، سینوپک می تواند ناهنجاری ها را شناسایی کرده و نیاز به تعمیر و نگهداری را پیش بینی کند و یا از خرابی احتمالی تجهیزات جلوگیری بعمل آورد.
  • شرکت سینوپک توانسته است تا با استفاده از فناوری های دیجیتال، فرایندهای زنجیره تأمین خود را بهینه کند. این موضوع به سینوپک کمک کرده تا هزینه های نگهداری دارایی های خود را کاهش دهد، موجودی ها را به حداقل برساند، تخصیص منابع را بهینه کند و از در دسترس بودن مواد اولیه، قطعات و محصولات لازم در زمان و مکان مناسب اطمینان حاصل نماید.
  • خودکارسازی فرایندها برای رسیدگی به رویه معمول اداری، ورود داده ها و مستندسازی مدارک با استفاده از رباتیک انجام می پذیرد. استفاده از این فناوری باعث آزاد شدن زمان کارمندان و کاهش خطاهای انسانی شده و به آن ها اجازه می دهد تا بر روی کارهای با ارزش تری که نیاز به تفکر انتقادی و خلاقیت دارند، تمرکز کنند.

پروژه‌های اجرا شده و چشم‌انداز آینده شرکت سینوپک در تحول دیجیتال

شرکت سینوپک به دنبال ادغام فناوری های پیشرفته دیجیتال و تحلیل گری داده ها و بکارگیری در جهت هوشمندسازی فرایندهای خود می باشد. در این راستا چندین پروژه موفق صنعتی اجرا نموده است که به موارد زیر می توان اشاره نمود:

پروژه پالایشگاه هوشمند جیوجیانگ: در این پالایشگاه با پیاده سازی سیستم های پیشرفته کنترل فرایند، تحلیل گری داده های بلادرنگ و بکارگیری هوش مصنوعی و ربات ها یک مرکز صنعتی پیشرفته ایجاد شده است.

پروژه هوشمندسازی میدان نفتی شنگلی: پروژه هوشمندسازی این میدان شامل استقرار حسگرهای اینترنت اشیا، سیستم های نظارت از راه دور و پلتفرم های تحلیل گری داده ها می باشد. با یکپارچه سازی فناوری های دیجیتال، داده های بلادرنگ از چاه ها و تأسیسات تولیدی جمع آوری شده و با تحلیل گری داده ها، مدیریت میدان نفتی و عملیات حفاری بهینه گردیده و بازدهی تولیدی افزایش یافته است.

پروژه بهینه سازی زنجیره تأمین دیجیتال: سینوپک برای بهبود فرایندهای لجستیکی در عملیات خود، بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل، کاهش زمان ارسال محصولات، پاسخ گویی سریع به تقاضای مشتریان و اطمینان از تحویل کارآمد محصولات خود اقدام به پیاده سازی فناوری های دیجیتال در حوزه زنجیره تأمین نموده است.

سیستم هوشمند مدیریت انرژی: این سیستم برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده های تأسیسات توسعه یافته است.

افزایش تجربه مشتری دیجیتال: سینوپک با راه اندازی و توسعه‌ اپلیکیشن موبایل، برای مشتریان امکان یافتن سریع جایگاه های سوخت و مسیر دسترسی به آن ها را فراهم نمود. همچنین از طریق این اپلیکیشن، دسترسی به قیمت سوخت و تسهیل در پرداخت و ارائه پیشنهادات و تبلیغات بر اساس ترجیحات مشتری نیز فراهم می باشد. این پروژه با هدف بهبود رضایت و افزایش وفاداری مشتریان از طریق تعاملات دیجیتالی انجام گردیده است.

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در صنعت لجستیک

تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

رباتیک؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها

کاربردهای عمده فناوری های دیجیتال در صنعت نفت و گاز

تحول دیجیتال در شرکت توتال انرژی

تحول دیجیتال در شرکت اکسون موبیل

تحول دیجیتال در شرکت شورون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this