شرکت سینوپک، شرکتی چینی است که در سال ۲۰۰۰ در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در زمینه های مختلف صنعت نفت از جمله اکتشاف و استخراج نفت، بازاریابی و فروش و همچنین تولید طیف وسیعی از مواد شیمیایی فعالیت می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، این شرکت در زمینه های ساخت خط لوله، ذخیره سازی و حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی، صادرات و واردات نفت، گاز و فراورده های نفتی، احداث انواع پالایشگاه ها، کارخانجات صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی نیز فعالیت دارد.
در سال ۲۰۰۸، این شرکت تحت تأثیر چالش های متعددی از جمله بحران مالی جهانی در بخش انرژی و کاهش قیمت نفت استراتژی خود را در جهت بازارسازی و حفظ کیفیت محصولات ترسیم نمود. در این راستا اقدامات مهمی تا سال ۲۰۲۰ صورت گرفت که می توان به ارتقای ظرفیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، پیاده سازی فناوری های پیشرفته و گسترش همکاری های بین المللی اشاره نمود.
با توجه به پیشرفت سریع فناوری، لزوم بکارگیری آن بخصوص در زمینه مدیریت و تحلیل داده، در سازمان ها و شرکت های بزرگ احساس گردید. شرکت سینوپک نیز همانند بسیاری از شرکت های دیگر، اهمیت تحول دیجیتال را درک کرده و به دنبال مزایای بالقوه ناشی از بکارگیری آن می باشد. روند تحول دیجیتال شرکت سینوپک بصورت تدریجی و همگام با پیشرفت فناوری بوده است و در سال ۲۰۱۸، یک پلتفرم جامع برای تأمین کالاهای صنعتی، یک پلتفرم بازاریابی محصولات پتروشیمی و بازاریابی آنلاین را راه اندازی نمود.
بعد از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۸، شرکت سینوپک در پیاده سازی فناوری های دیجیتال در فرایندهای بازاریابی و فروش محصولات خود تمرکز بیشتری نمود. در این راستا، پرداخت دیجیتال و صدور پیش فاکتور الکترونیکی و استفاده از فناوری بلاک چین از جمله فعالیت های این شرکت در این راستا بود.
در سال ۲۰۲۱ و همزمان با افزایش تقاضای نفت خام، اولین ایستگاه جمع آوری و حمل و نقل نفت و گاز سینوپک در نزدیکی میدان نفتی شونبی، با استفاده از فناوری دیجیتال به بهره برداری رسید. این ایستگاه که تصفیه نفت خام، تصفیه گاز طبیعی، تصفیه آب تولید شده و بازیافت گوگرد را ادغام نموده است، ظرفیت پردازش سالانه یک میلیون تن نفت خام و ۳۸۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی دارد.
بطور کلی شرکت سینوپک از فناوری های دیجیتال برای ساده سازی و خودکارسازی فرایندهای مختلف بهره مند گشته تا بازده عملیات را بهبود ببخشد. از جمله اقدامات دیجیتالی که سینوپک در جهت افزایش بازدهی عملیات و کاهش هزینه ها به کار گرفته است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شرکت سینوپک به دنبال ادغام فناوری های پیشرفته دیجیتال و تحلیل گری داده ها و بکارگیری در جهت هوشمندسازی فرایندهای خود می باشد. در این راستا چندین پروژه موفق صنعتی اجرا نموده است که به موارد زیر می توان اشاره نمود:
پروژه پالایشگاه هوشمند جیوجیانگ: در این پالایشگاه با پیاده سازی سیستم های پیشرفته کنترل فرایند، تحلیل گری داده های بلادرنگ و بکارگیری هوش مصنوعی و ربات ها یک مرکز صنعتی پیشرفته ایجاد شده است.
پروژه هوشمندسازی میدان نفتی شنگلی: پروژه هوشمندسازی این میدان شامل استقرار حسگرهای اینترنت اشیا، سیستم های نظارت از راه دور و پلتفرم های تحلیل گری داده ها می باشد. با یکپارچه سازی فناوری های دیجیتال، داده های بلادرنگ از چاه ها و تأسیسات تولیدی جمع آوری شده و با تحلیل گری داده ها، مدیریت میدان نفتی و عملیات حفاری بهینه گردیده و بازدهی تولیدی افزایش یافته است.
پروژه بهینه سازی زنجیره تأمین دیجیتال: سینوپک برای بهبود فرایندهای لجستیکی در عملیات خود، بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل، کاهش زمان ارسال محصولات، پاسخ گویی سریع به تقاضای مشتریان و اطمینان از تحویل کارآمد محصولات خود اقدام به پیاده سازی فناوری های دیجیتال در حوزه زنجیره تأمین نموده است.
سیستم هوشمند مدیریت انرژی: این سیستم برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده های تأسیسات توسعه یافته است.
افزایش تجربه مشتری دیجیتال: سینوپک با راه اندازی و توسعه اپلیکیشن موبایل، برای مشتریان امکان یافتن سریع جایگاه های سوخت و مسیر دسترسی به آن ها را فراهم نمود. همچنین از طریق این اپلیکیشن، دسترسی به قیمت سوخت و تسهیل در پرداخت و ارائه پیشنهادات و تبلیغات بر اساس ترجیحات مشتری نیز فراهم می باشد. این پروژه با هدف بهبود رضایت و افزایش وفاداری مشتریان از طریق تعاملات دیجیتالی انجام گردیده است.
تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی
رباتیک؛ روند توسعه، زنجیره ارزش و کاربردها
کاربردهای عمده فناوری های دیجیتال در صنعت نفت و گاز
تحول دیجیتال در شرکت توتال انرژی
تحول دیجیتال در شرکت اکسون موبیل