استخدام دیجیتال چیست؟

استخدام دیجیتال چیست؟

منابع انسانی مهمترین سرمایه‌ی هر سازمانی است و سازمان‌ها باید برای نیل به اهداف خود توجه ویژه‌ای به این بخش داشته‌باشند و الزامات موردنیاز برای مدیریت و اجرای هرچه بهتر فرآیندهای دپارتمان منابع انسانی را برای این واحد فراهم کنند. یکی از مهمترین فرآیندهای تحت مدیریت دپارتمان منابع انسانی، فرآیند استخدام می‌باشد.

استخدام؛ فرآیند کلی شناسایی[۱]، جذب[۲]، غربالگری[۳]، کوتاه‌کردن لیست[۴] و مصاحبه[۵] با کاندیداهای مناسب برای موقعیت‌های شغلی یک سازمان می‌باشد. مراحل فرآیند استخدام را می‌توان در دو فاز ۱) منبع‌یابی[۶] و ۲) غربال‌گری و انتخاب[۷] بخش‌بندی کرد. مراحل شناسایی و جذب در فاز یافتن منابع و مراحل بعدی استخدام در فاز غربال‌گری و انتخاب قرار می‌گیرند.

در ادامه، تعاریف مختلف استخدام دیجیتال در جدول ۱ ارائه می‌شود.

جدول ۱. تعریف استخدام دیجیتال

ردیف تعریف استخدام دیجیتال
۱

استخدام فرآیند به‌خدمت گرفتن بهترین کاندیداها برای موقعیت‌های شغلی موردنظر سازمان در زمان معین و با هزینه مشخص است که شامل جذب، غربال، انتخاب، به‌کارگیری و در نهایت هماهنگ‌کردن فرد موردنظر با محیط سازمان می‌باشد که با دیجیتالی‌شدن و ظهور فناوری‌های نوین همچون سایر عملیات‌های سازمان، نحوه تصمیم‌گیری و اجرای آن تحت‌تأثیر قرارگرفته و در جهت بهبود از طریق به‌کارگیری فناوری‌ها پیش‌رفته است که مفهوم استخدام دیجیتال را شکل داده‌است. (پیسل، ۲۰۲۰)

۲

امروزه استفاده از ساختار الکترونیکی یا سیستم‌های دیجیتال در تمامی فرآیندهای منابع انسانی موجب بهبود عملکرد و افزایش کیفیت این خدمات شده‌است. فرآیند استخدام؛ که شامل مراحل تحقیق، انتخاب و به‌کارگیری افراد متناسب با صلاحیت‌های مورد نیاز سازمان است، نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال دوره‌ی جدیدی از آن آغاز شده‌است که با نام HR3  نیز شناخته می‌شود. (واردالیر، ۲۰۲۰)

۳

با توجه به ظهور فناوری‌های جدید و مؤثر، راهکارهای متعددی برای استخدام به وجود آمده‌است. راهکارهایی که مبتنی بر فناوری‌های نوظهور عصر دیجیتال می‌باشند و مفهوم استخدام دیجیتال را شکل‌داده‌اند. (کرسیک، ۲۰۲۰)

۴

استخدام دیجیتال؛ فرآیند جستجو و انتخاب بهترین کاندیداها برای پرکردن موقعیت‌های شغلی سازمان با استفاده از فناوری‌ها و دیجیتالی‌کردن مراحل فرآیند می‌باشد که موجب صرفه‌جویی در وقت، هزینه و تلاش واحد منابع‌انسانی نسبت به فرآیند سنتی استخدام می‌شود و نیاز به برنامه‌ریزی، مشخص‌کردن استراتژی، جستجوی برای پیداکردن کاندیداها، غربالگری و ارزیابی آن‌ها دارد. (یاسمین، ۲۰۲۰)

۵

استخدام الکترونیک (دیجیتال) یک سیستم استخدام کارمندان بر مبنای راهکارهای الکترونیک (دیجیتال) است که تأثیرات (مثبت) قابل توجهی بر اثربخشی دپارتمان منابع انسانی دارد. (فچریزال، ۲۰۲۰)

۶

استخدام نیز فرآیندی با پیچیدگی‌ها و مشکلات فراوان است که سازمان‌ها برای رفع نیازهای مشتریان در دنیای رقابتی امروز نیاز به اجرای آن دارند تا استعدادها را جذب کنند، برای بهبود این فرآیند و کاهش سختی‌ها و مشکلات مرتبط با آن نیاز است فرآیند استخدام از طریق فناوری های نوظهور دوره‌ی انقلاب صنعتی چهارم، به طور مؤثری خودکار شود که به آن استخدام دیجیتال می‌گویند. (نواز، ۲۰۱۹)

۷

در دهه‌های اخیر دیجیتالی‌شدن همه‌ی جنبه‌های سازمان‌ به خصوص فرآیند استخدام در دپارتمان مدیریت منابع‌انسانی را تحت‌تأثیر قرارداده‌است و به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین در فرآیند استخدام مفهوم استخدام دیجیتالی را شکل‌داده‌است. (پیسل، ۲۰۱۹)

۸

فرآیند استخدام؛ جذب بهترین استعدادها برای موفقیت سازمان است که در طول آن افراد دارای پتانسیل کشف و در سازمان به‌کارگرفته می‌شوند. در طی این فرآیند مشکلات بسیاری همچون محدودیت‌های مرتبط با زمان و مکان، سوءگیری مصاحبه‌کننده و … وجود دارد که باعث هدررفت منابع و به تبع آن عدم‌موفقیت سازمان می‌شود. برای حل این موضوعات و بهبود فرآیند استخدام، سازمان‌ها فناوری‌های نوین را وارد دپارتمان‌ منابع انسانی کرده‌اند و از آن‌ها بهره‌می‌برند، بدین‌صورت مفهوم استخدام دیجیتال شکل‌گرفته‌است. (چو، ۲۰۱۹)

۹

طی دهه‌های گذشته مفهوم و واقعیت جدیدی حول دو محور فناوری‌اطلاعات و منابع انسانی شکل‌گرفته‌است بدین‌ صورت که فناوری‌اطلاعات در دل منابع‌انسانی جای‌گرفته و اصطلاح جدید «مدیریت منابع‌انسانی دیجیتال» به‌وجود آمده‌است. استخدام نیز یکی از فرآیندهای مدیریت منابع انسانی است که استفاده از فناوری‌ها باعث بهبود آن شده و مفهوم استخدام دیجیتال را شکل‌داده‌است. (نواز، ۲۰۱۹)

۱۰

اثربخشی سیستم مدیریت منابع‌انسانی به موفقیت در استخدام تکیه دارد. استخدام یک فرآیند چندمرحله‌ای است که با پیشرفت فناوری مراحل آن به طور چشمگیری تغییر کرده‌است و مفهوم استخدام دیجیتال را شکل داده‌است. (احمد، ۲۰۱۹)

۱۱

یکی از اصلی‌ترین عملیات دپارتمان مدیریت منابع‌انسانی، تلاش برای جذب نیروی انسانی مناسب است که به آن فرآیند استخدام می‌گویند. استخدام (دیجیتال) فرآیندی است که سازمان با استفاده از فناوری‌های نو و فضای آنلاین اطلاعیه‌هایی را به صورت عمومی برای اطلاع افراد منتشر می‌کند و در مراحل بعد ابعاد مختلف حرفه‌ای و شخصیتی کاندیداها را برای جذب نیروهای موردنظر مورد شناسایی قرارمی‌دهد. (میهواندیانی، ۲۰۱۸)

۱۲

فرآیند استخدام برای کارفرمایان همیشه یک مسأله‌ی اساسی بوده‌است که با ظهور فناوری‌ها در نحوه‌ی اجرای آن تغییراتی به‌وجود آمده و در نتیجه این تغییرات مفهوم استخدام آنلاین (دیجیتال) شکل‌گرفته‌است. استخدام آنلاین (دیجیتال) سیستمی بر مبنای دانش است برای به‌کارگیری کارجویان با استفاده از فناوری‌های نوین که همزمان فرصت‌ها و چالش‌های زیادی برای کارفرمایان ایجاد کرده‌است و با بهینه‌کردن هزینه‌ها، افزایش سرعت و بهبود کارایی، امکان هدف‌گیری و جذب کاندیداهای موردنیاز را فراهم می‌کند. (منون، ۲۰۱۷)

در نهایت «استخدام دیجیتال فرآیندی است که شامل مراحل توسعه برند کارفرمایی[۸]، منبع‌یابی[۹]، غربالگری[۱۰]، مصاحبه[۱۱] و به‌کارگیری [۱۲] بهترین کاندیدا برای موقعیت شغلی سازمان با به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال نوظهور است که با ورود نسل هزاره و نسل زد به بازار کار شکل گرفته‌ و موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان و افزایش کارایی و اثربخشی فرآیند استخدام می‌شود».

[۱] Identifying

[۲] Attracting

[۳] Screening

[۴] Shortlisting

[۵] Interviewing

[۶] Sourcing

[۷] Selection

[۸] Employer brand

[۹] Sourcing

[۱۰] Screening

[۱۱] Interview

[۱۲] Selection

 

مقالات مرتبط:

انتشار کتاب مدیریت منابع انسانی دیجیتال

انتشار اپیزود دو: مدیریت منابع انسانی دیجیتال؛ چیستی و چرایی

منابع انسانی دیجیتال در یک نگاه (چیستی و چرایی)

هفت توصیه برای نگهداشت موفق کارکنان

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: حفظ و نگهداشت استعداد دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this