توصیه‌هایی برای توسعه فرهنگ داده‌محور

توصیه‌هایی برای توسعه فرهنگ داده‌محور

توسعه یک فرهنگ داده‌محور، کاری به‌غایت دشوار است، اما بدون آن سازمان دچار چالش عملکرد خواهد شد. در ادامه ده توصیه برای توسعه فرهنگ داده‌محور در سازمان ارائه می‌شود.

  1. از بالا شروع کنید. درک روشن اهمیت داده در میان اعضای هیئت مدیره نقطه شروع همه چیز است. آن‌ها باید خواست و مطالبه‌گری فرهنگ داده‌محور را داشته باشند. فرهنگ داده یعنی تا چه میزان توانسته‌ایم مسائل اطراف خودمان را با داده حل کنیم.
  2. با داده و تحلیل‌گری افراد را به وجد بیاورید. باید بیزینس‌کیس‌هایی را در حوزه داده ایجاد کنیم و بعد به سراغ کارکردها (مثلا منابع انسانی) برویم و از هریک از آن‌ها بپرسیم کدامیک از تصمیمات آن‌ها اهمیت زیادی دارد که می‌توان با کمک داده آن را بهبود بخشید و درنهایت با نتایج آن افراد را به‌وجد آورد.
  3. داده‌محوری را در شاخص‌های ارزیابی افراد بگنجانید. گلدرات می‌گوید، شما به من بگویید من را چگونه ارزیابی می‌کنید، آن‌وقت من به شما می‌گویم چگونه رفتار می‌کنم. رفتار افراد ناشی از متر و معیارهایی است که برای ارزیابی آن‌ها استفاده می‌شود.
  4. داده و تحلیل‎گری را نه فقط برای مشتریان، بلکه برای پشتیبانی از کارکنان نیز توسعه دهید. از داده برای پشتیبانی از مشتریان درونی سازمان یعنی کارکنان هم باید استفاده کرد.
  5. برای شروع یک هسته/تیم داده توانمندساز در سازمان خود تشکیل دهید. وجود متخصص داده در هر دپارتمان سخت است و بهتر است در ابتدا یک تیم مرکزی داده ایجاد شود که با کمک آن‌ها به سراغ دپارتمان‌ها مختلف بروید.
  6. داستان‌های موفقیت داده در سازمانتان را به‎اشتراک بگذارید. به‌اشتراک‌گذاری داستان‌های موفقیت داده در شرکت‌های دیگر، به کارکنان انگیزه می‌بخشد.
  7. با شرکت‌ها و صنایع موفق در تحلیل داده مراوده داشته باشید. اگر سازمان بخواهد در زمینه داده موفق عمل کند، باید با سازمان‌هایی که در حوزه داده موفق هستن ارتباط داشته باشد تا از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کند.
  8. رویدادها و گردهمایی‌های متمرکز بر داده در سازمانتان برگزار کنید. این کار آگاهی افراد در زمینه داده را بالا می‌برد.
  9. منافع بهره‌گیری از داده و تحلیل‎گری را در سازمانتان بسنجید و روی آن مانور دهید. اینکه با داده چقدر توانسته‌اید تصمیمات بهتری بگیرید اهمیت زیادی دارد.
  10. فراتر از مرزهای سنتی صنعتتان به دنبال استعدادهای داده باشید. کمرون دیویس، رئیس علوم تصمیم‌گیری شرکتی ان‌بی‌سی‌یونیورسال می‌گوید، من قبلاً رئیسی در دیزنی داشتم که به من می‌گفت: «اگر فقط افرادی از صنعت خود استخدام کنید، هرگز باهوش‌تر از رقبایتان در صنعت خود نخواهید شد.» که این همیشه در خاطر من باقی مانده است.

 

مقالات مرتبط:

انتشار اپیزود هفده: فرهنگ داده‌محور

فرهنگ دیجیتال چیست؟

عناصر اصلی یک فرهنگ دیجیتال

توصیه‌ هایی برای ساخت فرهنگ دیجیتال

مراحل اصلی توسعه فرهنگ دیجیتال

فرهنگ داده‌محور؛ چیستی و چرایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this