فناوری‌های دیجیتال در صنعت تلکام (بخش اول)

فناوری‌های دیجیتال در صنعت تلکام (بخش اول)

ارزش ارتباطات سیار و آنلاین هرگز بیشتر از امروز نبوده است. بااین‌حال، صنعت تلکام اکنون با چالش‌های بسیاری مانند بار زیاد بر روی سیستم‌های خود و خطرات امنیتی روبرو است. برای پرداختن به این چالش‌ها و بهره‌مندی از نوآوری‌ها، این صنعت از روندهای جدید فناوری مانند فایوجی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، ابر، بلاکچین و موارد دیگر استقبال می‌کنند. در ادامه به کاربرد فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فایوجی در صنعت تلکام می‌پردازیم.

  • هوش مصنوعی

در ادامه به برخی از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در صنعت مخابرات اشاره می‌شود:

طبق گزارش ABI Research تا سال ۲۰۲۲ دستیار مجازی به ارائه‌‌دهندگان خدمات مخابراتی این امکان را می‌دهد که ۱٫۲ میلیارد دلار در مدیریت مراقبت از مشتری صرفه‌جویی کنند. همچنین با به حرکت درآمدن عوامل مجازی هوشمند مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی در صنعت مخابرات تجربه و رضایت مشتری بهبود می‌یابد. ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی برای بهینه‌سازی پردازش تعداد زیادی از درخواست‌های پشتیبانی برای عیب‌یابی، صورت‌حساب، تعمیر و نگهداری و تنظیمات دستگاه به کمک مجازی روی آورده‌اند. دستیاران مجهز به هوش مصنوعی همه سوالات خدماتی را مدیریت می‌کنند و تراکنش‌ها را به‌صورت کارآمد و با سرعت بالا پردازش می‌کنند.

Robotic Process Automation یک نوع فناوری می‌باشد که نرم‌افزار کامپیوتر را برای گرفتن اطلاعات و دستکاری برنامه‌ها به روشی که توسط انسان انجام می‌شود، پیکره‌بندی می‌کند. ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی با استفاده از RPA می‌توانند فعالیت‌های بک‌اند[۱] مانند ورود داده، سازگاری یا اعتبارسنجی را به‌صورت خودکار انجام دهند، پشتیبانی از مشتری را ساده و همچنین فروش متقابل و فروش بالا را با استفاده از تماس‌های کمکی هوش مصنوعی انجام دهند. اپلیکیشن‌های RPA امکان کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت، بهبود کارایی و ارائه تجربه مشتری را می‌دهند.

سیستم‌های قدیمی اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای منسوخی هستند که دیگر نمی‌توانند اهداف خود را دنبال کنند و به‌طور موثر اجرا شوند. روشن است که پشتیبانی مداوم از سیستم‌های قدیمی باعث صرف وقت و هزینه‌های سنگین می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها درصد زیادی از بودجه خود را صرف حفظ و نگهداری سیستم‌های قدیمی می‌کنند. درصورتی که جایگزینی سیستم‌های ناکارآمد منسوخ‌شده با اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کارآمدتر به شرکت‌های مخابراتی کمک می‌کند تا جریان کار را بهینه کرده و سود را به حداکثر برسانند.

با  استفاده از شبکه‌های خود سازمان‌ده که توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی می‌توانند به‌طور خودکار کیفیت شبکه را بهبود بخشند و در نتیجه خدمات باکیفیت‌تری به مشترکان خود ارائه دهند. با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مقادیر زیادی داده از جمله سوابق جزئیات تماس را پردازش کنند، الگوها را شناسایی کنند و ناهنجاری‌های شبکه را شناسایی و پیش‌بینی نمایند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در شناسایی فعالیت‌های مشکوک به کلاهبردای اعم از دزدی، پروفایل‌های جعلی و دسترسی‌های غیرمجاز بسیار کارآمد هستند. این الگوریتم‌ها یاد می‌گیرند که فعالیت‌ معمولی به چه شکلی صورت می‌گیرد و می‌توانند موارد غیرعادی را خیلی سریع‌تر از انسان از میان انبوهی از داده‌ها پیدا کنند.

  • اینترنت اشیا
در ادامه اثرات اینترنت اشیا بر صنعت تلکام در چند حوزه تحلیل داده، گسترده کم‌مصرف، نظارت بر تجهیزات و امنیت فیزیکی بررسی ارائه شده‌اند:

با بهره‌گیری از اینترنت اشیا در شرکت‌های مخابراتی، رهبران کسب‌وکار قادر خواهند شد تا به حجم زیادی از داده با اهمیت دست یابند. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با استفاده از داده‌های گردآوری شده، استخرهای اطلاعات ایجاد کنند. با تحلیل این حجم از اطلاعات  شرکت‌ها می‌تنوانند آگاهی بسیار خوبی نسبت به کسب‌وکار خود پیدا کنند و حتی الگوهای رفتاری مشتریان خود را نیز بهتر درک کنند. با ترکیب داده‌های اینترنت اشیا با تحلیل کلان داده، شرکت‌های مخابراتی خواهند توانست مدل‌های پیش‌بینی کننده خوبی توسعه دهند که آنها را قادر می‌سازند تا روندهای آتی صنعت مخابرات را پیش‌بینی نمایند.

شبکه‌های مخابراتی می‌توانند با بهره‌گیری از اینترنت اشیا، ارتباطات ماشین به ماشین کم مصرف را ممکن سازند. این فناوری‌های شبکه از پهنای باند و توان موردنیاز بالایی برخوردار هستند حال آنکه شرکت‌های مخابراتی می‌توانند از شبکه‌های گسترده رادیویی کم‌ مصرف‌تر بهره ببرند. این شرکت‌ها می‌توانند برای کاربردهای خاصی از شبکه‌های گسترده کم مصرف در تجهیزات اینترنت اشیا استفاده کنند. به‌عنوان نمونه با بهره‌گیری از یک شبکه  گسترده کم مصرف می‌توان سنسورهای اینترنت اشیا را در یک مزرعه بهم متصل ساخت و کشاورزی هوشمند را انجام داد.

دکل‌های سلولی از راه دور دارای تجهیزات کمکی مانند ژنراتور، کنتور انرژی و بسیاری موارد دیگر به همراه تجهیزات اصلی ارتباطی برای اجرای عملیات ارتباطی صحیح می‌باشد. برای اطمینان از عملکرد مستمر و بدون وقفه، چنین تجهیزاتی به یک پایداری از برق نیازمند هستند. همچنین تجهیزات ارتباط از راه دور باید برای مقاصد نگهداری و تعمیرات نظیر یافتن نقاط احتمالی خرابی تجهیزات، به‌طور مکرر کنترل  شوند. در صورت خرای تجهیزات، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با قطع عمده‌ای روبرو شوند که این منجر به از دست رفتن طولانی‌مدت درآمد و اعتبارشان خواهد شد. ازاین‌رو پذیرش اینترنت اشیا در شرکت‌های مخابراتی می‌تواند نظارت بهنگام را بر تجهیزات امکان‌پذیر سازد.

امنیت در سایت‌های راه دور که تجهیزات گران قیمتی در آنها مستقر است می‌تواند یکی از نگرانی‌های اساسی باشد. همچنین منابع دیگری مانند باتری و سوخت نیز وجود دارد که برای اجرای تجهیزات در سایت‌های از راه دور استفاده می‌شود. سرقت تجهیزات و منابع مصرفی می‌تواند برای شرکت‌های مخابراتی گران باشد. ازاین‌رو، شرکت‌های مخابراتی باید از اجرای پروتکل‌های امنیتی موثر اطمینان حاصل کنند. این شرکت‌ها می‌توانند دوربین‌های هوشمند اینترنت اشیا را در سایت‌های دور افتاده خود نصب کنند. دوربین‌های هوشمند قادرند هرگونه دستکاری در محل را تشخیص دهند و به مقامات مربوطه در زمان واقعی هشدار دهند.

همچنین شرکت‌های مخابراتی می‌توانند از چراغ‌ها و نشان‌های RFID برای تامین امنیت محیط و محدود کردن دسترسی افراد غیرمجاز استفاده کنند. با این رویکرد، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند برای دستگاه‌های اینترنت اشیا خود یک مرز جغرافیایی مجازی (ژئوفنس) ایجاد کنند. این ژئوفنس به ایجاد یک سد بهم پیوسته با دستگاه‌های اینترنت اشیا کمک می‌کند که فقط اجازه ورود افراد مجاز را می‌دهد. ازاین‌رو اجرای اینترنت شایا در شرکت‌های مخابراتی می‌تواند به اجرای پروتکل‌های امنیتی موثرتر کمک کند.

  • فایوجی

فناوری فایوجی، توانایی توسعه پیوسته و کاهش هزینه‌های مخابراتی را دارد. پیاده‌سازی فناوری فایوجی نه تنها برای شرکت‌های تلکامی سودمند خواهد بود، بلکه شرکت‌هایی که به صورت غیرمستقیم با فناوری ارتباطی در تعامل هستند، می‌توانند از این تغییر پارادایم در تغییر مدل‌های کسب‌وکاری و روش‌های کسب درآمد خود بهره ببرند. در ادامه برخی از فرصت‌هایی که فایوجی فراهم می‌کند ذکر می‌شود:

دسترسی بی‌سیم ثابت: یکی از موارد پراستفاده از فایوجی، فراهم کردن سرعت بالاتر ارائه خدمات اینترنتی برای مشترکان ثابت است. مودم‌های خانگی و صنعتی و روترهای نسل پنجم از پیشگامان محصولات این حوزه هستند و با تغییری جدی در پهنای باند مصرفی که توسط فیبر نوری عرضه می‌شود، به کاربران ارائه می‌شوند.

واقعیت مجازی و افزوده: این فناوری موارد کاربردی بالقوه‌ای در هر دو زمینه سرگرمی (به عنوان مثال بازی) و همچنین سناریوهای علمی‌تر مانند پزشکی یا تولید را دارد و می‌تواند بسیاری از فناوری‌های پوشیدنی را تحت تاثیر قرار دهد. در گذشته واقعیت مجازی و افزوده به طور عمده بخش سرگرمی بازار را هدف قرار می‌داد، درنتیجه با ظهور فایوجی کاربران تلفن‌همراه خواهند توانست از نسل بعدی سرگرمی‌های همه‌جانبه لذت ببرند. بااین‌حال واقعیت مجازی و افزوده بدون شک در حال تبدیل شدن به یک عضو اقتصاد دیجیتال هستند. برای مثال در نحوۀ طراحی محصولات جدید توسط مهندسان تغییرات بنیادی به وقوع می‌پیوندد. می‌توان تصور کرد که یک تیم پزشکی انجام یک جراحی را از راه دور با استفاده از واقعیت مجازی و افزوده و توسط ربات‌هایی هدایت می‌کنند. این کاربردها به پهنای بالا و تاخیر کم نیاز دارند که فراتر از قابلیت‌های شبکه فعلی می‌باشد.

پهپادها: عصر حمل‌نقل عمومی سه‌بعدی از دهۀ آینده بصورت گسترده آغاز خواهد شد. پهپادها ماشین‌هایی هستند که می‌توانند آزادانه در سه بعد حرکت کنند. بااین‌حال برای اینکه به‌صورت گسترده در دسترس باشند، باید چالش‌های فنی، قانونی و مقرون‌به‌صرفه بودن را حل کنند. پهپادها باید به مرکز کنترل و هدایت متصل باشند تا از برخورد اجتناب کرده و به مناطق محدودشده وارد نشوند. ازاین‌رو باید به سیستم خودکار پرواز پیشرفته‌ای که از نظر اقتصادی و تجاری مقرون‌به‌صرفه است، مجهز باشند که این امر از طریق اتصال دائم به فضای ابری میسر می‌شود. نسل پنجم می‌تواند یک گزینه عالی برای فراهم نمودن بستر ارتباطی پهپاد باشد تا نیازهای فنی انتقال داده به سرور و دریافت فرمان از آن را برای سیستم خودکار پرواز برآورده سازد.

خانه هوشمند: از آنجایی‌که فایوجی دارای پهنای باند زیاد و نرخ تاخیر بسیار کم است، بنابراین می‌تواند در هوشمندسازی خانه‌ها بیش از گذشته تاثیرگذار باشد. با استفاده از این فناوری لوازم خانه با سرعت بالا و بصورت بی‌سیم، به هم متصل شده و به خوبی کار می‌کنند و همینطور در عملکرد خود پایداری بیشتری خواهند داشت. همچنین امنیت خانه‌ها تحت تاثیر این فناوری قرار می‌گیرد. کنترل نقاط دوردست سهل‌تر از گذشته می‌شود و فناوری‌های نظارت به آسانی در دسترس خواهند بود.

مدیریت شهری: ظهور حسگرهای متنوع نه تنها در خانه‌ها، بلکه در حوزه‌های شهری هم بسیار رواج پیدا کرده است. از حسگرهایی برای شناسایی وضع آلودگی تا پر شدن یک سطل زباله. فناوری فایوجی در کنار اینترنت اشیا در مقیاس شهری، مدیریت شهری را در عصر دیجیتال ساده‌تر و مؤثرتر خواهد ساخت (هواوی، ۲۰۱۶).

دورکاری: ترکیب واقعیت مجازی با سرعت بسیار بالای فایوجی، می‌توانند امکان هر نوع دورکاری‌ را به مخاطبان و کاربران ارائه نماید. دورکاری برای کارمندان این امکان را فراهم می‌کند که تمامی کارها را از راه دور هدایت کنند و این رویه به عادت کاری و نرم مورد قبول جامعه تبدیل شود و دفاتر بیش از  پیش به خانه‌ها منتقل شود. کنفرانس‌های ویدئویی باکیفیت، اشتراک‌گذاری بهنگام مدارک و دستیارهای مترجم بهنگام از ویژگی‌های این دفاتر از راه دور هستند (جی‌اس‌ام‌ای، ۲۰۱۵).

ارتباطات متنوع‌تر: فایوجی به شبکه‌های ارتباطی این امکان را ارائه می‌کند که بطور همزمان تعداد بسیار بالاتری بتوانند باهم به مکالمه تلفنی یا ویدئویی بپردازند. این فناوری همچنین مشکل مسدود شدن شبکه که ناشی از ازدحام شبکه است را حل خواهد کرد. برای مثال، پیام‌ها و ویدئوهایی که برای مناسبت‌های خاص مانند سال جدید ارسال می‌شوند موجب ازدحام شبکه و در نهایت تاخیر و مسدود شدن آن می‌شود. همواره گفته می‌شود که فایوجی مشکل تاخیر در اتصال در ساعات اوج ترافیک را هم برطرف می‌سازد (جی‌اس‌ام‌ای، ۲۰۱۵).

ارتباط ماشین با ماشین: در چند سال آینده، موجی از دستگاه‌های اینترنت اشیا وارد صنایع و خانه‌ها خواهند شد که این ابزارها، علاوه بر نیاز به اتصال به سرورهای شرکتی، می‌توانند در تعامل با محیط و دیگر دستگاه‌های اینترنت اشیا، تجربه بهتری برای کاربرانشان ایجاد نماید. شبکه‌های قدیمی‌تر، امکان مدیریت و انتقال این حجم از داده را ندارند، اما با کمک فایوجی، می‌توان از ظرفیت واقعی اینترنت اشیا نیز بهره برد.

خودروهای بدون‌ سرنشین: خودروهای همیشه متصل و وسایل نقلیه خودران نیاز به سرعت بالای ارتباطی و تاخیر بسیار کم دارند. به این‌منظور فایوجی می‌تواند بستر مناسبی‌تر برای برقراری این ارتباطات فراهم آورد. هرچند به صورت کلی برای بهره‌برداری مناسب از خودروهای بدون سرنشین، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری در طول مسیر است که با توجه به حجم عظیمی سرمایه‌گذاری موردنیاز به‌آسانی قابل نصب و بهره‌برداری نیست، بااین‌حال این فناوری کمک قابل‌توجهی در پیشرفت این روند خواهد داشت.

سلامتی و پزشکی: فایوجی می‌تواند افراد را در سراسر دنیا با کیفتی بی‌نظیر به هم متصل کند. به‌این‌ترتیب پزشکان قادر خواهند بود به‌صورت آنی با بیماران در تماس بوده و اقدامات لازم پزشکی را حتی از راه دور انجام دهند. وسایل و تجهیزات پزشکی در آینده و با استفاده از فایوجی بهم متصل شده و کارهایی نظیر عکس‌برداری و تحلیل هوشمند از این طریق قابل انجام می‌باشد.

آموزش: افراد به دلیل وجود مشکلات در سرعت و کیفیت اینترنت قادر نیستند تا تجربه مفیدی از کلاس‌های برگزارشده داشته باشند. این فناوری به معلمان این امکان را می‌دهد که اتصال بهتری به فضای مجازی داشته باشند و موضوعات پیچیده‌تری را تحلیل کنند. با سرعت چند برابری فایوجی نسبت به اینترنت نسل چهارم معلمان و اساتید می‌توانند به‌راحتی محیط تحصیلی مناسب و مدنظر خود را فراهم کرده و کلاس‌هایی با بازده بهتر را برگزار کنند. فایوجی همچنین قادر است اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و افزوده را به کلاس‌های آموزشی بیاورد تا دانشجویان و دانش‌آموزان درک بهتری از مطالب کسب کنند.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر فضای ابری: اپلیکیشن‌های وب و فضای ذخیره‌سازی ابری از فایوجی بهره زیادی خواهند برد. ارائه سرعت بالا شبکه، نگرانی کاربران نسبت به سرعت پایین دانلود و آپلود از بین خواهد برد.

با توجه به این که فناوری فایوجی در ابتدای مسیر خود قرار دارد، دو رویکرد اساسی در پیاده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز این فناوری وجود خواهد داشت (جی‌اس‌ام‌آی، ۲۰۱۸):

  • استفاده از زیرساخت نسل‌های قبلی: در این رویکرد با کمک زیرساخت‌های موجود در نسل‌های قبلی شبکه‌های موبایل، مثل نسل ۲، ۳ و ۴، می‌توان خدمات شبکه‌های فایوجی نیز ارائه کرد. البته به‌منظور استفاده از زیرساخت موجود در حوزه فایوجی، باید تغییراتی در فرکانس‌های گیرنده و فرستنده فایوجی اعمال گردد.
  • ایجاد زیرساخت‌های جدید: یکی از معضلات شبکه‌های فایوجی، هزینه‌های موجود در ‌ارتباط با ایجاد زیرساخت‌ها می‌باشد. درصورتی‌که قرار باشد زیرساخت‌های فناوری فایوجی از ابتدا پیاده‌سازی گردد، هزینه‌های هنگفتی به شرکت‌های مخابراتی تحمیل می‌شود. البته استفاده از زیرساخت‌هایی که مختص فناوری فایوجی هستند، منجر به کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر تجهیزات این فناوری خواهد شد.

[۱] Back end

 

مقالات مرتبط:

فناوری‌های دیجیتال در صنعت تلکام (بخش دوم)

تحول دیجیتال در صنعت تلکام

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

فناوری دیجیتال چیست؟

کاربرد فناوری‌های دیجیتال برای مهار پاندمی‌ها

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this