تحول دیجیتال در صنعت تلکام

تحول دیجیتال در صنعت تلکام

شرکت‌های تلکامی، به ویژه با توجه به ساختارشکنی‌های عدیده‌ای که طی سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم، یک دهه چالش‌برانگیز را تحمل کرده‌اند. انقلاب عظیمی که گوشی‌های تلفن همراه هوشمند به راه انداختند، باعث انفجاری عظیم در تقاضا برای داده شده است و این در حالی است که در سایه این انقلاب، توسعه بی‌حدوحصر آن و استقبال بی‌نظیر کاربران سراسر جهان از آن، شاهد هجمه شرکت‌های نوپا و ساختارشکنی بوده‌ایم که جریان درآمدزایی مدرنی برای خود به راه انداخته و به عبارتی آب باریکه شرکت‌های تلکامی را به چالش کشیده‌اند.

شرکت‌هایی که حتی رفتارها، علایق و سلایق کاربران را نیز دستخوش تحول کرده‌اند. باتوجه به اینکه این تحولات، به طیف گسترده‌ای از پدیده‌های مرتبط، از اقتصاد اشتراکی گرفته تا بازارهای بدون اصطکاک منجر شده است، جریان‌ها و مدل‌های درآمدزایی اپراتورهای تلکامی نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند. ظهور بازیگران بالا دست گردن کلفتی که با تحمیل فشارهای مضاعف، ارائه محصولات و خدمات جامع‌تر و انگیزشی‌تر و در عین حال با قیمت‌ها و نرخ‌های رومینگ پایین‌تر، ضعف و آسیب‌پذیری این صنعت را بیش از پیش افزایش داده است نیز مانع رشد و بالندگی آن، به ویژه طی سال‌های اخیر شده است.

دیجیتالی‌سازی تنها یک تهدید برای تلکام نیست. این کار همچنین به شرکت‌های تلکامی فرصتی برای بازسازی موقعیت‌های خود در بازار، بازتصور سیستم‌های کسب‌وکار خود و ایجاد پیشنهادات نوآورانه برای مشتریان می‌دهد. جای تعجب نیست که اکثر مدیران دیجیتالی‌سازی را یکی از اولویت‌های اصلی خود می‌دانند، اما تعداد کمی‌از شرکت‌ها در تلاشند تا از پتانسیل کامل آن استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود که دیجیتالی‌سازی می‌تواند اپراتورهای تلکامی را قادر سازد تا سود خود را تا ۳۵ درصد بهبود بخشند، اما با این حال متوسط پیشرفت حاصل شده تنها ۹ درصد است. (مکنزی, ۲۰۱۶)

در صنعت تلکام، روند تحول دیجیتال کاملاً تثبیت شده است. نسل‌های متوالی زیرساخت شبکه (که هم اکنون در عرضه فایوجی تلفن همراه آشکار می‌شود) پلتفرمی ‌ارائه داده‌اند که می‌توان خدمات دیجیتالی را بر روی آن ارائه داد. در طول این تغییر، بسیاری از سازمان‌ها پلتفرم‌های تلکامی اولیه خود را حفظ کرده‌اند، اما طی پنج سال گذشته راه‌حل‌های ابر پذیرفته شده است. رایانش ابری با جایگزینی سخت‌افزارهای سنگین، دنیای فناوری را تغییر داده است.

ما اکنون در دنیای نرم‌افزاری زندگی می‌کنیم که فقط تعداد کمی‌از افراد می‌توانند نوارهای بک‌آپ و فلاپی‌دیسک‌ها را برای انتقال و ذخیره اطلاعات به یاد بیاورند. به زبان ساده، همانطور که رایانش ابری دنیای داده را تغییر داده است، اکنون نیز دارد همین کار را با صدا انجام می‌دهد. ابر امکان ساده‌سازی انتقال داده‌ها و صدا را فراهم می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد آنچه را که واقعاً می‌خواهند داشته باشند.

تحول دیجیتال در صنعت تلکام یک سفر دائمی ‌است؛ چون نوآوری در محصولات و خدمات آن همیشگی هستند. تمام اشکال ارتباطات با تغییر در استاندارد آی‌پی (پروتکل اینترنت) به صورت دیجیتالی متحول می‌شوند، در عین حال، خدمات جدید ابری را فراهم می‌کند که کسب‌وکار را تسهیل می‌کند اما این‌گونه نیستند که انسان‌ها را از کار بی‌کار کنند. (یورونویت, ۲۰۲۰)

شرکت‌های تلکامی اکنون داده‌های مشتری را از طریق کانال‌ها متصل می‌کنند تا تکرار را کاهش دهند و به شرکت‌ها و مشتریان خدمات مشتری کاملی ارائه بدهند. این دسترسی به داده‌ها همچنین تجربه مشتری متناسب با مشتری را در همه کانال‌ها فراهم می‌کند. اگر شرکت‌های تلکامی ضمن انطباق با فرصت‌های نوظهور، بر روی پذیرش ابر چابک و تجربه مشتری متمرکز بمانند، می‌توانند مشتریان جدید به دست آورند، مشتریان موجود را حفظ کنند و به عنوان رهبران صنعت ظاهر شوند.

آن‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای چابک جدیدی که زیرساخت‌های قدیمی‌ سنگینی ندارند، به دنبال منابع درآمد جدید از مدل‌های جدید خدمات و کسب‌و‌کار هستند. تحول دیجیتال بالاخره در حال سرعت گرفتن است.

مهاجرت به فضای ابری به تلکام‌ها امکان می‌دهد یک تجربه مشتری امنی‌چنل ارائه دهند. آن‌ها برای حفظ مشتری و گسترش فروش، باید تجربه هر نقطه تماس را برای مشتری بهبود داده و اشتراک و تغییر خدمات در صورت تقاضا را آسان‌تر کنند. این شامل اتوماسیون فرآیندهای تجاری مانند پیشنهادات اشتراک جدید، صورتحساب و پرداخت به عنوان بخشی از تجربه مشتری کلی است. (مسر, ۲۰۲۰)

اکثر مدیران صنعت تلکام، زمان کمی را به تامل در مورد دلیل و چرایی این تحول اختصاص می‌دهند. در ساده‌ترین سطح، خیلی‌ها احساس می‌کنند که این پاسخی به افت درآمد و حاشیه سود در دنیای تلکام است و تحول دیجیتال را به عنوان ابزاری سریع جهت بهبود بازده عملیاتی و چابکی بیشتر، می‌بینند و بیشتر آن را نوعی استفاده از آخرین ابزارها و تکنیک‌ها می‌پندارند. برخی دیگر تحول دیجیتال را به عنوان یک راهبرد، جهت افزایش درآمد در نظر می‌گیرند که شرکت را قادر می‌سازد از مجموعه وسیعی از فرصت‌ها برای سرویس‌های جدید بهره‌برداری کند.

به موازات دیدگاه‌های فوق، تقریباً همه، تحول دیجیتال را همچون مکانیسمی‌(سازوکاری) برای ارتباطِ تنگاتنگ با مشتریان به شیوه‌ای به‌روزتر و مدرن‌تر می‌دانند؛ اما می‌دانیم که مدیران ارشد شرکت‌های تلکام تنها ذی‌نفعان در موضوع تحول دیجیتال نیستند. در واقع دلیل رفتن به سمت تحول دیجیتال هرچه باشد، یک واقعیت دیگر وجود دارد و آن اینکه این تحول صرفا و تنها مرتبط با خود بخش تلکام نیست بلکه شرکت‌های تلکامی، امروز دیگر از یک موجودیت مستقل که موفقیت یا شکست‌شان تنها براساس قابلیت‌ها و سرمایه‌گذاری خودشان باشد، تبدیل به موجودیتی شده‌اند که در یک اکوسیستم (زیست‌بوم) پیچیده با بازیگران متعدد اقدام و عمل می‌کنند.

بنابراین، تحول، نیازمند این است که با یک درک عمیق از محرک‌ها (پیشران‌ها) و برداشت‌های ذی‌نفعان کلیدی، استارت بخورد که از جمله شامل سهامداران، کارکنان و مدیران کلیدی، شرکای صنعت، رگولاتورها و نهایتاً همه انواع مشتریان است. همه این بازیگران لازم و ضروری است که کم‌وبیش و با درجاتی متفاوت استدلال پشت این تحول و چشم‌انداز مربوط به آن را بپذیرند و با هم همکاری کنند تا تحول دیجیتال امکان تحقق داشته باشد. (صوفیه, ۲۰۲۰)

به لطف فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و بلاکچین، دنیا بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده است. در واقع، طبق پیش‌بینی جی‌اس‌ام‌ای[۱]، تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۲۵ میلیارد دستگاه متصل در سراسر جهان وجود دارد. اما اپراتورها در تلاش هستند تا فقط از طریق اتصال به درآمد برسند.

بنابراین، شرکت‌های تلکامی چه کاری باید انجام دهند؟ اول و مهمترین آن این است که باید بر ارائه خدمات با ارزش افزوده با استفاده از شبکه‌های خود متمرکز شوند. شرکت‌‌های تلکامی کسب‌وکار خود را براساس اتصال ایجاد کرده‌اند، اما جهت برداشتن گام بعدی برای به حداکثر رساندن سود، به مدل‌های جدید کسب‌وکار دیجیتال و مشارکت نیاز دارد. شرکت‌های تلکامی باید در برابر اکوسیستم‌های دیجیتالی که می‌توانند تقسیم درآمد را با شرکای مختلف مدیریت کنند ایستادگی کرده تا خدمات ارزش افزوده را به مشتریان ارائه دهند و آن‌ها را حفظ کنند.

در تلکام، همه خدمات ارتباطی ابری تحت یک چتر گرد هم می‌آیند: UCaaS (ارتباطات واحد به عنوان یک خدمت). کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند از طیف وسیعی از راه‌حل‌های خدمات ابری برای صرفه‌جویی در هزینه و افزایش بهره‌وری بهره‌مند شوند، به لطف توسعه فناوری، مدیریت ارتباطات تجاری هرگز به این راحتی نبوده است. از دیدگاه آینده‌نگر، هوش مصنوعی در حال ایجاد دستیاران شخصی هوشمند و چت‌بات‌هایی با هدف ایجاد اعضای تیم مجازی است. یک روند بزرگ در تلکام، ظهور مراکز ارتباطی اُمنی‌چنل است که به معنی تعامل با مشتریان فراتر از صدا، از جمله گفتگوی تحت‌وب و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی است. چندکاناله‌بودن، کلان‌داده و یکپارچگی اینترنت اشیا نیز فرصت‌های جدیدی را برای دیده‌شدن داده‌های مربوط به مشتری ایجاد می‌کند.

هویت دیجیتال برای مقابله با کلاهبرداری‌های هویتی در تلکام

صنعت تلکام، مانند هر بخش دیگری که راه‌حل‌های مشتری ارائه می‌دهد، با میلیون‌ها نفر در ارتباط است و این به معنای مدیریت هرروزه‌ی میلیون‌ها هویت دیجیتال است. امروزه انتظار می‌رود که مناطقی در اختیار مشتری باشد که در آن هر کاربر می‌تواند با استفاده از یک سیستم پردازش مشتری برای ثبت‌نام یا ورود به سیستم با اطلاعات شخصی، خود را ثبت نام کند. در این بخش ممکن است اطلاعات کاربر و اطلاعات شخصی وی به سرقت رفته و در معرض حمله سایبری قرار گیرد.

هر شرکت تلکامی که اطلاعات مشتری را در یک راه‌حل ابری جمع‌آوری می‌کند باید یک سرویس امنیتی ابر را هم برای حفظ و محافظت از داده‌های مربوط به مشتری خود تضمین کرده و ارائه دهد. امروزه، تحول دیجیتال این امکان را می‌دهد از فناوری‌های نوآورانه برای جلوگیری از تقلب و دسترسی‌های جعلی هویت استفاده شود. به عنوان مثال احراز هویت بیومتریک از شناسایی آنی از تطبیق چهره، اثبات محل اقامت، اثبات زنده بودن، تشخیص صدا، امضای الکترونیکی و غیره استفاده می‌کند. همه این مراحل برای تأیید و دسترسی به یک پروفایل شخصی با استفاده از این نوع راه‌حل‌های دیجیتال مفید هستند و همچنین قابل اعتمادتر از ورود با رمزهای عبور یا کدهایی است که به راحتی سرقت یا هک می‌شوند. (یورونویت, ۲۰۲۰)

روندهای تحول دیجیتال در تلکام

با شتاب اینترنت اشیا و فایوجی، تلکام نیز در استفاده از هر دو فناوری که صنعت را تقویت می‌کند و نحوه تعامل آنها با مشتریان را تغییر می‌دهد، متحول شده است. محور تحولات ساختاری ایجاد ارزش جدید و اطمینان از دیجیتالی شدن خدمات ارتباطی و محتوایی است.

همانطور که در ۲۰۲۱ انتظار داریم، بهترین روندهای تحول دیجیتال در صنعت تلکام شکل گرفته است:

روند ۱: هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین منابع فناوری است که در تعداد زیادی از ابزارهای معروف مانند چت‌بات‌ها، دستیارهای مجازی و رضایت مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، داده‌ها می‌توانند در اندازه‌های بسیار باورنکردنی پردازش و تجزیه و تحلیل شوند تا خدمات موثرتر شده و سود بیشتری داشته باشند. روش‌های مختلفی وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت تلکام کمک کرده و آن را بهینه‌سازی کند. هوش مصنوعی تحول دیجیتال را در تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه، تعمیر و نگهداری شبکه، خدمات مشتری و امنیت یاری می‌دهد.

روند ۲: شبکه فایوجی

با وابستگی بیشتر افراد به دستگاه‌های تلفن همراه، کارایی شبکه‌های بی‌سیم اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تلکامی در حال سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی فایوجی بوده‌اند. شبکه‌های فایوجی ضمن ارائه سرعت بالا و تأخیر کم، سریع‌ترین انتقال داده را در خارج از کشور فراهم می‌کنند. در سال ۲۰۲۱، تلکام همچنان به ایجاد روش‌های جدید برای ارائه فایوجی به توده افراد و ارائه کارآمدترین شبکه برای عموم می‌پردازد.

روند ۳: اینترنت اشیا

اینترنت اشیا از دو طریق باعث ایجاد تغییر در صنعت تلکام می‌شود. اولاً، با محبوبیت بیشتر دستگاه‌های متصل به اینترنت، نیاز به اتصالات سریع و قابل اعتماد افزایش می‌یابد. ثانیاً، استفاده از اینترنت اشیا برای ارائه‌دهندگان تلکامی نظارت بر پایگاه‌های مختلف ارتباط از راه دور را امکان‌پذیر می‌کند. اینترنت اشیا ارائه‌دهندگان خدمات را قادر می‌سازد تا ابزارهای ارتباطی بیشتری را بین دستگاه‌ها و افراد فراهم کنند.

استفاده از اینترنت اشیا بالاترین سطح کارایی، فرآیندهای کسب‌وکار یکپارچه و افزایش درآمد را تضمین

می‌کند.

روند ۴: اتوماسیون فرآیند رباتیک

اتوماسیون فرآیندهای رباتیک برای امور و فرایندهای روتین و تکراری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سهولت و چابکی را برای تولید گزارش، پیگیری قیمت و همچنین پاسخگویی به مشتریان فراهم می‌کند. با استفاده از راه‌حل‌های اتوماسیون فرآیند رباتیک، کارمندان می‌توانند بر عملکردهای اساسی تمرکز کنند که در حالی که وظایف اصلی را به فناوری‌های خودکار واگذار می‌کنند، به توجه آنها نیاز دارد.

روند ۵: کلان‌داده

با کمک اینترنت اشیا، شرکت‌ها می‌توانند با حجم عظیمی‌از داده‌های موجود در دستگاه‌های فناوری کار کنند. این بدان معناست که در سال ۲۰۲۱، آنها نیاز به کنترل این داده‌ها، انتقال آنها از یک دستگاه به دستگاه دیگر و پشتیبانی ایمن از آنها دارند. کشف راه‌حل‌هایی برای کنترل این داده‌ها هم برای شرکت‌های تلکام و هم برای مشتریان آنها به یک وظیفه اساسی تبدیل شده است.

روند ۶: رایانش ابری

مهاجرت به ابر دارد به صورت دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد، چون تقریباً همه کسب‌وکارها از مزایای خدمات مبتنی بر ابر مطلع شده‌اند، به ویژه با توجه به افزایش کار از راه دور به دلیل همه‌گیری کرونا. این مزایا شامل نیاز کمتر به منابع رایانه‌ای، فرآیندهای ساده‌سازی‌شده و سازماندهی و همچنین هزینه‌های کمتر می‌شود. شرکت‌های تلکامی باید در زیرساخت‌ها برای ارائه و پشتیبانی از راه‌حل‌های بیشتر مبتنی بر ابر سرمایه‌گذاری کنند.

روند ۷: امنیت سایبری

امنیت سایبری یکی از مهمترین جنبه‌های صنعت تلکام است. دلیل این امر این است که ارتکاب جرایم اینترنتی برای هکرها، سرقت اطلاعات حساس خصوصی کسب‌وکارها و مشتریانشان آسان است. با بیشتر شدن شیوع این نقض‌ها، شرکت‌های تلکامی باید انتظار داشته باشند که مشتریانشان از نحوه امنیت اطلاعات و شبکه‌ها بپرسند. از شرکت‌ها انتظار داشته باشید که سرمایه‌گذاری قابل‌توجه‌تری در حفاظت از منابع خود، شناسایی تهدیدها، جلوگیری از حملات و بهبود خود در صورت بروز اتفاق غیرقابل تصور انجام دهند. (آلتادونا, ۲۰۲۰)

تلکام‌های دیجیتال با پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده، انعطاف‌پذیر یا حتی براساس‌استفاده به نیازهای مشتری پاسخ می‌دهند. اپراتورهایی که برای جلب رضایت و تعجب مشتریان ایجاد شده‌اند، خدماتی را ارائه می‌کنند که نیازهای مشتری را در اولویت قرار می‌دهند. امروزه مشتریان اغلب می‌توانند برنامه‌های خود را تنظیم کنند و هر زمان بخواهند آن را ارتقا و تغییر دهند.

به عنوان مثال، ویزیبل[۲] در آمریکا یک طرح اشتراک عجیب با دیتای نامحدود فقط با ۲۵ دلار در ماه ایجاد کرده است. این برنامه جدید ویزیبل به مشتریان این امکان را می‌دهد تا حداکثر چهار نفر را به یک برنامه واحد با دیتای نامحدود اضافه کنند. هرچه تعداد افراد در این طرح بیشتر باشد، هر شخص هزینه کمتری را پرداخت می‌کند. مشتریان می‌توانند افراد غریبه را از اینترنت برای پیوستن به برنامه خود دعوت کنند و هر فرد مسئول سهم خود از قبض است.

در انگلستان نیز، اسمارتی[۳] اخیراً طرح جدیدی را برای گروه‌ها در نظر گرفته است که به مشتریان خود اجازه می‌دهد ۱۰٪ در صورتحساب ماهانه خود پس‌انداز کنند. مالک گروه همه جزئیات پرداخت را مدیریت می‌کند و می‌تواند برنامه، نحوه استفاده و سابقه تماس هر عضو را ببیند. آنها می‌توانند برنامه هر عضو را ویرایش کرده و برنامه‌های الحاقی خود را خریداری کنند و همچنین هر عضوی را از گروه حذف کنند. این گروه را می‌توان تا هشت دوست و اعضای خانواده گسترش داد.

بسیاری از برندهای جدید برای ارائه تجربه مشتری برتر، بر نوآوری مداوم تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، مشتریان می‌توانند به اطلاعات موجودی حساب به‌صورت آنی دسترسی پیدا کنند. پشتیبانی آنلاین اغلب از طریق چت‌بات، چت و شبکه‌های اجتماعی در دسترس است و دستیار صوتی به عنوان یک کانال اصلی خدمات به مشتری قرار می‌گیرد. بسیاری از مشتریان می‌توانند از توصیه‌های طرح شخصی‌سازی‌شده بهره‌مند شوند، بنابراین همیشه طرحی دارند که بهترین ارزش را برای آنها دارد. برای برخی، فعال نمودن سیم‌کارت الکترونیک به این معنی است که مشتریان تنها سیم‌کارت جدید خود را دانلود و فعال می‌کنند. اغلب اوقات مشتریان از تحویل‌گرفتن سریع سیم‌کارت‌های جدید در خانه و فعال‌سازی اپلیکیشن، در عرض یک ساعت لذت می‌برند. (کپجمینای, ۲۰۲۰)

مشتریان انتظار تجربه‌های پیش‌فعالانه[۴]، شخصی‌سازی‌شده و یکپارچه‌ی همتراز با آمازون، نتفلیکس و اوبر را دارند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با سازماندهی سیستم‌های خود، فرایندهای پشت صحنه و از بین بردن سیلوهای سازمانی، تجربیاتی هم‌تراز با رهبران دیجیتال ارائه دهند. در این عصر می‌بینیم هر روز شرکت‌های بیشتری از برنامه‌ریزی سفر مشتری برای ترسیم بهترین روش تعامل با مشتریان در هر مرحله از چرخه حیات مشتری خود استفاده می‌کنند. مشارکت مشتری شامل مجموعه‌ای در جریان از تجربیات خرد است که سفر مشتری را تشکیل می‌دهد. شرکت‌ها قادر خواهند بود این تجربیات خرد را هدف قرار دهند و بفهمند چه موقع پیام درستی را در کانال مناسب ارسال کنند، مشتریان خود را غافلگیر و خوشحال کرده و البته اعتماد و وفاداری ایجاد کنند.

شرکت‌های تلکامی یا هر کسب‌وکار دیگر نمی‌توانند همان گزینه‌های پرداختی که سال‌هاست در دسترس است، ارائه دهند. تقاضای مصرف‌کننده، فناوری در حال تکامل، افزایش پویایی و افزایش ارتباطات همه در تغییر تمرکز پرداخت‌ها نقش دارد. در حال حاضر انتظار داریم که در مرکز تمام عملیات پرداخت موفق، تأکید بیشتری بر تجربه مشتری وجود داشته باشد.

پرداخت‌ها یک جز اصلی در تعامل شرکت با مشتریان خود هستند و تجربه مشتری از فرایند پرداخت باید در تمام نقاط تعامل سازگار و بهینه باشد. این فراتر از پذیرش پرداخت است و شامل بازپرداخت، سوالات و موارد دیگر می‌باشد. تمایل به تجربه مشتری بهتر در بسیاری از صنایع از جمله تلکام تأثیرگذار است و پرداخت‌ها بخشی اساسی از آن است. (سی‌اس‌جی, ۲۰۱۹)

برای بازیگران تلکامی، پیام بسیار روشنی وجود دارد: دیجیتالی‌ شوید یا بمیرید. بزرگترین چالش در مورد پیاده‌سازی فناوری یا جذب مجدد کارکنان نیست. تغییر فرهنگ یک سازمان شاید سخت‌ترین و دست کم گرفته‌شده‌ترین قسمت از هر سفر تحول دیجیتال باشد. تا زمانی که فرهنگ تغییر نکند، نمی‌توان انتظار تغییر واقعی را داشت.

هنگامی‌که درباره برخی از بومیان دیجیتال[۵] فوق‌العاده موفق مانند اپل، گوگل، فیسبوک یا آمازون مطالعه می‌کنیم، چند عنصر از فرهنگ دیجیتال وجود دارد که می‌توان بر آن‌ها تمرکز کرد.

  • مرزهای داخلی بدون اصطکاک

در اکثر سازمان‌های بومی‌دیجیتال، ما تیم‌های محصولی را می‌بینیم که به طور یکپارچه با تیم‌های توسعه کار می‌کنند. به دلیل مجاورت فیزیکی، به طور خودکار شفافیت بیشتری وجود دارد و ارتباطات ساده‌تر است. این روش همچنین به خوبی به چابکیِ کار کمک می‌کند.

  • رابطه اجتماعی قوی‌تر

سازمان‌های بومی‌دیجیتال تمایل دارند حتی در خارج از سازمان نیز از اکوسیستم دیجیتالی قوی استفاده کنند. آنها تشویق می‌شوند که برای به اشتراک گذاشتن دانش و کسب بینش، فعالانه در پلتفرم‌های جامعه فناوری شرکت کنند. آنها همچنین به جامعه منبع باز کمک زیادی می‌کنند.

  • توانایی یادگیری و سازگاری

اکثر شرکت‌های فناوری عصر جدید اغلب فرآیندهای سیال با انعطاف بالایی دارند. همیشه به جای فرآیند، بر نتیجه یا هدف نهایی بسیار تأکید می‌شود. در نتیجه، آنها تمایل به پویایی بیشتری دارند و به طور مداوم در یادگیری و تغییر شکل دادن فرآیند خود باز هستند.

  • همکاری

بومیان دیجیتال در توانایی همکاری با بازیگران خارجی به منظور تقویت پیشنهادات خود بسیار سرآمد هستند. به جای تلاش برای ارائه همه‌چیز، تنها در نقاط قوت خود بازی می‌کنند و شرکایی را پیدا می‌کنند که مکمل آن‌ها برای ارائه راه‌حل‌های مشتری‌محور هستند.

آنها در شناسایی و استقبال از استعدادهای جدید خارج از سازمان و جذب آنها مهارت فوق‌العاده‌ای دارند. تأکید بیشتر بر سبک‌های کار همکارانه کمک بیشتری به فرایند جذب می‌کند.

  • ساختار سازمان

ساختار کنترل و دستور سلسله‌مراتبی که اکثر شرکت‌های بزرگ سنتی فعلی هنوز از آن پیروی می‌کنند، برای ذهنیت و نوآوری کارآفرینانه مورد نیاز رویکرد دیجیتالی مناسب نیست. نیاز به بازنگری در ساختار سازمانی و استخدام استعدادهای جدید از حوزه‌های مختلف، با مهارت‌های مدرن مانند طراحی تفکر وجود دارد. ساختار سلسله مراتبی سنتی باید جای خود را به سازمانی مسطح بدهد که تفکر نوآورانه در آن تشویق شود. از کارآموز تازه‌وارد تا مدیر ارشد باید در همکاری و به اشتراک گذاشتن ایده آزاد باشند. کارکنان باید تشویق شوند که بدون محدودیت و با امتحان کردن الگوها و رویکردهای جدید، شیوه‌های جدید تفکر را بیاموزند.

[۱] GSMA

[۲] Visible

[۳] Smarty

[۴] proactive

[۵] digital native

 

مقالات مرتبط:

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

محیط کار دیجیتال در صنعت تلکام

فناوری‌های دیجیتال در صنعت تلکام (بخش اول)

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: تلفنیکا

تحول دیجیتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this