چگونگی تدوین چشم انداز دیجیتال برای سازمان ها

چگونگی تدوین چشم انداز دیجیتال برای سازمان‌ها

هیچ بهترین راه منحصر به‌­فردی برای تدوین یک چشم‌­انداز تحول دیجیتال وجود ندارد. این کار، فرایندی فرموله شده نیست. شما نیازمند چشم‌­اندازی هستید که بر مبنای توانمندی­‌های خودتان ایجاد شده باشد، کارکنان را به تعامل وادار کند و بتواند در طول زمان تکامل یابد. شما باید منافعی که می­‌خواهید، ویژگی­‌های هدف نهایی و چگونگی تعامل با مشتریان، کارکنان و سرمایه­‌گذاران خود را شناسایی کنید. اکنون به برخی از گام­‌هایی که می­‌توانید در این مسیر بردارید، می­‌پردازیم.

  • شناسایی دارایی‌­های راهبردی

برای ساختن چشم‌­انداز خود، به شناسایی تعدادی از دارایی­‌های راهبردی که می­‌توانند برای موفقیت به شما کمک کنند، نیاز دارید. اگر چشم‌­انداز جدید امکان تحقق بر پایه نقاط قوت شرکت شما را ندارد، پس تلاش برای انجام آن بیهوده است. یک شرکت دیگر (شرکتی که سریع­تر، چابک­تر و کمتر متحمل مشکلات موروثی است) بهتر عمل خواهد کرد و در این بازی برنده خواهد شد.

با نگریستن به اینکه چه نوع دارایی­‌هایی دارید شروع کنید. در دنیای جدیدِ دیجیتال با ارتباطاتی گسترده، دارایی­‌های فیزیکی مانند فروشگاه‎های خرده‌­فروشی یا کارخانه‌­های تولیدی، ممکن است ارزشمند باشند یا نباشند. دارایی­‌های مبتنی بر شایستگی مانند مهارت­‌های طراحی محصول، عملیات قابل انعطاف و کارآمد و کارکنان ممتاز خط مقدم، تا زمانی می­‌توانند مفید واقع شوند که فرایندهایی را که به آن می‌­پردازند، همچنان ارزشمند تلقی گردند. قضاوت درباره دارایی­‌های نامشهود، مانند برند، شهرت و فرهنگ شرکت دشوارتر است، آن­ها می­‌توانند برای رسیدن به موقعیتی در آینده بسیار یاری­‌رسان باشند، هم‎چنان‎که می‌­توانند مانعی برای تحول شما شوند. دارایی­‌های داده­‌ای می­‌توانند در مقابل رقبایتان برای شما مزیت تحلیل ایجاد کنند و یا به کالاهایی برای فروش به دیگران تبدیل شوند.

زمانی که دارایی­‌های بالقوه راهبردی را شناسایی نمودید، باید تشخیص دهید که کدام­‌یک از این دارایی­‌ها در دنیای جدید همچنان راهبردی باقی خواهند ماند. درسال ۱۹۹۰، پژوهشگرانِ مدیریت، ابزاری ساده اما قدرتمند را برای این ارزیابی توسعه دادند. دارایی­‌های راهبردی، دارایی­‌هایی با این خصوصیات هستند: ارزشمند، کمیاب، غیرقابل تقلید، و غیرقابل جایگزینی. دارایی­‌های ارزشمند مواردی هستند که شما می­‌توانید از آن­ها برای بهره‌­برداری از فرصت­‌ها یا خنثی نمودن تهدیدها استفاده کنید. دارایی­‌ها باید کمیاب و از دسترس اغلب رقبا خارج باشند. آن­ها باید غیرقابل تقلید باشند (یا اگر بخواهیم دقیق‌­تر بگوییم، به‌­طور کامل قابل تقلید نباشند)، در غیر این صورت رقبا می­‌توانند از آن­ها کپی‌­برداری کنند و درست از نقطه قوت شما، به شما ضربه بزنند. همچنین دارایی‌­های راهبردی باید غیرقابل جایگزینی باشند، در غیر این صورت، ممکن است شرکت دیگری، روش متفاوتی را برای انجام کاری که شما انجام می­‌دهید اما بهتر و با هزینه کمتر، پیدا کند.

  • ایجاد آرمان­‌های تحول­‌گرا

برخورداری از یک چشم­‌انداز به­‌تنهایی کافی نیست. چشم­‌انداز باید تحول­‌گرا باشد. چشم­‌اندازهای بهبود تدریجی، منافعی را که می­‌توانید از تحول دیجیتال خود به­‌دست آورید، محدود خواهند کرد. حتی اگر موفق شوید، بیشترین چیزی که به‌­دست خواهید آورد یک بازدهی تدریجی خواهد بود. اگر دیجیتالی شدن منجر به تغییرات بنیادین در همه صنایع می‌­گردد، می‌­توانید با تعریف یک آینده دیجیتال کاملاً متفاوت، به شرکت خود کمک کنید.

می‌­توانید این موقعیت را به کرم­‌ها و پروانه­‌ها تشبیه نمایید. رقبا با چشم‌­انداز متحول شدن به پروانه‌­های دیجیتال، می‌­توانند به ارتفاع بالاتری پرواز کنند. در همین حال، چشم‌­اندازِ افزایشِ تدریجی تنها می­‌تواند شما را به کرمی تبدیل کند که فقط سریع‌­تر حرکت می­‌کند. شرکت­‌هایی که از تحلیل داده برای بهبود هدف­‌گذاری در کارزار نامه‌­های فیزیکی یا الکترونیکی استفاده می‌­کنند، فقط حرکت کرم­‌ها را تسریع می­‌بخشند. فرایند لحظه‌­ای و مکان­‌محورِ تعامل با مشتری که در سیزرز به‌­کار گرفته شد، کرم را به پروانه متحول می‌­کند.

آرمان­‌های دیجیتال شما می­‌توانند در سه دسته قرار گیرند: جایگزینی، توسعه و تحول.

جایگزینی، عبارت است از استفاده از فناوری جدید به عنوان یک بدیل و یا جانشین به­‌منظور انجام همان فعالیتی که سازمان در حال حاضر به آن می‌­پردازد. به­‌عنوان مثال، اگر شما به سادگی از تلفن همراه برای انجام آنچه در حال حاضر افراد با کامپیوترهای شخصی خود انجام می‌­دهند، استفاده کنید و یا اگر ابزار تحلیلی شما به­‌سادگی، روش بهتری را برای تهیه گزارش­‌های معمول ارائه می­‌کند، پس شما در وضعیت جایگزینی قرار دارید. جایگزینی گاهی باعث ایجاد بهبودهای تدریجی در هزینه و یا انعطاف­‌پذیری می­‌شود، اما فرایندهای ناکارآمد را کاملاً برطرف نمی­‌کند. همچنین پیش از آنکه بخواهید دست به اقدام بزرگتری بزنید، می‌­تواند راهی برای تجربه فناوری­‌های جدید باشد. اما اقدام بزرگتری مورد نیاز است.

توسعه، به­‌طور قابل ملاحظه‌­ای کارایی و قابلیت یک محصول یا فرایند را بهبود می‌­بخشد، بدون این که آن را دستخوش تغییرات اساسی کند. بسیاری از تولیدکنندگان و نمایندگان فروش، اکنون کارکنان عملیاتی را قادر ساخته‌­اند تا از طریق دستگاه‌­های موبایل قادر به دسترسی به اطلاعات باشند، که این امر، موجب کاهش مراجعه کارکنان به دفتر شرکت در زمان شروع و پایان شیفت­‌کاری می­‌شود. توسعه‌­هایی از این دست، فرایندهای موجود را بهبود می‌­بخشد و یا قابلیت­‌های موجود شرکت را توسعه می­‌دهد، اما همچنان بر انجام همان فعالیت‌­های قبلی تمرکز دارد.

تحول عبارت است از بازتعریف بنیادین یک فرایند یا محصول از طریق فناوری. زمانی که مدیران در اِیشین پینت از دستگاه‌­های تعبیه شده و تحلیل داده برای ایجاد کارخانه­‌های تمام اتوماتیک استفاده کردند، ماهیت فرایند تولیدِ خود را دگرگون ساختند و سطح بالاتری از کارایی، کیفیت و پایداری محیط زیست را نسبت به آنچه که در کارخانه‌­های سنتی یافت می­‌شد، ارائه کردند. معادن دیجیتال کودلکو، اپلیکیشن موبایل راهنما در سیزرز و فیول بند نایک، به‌­طور مشابه، تحول­‌گرا هستند. هر تحول در عصر دیجیتال، از طریق بازآفرینی ماهیت یک کالا/خدمت، منجر می‎شود که شرکت‌­ها و مشتریان کارها را بسیار بهتر از گذشته انجام دهند.

مدیرانی که چشم‌­انداز تدریجی دارند، فقط آنچه را که مورد هدف قرار می­‌دهند به­‌دست می­‌آورند، و آن صرفاً یک بهبود تدریجی است. اما آن­هایی که قدرت تحول­‌آفرین دیجیتال را درک می­‌کنند، می­‌توانند منافع بسیار بیشتری را کسب نمایند.

  • تعریف هدف و نتیجه روشن

نکته مشترک بین تمام شرکت­‌هایی که با آن­ها مصاحبه کردیم، این است که اکنون افراد از همیشه پرمشغله­‌تر هستند. کارکنان باید تنها برای رسیدن به اهداف فعلی خود، سخت­‌تر و سخت‌­تر کار کنند. تعداد کمی از کارکنان فرصت دارند که در راستای چشم‌­انداز گسترده­‌ای از آینده که به­‌دقت نیز تعریف شده است، فعالیت نمایند. این چشم‌­انداز ممکن است هرگز به واقعیت منجر نشود و یا ممکن است به‌­صورت متفاوتی محقق گردد. در عین حال، اکنون وظایف مهم بیشتری برای انجام دادن وجود دارد.

چشم‌­اندازهای بزرگ دیجیتال هم شامل هدف و هم نتیجه هستند. هدف، تصویری است از اینکه که چه چیزی باید تغییر کند و نتیجه ، عبارت است از منفعتی قابل اندازه‌­گیری برای شرکت، مشتریان و یا کارکنان آن. هدف و نتیجه به‌­اتفاق به کارکنان کمک می‌­کنند تا آینده سازمان را مجسم سازند و همچنین کمک می­‌کنند تا انگیزه تلاش برای محقق ساختن نتیجه، در آن­ها ایجاد شود.

مدیرعامل پیجز جونز، در حالی که نقش ارزشمند شرکت را در برقراری ارتباط بین کسب‌­وکارهای کوچک و متوسط با مشتریان محلی حفظ می­‌کرد، هدف خود را برای فراتر رفتن از فهرست­‌های راهنمای قطور کاغذی، به روشنی بیان نمود. او نمونه­‌هایی از خدمات جدید دیجیتال را که شرکت می­‌توانست ارائه کند، اعلام کرد. سپس این هدف را با یک نتیجه مستحکم پیوند داد: شرکت در عرض مدت ۵ سال، ۷۵ درصد از درآمد خود را از طریق خدمات دیجیتال کسب خواهد کرد. این ترکیب از هدف و نتیجه، مجموعه­‌ای از رهنمودهای روشن را به همه افراد سازمان برای تجسم روش­‌های جدید انجام کار ارائه می­‌داد. همچنین اطمینان می­‌داد که این چشم‌­انداز تحول­‌آفرین، بر فناوری متمرکز نشده است، بلکه بر یافتن راه‌­های جدیدی در راستای بهبود عملکرد و رضایت مشتری از طریق خدمات دیجیتال تمرکز دارد.

تکامل چشم‌­انداز در طول زمان

اگر چشم­‌اندازی جذاب ایجاد کنید و کمک کنید تا کارکنان آن را باور کنند، می­‌توانید از آن پس جزئیات آن را در سراسر سازمان پیاده نمایید. چشم‌­انداز دیجیتال خود را به­‌طور خاص هدف­‌گذاری کنید تا در عین حال که مسیری روشن را در اختیار کارکنان قرار می­‌دهد، قابلیت انعطاف‌­پذیری برای انجام نوآوری در آن را ارائه نماید.

اِیشین پینت در اوایل دهه ۲۰۰۰ با چشم­‌اندازی برای حرکت از یک شرکت منطق‌ه­­ای به یک شرکت یکپارچه شده، شروع کرد. این چشم‌­انداز، کارایی عملیاتی را با روش‌­های جدید ارائه خدمات به مشتریان ترکیب نمود. چشم‌­انداز، دستورالعمل روشنی را برای تغییر ارائه کرد که در عین حال افراد را در سراسر شرکت برای بهبود و اصلاح جزییات در طول زمان قادر می‌­ساخت.

از آن زمان، مدیران اِیشین پینت سه موج موفقیت­‌آمیز تغییرات دیجیتال را رهبری کردند که هر یک بر روی دیگری بنا شده بود. موج اول روی صنعتی­‌سازی تمرکز داشت، دومی بر ایجاد یک سازمان مشتری محور و سومی بر اتوماسیون متمرکز بود. شرکت در حال حرکت به سمت موج چهارم است که داده­‌های ساختاریافته و غیرساختاریافته را (مانند رسانه­‌های اجتماعی داخلی و خارجی) برای بهبود بیشتر تعامل مشتری و همکاری کارکنان داخلی به­‌یکدیگر مرتبط می‌­کند. حتی زمانی که شرکت چشم‌­انداز خود را به‌­صورت موفقیت­‌آمیز محقق کرده باشد، چشم‌­انداز اصلی شرکت همچنان به‌­عنوان انگیزه­ای کلیدی در ورای بهبود عملیات و بهبود تجربه دیجیتال مشتری باقی می­‌ماند.

در همین حال، فناوری­‌های دیجیتال یک هدف پویا هستند. آن­ها به­‌طور پیوسته تغییر می­‌کنند، همان­‌طور که بعضی از فناوری­‌ها از بین می‌­روند، بعضی بهبود می‌­یابند و همچنین فناوری­‌های جدیدتری نیز در اقتصاد دیجیتال تولید می­‌شوند. هیچ­کس نمی­‌تواند با اطمینان، انفجار جدید بعدی را در فناوری پیش‌­بینی کند. پیش‌­بینی بلندمدت از اینکه چگونه شرکت­‌ها و افراد از فناوری استفاده خواهند کرد، غیرممکن است. چشم‌­انداز دیجیتال سازمان، همزمان با فرصت­‌های جدیدی که پیشرفت­‌های فنی و قابلیت­‌های جدید شما خلق خواهند کرد، تکامل می‌­یابد.

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

مقالات مرتبط:

چشم‌انداز دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی

تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال (قسمت اول)

استراتژی دیجیتال چیست؟

چارچوب‌های تدوین استراتژی دیجیتال برای سازمان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this