اقدامات متمایز زبدگان دیجیتال

اقدامات متمایز زبدگان دیجیتال

زبدگان دیجیتال تجربه مشتری خود را مجموعاً از طریق چهار روش مرتبط با هم متحول می­‌کنند. این چهار روش به‌­همراه یکدیگر، در معادله ارزش مشتری تغییری بنیادین ایجاد می­‌کنند. نخست اینکه زبدگان دیجیتال زمانی را برای درک رفتار مشتری و طراحی تجربه مشتری با رویکرد از بیرون به درون صرف می­‌کنند. یک زبده دیجیتال تشخیص می­‌دهد که مشتری چه‌­کاری را، چرا، کجا و چگونه انجام می‌­دهد. سپس بر این تمرکز می­‌کند که کجا و چگونه می‌­تواند این تجربه را در سراسر کانال­‌ها به­‌صورت دیجیتال ارتقاء دهد.

دوم، زبدگان دیجیتال با سرمایه­‌گذاری­‌های هوشمندانه در کانال­‌های جدید دیجیتال، از فناوری­‌های دیجیتال برای افزایش دسترسی و تعامل با مشتریان استفاده می‌­کنند. آن­ها اپلیکیشن­‌های موبایل کاربر پسندی را ارائه می‌­دهند، تجارب ارزشمندی را در رسانه­‌های اجتماعی توسعه می‌­دهند و هزینه‌­های بازاریابی خود را برای بهبود تعامل با مشتریان، مجدداً تنظیم می‌کنند.

سوم، آن­ها داده­ مشتری را در کانون تجربه­ مشتری قرار می­‌دهند. آن­ها با استفاده از سنجه‌­ها و ابزارهای تحلیلی برای آگاهی‌­بخشی از تغییرات، علمی‌­تر عمل می‌­کنند (تغییراتی از قبیل درک موارد استفاده محصولات و خدمات خود، بخش­بندی پایگاه مشتریان، ارائه فعالانه محصولات و خدمات شخصی­‌سازی­‌شده و طراحی کمپین­‌های بازاریابی پیش‌­بینانه.)

درنهایت، زبدگان دیجیتال تلاش می‌­کنند تا تجربه دیجیتال و تجربه فیزیکی مشتری را با یکدیگر تلفیق و یکپارچه کنند. آن­ها این­‌کار را با جایگزین نمودن روش­‌های قدیمی توسط روش­‌های جدید انجام نمی­‌دهند، بلکه با استفاده از فناوری­‌های دیجیتال و بهره‌­برداری از دارایی­‌های ارزشمند موجود خود، تجربه مشتری را بهبود می­‌بخشند.

  • طراحی تجربه مشتری با رویکرد از بیرون به درون

طراحی یک تجربه خوب، بر پایه چشم‌­اندازی روشن از آنچه که برای رسیدن به آن تلاش می­‌کنید قرار دارد. مشتریانی که به­‌صورت دیجیتال به برقراری ارتباط می‌­پردازند، انتظار دارند که محصولات، خدمات و اطلاعات، به­‌موقع و متناسب با نیازهای خاص آن­ها ارائه شود. آن­ها همه این موارد را دقیقاً در همان زمانی که انتظار دارند و در قالب آن پلتفرمی که در آن لحظه به‌­کار می‌­برند، می­‌خواهند. هرچه نقاط تماس بیشتری با مشتریان داشته باشید، پیچیدگی تعاملات شما در کانال­‌های ارتباطی افزایش خواهد یافت و در نتیجه نیاز بیشتری برای درک جزئیات مشتریان وجود خواهد داشت. بنابراین چگونه می‌­توانید تعیین کنید که مشتریان شما، دقیقاً چه نوعی از تجربه تعاملی را خواستارند.

زمانی را صرف نمایید تا به‌­طور سیستمی بیاموزید که افراد، چگونه با محصولات، خدمات، کانال­‌ها، برند، زیرساخت و کارکنان شما در ارتباط هستند و از این طریق، بینش عمیقی نسبت به تصمیمات مشتری و کارکردهای مورد نیاز آن­ها به‌­دست آورید. رفتار مشتریان، پیش از برقراری ارتباط، در حین تعامل و پس از آن با شرکت چگونه است؟ نقاط دردناک این تعاملات کجا هستند؟ چگونه می­‌توانید آن­ها را التیام بخشید؟ چه بخش‌­هایی از تجربه می­‌تواند دیجیتال شود؟ کدام دسته از مشتریان آمادگی بیشتری برای تعامل دیجیتال دارند و چگونه؟

رفتارها در پایگاه‌­های بزرگ مشتریان به­‌ندرت همگن هستند. داده و تحلیل آن، باید از تقسیم‌­بندی پایگاه مشتری شما آگاهی دهد و با توجه به الگوهای رفتاری خاص، تجربه­‌های هدف را تعیین نماید. ما به‌­صورت پایلوت درحال اجرای فناوری­‌های جدیدی هستیم که صفحه نمایش عواملِ اجراییِ ما را از پیش، با هر آنچه که ما از میهمانان خود می‌­دانیم آماده می­‌کند.

شما همچنین باید از ابتدا، بر نحوه ارائه تجربه تمرکز کنید. چالش­‌های سازمانی شما تا چه اندازه بزرگ هستند؟ چه تغییراتی در افراد، فرایندها و فناوری مورد نیاز است تا باعث موفقیت در تجربه جدید مشتری گردد؟ چه نیرویی باید در اختیار مشتریان قرار بگیرد تا آن­ها بتوانند از هر فناوری که می‌­خواهند برای دسترسی به شرکت شما استفاده کنند؟ به‌­عنوان مثال، تسهیلات خود – خدمت می‌­توانند برای پیگیری تحویل یک بسته، پیکربندی آنلاین یک محصول صنعتی پیچیده و یا کسب اطلاع دقیق از اینکه چه زمانی پیتزا تحویل داده خواهد شد، مورد استفاده قرار گیرند.

متاسفانه، تعداد بسیار کمی از شرکت­‌ها چنین نمونه­‌هایی را که منجر به موفقیت آن­ها می­‌شود، انجام می­‌دهند. به گزارش فارستر، اگرچه ۸۶ درصد از مدیرانِ تجربه مشتری، باور دارند که تجربه مشتری یک اولویت راهبردی با اهمیت است، اما کمتر از نیمی از شرکت­‌ها برنامه­‌ای برای مدیریت آن در سطح سازمان دارند و تنها ۳۰ درصد از آن­ها بودجه‌­ای را برای تامین مالی تغییرات مورد نیاز، تخصیص داده­‌اند.

زبدگان دیجیتال این­کار را به‌­درستی انجام می­‌دهند، آن­ها در طراحی تجربه جذاب مشتری با نگاهی از خارج به داخل سازمان سرمایه‌­گذاری می­‌کنند. آن­ها همچنین آماده‌­اند تا هرکاری را که برای انطباق دیجیتال سازمان در تحویل به موقع این تجربیات لازم است، انجام دهند.

  • جلب مشارکت مشتریان

تحول دیجیتال بدون سرمایه­‌گذاری دیجیتال اتفاق نمی‌­افتد. زبدگان دیجیتال برای ارتقاء و بهبود خلاقانه تجربه مشتری، اقدام به سرمایه‌­گذاری­‌های هوشمندانه دیجیتال می­‌کنند. حجم این سرمایه‌­گذاری­‌ها اهمیت ندارد، اما تاثیرات آن مهم است. برای این شرکت­‌ها، فناوری­‌های جدید مانند رسانه‌های اجتماعی، رایانش ابری و تحلیل داده، تنها ابزارهایی برای نزدیک­تر شدن به مشتریان هستند.

زبدگان دیجیتال، مانند استارباکس تنها به سرمایه­‌گذاری هوشمندانه در فناوری و کانال­‌های تعاملی نمی­‌پردازند. آن­ها با بهینه‌­سازی آمیخته رسانه­‌های بازاریابی خود، بیشترین بهره را از این سرمایه‌­گذاری‌­ها دریافت می­‌کنند. بِربِری نیز درنهایت تصمیم گرفت بخش قابل توجهی از بودجه سالانه بازاریابی خود را به رسانه‌­های اجتماعی تخصیص دهد. پروکتر اند گمبل، غول تولید کالاهای مصرفی، تقریباً یک سوم از بودجه رسانه‌­ای خود را در رسانه­‌های دیجیتال، اجتماعی و موبایل سرمایه‌­گذاری می‌­کند و این برای یکی از بزرگترین آگهی‌دهندگان دنیا تصمیم کوچکی نیست! البته همه شرکت­‌ها به‌­این اندازه برجسته عمل نمی­‌کنند. موسسه تحقیقاتی گارتنر تخمین زده است که به­‌طور میانگین، شرکت­‌های بزرگ آمریکایی، حدود ۲۵ درصد از بودجه بازاریابی خود را در حوزه دیجیتال صرف می­‌کنند. اما هر شرکتی که تصمیم دارد به‌­طور کامل، از منافع حاصل از افزایش کانال­‌های دسترسی بهره‌­مند گردد، فارغ از میزان بودجه‌­ای که در نظر می­‌گیرد، به ایجاد یک توازن دوباره نیز احتیاج دارد.

“هر اقدامی که در حوزه دیجیتالی شدن انجام می­‌دهید، در راستای افزایش و تقویت ارتباطات با مشتریان­تان است؛ به نحوی که فقط با کمک فناوری­‌های دیجیتال و تنها توسط شرکت شما قابل انجام می­‌باشد.”

  • قرار دادن داده مشتری در کانون تجربه

دیجیتالی شدن تمام فعالیت‌­هایی که ما امروزه انجام می­‌دهیم و یا هر آنچه که به‌­کار می­‌بریم، انبوهی از اطلاعات را به‌­وجود آورده است. اکنون مدیران به داده­‌های ارزشمندی دسترسی دارند که می­‌تواند به‌­طور قابل ملاحظه­‌ای بینش و دید آن­ها را نسبت به تجربه مشتری بهبود بخشد. داده، باید همانند جریان خون، در طراحی یک تجربه جذاب مشتری درنظر گرفته شود. با ترکیب علم و هنر، داده­ به شرکت‌­ها کمک می­‌کند تا از فضای حدس و گمان خارج شده و به سوی پیش­‌بینی­‌های الهام­‌بخش و آزمودن مستمر فرضیه­‌ها حرکت کنند.

زبدگان دیجیتال، به‌­شدت به پیش‌­بینی‌­های مبتنی بر داده متکی هستند. اما علمی‌­تر ساختن تجربه مشتری، نیازمند یادگیری­‌های دشوار سازمانی است.

دنیای دیجیتال، منابع و حجم داده‌­های در دسترس شرکت­‌ها را چند برابر کرده است. این وفور داده­‌های ساختاریافته و ساختارنیافته که از عملیات و رسانه‌­های اجتماعی حاصل شده­‌اند، باید تحت کنترل قرار گیرند. به­‌علاوه، این داده­‌ها می‌­توانند با ترکیب شدن با داده‌­های مکان­‌محور حاصل از دستگاه­‌های موبایل، غنی­‌تر شوند. توانایی شما برای یکپارچه­‌سازی این داده­‌ها، به‌­منظور اتخاذ تصمیمات بهتر، افزایش کیفیت تجربه شخصی‌سازی شده و ایجاد مزایای رقابتی واقعی بسیار اهمیت دارد.

فرهنگ زبدگان دیجیتال ریشه در ردگیری مشتری دارد. زبدگان دیجیتال خواه با نگرش‌­هایی که از داده­‌های جمعیت­‌شناختی، موبایلی و یا رسانه­‌های اجتماعی حاصل شده‌­اند و یا با نگرش سنتی اما معطوف به جزئیات، از اطلاعات و ابزارهای تحلیلی پیشرفته برای ارائه یک تجربه مشتری ممتاز استفاده می­‌کنند.

  • برداشتن مرز میان تجربه­‌های فیزیکی و دیجیتال با روش‌­های جدید

شرکت­‌هایی که از کانال­‌های متعدد ارتباط با مشتریان (نظیر کانال­‌های فیزیکی، تلفن، نامه، رسانه‌­های اجتماعی، موبایل، و غیره) برخوردارند، در ایجاد یک تجربه یکپارچه تحت فشار هستند. ارائه این تجربیات مبتنی بر کانال‌های همه‌کاره نیازمند رویارویی با تغییرات و پیاده­‌سازی آن­ها هم در فرایندهای پیشخوان و هم در فرایندهای عملیاتی است. نوآوری از تقابل مفاهیم قدیمی و جدید آفریده نمی­‌شود، بلکه نوآوری از تلفیق خلاقانه حوزه­‌های دیجیتال و حوزه­‌های فیزیکی برای ابداع تجربه­‌های جدید و جذاب مشتری و پرورش نوآوری مستمر به‌­وجود می­‌آید.

تجربه منحصر به‌­فرد استارباکس نیز ریشه در برقراری ارتباط با مشتریان با کمک روش­‌های تعاملی دارد. اما استارباکس در فروشگاه­‌های فیزیکی متوقف نمی­‌شود. استارباکس با ایجاد پیوندی بین تجربه حضوری مشتریان با امکانات آنلاین جذاب و جدید، تجربه مشتری را غنای دیجیتال بخشید. شبکه دیجیتال استارباکس با ارائه وای‌فای رایگان به مشتریان داخل شعبه، محتوای دیجیتال با ارزشی را مانند روزنامه نیویورک تایمز و یا مجله اکونومیست برای ایجاد لذت بیشتر هنگام نوشیدن قهوه ارائه می­‌دهد. این شبکه همچنین امکان دسترسی به محتوای محلی را نیز فراهم می­‌کند، از دسترسی رایگان برای بررسی رستوران­‌های محلی در وب­سایت زاگات تا اعلام حضور در فوراسکوئر.

تلفیق تجربه فیزیکی و دیجیتال به منظور ارتقاء تجربه مشتری، فقط محدود به سازمان­‌های تجاری نمی­‌شود. خدمات عمومی نیز در حال انجام این­‌کار هستند. موزه هنر کلیولند برای ارتقای تجربه و تعامل با بازدیدکنندگان، از فناوری استفاده می­‌کند. دیوید فرانکلین مدیر موزه می‌­گوید: “همه موزه­‌ها در حال جستجوی این جام مقدس، چنین آمیزه­ای از فناوری و هنر هستند.”

صفحه نمایش­‌های لمسی با عرض ۴۰ فوت، عکس­‌های کلیه سه هزار اشیاء موزه را در ابعاد کارت تبریک نمایش می­‌دهند. با لمس یک عکس توسط بازدیدکنندگان، صفحه نمایش، آن عکس را بزرگ می­‌کند و در ردیف اشیائی با زمینه مشابه خود قرار می‌­دهد، و اطلاعاتی را از قبیل محل واقعی آن اثر ارائه می‌­کند. بازدیدکنندگان می‌توانند با لمس یک نماد (روی تصویر، آن را از روی دیوار به آیپد (خود و یا آیپدی که روزانه ۵ دلار از موزه اجاره کرده‌­اند) انتقال دهند و یک لیست دلخواه شخصی ایجاد نمایند. بازدیدکنندگان همچنین می­‌توانند از این لیست یک تور شخصی طراحی کنند و آن را با دیگران نیز به‌­اشتراک بگذارند.

فرانکلین می­گوید: “اطلاعات بسیاری را می­‌توانیم روی دیوار قرار دهیم، در نتیجه دیگر در هیچ کجای موزه، کسی را نمی­‌بینید که با در دست داشتن کاتالوگ درحال تردد باشد. این اپلیکیشن می‌­تواند تصویری را از موقعیت اصلی آثار هنری ایجاد کند، مشاهده یک پرده نقاشی در اتاقی پر از پرده­‌های نقش‌­دار، بسیار هیجان انگیزتر از مشاهده آن در یک اتاق با دیوارهای سفید است. یکی دیگر از ویژگی­‌های این برنامه، این است که به شما اجازه می­‌دهد اجزاء یک پرده نقاشی بزرگ را بردارید و آن­ها را در قالب یک کتاب کمدی یا تریلر یک فیلم مرتب کنید که تجربه آن، سرگرم‌­کننده، آموزشی و جذاب خواهد بود. این ابتکار، بازدیدکنندگان جدیدی را که با فناوری آشنایی دارند جذب کرده است، اما همچنین باعث مراجعه بیشتر دوستداران موزه نیز شده است.

– از کتاب «تحول دیجیتال» ترجمه دکتر مهدی شامی زنجانی و شادی ایران‌دوست

مقالات مرتبط:

چهار سطح بلوغ دیجیتال سازمانی

زبدگی دیجیتال چیست؟

زبدگان دیجیتال بیشتر در چه صنایعی هستند؟

کتاب ماتریس دیجیتال (نقشه راهی برای تحول دیجیتال در سازمان ها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this