لزوم تحول دیجیتال در بانک‌ها

لزوم تحول دیجیتال در بانک‌ها

عادات در حال تغییرِ مصرف‌کنندگان و محیط رقابتی جدید، بانک‌ها را وادار می‌سازد تا برای عقب نماندن از سایر رقبا، دیجیتالی‌شدن را در اولویت قرار دهند. یکی از عوامل مهمی که به توسعه فرآیند تحول دیجیتال کمک زیادی کرده نفوذ دستگاه‌های تلفن‌همراه بوده است. ضریب نفوذ تلفن‌های همراه در سراسر جهان در حال افزایش است و این امر به بستری برای اجرای توسعه‌های جدید برنامه‌های تلفن‌همراه تبدیل شده که استفاده‌ای فراتر از ارتباطات اجتماعی صرف مدنظر می‌باشد.

استفاده روزافزون از دستگاه‌های هوشمند، به تعامل بیشتر مشتریان از طریق رسانه‌های دیجیتال برای به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات، انجام تراکنش‌ها، خرید آنلاین یا دسترسی به خدمات جدید منجر می‌شود. اینترنت همچنین ویترین بزرگی را برای مشتریان به نمایش گذاشته است، جایی که آنها می‌توانند انواع کالاها و خدمات را با هم مقایسه کنند و تجربیات خود را به‌عنوان مشتریان کسب‌وکارهای مختلف به‌اشتراک بگذارند. سایت‌های مقایسه آنلاین زیادی، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند بیمه، مخابرات و خدمات مالی (شامل مقایسه و رتبه‌بندی برای محصولات و خدمات مانند سپرده‌ها، وام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) توسعه پیدا کرده‌اند. این پدیده باعث توانمندی بیشتر مشتریان و بهبود عملکرد بازار به نفع مشتریان شده است.

صنعت بانکداری به کمک تحول دیجیتال قصد دارد بسیاری از عملکردهای خود را ارتقا بخشد. موارد زیر از عمده‌ترین عواملی هستند که پیاده‌سازی تحول دیجیتال در صنعت بانکداری را ضروری می‌سازد.

  • ورود بازیگران جدید

با فرصت‌هایی که توسعه فناوری‌های جدید و رشد روزافزون داده‌ها در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد و همچنین با توجه به اینکه دیگر لازم نیست همه خدمات مالی تنها توسط یک بانک یا موسسه مالی ارائه شود، شاهد تفکیک خدمات و ظهور تعداد زیادی فین‌تک، به عرصه خدمات بانکی هستیم که با چابکی منحصربه‌فردشان در برآورده ساختن نیازهای مشتریان، بانک‌های سنتی را به چالش می‌کشند. این تازه‌واردان طیف وسیعی از خدمات متنوع مالی و بانکی را ارائه می‌دهند و رقیبی جدی برای بانک‌ها به‌شمار می‌روند.

  • به‌روزرسانی زیرساخت‌های قدیمی

در بانک‌ها و موسسات مالی، زیرساخت‌ نقش مهمی در ساده‌سازی جریان اطلاعات موردنیاز برای عملیات دیجیتال ایفا می‌کند. زیرساخت‌های مدرن به‌طور موثرتری از پلتفرم‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند به ارتقای سیستم‌های کلیدی و یکپارچه‌سازی آنها کمک کنند.

  • بهبود مستمر عملیات

با افزایش انتظارات مشتریان، بانک‌ها برای رصد و پایش روند بازار، آزمایش محصولات نوآورانه و استفاده از مکانیزم‌های بازخورد سریع، به روش‌های چابک نیاز دارند. نوآوری چابک به ارائه خدمات بر اساس تقاضا، بهبود مستمر، و در نتیجه تسریع زمان ورود به بازار و مشارکت مشتری کمک می‌کند.

  • ارتقا سفر مشتری

امروزه، مشتریان به دنبال تجربیات دیجیتالی یکپارچه در همه کانال‌ها هستند. ایجاد یک سفر دیجیتال مشتری، به معنای شروع مراحل برای یکپارچگی همه چیز در یک پلتفرم آنلاین واحد است. به‌عنوان مثال، سفر دیجیتال مشتری به مشتری این امکان را می‌دهد که روی یک تبلیغ کلیک، برای یک حساب آنلاین ثبت‌نام، آموزش‌ها و اطلاعات مربوط را از طریق برنامه خود دریافت نماید، سپس وام خودکار را دریافت، صورتحساب‌ها را پرداخت یا وجوه را به‌صورت آنلاین ارسال کند.

  • افزایش روزافزون داده‌ها

بانک‌ها می‌توانند از مزایای داده‌ها، ابزارها و منابع مرتبط، برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند. از روش‌های مختلف تحلیل‌گری داده‌ها می‌توان برای شناخت و یادگیری الگوهای تفکر مشتری استفاده نمود. تحلیل‌گری الگوها به آنها کمک می‌کند تا محصولی را که با نیازهای مشتری مطابقت بیشتری دارد، توسعه دهند. همچنین می‌تواند بینش‌هایی را برای ارائه محصول بهتر، تجربه خوشایندتر و تقویت رابطه با مشتری به‌دست آورد.

  • جامعه‌ای متفاوت، خدماتی متمایز

شبکه‌های اجتماعی چهره ارتباطات انسانی را متحول کرده است و به‌زودی تبادلات مالی را نیز دستخوش تغییر می‌کند. جابه‌جایی پول و دریافت خدمات در شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک گسترش روزافزونی خواهد یافت. بانک‌ها باید این آمادگی را داشته باشند که خدمات خود را در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز ارائه دهند.

تحول دیجیتال تاثیرات بسیاری در نحوه عملکرد بانک‌ها به‌همراه دارد. به‌طور مثال تعداد خدمات بیشتری از طریق کانال‌های دیجیتال جدید در دسترس خواهد بود. این موضوع در خصوص شعب بانک نیز صدق می‌کند. وظایف کارکنان بانک از کارهای اداری و فروش، به تمرکز بر ارتباط با مشتری و طراحی و بازاریابی محصولات با ارزش افزوده بیشتر تغییر خواهد کرد. این موضوع در نهایت باید منجر به افزایش مشتریان جدید، پیوند قوی‌تر با بانک و کاهش میزان مهاجرت حساب‌ها شود.

همینطور روش‌های عملیاتی جدید بر روش‌های سنتی‌تر غلبه می‌کنند. فناوری‌های نوظهور نشان داده‌اند که می‌توان کارها را به‌گونه‌ای متفاوت انجام داد، به‌طوریکه بانک فرآیندهای کارآمدی داشته باشد، سریع‌تر تصمیمات نادرست را کنار بگذارد و در نهایت کاهش هزینه‌ها را برای بانک به‌همراه داشته باشد. بنابراین تحول دیجیتال، انجام فرآیندهای عملیاتی، تصمیم‌گیری، اقدام بر اساس انتخاب‌های اتخاذشده و تصحیح تصمیمات بد را سرعت می‌بخشد. لازم به ذکر است که همه این تغییرات در بانک‌ها، برای بهبود یا حفظ سطوح سودآوری و رقابت در محیط متلاطم بازار صورت می‌گیرد.

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی

گونه های استراتژی دیجیتال در صنعت بانکداری

رسانه های اجتماعی در صنعت بانکداری: مزایا و چالش ها

اکوسیستم بانکداری دیجیتال چیست؟

آینده صنعت بانکداری و مدل های کسب و کار دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this