بانکداری هوشمند چیست؟

بانکداری هوشمند چیست؟

در دهه‌های اخیر، فناوری همه‌ی بخش‌های اقتصادی را متحول کرده است؛ امور مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فناوری بخش بزرگی از بانکداری محسوب می‌شود که با استفاده از داده‌ها و رابط‌های بانکی سفر مشتری را آسان‌تر می‌کند. بانکداری هوشمند جدیدترین انقلاب در صنعت بانکداری است که به دنبال راحت‌تر کردن مدیریت تراکنش‌های مالی برای مشتریان می‌باشد.

اصطلاح “بانکداری هوشمند” به راحتی تعریف نمی‌شود. آن‌چه بانکداری هوشمند را تعریف می‌کند، به استراتژی دیجیتال در مؤسسات مالی و نحوه‌ی ادغام فناوری‌ها برای تغییر بانکداری از حضوری به آنلاین مرتبط است. بانکداری هوشمند شکل مدرن بانکداری است که با استفاده از فناوری، مدیریت پول را برای مشتریان آسان‌تر می‌کند. یکپارچه‌سازی فناوری‌ها در بانکداری هوشمند طیف جدیدی از قابلیت‌ها را به نمایش گذاشته است که می‌توان از آن‌ها برای بهبود عملکرد استفاده کرد. بر اساس مطالعات مکنزی، تحول‌پذیرترین چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بانکداری پاسخگویی به نیازهای مشتریان، بهینه‌سازی هزینه‌ها، دیجیتالی‌سازی فرایندها، ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و توسعه سیستم‌های امنیتی قوی می‌باشد. در این راستا، بانکداری هوشمند به اتخاذ استراتژی مشتری محوری می‌پردازد که بر پایه فناوری‌های نوین بنا شده است. بانکداری هوشمند از فناوری برای جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل داده‌های مشتریان استفاده می‌کند تا بهترین تجربه کاربر را ارائه دهد. بانک‌ها از این اطلاعات برای ارائه خدمات منحصر به‌فرد و متناسب با نیازهای مشتریان استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های کلیدی بانکداری هوشمند

چند ویژگی کلیدی که باعث می‌شود بیشتر به بانکداری هوشمند فکر کنید عبارتند از:

  • پرداخت‌های خودکار: این ویژگی باعث می‌شود مشتریان بتوانند صورت‌حساب‌های خود را پیگیری و اطمینان حاصل کنند که به موقع پرداخت می‌شوند. در عین حال، نیاز به پرداخت‌های دستی را حذف کرده و زحمت مدیریت مالی را کم می‌کند.
  • بانکداری آنلاین: بانکداری هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن یا دستگاه‌های دیگر به حساب‌های خود از هر نقطه در جهان دسترسی داشته باشند؛ به‌ این ترتیب، امکان انتقال پول، مشاهده موجودی و موارد دیگر در هر زمان و مکان برای مشتریان فراهم می‌شود.
  • ارتباط با مشتری: بانک‌های هوشمند می‌توانند به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنند، اعلان‌های شخصی‌سازی شده ارسال کرده و با استفاده از پلتفرم‌های خود به سرعت به نیاز مشتریان پاسخ دهند.
  • ابزارهای بودجه‌بندی: این ویژگی در بانکداری هوشمند به مشتریان اجازه می‌دهد تا هزینه‌هایشان را پیگیری کنند، از امور مالی خود مطلع باشند و تصمیمات مالی هوشمندانه‌تری بگیرند.
  • محافظت در برابر کلاه‌برداری: بانکداری هوشمند محافظت بیشتری در برابر کلاه‌برداری به مشتریان ارائه می‌دهد. فناوری بلاک‌چین در بانکداری هوشمند می‌تواند با ساده‌سازی و شفاف‌سازی پرداخت‌های بین‌مرزی، کلاه‌برداری را کاهش دهد.
  • مدیریت نقدینگی: تراکنش‌های بلادرنگ و احراز هویت بیومتریک دو ویژگی دیگر بانکداری هوشمند به‌شمار می‌روندکه مدیریت نقدینگی را برای مشاغل بهبود می‌بخشند و به مشتریان تصویری واضح‌تر از امور مالیشان می‌دهند.
  • بهبود خدمات به مشتریان: کلان داده‌ها در بانکداری هوشمند موجب ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌شوند. بانک‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای پاسخ دادن سریع و دقیق به سؤالات مشتریان استفاده کنند.
  • شعب هوشمند: کنترل هوشمند دما، سیستم هوشمند صدا، مانیتورینگ فعال و آزمون‌های امنیتی[۱] منظم شعب بانکی را ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کنند و مدیریت و کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهند.
  • تجربه دیجیتال مشتری: در بانکداری هوشمند می‌توان به صورت یکپارچه قرارهای ملاقات آنلاین و فرم‌های از پیش پر شده را با فرآیندهای آفلاین مانند:کدهای کیوآر و خدمات اتصال با یک کلیک ادغام کرد و به این‌ترتیب سفری سازمان‌دهی‌شده، کارآمد و اطمینان‌بخش ‌برای مشتری فراهم آورد.
  • چابکی: بانک‌های هوشمند در سرتاسر جهان، استراتژی‌هایی را اتخاذ کرده‌اند که با افزایش چابکی در ارائه خدمات، به نیازهای مشتریان سریع‌تر پاسخ دهند.
  • معماری ابری: این فناوری پایه و اساس تحول دیجیتال در بانکداری است. مقیاس‌پذیر بوده، استفاده از منابع را بهبود می‌بخشد، میکروسرویس‌ها و ابزارهای توسعه نرم‌افزار را نیز فراهم می‌کند. از این طریق، بانک‌ها می‌توانند به سرعت خدمات و محصولات جدید را به صورت آنلاین راه اندازی و تکرار کنند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی: استفاده از این فناوری‌های نوظهور در درجه اول به منظور بهبود کارایی عملیاتی است. سایر مزایای بالقوه آن‌ها در صنعت بانکداری شامل: کاهش خطرات وام‌دهی، درک بهتر نیازهای خاص مشتریان، بازسازی فرآیندهای مدیریت ریسک، بازاریابی دقیق و خدمات هوشمند بانکی می‌باشد.

 

[۱] OWASP: Open Worldwide Application Security Project

منابع:

  1. Chong, C. (2021). 5 Key Enablers of Smart Banking. https://www.huawei.com/.
  2. Ghosh, S. (2020). How to Build Smart Banks that Connect Customers with Modern Digital Experiences (DX). https://aithority.com/.
  3. KUMAR, V. (2023). Here are the top 5 tools and technologies for smart banking. https://gulfbusiness.com/.
  4. Lacroix, J.-P. (2019). THE THREE PHASES OF SMART BANKING. https://www.sld.com/.
  5. Muscad, O. (2023). What Is Smart Banking, And Why Should You Consider Looking Into It In 2023? https://datamyte.com/.
  6. Thomas, R. (2021). Building the AI bank of the future. https://www.mckinsey.com/.
  7. Thompsett, L. (2023). Smart Banking: Staying ahead of the curve. https://fintechmagazine.com/author/louis-thompsett.
  8. Vistoft, M. F. (n.d.). Why you should be looking into smart banking. https://blog.e-boks.com/.
  9. White, N. (2023). Smart(er) Banking Requires More Than Just Tech. https://www.pollinate.global/.

مقالات مرتبط:

بانکداری الکترونیک، نئوبانک، شعب مجازی و شعب هوشمند چیستند؟

شعبه هوشمند چیست؟

راهکارهای پیاده سازی شعبه هوشمند

انتشار اپیزود نه: قطب‌نمای بانکداری دیجیتال

اهمیت ذوب‌کردن میانه منجمد در بانکداری دیجیتال

عوامل موفقیت بانکداری دیجیتال

چالش ها و راهکارهای پیاده سازی بانکداری هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this