مطالعه موردی زیرساخت فناورانه در دو بانک‌

مطالعه موردی زیرساخت فناورانه در بانک‌های مطرح

در مطالب قبلی با چارچوب‌های فناورانه مطرح در صنعت بانکداری آشنا شدیم. گارتنر، سیستم متمرکز[۱] بانک را به‌عنوان یک سیستم پشتیبان تعریف می‌کند که تراکنش‌های روزانه بانکی را پردازش و به روزرسانی‌ها را به حساب‌ها و سایر موارد ارسال می‌کند. سیستم‌های بانکداری متمرکز معمولا قابلیت‌های پردازش سپرده، وام و اعتبارات به همراه یک واسطه برای سیستم دفترکل و ابزارهای گزارش‌گیری را شامل می‌شوند. به بیان دیگر سیستم متمرکز بانکی نرم‌افزاری است که برای پشتیبانی از تراکنش‌های متداول یک بانک استفاده می‌شود.

یکی از مسائل اصلی بانک‌ها چالش در سیستم متمرکز آن‌ها است. با توجه به قدیمی بودن این سیستم‌ها، بانک‌ها در برخی حوزه‌ها دچار چالش می‌‌شوند. بنابراین ضرورت دارد با بانک‌های پیشتاز این حوزه آشنا شویم.

  • سوئیس بانک

این بانک برای ارتقا سیستم سرمایه‌گذاری کسب‌وکاری اصلی خود نیاز به ارتقا سیستم‌های قدیمی به برنامه‌های جدید داشت. زبان سیستم‌های قدیمی نه تنها چالش‌برانگیز و پرهزینه بود بلکه با فناوری‌های مدرن نیز به راحتی ادغام نمی‌شد. بانک به دنبال نوسازی پلتفرم قدیمی با حداقل تغییر و تحول در عملیات در حال انجام بود.

در این راستا بانک از راه‌حل بازسازی عوامل استفاده کرد، به این صورت که :

بانک یک راه‌حل شش ماهه در راستای بازسازی مجدد کدهای قدیمی و انتقال آن‌ها به یک زبان جدید چندوجهی و منعطف‌تر که توسط یک تأمین‌کننده فناوری آمریکایی ارائه شده بود، اجرا کرد. به این ترتیب تمامی کدهای قدیمی به زبان جدید تبدیل شدند و تمامی نرم‌افزارهای قدیمی کنار رفتند.

از جمله مزایایی که این کار برای بانک به همراه داشت، این بود که کارایی کار تا حد قابل توجهی افزایش داشت و صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها به دلیل تحقق استانداردهای بالا و بدون هزینه‌های اضافی برای آموزش کاربران به دست آمده بود (به دلیل اینکه عملکرد سیستم تغییر نکرده بود).

علاوه ‌براین، بانک با یک پلتفرم مدرن شده، می‌تواند راحت‌تر با فناوری‌های آینده یکپارچه شود.  مورد بعد اضافه کردن یک سیستم جدید به سامانه متمرکز قبلی می‌باشد. به‌طور مثال فرض کنید بانکی درنظر دارد مدل‌های کسب‌وکاری جدید را راه‌اندازی کند که به نوعی از کسب‌وکار فعلی جدا است به‌طور مثال یک خط کسب‌وکاری جدید یا یک برند صرفاً دیجیتال. در شرایطی از این دست، نیاز بالایی به نوآوری و فرصت‌های برای ابتکارات تحول‌آفرین بدون ایجاد ریسک برای کسب‌وکار قدیمی وجود دارد، بانک باید فراتر از پلتفرم‌های یک نوسازی ساده پلتفرم سیستم متمرکز عمل کند.

در اینجا انتخاب بین موازی‌سازی یا جایگزینی، یک چالش بزرگ است. درحالی‌که بهبود‌های فناورانه، دارای تغییراتی با ریسک کمتری هستند اما تغییر کل پلتفرم بسیار پیچیده و با احتمال اختلال در عملیات کسب‌وکاری است. توانایی و تمایل بانک برای درک، تعدیل و ریسک این اختلال در کارکردهای اصلی کسب‌وکار برای چندین سال، تأثیر زیادی در انتخاب یک سامانه موازی یا تحمل جابجایی کل سیستم خواهد گذاشت.

بانک‌هایی که علاقه کمتری به ریسک دارند، بخصوص با توجه به افق زمانی و سرمایه‌گذاری موردنیاز، ممکن است به اضافه کردن یک سیستم جدید که موازی با سیستم قدیمی کار می‌کند، رضایت دهند. در این مدل سیستم جدید به منظور ایجاد قابلیت‌هایی که سیستم قدیمی قادر به ارائه آن‌ها نیست که معمولاً مبتنی بر ابر، مقیاس‌پذیر و قابل توسعه هستند، ساخته می‌شود. در بسیاری از موارد بانک‌ مجبور است استراتژی داده‌ای خود را ارزیابی کند که ماهیتی پیچیده‌تر خواهد داشت.

در این مورد گزینه‌های مختلفی در مورد آینده وجود دارد، سیستم جدید می‌تواند در یک خط جدید از کسب‌وکار یا کلاً به‌صورت یک مؤسسه جدید بانکی فعالیت کند. یا می‌تواند به‌عنوان بستری آزمایشی برای راه‌اندازی محصولات و خدمات جدید با هدف انتقال کسب‌وکارهای قدیمی به پلتفرم‌های متمرکز جدید به مرور زمان و تا زمانی که به ثبات برسند، استفاده شوند.

  • بانک سرمایهگذاری آمریکا

به موازات پلتفرم موجود خود از یک پلتفرم که فقط به‌صورت دیجیتال فعالیت می‌کرد، استفاده کرد تا بتواند امکان ورود بانک به بازار بانکداری خرد را فراهم کند. این بانک از یک پیشنهاد مبتنی ابر استفاده کرد.

از مزایایی که استفاده از این روش به دنبال دارد این است که، این پلتفرم سطح بالایی از انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی را فراهم ‌می‌کند. برای مثال، امکان انتخاب شرایط وام برای بازپرداخت زمانی که پردازش و ذخیره قراردادها انجام می‌شود. از طرفی این مورد در زمان کوتاهی قابلیت اجرا دارد و کل برنامه می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاهی انجام شود.

درنهایت مورد آخر، جایگزینی کامل سیستم متمرکز می‌باشد که گزینه نهایی برای رفع مشکلات سیستم‌های قدیمی است. بانکی که یک راه ارتقاء عملی را مناسب اهداف تجاری خود نمی‌بیند ممکن است جایگزینی کل سیستم متمرکز را انتخاب کند. این رویکرد پرخطر نیاز به یک استراتژی مناسب برای انتقال داده‌ها از سیستم‌های قدیمی به سیستم جدید دارد و همچنین باید در این زمینه یک نگاه بلند مدت برای دستیابی به مزیت رقابتی وجود داشته باشد.

[۱] Core

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال؛ چیستی و چرایی

گونه های استراتژی دیجیتال در صنعت بانکداری

رسانه های اجتماعی در صنعت بانکداری: مزایا و چالش ها

اکوسیستم بانکداری دیجیتال چیست؟

آینده صنعت بانکداری و مدل های کسب و کار دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this