ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استعداد دیجیتال

ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استعداد دیجیتال

شرکت ودافون، برای نگه‌داشت نیروهای جوان خود و همچنین جذب نیروهای جوان نسل هزاره و زِد از بیرون سازمان اقداماتی را انجام داده است. برای مثال برای جذب استعدادهای جوان، این شرکت نحوه تعامل خود با نسل هزاره را بر مبنای دیجیتال قرار داده و از شبکه اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین برای به اشتراک‌گذاری فرهنگ، داستان‌ها، پروفایل، فرصت‌های شغلی و تعامل با کاندیدای شغلی بالقوه استفاده کرده است. همچنین ودافون چنان به ارتباطات دیجیتالی متعهد می‌باشد که فرایند جذب فارغ التحصیلان را از ابتدا تا انتها به صورت تجربه‌ای کاملاً دیجیتالی طراحی نموده است.

متقاضیان کار یک مصاحبه ویدئویی یا آزمون آنلاین را پشت سر می‌گذارند و مرکز ارزیابی این شرکت برای داوطلبان و ارزیابان، کاملاً سیستمی (بدون کاغذ) است. در خصوص نگهداشت کارکنان نیز، این شرکت از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کند تا تعادل بیشتری بین کار و زندگی ایجاد نماید، موردی که نسل هزاره و زد به طور مکرر در بسیاری از بررسی‌ها به آن اشاره کرده‌اند. این دو نسل برای تعادل میان کار و زندگی ارزش قائل بوده و اکثریت آن‌ها تمایل ندارند که زندگی کاری آنان به یک اولویت انحصاری تبدیل شود.

در کنار این مورد، سیاست‌های این شرکت طوری طراحی شده است که انعطاف‌پذیری بیشتری برای کارکنان فراهم شود و توازن بیشتری در تعادل کار و زندگی ایجاد شود. این شرکت از محیط کاری انعطاف‌پذیر پشتیبانی می‌کند و ابزارهای دیجیتالی برای کارکنان فراهم می‌کند تا کارکنان بتوانند در هر مکان و زمانی کار کنند. ودافون علاوه بر اصرار بر حرکت به سمت دیجیتالی شدن و اولویت قرار دادن تعادل کار و زندگی، بر ایجاد یک فرهنگ همکاری برای کارکنان آتی خود تمرکز دارد.

همچنین این شرکت بر توسعه مهارت‌های فردی و ارتقاء شغلی کارکنان خود تأکید دارد به طوری که حدود ۷۰% از پست‌های خالی در این شرکت توسط کارکنان فعلی پر می‌شوند. ودافون بر یادگیری آنلاین سرمایه‌گذاری زیادی کرده و کتابخانه آنلاین بزرگی دارای محتواهای الکترونیکی متفاوت در دسترس همه کارکنان قرار گرفته است (میدل‌میس، ۲۰۱۸).

شکل ۱. نمایی از مغازه خرده‌فروشی شرکت ودافون

شکل ۱. نمایی از مغازه خرده‌فروشی شرکت ودافون

آمارها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد کارکنان تمام وقت در انگلیس به دنبال کاری با زمان انعطاف‌پذیر هستند یا حداقل آرزوی آن را دارند و دیگر زمان کار کردن از ۹ صبح تا ۵ عصر به پایان رسیده است. کارکنان نیاز دارند تا احساس کنند که انعطاف‌پذیری برای انجام کارها و زندگی شخصی‌شان وجود دارد. شرکت ویرجین مدیا نیز یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تلکام است که دفتر مرکزی آن در گرین پارک انگلیس قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت، ریچارد برانسون اعتقاد دارد که برای ارتقاء تجربه دیجیتال کارکنان و نگهداشت استعدادها، سازمان‌ها باید بر انعطاف‌پذیری در کار و انعطاف‌پذیری در فرایند استخدام تمرکز نمایند. از همین رو این شرکت در سال ۲۰۱۴، سیاست تعطیلات نامحدود را برای کارکنان خود تصویب کرد. با تصویب این سیاست، این شرکت با برهم زدن هنجارهای جاری در صنعت، به کارکنان خود اجازه داد تا بتوانند از مرخصی نامحدود، کار از خانه و دسترسی به اقدامات رفاهی برخوردار باشند. این کار باعث استخدام استعدادهای شادتر و بهره‌ورتر برای این شرکت شده است (علوی، ۲۰۲۰).

شکل ۲. نمایی از مغازه خرده‌فروشی ویرجین مدیا

شکل ۲. نمایی از مغازه خرده‌فروشی ویرجین مدیا

ابتکارات دیجیتال این دو شرکت فعال در صنعت تلکام در حوزه استعداد دیجیتال مشخص کرد که با افزایش تعداد افراد نسل هزاره و زد در شرکت‌ها و تفاوت نیازهای آنان با نسل‌های قبلی، شرکت‌ها به دنبال برطرف کردن نیازهای آنان هستند. خصوصا استعدادهای دیجیتال که کمیاب بوده و سازمان‌ها با چالش کمبود آنان مواجه می‌باشند. به کارگیری روش‌های جدید برای مصاحبه و استخدام کارکنان، توجه به تعادل میان کار و زندگی و ایجاد سیاست‌هایی برای انعطاف‌پذیری در کار از جمله نکاتی برای جذب و نگه‌داشت استعدادها در شرکت‌های حوزه تلکام است.

مقالات مرتبط:

مبانی مدیریت استعدادهای دیجیتال

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: برنامه ریزی و جذب استعداد دیجیتال

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: توسعه مهارت‌های استعداد دیجیتال

فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: حفظ و نگهداشت استعداد دیجیتال

نمونه‌های موردی مدیریت استعداد دیجیتال در صنعت بانکداری

سازوکارها و ابزارهای مدیریت استعداد دیجیتال

تحول دیجیتال در صنعت تلکام

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this