بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: سیتی بانک

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: سیتی بانک

در این سری از مطلب به بررسی پیشگامان بانکداری دیجیتال در جهان خواهیم پرداخت. هدف از این مطالب، ارائه دید کلی در خصوص فعالیت‌های انجام در این حوزه در برترین بانک‌های جهان است و می‌تواند مبانی ایده‌آل‌گرایانه برای بانک‌های داخلی باشد. در مطلب قبلی نگاهی به بانک آمریکا انداخته و در این مطلب سیتی بانک را بررسی می‌کنیم.

سیتی بانک

سیتی بانک سومین بانک بزرگ آمریکاست و در کنار جی‌پی مورگان چیس، بانک امریکا و ولز فارگو، مربع غول‌های مالی آمریکا را شکل می‌دهد. البته این بانک از لحاظ ابعاد و دارایی در بین بانک‌های جهانی در رتبه‌ ۱۱ قرار دارد.

طبق بررسی‌های انجام شده، سیتی بانک بیشتر از هر بانک دیگری علاقه خود را به هوش مصنوعی اعلام کرده است و در سبد سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی این بانک، توجه ویژه‌ای به تجارت الکترونیک و امنیت سایبری شده است.

در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری‌های بی‌شماری در شرکت‌های هوش مصنوعی، از جمله فیدزای، انجام داد که در زمینه مقابله با کلاهبرداری و پولشویی فعالیت می‌کند. به تازگی، سیتی اعلام کرد که در حال همکاری استراتژیک با این استارتاپ برای ادغام نرم‌افزار خود در فرآیندهای کشف کلاهبرداری و پولشویی در بانک است. به طور کلی نرم‌افزار فیدزای رفتار پرداخت‌های مشتری را در صورت انحراف از فعالیت‌های پرداختی عادی مشتری، بررسی می‌کند. این انحرافات ممکن است شامل انتقالات وجوه سنگین غیرمعمول یا پرداخت‌هایی باشد که در مکانی انجام شده که مشتری مکرراً به آن رجوع نمی‌کند. همچنین، این نرم‌افزار قبل از انجام معامله، وجود کلاهبرداران را به تحلیل‌گران هشدار می‌دهد.

سیتی بانک، جزء نخستین بانک‌هایی است که اقدامات جدی در حوزه بانکداری باز داشته است. این بانک در سال ۲۰۱۶، هاب توسعه‌دهندگان رابط برنامه‌نویسی کاربری را که شامل هشت رابط برنامه‌نویسی کاربری این بانک در حوزه مدیریت حساب، پرداخت نظیر به نظیر، انتقال وجه به نهادها، برنامه‌های پاداش، خریدهای سرمایه‌گذاری و مجوز حساب بوده را راه‌اندازی نمود. هدف از راه‌اندازی این هاب، توسعه اکوسیستم و ایجاد ارتباط میان فین‌تک‌ها و شرکت‌های بزرگ بوده است.

سپس در سال ۲۰۱۷، بخش مدیریت نقدینگی و سرمایه‌گذاری این بانک، به طور اختصاصی رابط برنامه‌نویسی کاربری سیتی‌کانکت را راه‌اندازی نمود که امکان ارتباط مستقیم بخش خزانه‌داری و مدیریت نقدینگی مربوط به مشتریان شرکتی بانک را با این بخش از بانک امکان‌پذیر ساخته و به آن‌ها امکان توسعه راهکارهای متناسب با نیازشان را در ارتباط با سرویس‌های بانک در این بخش می‌دهد.

یکی از نوآوری‌های این بانک، توسعه یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری دوچرخه در نیویورک به نام سیتی‌بایک است که شهرداری نیویورک و مسترکارت نیز در آن مشارکت داشته‌ ولی برند آن متعلق به گروه مالی سیتی است.

همچنین، گروه مالی سیتی، بیش از ۵۵۰ ماشین مجازی در ابر را به‌کار گرفته و تقاضا برای خدمات بیشتر، در حال گسترش است. هم‌اکنون این بانک، به طور کامل از مزیت توسعه فضای ابری برای پروژه ایجاد تحول عمده در تجربه بانکداری خرد بهره می‌برد.

این بانک در سال ۲۰۱۶، برای احراز هویت مشتریانی که با مراکز تماس بانک در ارتباط هستند، بیومتریک صدا را معرفی کرد. احراز هویت صوتی، از بیومتریک برای احراز هویت مشتریان هنگامی که مشکلی را برای نماینده خدمات مشتری از طریق تلفن توضیح می‌دهند استفاده می‌کند. این کار، ویژگی‌های منحصربه‌فرد را در الگوی صوتی شخص تجزیه و تحلیل می‌کند و آن‌ها را در مقابل صوتی از پیش تنظیم شده بررسی می‌کند تا هویت آن‌ها را تأیید کند. در این سیستم تنظیم پیش صدا توسط مشتری کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. همچنین لازم به ذکر است بیش از یک میلیون مشتری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام در طول یک سال پس از انتشار آن، از احراز هویت صوتی استفاده کردند.

سیتی‌بانک از پیشتازان حوزه شعب هوشمند نیز می‌باشد. این بانک از حدود ۱۰۰ شعبه در جهان با عنوان شعب بانکداری هوشمند رونمایی کرده است. این شعب متمرکز بر ارائه خدمات دیجیتالی و برگرفته از ایده فروشگاه‌های اپل هستند. همچنین در برخی از این شعب که در مراکز پرتردد شهر قرار داشته و مساحت بیشتری دارند، فضایی برای استراحت مشتری همراه با امکان نوشیدن قهوه، مکانی برای اجتماع مشتریان یا صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و همچنین امکان ملاقات با مشاور مالی در نظر گرفته شده است. سایر تجهیزات دیجیتالی این شعب شامل موارد زیر است:

  • یک دیوار هوشمند تعاملی که وضعیت آب و هوا و اخبار اقتصادی و مالی را نشان می‌دهد
  • تعدادی ایستگاه کاری تعاملی امور بانکی
  • مرورگر دیجیتالی برای جستجوی محصولات و خدمات بانک
  • امکان مشاوره مالی از طریق ویدئو کنفرانس

مقالات مرتبط:

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: بانک کپیتال وان

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: بانک بی‌بی‌وی‌ای

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: بانک بارکلیز

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: بانک آمریکا

بررسی زبدگان دیجیتال صنعت بانکی: بانک گارانتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this