جهت درک بهتر نحوه توسعه فرهنگ دیجیتال، به بررسی اقدامات بانکهای پیشرو در زمینه پیادهسازی و جاریسازی فرهنگ دیجیتال میپردازیم. بانکهای منتخب (بر مبنای اعتبار برند و موجود بودن مستندات) شامل بانک ایانزد، بانک بیبیویای، بانک لویدز، بانک دیبیاس و بانک کیبیسی میباشند.
بانک ایانزد
بخش بانکداری دیجیتال بانک ایانزد با هدف ایجاد یک تجربه منحصربهفرد برای مشتریان و تسریع در ایجاد یک فرهنگ دیجیتال در سراسر گروه مالی تأسیس شد. این بخش رویکرد نوآوری، آزمونوخطا و خودکارسازی فرآیندها و ارتباط با اکوسیستم خارج از بانک را توسعه میدهد.
مدیر ارشد بخش بانکداری در اظهارات خود به موارد ذیل اشاره داشته است:
تمرکز فعلی فرهنگ دیجیتال بانک بر روی تقویت چابکی با محوریت آزادی برای خطا و شکست و همچنین نوآوری است. بر همین اساس تصمیم گرفته شده تا با تقلید از شرکتهایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای، تیمهای چابک را جایگزین ساختار مدیریتی فعلی کنند تا در نهایت تیمهای چندمهارته ایجاد شده بتوانند پاسخگوی تهدیدات روزافزون بازار باشند.
در واقع در نتیجه این تغییر، بخشهای مجزایی مثل فروش، ریسک، حقوقی و فناوری در هم شکسته شده و قبایل و جوخهها را تشکیل میدهند. جوخهها، تیمهای کوچک ۱۰ نفره هستند که بر روی نیازهای دسته خاصی از مشتریان و یا محصول خاصی متمرکز هستند. تصمیم بر آن است که ساختار سازمان از حالت سنتی، به ۱۸ قبیله و ۱۵۰ جوخه تبدیل شود که در واقع در حکم ۱۵۰ استارتآپ هستند که به اندازه کافی در برابر تغییر نیاز مشتری، چابک میباشند.
بانک بیبیویای
بانک بیبیویای یکی از ابعاد اصلی دگرگونی دیجیتال خود را فرهنگ و سازماندهی عنوان نموده است. این حوزه، مسئولیت حدود پنجاه پروژه دیجیتال را بر عهده گرفته و اشاعه فرهنگ دادهمحور را در دستور کار قرار داده است. این پروژهها بر محوریت ارزشهای همکاری، تصمیمگیری توزیعشده و چابکی مدیریت میشوند.
این بانک بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال در حوزه آموزش حین خدمت سرمایهگذاری کرده تا تغییرات لازم در بانک را در حوزههای استراتژی، بازاریابی، مالی، فناوری و رهبری ایجاد کند. پلتفرم یادگیری آنلاین بانک بیش از سه میلیون ساعت آموزش را فراهم ساخته و همچنین استفاده از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی برای به اشتراکگذاری دانش کارکنان و ارتباط با فارغالتحصیلان برتر و نخبگان فناوری در دستور کار بانک قرار داشته است.
بانک لویدز
این بانک جهت تقویت فرهنگ دیجیتال خود، اقدامات زیر را انجام داده است:
بانک دیبیاس
بر اساس گزارش این بانک، ساختن نیروی کار آینده، یکی از ارزشهای محوری است. این بانک مراکز یادگیری آکادمی دیبیاس را در سنگاپور، اندونزی و تایوان افتتاح کرده تا منابع قوی برای دسترسی بانک به استعدادها را در آینده تضمین کند. همچنین کارکنان را به داشتن ذهنیت دیجیتال ترغیب میکند.
این بانک رویدادهای برنامهنویسی را بخشی از استراتژی مدیریت استعداد خود میداند. در این رویدادها کارکنان با کسبوکارهای نوپا مشارکت میکنند تا برنامههای کاربردی آزمایشی تلفن همراه تولید کنند. این بانک بر همراستاسازی برنامههای جبران خدمات با استراتژی مدیریت استعداد خود تأکید کرده است.
بانک کیبیسی
بانک بلژیکی کیبیسی، رویکرد مدیریت تغییر خود را اینگونه توصیف کرده است:
بررسی نمونههای موردی از تحول فرهنگی در بانکها در مسیر دیجیتالی شدنشان، نشان میدهد که تغییر فرهنگ، زمانبر و نیازمند اقدامات و تغییرات جدی در ابعاد کلی سازمان شامل فناوری، ساختار سازمانی، رهبری و حاکمیت، نیروی انسانی و فرآیندهای کاری و سیاستهای منابع انسانی است.
ویدئو: نقد به شیوههای مرسوم فرهنگسازی
جلب مشارکت مشتاقانه برای تحول دیجیتال
مراحل اصلی توسعه فرهنگ دیجیتال