تجربه دیجیتال اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه

در مطالب قبلی با دانشگاه دیجیتال، تجربه دیجیتال در دانشگاه‌ها و تجربه دیجیتال دانشجو آشنا شدیم. حال می‌خواهیم به تجربه دیجیتال اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه بپردازیم. اگرچه مؤسسات آموزش عالی به دنبال حرکت به سمت بسترها و پلتفرم‌های یکپارچه برای کمک به دانشجویان هستند، اما ذینفعان دیگری در دانشگاه مانند مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان وجود دارند که دانشگاه باید بدان توجه کند. اعضای هیئت‌علمی و کارکنان، از دانشجویان استقبال می‌کنند، آن‌ها مربی و مشاور هستند و برای موفقیت مستمر دانشجویان تلاش می‌کنند، اما توجه به تجربه این دسته از ذینفعان (کارکنان و اعضای هیئت علمی)، نیز الزامی است.

بیچر[۱] بیان می‌کند که با وجود همکاری با بیش از صدها دانشگاه در سراسر جهان، به این نتیجه رسیده است که اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، متعهدترین کارکنان در زمینه شغلی خود هستند، چرا که به نسل بعدی دانشجویان آموزش می‌دهند، تحقیق می‌کنند و به جوامع خدمات ارائه می‌دهند. ارائه تجربه کارمندی خوشایند برای کارکنان، امکان گذاشتن انرژی بیشتر در کارشان را فراهم می‌کند. از آن‌جا که «فضای کار فیزیکی»، «فرهنگ و رفاه و بهزیستی عاطفی» و «فناوری» در ایجاد تجربه‌‌ی‌ عالی برای کارکنان نقش دارند، کسب‌وکارها و رهبران منابع‌انسانی نیز باید به هر سه حوزه توجه نمایند. حمایت مدیران ارشد نیز برای بهبود تجربه کارکنان بسیار اهمیت دارد.

بیچر به نقل از هاروارد بیزینس ریویو بیان می‌کند که هر کارمند درگیر و عجین شده، می‌تواند ۲٫۲۵ کارمند راضی ایجاد کند. تأثیرات کارکنان عجین شده بر سایر کارکنان و کارها کاملاً مشخص است که کمک‌ها و تعاملات معنی‌دار و قابل توجه آن‌ها بر موفقیت دانشجویان و سازمان کاملاً مشخص است. یک تجربه یکپارچه و موفق برای کارکنان، امکان دسترسی هفت روزه و بیست و چهار ساعته را به خدمات کمکی می‌دهد، همچنین همانند دانشجویان، دید ۳۶۰ درجه‌ای نیز درباره کارکنان وجود دارد.

دانشگاه هاروارد دو بخش مجزا در سایت خود برای کارکنان و اعضای هیئت علمی در نظر گرفته است. در بخش اعضای هیئت علمی، اطلاعاتی درباره اعضای هیئت علمی جدید ارائه می‌دهد. همچنین اطلاعاتی درباره تمامی اساتید، منابع علمی و مالی ممکن برای ارائه به اساتید، خدمات رفاهی برای تعادل کار و زندگی و استخدام اعضای هیئت علمی جدید در دسترس است. از دیگر موارد در دسترس، تقویم آموزشی، امکانات رفاهی در داخلی دانشگاه مانند پارکینگ برای اعضاء، کلوپ اعضای هیئت علمی و موارد مرتبط با بازنشستگی می‌باشد.

سایت دانشگاه هاروارد

شکل ۱. سایت دانشگاه هاروارد

برنامه دستیاری کارمندی[۲] که هم برای کارکنان و هم اعضای هیئت علمی فراهم است، امکان کمک رایگان و محرمانه را به تمامی کارکنان دانشگاه و اعضای خانواده آن‌ها در هر زمان برای برطرف کردن دغدغه‌های شخصی و کاری را فراهم می‌کند. در کلوپ اعضای هیئت علمی نیز، مزایای متفاوت دیگری ارائه می‌شود. برای مثال اساتید می‌توانند برای رویدادهای خصوصی (برنامه‌ریزی برای یک ملاقات کسب‌وکاری تا کنفرانسی بزرگ با بیش از صدها میهمان)، محیطی راحت، طراحی مناسب و خدمات برجسته را ارائه می‌دهد که همه این‌ها به برگزاری هر چه بهتر مراسم آنان کمک می‌کند. همچنین امکان رزرو برای وعده‌هایی مانند صبحانه و ناهار وجود دارد و منوی غذایی در صفحه مربوطه وجود دارد.

سایت دانشگاه هاروارد در قسمت اعضای هیئت‌علمی

شکل ۲. سایت دانشگاه هاروارد در قسمت اعضای هیئت‌علمی

در خصوص کارکنان در این دانشگاه نیز، همانند اساتید از مزایایی چون تعادل کار- زندگی، جای پارک در دانشگاه، خدمات رفاهی و مواردی از این دست برخوردار هستند. همچنین در قسمت کارکنان، کارمندان در حوزه‌های متفاوت مانند آشپزخانه، باغبانی، تعمیرات و تأسیسات و … داستان خود را در پی نیمه تعطیل شدن دانشگاه بیان می‌کنند.

برای مثال یکی از لوله‌کش‌های این دانشکده بیان می‌کند که مسئول نگه‌داری خوابگاه دانشجویی و نُه کلاس می‌باشد و باید به هر مشکلی مانند چکه کردن، خرابی سرویس‌های بهداشتی، شکستگی لوله و … رسیدگی کند. با نیمه تعطیل شدن دانشگاه و عدم حضور دانشجویان، کار وی اندکی متفاوت شده و اکنون نیز باید به نگهداری از ساختمان‌ها و تعویض قطعات خراب بپردازد.

[۱] Employee Assistance Program

[۲] Bradley Beecher

مقالات مرتبط:

دانشگاه دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال در آموزش (قسمت اول)

پردیس دانشگاه دیجیتال؛ تعریف و ویژگی‌ها

تحول دیجیتال و مدل کسب‌وکار دانشگاه‌ها

ابتکارات دانشگاه‌های مطرح در اکوسیستم‌سازی دیجیتال

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this