اقدامات دانشگاه‌های منتخب در حوزه تجربه دیجیتال دانشجو

در مطلب قبل به چیستی تجربه دیجیتال دانشجو پرداختیم و در این مطلب به اقدامات دانشگاه‌های برتر دنیا در این زمینه می‌پردازیم.

دانشگاه وسترن انتاریو

دانشگاه وسترن انتارینو از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا می‌باشد که در شهر لندن، استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه در ۷ مارس سال ۱۸۷۸ تاسیس گردید و در سال ۱۹۲۳ به نام فعلی تغییر نام داد. این دانشگاه امروزه از طریق ۱۲ دانشکده و ۳ کالج وابسته به دانشگاه، بیش از ۴۰۰ رشته اصلی و فرعی تخصصی به بیش از ۳۶۰۰۰ نفر دانشجوی خود ارائه می‌دهد. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۲۰۳ دنیا قرار دارد.

در دانشگاه وسترن کانادا، تجربه دانشجو برای پشتیبانی از دانشجویان در راستای مدیریت خدمات رفاهی و موارد آموزشی در هر مکانی (حتی خارج از دانشکده) می‌باشد. این دانشگاه خدمات پشتیبانی در بستر موبایل و فناوری‌های آنلاین ارائه می‌دهد. تمایل به ارتقاء تجربه دانشجویان باعث شده است که این دانشگاه نه تنها تمامی برنامه‌ها و خدمات پشتیبانی خود را، بلکه تمام مواردی که در سراسر دانشگاه موجود است را متمرکز کنند. تمامی خدمات و پشتیبانی‌ها در دسترس تمامی دانشجویان (تحصیلات تکمیلی، کارشناسی، بین‌المللی، مقیم و دانشجویان ثبت‌نام شده در همه دانشکده‌ها قابل دسترسی است. شکل ۱ مجموعه خدمات ارائه شده در این دانشگاه را نشان می‌دهد.

شکل ۱. مجموعه خدمات ارائه شده در دانشگاه وسترن

شکل ۱. مجموعه خدمات ارائه شده در دانشگاه وسترن
  • خدمات آموزشی: خدمات پشتیبانی آموزشی شامل مواردی همچون مشاوره آموزشی (مربوط به چالش‌های آموزشی هر دانشجو)، زندگی بعد از فارغ‌التحصیلی، دسترسی به منابع آنلاین آموزشی برای پرورش مهارت‌ها، مشاوره عمومی (مشاوره در خصوص مشکلات مرتبط با دانشگاه)، خدمات پشتیبانی مقالات پژوهشی برای رویدادهای مختلف، دسترسی به کتابخانه، محتواهای آموزشی آنلاین، برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پسادکتری و دفتر ثبت‌نام (برای ارائه خدمات مالی، مشاوره‌ای و آموزشی برای انتخاب واحد)) می‌باشند.
  • خدمات شغلی: خدمات شغلی دانشگاه به منظور حمایت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار برای جستجو و یافتن شغل و همچنین برنامه‌ریزی برای یادگیری مهارت‌های عملی برای ورود به بازار کار می‌باشد. این خدمات شامل مشاوره‌های آنلاین شغلی برای یافتن کار، ملاقات آنلاین با مشاوران کسب‌وکار برای کارآفرینان و مشاوره آنلاین با مرکز منابع استخدامی دانشگاه می‌باشد. این مرکز به ارائه مشاوره در خصوص نوشتن رزومه کاری، بهبود پروفایل لینکدین و مواردی از این دست می‌پردازد.
  • خدمات آموزشی الزامی: دانشگاه وسترن با ارائه خدمات آموزشی الزامی، به توسعه پردیسی (دانشکده‌ای) حمایتگر، فراگیر و موفق اهتمام می‌ورزد تا تمامی دانشجویان بتوانند از ظرفیت‌های خود بهره لازم را ببرند. این بخش به ارائه اطلاعات، منابع و آموزش‌هایی در خصوص تندرستی و رفاه، عدالت و فراگیری، پیشگیری از خشونت جنسیتی، پیشگیری از بیماری‌های مختلف (مانند کووید ۱۹) و مواردی از این دست می‌پردازد.
  • خدمات مالی: این دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات مالی در شرایط معمول، در شرایط دشوار مانند بحران فعلی کووید ۱۹ نیز به ارائه خدمات پشتیبانی مالی از دانشجویان می‌پردازد. ارائه مشاوره‌ی مالی و بانکی، وام‌های دولتی و کمک‌هزینه‌های مختلف و کارهای دانشجویی پاره‌وقت از جمله فعالیت‌ها در این بخش می‌باشند.
  • خدمات دانشجویی و سلامت: تجربه دانشجویی، دانشگاه را متعهد به پشتیبانی رفاهی و سلامت (سلامت روان و جسم) از دانشجویان حتی هنگامی که در دانشگاه حضور ندارند، می‌کند. در این قسمت مشاوره‌های آنلاین و حضوری برای کنترل استرس، خواب کافی، روابط سالم، مشاوره‌های سلامت روان و کلینیک‌های درمانی مدنظر می‌‌باشند.
  • خدمات توسعه رهبری: برنامه رهبری این دانشگاه به ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه مهارت‌های رهبری در فضای آنلاین برای دانشجویان می‌پردازد. ثبت‌نام برای برنامه رهبری، ارائه فرصت‌هایی برای یادگیری رهبری کردن و ارائه پست‌های رهبری در دانشگاه از جمله این موارد هستند.
  • روابط اجتماعی: دانشگاه دارای شبکه اجتماعی با عنوان «ترایو آنلاین»[۱] است، که جامعه وسترن می‌تواند حتی در شرایط دوری از دانشگاه، در آن با هم در ارتباط و متصل باشند. ترایو آنلاین، فضایی است که در آن هر یک از دانشجویان داستان خود را به زبان خودش تعریف می‌کند. در ارتباط بودن و امکان به اشتراک‌گذاری یافته‌ها و دانسته‌ها اصل مهمی برای موفق بودن است و این اتفاق می‌تواند به راحتی در محیط آنلان رخ دهد. در همین حین دانشجویان می‌توانند برای برنامه مربی‌گری ثبت نام کنند. دانشجویان سال بالاتر در این دانشگاه می‌توانند به عنوان مربی آموزشی به ارائه پیشنهادات، فرصت‌ها و رویدادهای مشارکتی بپردازند. این دانشگاه هم اکنون در شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های آنلاین، به برگزاری رویدادهای اجتماعی می‌پردازد تا دانشجویان خود را در سرتاسر جهان به هم متصل کند.
  • ورزشی و سلامتی: این دانشگاه در شرایط فعلی و تعطیلی دانشگاه‌ها به ارائه محتواهای مستمر ورزشی و سلامتی برای دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی زوم و اینستاگرام می‌پردازد.

در کنار این موارد، دانشگاه خدماتی را نیز برای خانواده‌های دانشجو در نظر می‌گیرد. خدماتی از قبیل معرفی مهدکودک و مدارس برای نگه‌داری از کودکان در داخل دانشگاه یا داخل شهر، تعبیه مکان‌هایی برای مادران دانشجو برای رسیدگی به نوزادان خود، ارائه خدمات مشاوره سلامتی و برگزاری رویدادها و معرفی اجتماعاتی برای سرگرمی و تفریح خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

دانشگاه همچنین خدمتی را تحت عنوان «تغییرات زندگی» ارائه می‌دهد که در صورت بروز هر گونه تغییری در شرایط زندگی دانشجویان مانند ازدواج، بچه‌دار شدن، بی‌کار شدن، نگه‌داری از اعضای خانواده یا مواردی از این دست به کمک آنان شتافته و سعی در حمایت و پشتیبانی از آنان دارد.

دانشگاه جورجیاتک

دانشگاه جورجیاتک[۲] نیز، برای پاسخگویی سریع‌تر به موارد درسی دانشجویان، از هوش مصنوعی به عنوان دستیار اساتید استفاده می‌کند. در طول یک ترم، در کلاسی با سیصد دانشجو، ۱۰ هزار پیام رد و بدل می‌شود که این حجم از پیام برای پاسخگویی توسط یک دستیار عادی غیرممکن است. استاد این دانشگاه بیان می‌کند با افزایش تعداد دانشجویان و تعداد سوالات، تفاوتی در پرسیدن سوالات گوناگون اتفاق نمی‌افتد و معمولا اکثر دانشجویان یک سری سوالات تکراری را بیان می‌کنند.

دستیار هوش مصنوعی که جیل نام دارد، اطلاعات مربوط به ده‌ها هزار سوال و جواب، حتی از ترم‌های گذشته را در ذهن خود دارد و نرخ موفقیت وی در پاسخگویی ۹۷% بوده است. با این حال جیل، که دانشجویان نمی‌دانند یک ربات است، بسیاری از کارها مانند انگیزه دادن به دانشجویان را نمی‌تواند انجام دهد. به بیان دیگر، جیل وقت دستیاران انسانی را خالی می‌کند تا آن‌ها بتوانند کارهای معنادار بیشتری انجام دهند.

دانشگاه ایالتی جورجیا

دانشگاه جورجیا که در سال ۱۷۸۵ تأسیس شده است، جایگاه تحصیلات عالی دولتی در راه‌اندازی سنت بزرگ کشور در زمینه آموزش عمومی جهانی آمریکا می‌باشد. این دانشگاه که از دانشگاه‌های علمی و جامع امریکا می‌باشد، در شهر آتلانتا واقع شده است. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۷۵۱-۸۰۰ دنیا است.

دانشگاه ایالتی جورجیا نیز از چت‌بات هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سؤالات دانشجویان جدیدالورود استفاده می‌کند. این دانشگاه توانسته است با استفاده از این فناوری، سیر نزولی ترک دانشگاه توسط دانشجویان جدیدالورود را تا ۲۲% کاهش دهد و ۳۲۴ دانشجوی بیشتر در روز اول دانشگاه در سر کلاس حاضر شوند. این دانشگاه در بررسی‌های خود متوجه شده است که پدیده‌ای که این دانشگاه اسم آن را «روند کاهشی تابستانی» نامیده است، باعث کاهش تعداد دانشجویانش شده است.

بسیاری از دانشجویان در بهار برای دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند اما در شروع ترم (پاییز)، از تحصیل انصراف می‌دهند. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه دیجیتال از طبقه‌ای با درآمد پایین بوده و اکثر دانشجویان اولین عضو در خانواده هستند که وارد دانشگاه می‌شوند، درنتیجه به توجهات خاص و کمک‌های مالی نیاز دارند. عدم آگاهی از مراجعه به کدام بخش اداری یا دانشگاه برای رسیدگی به پرسش‌ها و درخواست‌هایشان و گیج شدن با فرم‌های متعدد و متفاوت آن‌ها را از شرکت در دانشگاه بازمی‌دارد. از طرفی دیگر دانشگاه درمی‌یابد که کارکنان با وجود حجم کاری خود، امکان پاسخگویی به موقع به تمامی درخواست‌های دانشجویی را ندارند، پس به استفاده از چت‌باتی برای کاهش این مشکل روی آورده‌اند.

همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌داده به شخصی‌سازی تجربه آموزش بپردازند. اساتید می‌توانند بینش‌های منحصر به فردی را در مورد روش‌های مختلف فراگیری دانشجویان به دست آورند و در مورد چگونگی همراستایی روش‌های تدریس خود با نیازهای شخصی دانشجویان پیشنهادهایی را ارائه نمایند. هوش مصنوعی حتی قادر به خواندن چهره‌ی صورت دانشجویان از حالت‌هایشان است که باعث می‌شود تشخیص دهد آنان در درک درس مشکلی دارند یا خیر.

دانشگاه گریفیث

دانشگاه گریفیث استرالیا یک دانشگاه عمومی در استرالیا می‌باشد که در جنوب شرق ایالت کوئینزلند واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و اولین مرکز علمی ارائه‌دهنده‌ی رشته‌های علوم زیست‌محیطی و مطالعات قاره آسیا در استرالیا می‌باشد. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۳۰۳ دنیا قرار دارد.

دانشگاه گریفیث در استرالیا نیز با رفتن به سمت پردیس دیجیتال در این دانشگاه، محیطی بسیار منعطف و مناسب را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا دانشگاه متناسب با زندگی و علایق آنان باشد. این دانشگاه بیش از صد رشته به صورت پاره‌وقت و تمام‌وقت، کاملاً آنلاین یا ترکیبی را ارائه می‌دهد و دانشجویان کنترل کاملی بر روند آموزشی خود دارند، درنتیجه می‌توانند تجربه آموزشی خود را متناسب با نیازهای خود شکل دهند.

این دانشگاه خدمات متعدد آنلاینی از جمله حمایت ۲۴-۷ متخصصان فناوری اطلاعات دانشکده و اعضای هیئت‌علمی، ابزارهای آنلاین (کتابخانه آنلاین، مجلات و کتاب‌های آنلاین)، رفاه (خدمات سلامتی و پزشکی، مشاوره و خدمات مذهبی و کمک به فارغ‌التحصیلی)، تماس با مربیان آکادمیک برای دریافت مشاوره برای امتحانات و سایر مهارت‌های دانشگاهی، أخذ کارآموزی در بین برنامه‌های مختلف و تفکر هوشمند (برنامه آنلاینی برای توسعه مهارت‌های نوشتاری) را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

دانشگاه گریفیث

شکل ۲. دانشگاه گریفیث

[۱] Thrive Online

[۲] Georgia Institute of Technology

مقالات مرتبط:

دانشگاه دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال در آموزش (قسمت اول)

پردیس دانشگاه دیجیتال؛ تعریف و ویژگی‌ها

تحول دیجیتال و مدل کسب‌وکار دانشگاه‌ها

ابتکارات دانشگاه‌های مطرح در اکوسیستم‌سازی دیجیتال

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this