در مطلب قبل به چیستی تجربه دیجیتال دانشجو پرداختیم و در این مطلب به اقدامات دانشگاههای برتر دنیا در این زمینه میپردازیم.
دانشگاه وسترن انتارینو از قدیمیترین دانشگاههای کانادا میباشد که در شهر لندن، استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه در ۷ مارس سال ۱۸۷۸ تاسیس گردید و در سال ۱۹۲۳ به نام فعلی تغییر نام داد. این دانشگاه امروزه از طریق ۱۲ دانشکده و ۳ کالج وابسته به دانشگاه، بیش از ۴۰۰ رشته اصلی و فرعی تخصصی به بیش از ۳۶۰۰۰ نفر دانشجوی خود ارائه میدهد. در رتبهبندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۲۰۳ دنیا قرار دارد.
در دانشگاه وسترن کانادا، تجربه دانشجو برای پشتیبانی از دانشجویان در راستای مدیریت خدمات رفاهی و موارد آموزشی در هر مکانی (حتی خارج از دانشکده) میباشد. این دانشگاه خدمات پشتیبانی در بستر موبایل و فناوریهای آنلاین ارائه میدهد. تمایل به ارتقاء تجربه دانشجویان باعث شده است که این دانشگاه نه تنها تمامی برنامهها و خدمات پشتیبانی خود را، بلکه تمام مواردی که در سراسر دانشگاه موجود است را متمرکز کنند. تمامی خدمات و پشتیبانیها در دسترس تمامی دانشجویان (تحصیلات تکمیلی، کارشناسی، بینالمللی، مقیم و دانشجویان ثبتنام شده در همه دانشکدهها قابل دسترسی است. شکل ۱ مجموعه خدمات ارائه شده در این دانشگاه را نشان میدهد.
در کنار این موارد، دانشگاه خدماتی را نیز برای خانوادههای دانشجو در نظر میگیرد. خدماتی از قبیل معرفی مهدکودک و مدارس برای نگهداری از کودکان در داخل دانشگاه یا داخل شهر، تعبیه مکانهایی برای مادران دانشجو برای رسیدگی به نوزادان خود، ارائه خدمات مشاوره سلامتی و برگزاری رویدادها و معرفی اجتماعاتی برای سرگرمی و تفریح خانوادهها در نظر گرفته شده است.
دانشگاه همچنین خدمتی را تحت عنوان «تغییرات زندگی» ارائه میدهد که در صورت بروز هر گونه تغییری در شرایط زندگی دانشجویان مانند ازدواج، بچهدار شدن، بیکار شدن، نگهداری از اعضای خانواده یا مواردی از این دست به کمک آنان شتافته و سعی در حمایت و پشتیبانی از آنان دارد.
دانشگاه جورجیاتک[۲] نیز، برای پاسخگویی سریعتر به موارد درسی دانشجویان، از هوش مصنوعی به عنوان دستیار اساتید استفاده میکند. در طول یک ترم، در کلاسی با سیصد دانشجو، ۱۰ هزار پیام رد و بدل میشود که این حجم از پیام برای پاسخگویی توسط یک دستیار عادی غیرممکن است. استاد این دانشگاه بیان میکند با افزایش تعداد دانشجویان و تعداد سوالات، تفاوتی در پرسیدن سوالات گوناگون اتفاق نمیافتد و معمولا اکثر دانشجویان یک سری سوالات تکراری را بیان میکنند.
دستیار هوش مصنوعی که جیل نام دارد، اطلاعات مربوط به دهها هزار سوال و جواب، حتی از ترمهای گذشته را در ذهن خود دارد و نرخ موفقیت وی در پاسخگویی ۹۷% بوده است. با این حال جیل، که دانشجویان نمیدانند یک ربات است، بسیاری از کارها مانند انگیزه دادن به دانشجویان را نمیتواند انجام دهد. به بیان دیگر، جیل وقت دستیاران انسانی را خالی میکند تا آنها بتوانند کارهای معنادار بیشتری انجام دهند.
دانشگاه جورجیا که در سال ۱۷۸۵ تأسیس شده است، جایگاه تحصیلات عالی دولتی در راهاندازی سنت بزرگ کشور در زمینه آموزش عمومی جهانی آمریکا میباشد. این دانشگاه که از دانشگاههای علمی و جامع امریکا میباشد، در شهر آتلانتا واقع شده است. در رتبهبندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۷۵۱-۸۰۰ دنیا است.
دانشگاه ایالتی جورجیا نیز از چتبات هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سؤالات دانشجویان جدیدالورود استفاده میکند. این دانشگاه توانسته است با استفاده از این فناوری، سیر نزولی ترک دانشگاه توسط دانشجویان جدیدالورود را تا ۲۲% کاهش دهد و ۳۲۴ دانشجوی بیشتر در روز اول دانشگاه در سر کلاس حاضر شوند. این دانشگاه در بررسیهای خود متوجه شده است که پدیدهای که این دانشگاه اسم آن را «روند کاهشی تابستانی» نامیده است، باعث کاهش تعداد دانشجویانش شده است.
بسیاری از دانشجویان در بهار برای دانشگاه ثبتنام میکنند اما در شروع ترم (پاییز)، از تحصیل انصراف میدهند. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه دیجیتال از طبقهای با درآمد پایین بوده و اکثر دانشجویان اولین عضو در خانواده هستند که وارد دانشگاه میشوند، درنتیجه به توجهات خاص و کمکهای مالی نیاز دارند. عدم آگاهی از مراجعه به کدام بخش اداری یا دانشگاه برای رسیدگی به پرسشها و درخواستهایشان و گیج شدن با فرمهای متعدد و متفاوت آنها را از شرکت در دانشگاه بازمیدارد. از طرفی دیگر دانشگاه درمییابد که کارکنان با وجود حجم کاری خود، امکان پاسخگویی به موقع به تمامی درخواستهای دانشجویی را ندارند، پس به استفاده از چتباتی برای کاهش این مشکل روی آوردهاند.
همچنین دانشگاهها میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل کلانداده به شخصیسازی تجربه آموزش بپردازند. اساتید میتوانند بینشهای منحصر به فردی را در مورد روشهای مختلف فراگیری دانشجویان به دست آورند و در مورد چگونگی همراستایی روشهای تدریس خود با نیازهای شخصی دانشجویان پیشنهادهایی را ارائه نمایند. هوش مصنوعی حتی قادر به خواندن چهرهی صورت دانشجویان از حالتهایشان است که باعث میشود تشخیص دهد آنان در درک درس مشکلی دارند یا خیر.
دانشگاه گریفیث استرالیا یک دانشگاه عمومی در استرالیا میباشد که در جنوب شرق ایالت کوئینزلند واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و اولین مرکز علمی ارائهدهندهی رشتههای علوم زیستمحیطی و مطالعات قاره آسیا در استرالیا میباشد. در رتبهبندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۳۰۳ دنیا قرار دارد.
دانشگاه گریفیث در استرالیا نیز با رفتن به سمت پردیس دیجیتال در این دانشگاه، محیطی بسیار منعطف و مناسب را برای دانشجویان فراهم میکند تا دانشگاه متناسب با زندگی و علایق آنان باشد. این دانشگاه بیش از صد رشته به صورت پارهوقت و تماموقت، کاملاً آنلاین یا ترکیبی را ارائه میدهد و دانشجویان کنترل کاملی بر روند آموزشی خود دارند، درنتیجه میتوانند تجربه آموزشی خود را متناسب با نیازهای خود شکل دهند.
این دانشگاه خدمات متعدد آنلاینی از جمله حمایت ۲۴-۷ متخصصان فناوری اطلاعات دانشکده و اعضای هیئتعلمی، ابزارهای آنلاین (کتابخانه آنلاین، مجلات و کتابهای آنلاین)، رفاه (خدمات سلامتی و پزشکی، مشاوره و خدمات مذهبی و کمک به فارغالتحصیلی)، تماس با مربیان آکادمیک برای دریافت مشاوره برای امتحانات و سایر مهارتهای دانشگاهی، أخذ کارآموزی در بین برنامههای مختلف و تفکر هوشمند (برنامه آنلاینی برای توسعه مهارتهای نوشتاری) را به دانشجویان خود ارائه میدهد.
شکل ۲. دانشگاه گریفیث
[۱] Thrive Online
[۲] Georgia Institute of Technology
تحول دیجیتال در آموزش (قسمت اول)
پردیس دانشگاه دیجیتال؛ تعریف و ویژگیها
تحول دیجیتال و مدل کسبوکار دانشگاهها