مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش اول)

در مطالب قبلی با دانشگاه دیجیتال و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. در این مطلب به بررسی مدل‌های دانشگاه دیجیتال پلیموث، نیوساوث‌ولز، یوتاولی، ژنو و کالیفرنیای جنوبی می‌پردازیم.

 

دانشگاه پلیموث (۲۰۲۰)

دانشگاه پلیموث با توجه به چشم‌انداز دیجیتال خود قصد دارد اطمینان حاصل کند که توانمندی یادگیری، یاددهی و پژوهش در سطح جهانی با سازگاری سریع با روند دیجیتالی شدن و بهره‌گیری از فرصت‌های دیجیتال رشد پیدا خواهد کرد و هدف این خواهد بود که الزامات دیجیتال در همه کارهایی که توسط دانشگاه صورت می‌پذیرد، مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارکنان و دانشجویان به صورت هدفمند در همه جنبه‌های زندگی خود با فناوری درگیر هستند و انتظار دارند این قواعد دیجیتال، تجربه دانشگاهی آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین برای تبدیل وضع موجود به فراتر یک دانشگاه فیزیکی در دنیایی که بطور فزاینده‌ای از نظر دیجیتالی رشد می‌کند، نیاز به توسعه فرهنگ تحول و نوآوری می‌باشد که زیربنای آن سطح مناسب سواد دیجیتال و راه‌حل‌های دیجیتالی موثر است.

۵ هدف مشخص شده در سند استراتژی دیحیتال دانشگاه پلیموث که برای بهره‌برداری از فرصت‌های دیجیتال مناسب شناسایی شده‌اند، در ادامه شرح داده می‌شوند.

  • تقویت مهارت‌های دیجیتال

دانشجویان و کارکنان با اطمینان از تسلط، مهارت و شایستگی دیجیتال قادر خواهند بود در جامعه دیجیتال موفق شوند. برای دستیابی به این هدف تغییر فرهنگی دشوار ولی در عین حال برای همگام شدن با روندهای در حال تغییر دیجیتال و استفاده از فرصت‌ها ضروری است. بنابراین تجهیز افراد به مهارت استفاده از اطلاعات و فناوری دیجیتال و توانایی انجام اقدامات اخلاقی، مسئولانه و ایمن در محیط دیجیتال در اینجا اهمیت بسیاری دارد.

  • توسعه مداوم قابلیت‌های دیجیتال

هدف دانشگاه توسعه فرهنگی است که در آن با توانمند کردن و تقویت افراد، این امکان فراهم شود که بتوانند بطور مداوم تغییرات اساسی در محیط دیجیتال به وجود آورند. به عنوان بخشی از این، رویکرد دیجیتال بایستی در فرایندهای دانشگاه، یاددهی، یادگیری، پژوهش و فعالیت‌های سازمانی تعبیه شود. استفاده از فناوری‌ها و منابع دیجیتال در طراحی، توسعه و ارائه برنامه درسی، پشتیبانی همه افراد با ابزارهای مناسب و موثر فناوری‌های اطلاعات، رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی، ارائه یک تجربه دیجیتال برای دانشجویان و کارکنان و همچنین توسعه فرهنگ تسهیم و اتخاذ روش‌های دیجیتال در سراسر سازمان از جمله اقداماتی است که بایستی در اینجا صورت پذیرد.

  • ارائه راه‌حل‎های مؤثر دیجیتال

استفاده از راه‌حل‌های پایدار و فراگیر دیجیتال نیازمند ارائه خدمات مستقل از دستگاه در هر زمان و مکان، محیط یادگیرنده دیجیتال منعطف و مقیاس‌پذیر، چه در فضای فیزیکی و چه مجازی، در سطح محلی و جهانی و همچنین زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی توانمند برای پشتیبانی از یک تجربه دیجیتالی خوشایند، می‌باشد.

  • تقویت نوآوری دیجیتال

پژوهش و نوآوری دیجیتال برای تحقق منافع از جمله جریان درآمدی پایدار تسهیل شود. استفاده از راه‌حل‌های دیجیتال برای پشتیبانی از رویکردهای خلاقانه در پژوهش، یاددهی و فعالیت‌های سازمانی، کارآفرینی و نوآوری مبتنی بر پارادایم دیجیتال در راستای تولید درآمد و همچنین ارزیابی، اتخاذ و توسعه فناوری‌های جدید یاددهی و یادگیری از جمله اقدامات این بخش می‌باشد.

  • توسعه ظهور و بروز دیجیتال

حفظ یک شخصیت دیجیتال سازگار، یکپارچه، پایدار و فعال نیازمند سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در توسعه ظهور و بروز دیجیتال دانشگاه، برای انعکاس واقعیت و افزایش اعتبار دانشگاه و در راستای همکاری بیشتر دانشجویان، محققان و کسب‌وکارها با دانشگاه می‌باشد. همچنین استفاده از حضور آنلاین به عنوان بستری برای توسعه فرصت‌های جدید کسب‌وکاری با کمک فناوری در ارائه، پشتیبانی و آموزش ترکیبی و باز کردن مسیرهای جایگزین برای آموزش و یادگیری از اقدامات مهم دانشگاه برای تحقق این هدف می‌باشد.

 

دانشگاه نیوساوث ولز سیدنی استرالیا (۲۰۲۰)

با توجه به نقشه‌راه و استراتژی فناورانه دانشگاه نیوساوث ولز سیدنی استرالیا ، فناوری در ارتقا سطح آموزش و یادگیری جهت توسعه ابتکارات پژوهشی، توانمندساز اصلی محسوب می‌شود. دانشجویان و کارکنان انتظار دارند که تجربه فناورانه آنها با آنچه که در زندگی روزمره دریافت می‌کنند، مطابقت داشته باشد یا حتی فراتر رود. به منظور تامین و برآورده ساختن این انتظارات، استراتژی فناوری با تعیین اولویت‌های فناورانه به دانشگاه این امکان را می‌دهد که یک برنامه فعال و نه واکنشی را داشته باشد. این استراتژی در کنار بهبود تجربه‌های کارکنان و دانشجویان به دنبال قرارگیری در بین ۵۰ دانشگاه برتر دنیا است.

براساس استراتژی فناورانه دانشگاه ۱۴ حوزه کلیدی در این برنامه وجود دارد که در ۶ دسته کلی خلاصه می‌شوند، این حوزه‌های کلیدی عبارتند از :

    • تجربه دیجیتال و کانال‌ها، که محتوای مرتبط را به دستگاه‌ها می‌رساند.
    • یکپارچه‌سازی؛ به چگونگی یکپارچه‌سازی داده و خدمات در سیستم‌ها اشاره دارد.
    • مدیریت روابط مشتری، پروفایل و تعامل دانشجو در کل چرخه حیات و تمامی نقاط تماس و تعامل دانشجویان را مدنظر قرار می‌دهد.
    • پلتفرم پشتیبان مدیریت دانشجو، دانشجویان، دوره‌های مرتبط با آنها و نیازمندی‌های آنها را مدیریت می‌کند.
    • ارائه یادگیری؛ یادگیری به دانشجویان هم بصورت فیزیکی و دیجیتال را فراهم می‌کند.
    • مدیریت برنامه درسی، پلتفرمی برای طراحی، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و بطور کلی مدیریت برنامه درسی می‌باشد.
    • مدیریت پژوهش کل فرایند پژوهش، از درخواست کمک مالی تا انتشار را پشتیبانی می‌کند.
    • مدیریت خدمات برای کارکنان و دانشجویان این امکان را فراهم می‌کند تا خدمات منابع انسانی، مالی و فناوری اطلاعات توسط خود آنها (بصورت سلف‌سرویس) انجام شود.
    • منظور از خدمات توانمندساز، سیستم‌های کلیدی برای مدیریت مالی، دارایی و منابع انسانی می‌باشد.
    • استفاده از گزارش‌دهی و تحلیل داده‎های معتبر از تصمیم‌گیری مبتنی بر داده پشتیبانی می‌کند.
    • حوزه همکاری و ارتباطات، ابزارهایی برای دانشجویان و کارکنان برای کار و ارتباط با یکدیگر و شرکای خارجی فراهم می‌آورد.
    • زیرساخت فناوری اطلاعات از خدمات ارائه شده در این حوزه پشتیبانی می‌کند.
    • رایانش و ذخیره‌سازی پژوهشی، به دنبال فراهم کردن ظرفیت ذخیره بالا و کارایی زیاد و همچنین محاسبات موردنیاز پژوهشگران می‌باشد.
    • مدیریت امنیت و هویت، آماده‌سازی و تجهیز موارد مرتبط با امنیت و هویت مانند فراهم کردن امکانات، اجازه دسترسی، احراز هویت و نظارت را شامل می‌شود.

۶ دسته کلی نیز در ادامه شرح داده می‌شوند.

شکل ۱. معماری مفهومی فناوری دانشگاه نیوساوث ولز سیدنی

شکل ۱. معماری مفهومی فناوری دانشگاه نیوساوث ولز سیدنی

  • دانشجو و فضای دانشگاهی

این حوزه کلیدی تجربه دیجیتال، مدیریت دانشجو و مدیریت روابط دانشجو را شامل می‌شود که هدف دانشگاه در اینجا ارائه یک تجربه جذاب و شخصی‌سازی شده در طول دوره دانشگاهی است. دانشگاه به دنبال توسعه یک پلتفرم تعاملی دیجیتال برای ارتقا تجربه دانشجویان با قابلیت‌های پشتیبانی است که در آن دسترسی به خدمات دانشجویی و درخواست‌های رسیدگی به همراه با پشتیبانی کامل از تعاملات و نیازهای دانشجویی فراهم باشد. این پلتفرم تعاملیِ جدید بایستی تعامل دانشجویان را با پلتفرم‌های موجود که اغلب قدیمی هستند و اغلب بصورت جداگانه فعالیت دارند متحول کند. بازاریابی هدفمند و پلتفرم تعاملی، توسعه پلتفرم خدمت دانشجویی و همچنین بهبود و تحول خدمات دانشجویی از رویکردهای دانشگاه نسبت به این حوزه کلیدی می‌باشد که درنهایت افزایش درآمد، افزایش رضایت دانشجویان و عملکرد موثرتر دانشجویی را به همراه دارد.

  • یادگیری و آموزش

یادگیری عمیق، آنی و آنلاین برای دستیابی به بهترین خروجی کاری و آکادمیک، هدف این بخش می‌باشد. طرف اول یادگیری، برنامه‌ریزی دانشجویان جهت انتخاب دوره‌ها و تخصیص منابع لازم توسط دانشگاه برای یادگیری است و خود عمل یادگیری طرف دوم می‌باشد. بنابراین مدیریت یادگیری و مدیریت برنامه درسی در این حوزه کلیدی قرار دارند.

دانشگاه در اینجا قصد دارد که راه‌حل‌هایی به دانشجویان ارائه دهد تا برنامه‌ریزی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی و همچنین برنامه‌ریزی داده‌محور بصورت سهل‌تر صورت پذیرد. همچنین در حین یادگیری نیز برخی از مشکلات تصادفی و یا برنامه‌ریزی نشده در سیستم مدیریت یادگیری بهبود پیدا ‌کنند. استفاده از سیستم مدیریت یادگیری به عنوان منبعی برای ذخیره محتوا و ایجاد تعامل بیشتر در یادگیری از طریق پلتفرم تعاملی دانشجویی که درنهایت تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و همچنین می‌توان از تحلیلگری برای بهینه‌سازی نتایج یادگیری استفاده کرد، اثربخش خواهد بود.

برنامه‌ریزی ارتقا پایه‌های تحصیلی و طرح کلی دوره‌ها، حل مشکلات مرتبط با عملکرد سیستم مدیریت یادگیری، تحلیلگری مبتنی بر برنامه‌ریزی منابع و تحول مدیریت یادگیری، رویکرد دانشگاه در این حوزه می‌باشد. در نهایت بهبود رضایت دانشجویان در یادگیری، استفاده موثرتر از منابع برای یاددهی و یادگیری مبتنی بر دیجیتال از مزایایی این رویکرد می‌باشد.

  • پژوهش

در اینجا هدف ایجاد یک پلتفرم پژوهشی داده‌محور و مبتنی بر رایانش، برای پشتیبانی موثر از محققان است. مدیریت پژوهش، رایانش و ذخیره‌سازی پژوهش، مدیریت دانشجویان، همکاری و ارتباطات و همچنین مدیریت داده از بخش‌های درگیر این حوزه می‌باشند. دانشگاه به دنبال ایجاد محیطی برای پژوهشگران است که تلاش عملیاتی و مدیریتی را کاهش داده و برای یافتن نقاط درد مدیریتی تمرکز داشته باشد. همچنین از سرمایه‌گذاری در تجربه دیجیتال دانشجویان استفاده خواهد شد تا تجربه بهتری برای پژوهشگران ارائه شود. دانشگاه به دنبال مدیریت داده‌های تحقیقاتی و همچنین ذخیره‌سازی معتبر و مقرون به صرفه‌ی آنها است. در این مسیر از راهکارهای ابر برای فراهم کردن رایانش منعطف، ایمن و مقرون‌به‌صرفه و جایگزینی با سرورهای موجود استفاده می‌شود. همچنین ابزارهای همکاری و تعامل به محققان دانشگاه این امکان را می‌دهد که با همکاران خود در دانشگاه و در دنیا همکاری داشته باشند.

رویکرد دانشگاه در اینجا تمرکز جدی و فوری بر روی مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های پژوهشی با دید بلندمدت برای استفاده از ابر جهت ذخیره‌سازی و رایانش منعطف و ارتقا تجربه پژوهشگر است. درنتیجه این رویکرد منجر به ذخیره‌سازی امن و مقرون به صرفه داده‌های تحقیقاتی بزرگ، دسترسی سریع به منابع محاسباتی برای پژوهشگران و جذب محققان جدید به دانشگاه می‌شود.

  • خدمات توانمندساز و توانمند کردن افراد

ساده‌سازی پلتفرم‌های خدمت فناوری اطلاعات، مدیریت مالی، تسهیلات و منابع انسانی باعث می‌شود بیشتر زمان کارکنان صرف فرایندهای یادگیری و پژوهش شود و به این ترتیب ریسک و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

مدیریت خدمات، مدیریت دارایی‌ها، منابع مالی و منابع انسانی در این حوزه قرار دارند. ایجاد یک پلتفرم مدیریت خدمات کلیدی و استفاده از آن برای ارتقا موثر ارائه خدمات فناوری اطلاعات از جمله اقدامات مورد بحث این حوزه می‌باشد. همچنین می‌تواند از این زیرساخت برای خدمات حوزه‌های مدیریت منابع انسانی، مالی و دارایی استفاده کرد.

بنابراین ارائه پلتفرم مدیریت خدمات کلیدی و تحول پلتفرم‌های اصلی مالی رویکرد دانشگاه در این حوزه است. درنهایت این رویکردها به ارائه یک بستر اصلی مدیریت خدمات و بهره‌وری از فناوری اطلاعات و بهبود خدمات منجر می‌شود. همچنین بهبود رضایت و تعامل کارکنان، قابلیت‌های سرویس اشتراکی کاربرپسندتر و کارآمدتر و عملکردهای سرویس اشتراکی موثرتر نتیجه اجرای این رویکرد دانشگاه می‌باشد.

  • داده، تحلیلگری و بینش‌محوری و همچنین استفاده از ابر

مهاجرت به سرویس‌های مبتنی بر ابر، ارائه راه‌حل‌‌ها و داده‌های مورد نیاز برای تحلیل سیستم‌های کسب‌وکاری را تسهیل می‌کند. تجربه دیجیتال، یکپارچگی، گزارش‌دهی، تحلیل و بینش، مدیریت داده، امنیت و هویت و زیرساخت فناوری اطلاعات از جمله حوزه‌های درگیر در این بخش می‌باشند.

در اینجا هدف ارائه یک پلتفرم یکپارچه‌ و داده‌محور است که از دسترسی به داده‌ها، تحلیل پیشرفته برای خدمات دانشجویی و همچنین آموزش پشتیبانی کند. ابر نیز با رویکردی مشابه در اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارائه یک پلتفرم که بتواند خدمات فناوری اطلاعات را بصورت موثرتر پشتیبانی کند و برای ارائه خدمات رایانشی پژوهشی نیز مورد استفاده قرار گیرد، در اینجا مدنظر است.

  • ارتقاء قابلیت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات

دانشگاه به تغییر فناوری اطلاعات و مدل‌های عملیاتی آن، رفع مسائل شناسایی شده و ایجاد قابلیت‌های جدید نیاز دارد. در این راستا، بهبود و ساده‌سازی فرایندها انجام می‌شود و از خودکارسازی استقبال شده و ابزارها ارتقا می‌یابند. همچنین به جای ایجاد راه‌حل‌های جدید، انتقال پروژه‌ها به ابر تسهیل خواهد شد. عملکرد فناوری اطلاعات بازنگری و نوسازی می‌شود و با دانشکده‌ها و بخش‌ها روابط دانشی و کاری غنی شکل می‌گیرد. بایستی یک فرهنگ مشتری‌محور ایجاد شود و قابلیت‌ها مطابق با استراتژی ارتقا یابند. همچنین برقراری مشارکت‌های راهبردی و ایجاد مهارت‌های تجاری قوی از دیگر اقدامات این بخش می‌باشد.

 

دانشگاه یوتا ولی (۲۰۱۹)

در سند استراتژی دیجیتال دانشگاه یوتا ولی از مدیریت تغییر، پلتفرم‌های سازمانی، ارتباطات، تصمیم‌گیری اطلاعات‌محور، فضاها و پلتفرم‌های یادگیری، تحلیل فرایندهای کسب‌وکاری، حکمرانی (فرایندهای کسب‌وکار و داده)، جریان کار دیجیتال، مدیریت استعداد و مهاجرت به ابر از موارد استراتژیک موردنیاز در تحول دیجیتال نام برده شده است. هرکدام از این موارد در ادامه توضیح داده می‌شوند.

  • مدیریت تغییر

مدیریت تغییر یکی از عوامل اصلی در هر تلاش موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال است. اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای فرایندها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت افراد در جریان تغییر، درگیر خواهند شد. یافتن تعادل مناسب بین طراحی و توسعه برنامه و درگیر ساختن اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان برای اطمینان از آمادگی هر فرد برای بهره‌مندی از مزایای تحول دیجیتال بسیار مهم خواهد بود.

از طرفی مدیریت تغییر به دانشگاه کمک می‌کند تا آمادگی خود را برای انجام تغییرات بزرگ سازمانی در اداره عملیات‌ها ارزیابی کند. همچنین آماده‌سازی و حمایت از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان برای استفاده مناسب و حرفه‌ای از ابزارهای جدید و سرمایه‌گذاری در کارکنان فنی در راستای پشتیبانی از دانشگاه موفقیت را تضمین خواهد کرد.

  • پلتفرم‌های سازمانی

همزمان با رشد و تغییر دانشگاه، واحدها بسیاری از پلتفرم‌های فناوری که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کرد، خریداری و مستقر کردند. افزایش غیرضروری سیستم‌ها، افزایش مجوزهای نرم‌افزارها، میزان ذخیره‌سازی، تعداد سرورها، هزینه یکپارچه‌سازی، پیچیدگی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های بی‌شمار پشتیبان، توزیع داده‌های غیرقابل دسترس و هزینه‌های کارکنان همراه با پشتیبانی و آموزش کاربران، نگهداری سیستم‌ها، ارتقا و پشتیبانی از تعمیر و نگهداری همگی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، تخصص کارکنان کاهش می‌یابد زیرا کارکنان باید سعی کنند در بسیاری از سیستم‌ها متخصص باشند و با تأمین‌کنندگان مختلفی کار کنند. از طرفی با دشوار شدن ایجاد یکپارچگی، سازگاری و به‌روزرسانی سیستم‌ها کارایی پایین می‌آید.

  • ارتباطات

ارتباطات مؤثر تقریبا در قلب هر تلاش موفق تحول دیجیتال قرار دارد. فناوری می‌تواند ارتباط را فعال (آن را تسهیل) و یا در آن خلل ایجاد کند. نیاز به جلسات، ایمیل‌ها و سایر روش‌های ارتباطی زمان‌بر را کاهش یا افزایش دهد. از طرفی استفاده از وسایل ارتباطی صحیح برای مخاطبان موردنظر برای انتقال واضح اطلاعات در زمان مناسب با افزایش وسایل ارتباطی پیچیده‌تر می‌شود. در بسیاری از موسسات، وجود تعداد زیادی پلتفرم‌ ارتباطی برای ارتباطات داخلی و خارجی، کاربران را سردرگم کرده، هزینه‌ها را افزایش داده و رضایت‌بخشی کمی از این نوع ارتباط را به دنبال خواهد داشت. وقتی پیام‌رسانی هماهنگ نباشد، دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان، فارغ‌التحصیلان، دوستان و حامیان دانشگاه چیزهای مختلفی از منابع متعددی دریافت می‌کنند و با توجه به حجم زیاد اطلاعات، نمی‌دانند که به کدام منبع اعتماد کرده و یا چه اقدامی باید انجام دهند.

  • تصمیم‌گیری اطلاعات‌محور

توانایی مدیریت و استفاده از داده‌ها و سایر اشکال اطلاعات به صورت مرکزی در این دانشگاه انجام می‌شود. با تکامل سیستم‌ها و خدمات، مقادیر بسیار زیادی از داده تولید می‌شود که اغلب آن در سیلوها ذخیره شده، به راحتی در دسترس نیستند و یا به طور ناقص و یا نادرست مورد تحلیل قرار می‌گیرند. وقتی تصمیم‌گیرندگان به داده‌ها و سایر اشکال اطلاعات در همه سیستم‌ها و برنامه‌های دانشگاه دسترسی پیدا کنند، در عین حالی‌که داده‌ها قابل اعتماد هستند، درک روندها، پیش‌بینی نتایج و تصمیمات آگاهانه بهتر صورت می‌گیرد.

  • فضاها و پلتفرم‌های یادگیری

دانشگاه یک موسسه آموزشی است که متعهد به یادگیری تعاملی در کلاس است. اگر فناوری‌های آموزشی هوشمندانه انتخاب، توسعه و اجرا شوند تعامل دانشجویان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر تجربیات عالی در کلاس، دانشجویان به طور فزاینده‌ای به دنبال پیشنهادات آنلاین در دسترس هستند که آموزش آنها را در هر زمان و هر مکان ارائه دهد.

  • تحلیل فرایند کسب‌وکار

تحلیل فرایند کسب‌وکار یک روش برای درک فرایندهای عملیاتی و بهبود کارایی و اثربخشی موسسه است. این فرایندها، مشارکت گروه‌ها، تبادل اطلاعات و تولید اسناد را توصیف می‌کند. هنگامی که سازمان‌ها از فناوری‌ها و سیستم‌های دیجیتالی جدیدی استفاده می‌کنند، درک اینکه جریان‌های کاری و فرایندهای کسب‌وکار موجود با روش طراحی ابزارهای جدید مطابقت دارند بسیار مهم است. همچنین توجه به نیازهای منحصربه‌فرد هر کالج یا واحد کسب‌وکاری جهت بهره‌گیری از فناوری‌های جدید هنگام بازمهندسی روش‌های کسب‌وکاری اهمیت دارد.

  • حکمرانی (داده و فرایندهای کسب‌وکاری)

حکمرانی یکی از مؤلفه‌های کلیدی تحول دیجیتال است. فرایندهای یکپارچه‌تر، تولید مقادیر بیشتر از داده‌ها، چالش‌های جدید امنیتی و حفظ حریم خصوصی، انتظارات اساتید، کارکنان و دانشجویان فعالیت‌های دانشگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین فرایندهای اساسی حکمرانی باید بازنگری و اصلاح شوند. وجود صحت، شفافیت و پاسخگویی در مورد داده‌ها ضروری است. امکان دسترسی و انتقال به موقع و مناسب نیز باید در سراسر دانشگاه وجود داشته باشد.

  • گردش کار دیجیتال

در بیشتر دانشگاه‌ها، داده‌ها در اشکال مختلفی، برخی کاغذی و برخی دیجیتال ذخیره می‌شوند. در گذشته یکپارچگی بین منابع یا سیستم‌ها نیز به ندرت صورت می‌پذیرفت. علاوه بر این دانشگاه‌ها دارای سیلوهای مدیریتی و فرایندهای جداگانه، حکمرانی نامناسب داده‌ها و جریان‌های کاری نادرست است که باعث می‌شود اطلاعات به صورت بطور موثر در سراسر موسسه مورد استفاده قرار نگیرد. همزمان با رشد و پیشرفت دانشگاه در دنیای دیجیتال، همه این گردش‌کارها باید برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان متصل، شفاف و کاربردی باشد در عین حال ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی کاربر را نیز مدنظر قرار دهد.

  • مدیریت استعداد

پشتیبانی و استفاده مؤثر از خدمات و فناوری‌های نوظهور مستلزم رشد مهارت‌ها و پرورش فرهنگ یادگیری مداوم است. موثرترین برنامه‌ها، یادگیری را به عنوان بخش عادی از روز کار در نظر می‌گیرد. سرمایه‌گذاری برای آموزش موثر اساتید، کارکنان و دانشجویان در استفاده و پشتیبانی از سیستم‌ها و خدمات ضروری است. سرمایه‌گذاری باید در برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی انجام شود تا اساتید، کارکنان و دانشجویان درک کنند که چگونه از اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های به ظاهر ساده مانند ایمیل و ابزارهای دیجیتال استفاده کنند.

  • مهاجرت به ابر

انتقال خدمات مناسب به فضای ابر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش، بهره‌وری کارکنان را افزایش، تجربه کاربر را ارتقاء، در دسترس بودن خدمات را بهبود بخشد و در نهایت نیز امنیت را تقویت سازد.

 

دانشگاه ژنو (۲۰۱۹)

دانشگاه ژنو به دنبال اجرای تحول دیجیتال با هدف توسعه و ارتقا تخصص دانشگاه در فناوری‌های دیجیتال و موضوعات مرتبط، حمایت از نوآوری مبتنی بر دیجیتال در آموزش، پژوهش و خدمات فناوری اطلاعات و همچنین توسعه همکاری‌های راهبردی با شرکای خارجی می‌باشد. فعالیت‌ها و پروژه‌های موجود در برنامه استراتژی تحول دیجیتال این دانشگاه در ۶ برنامه که هریک از آنها چندین تم اصلی استراتژی دیجیتال را در برمی‌گیرد، تنظیم شده است:

  • مهارت دیجیتال برای همه

دانشگاه ژنو قصد دارد مهارت‌های دیجیتال تمامی افراد فعال خود را توسعه دهد تا همه بتوانند از فناوری دیجیتال بهره‌مند شوند، بر ابزارهای اساسی تسلط پیدا کنند و همچنین از چالش‌های تحول دیجیتال آگاهی یابند. به این منظور دانشگاه در نظر دارد مجموعه‌ای از اقدامات را برای تامین نیازهای هدفمند گروه‌های مختلف دانشگاه مانند دانشجویان، اساتید و کارمندان اداری و همچنین سایر موارد عمومی‌تر را انجام دهد. این اقدامات در ادامه ذکر شده‌اند.

    • ایجاد موقعیت‌های آکادمیکِ باز مخصوص تحول دیجیتال در همه دانشکده‌ها
    • تضمین مسیرهای شغلی و حمایت مالی از نسل جدید محققان دیجیتال
    • پیاده‌سازی یک پلتفرم آنلاین برای ارزیابی و یادگیری به صورت فردی مهارت‌های دیجیتال
    • ایجاد یک دوره همه جانبه (با درنظر گرفتن تاثیرات فناورانه، اجتماعی، قانونی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی) تحول دیجیتال
    • توسعه یک شبکه پشتیبانی همتا به همتا برای یادگیری دیجیتال
    • آموزش پژوهشگران جوان در فناوری‌های دیجیتال و مسائل مرتبط
    • همکاری با سایر دانشگاه‌ها برای پخش‌های دوره‌های در دسترس به صورت آنلاین

 

دانشگاه به دنبال این است که ارائه خدمات دیجیتال برای جامعه دانشگاهی را غنی‌تر سازد و امکان استفاده کامل از پتانسیل ارائه شده توسط فناوری‌های دیجیتال را فراهم کند. این موارد شامل پیشرفت‌های فناورانه، ساده‌سازی برخی از فرایندهای اداری، خدمات جدید برای وب و شبکه‌های اجتماعی یا ایجاد مقرراتی برای کار از راه دور می‌شود. اقدامات مدنظر دانشگاه در این بخش عبارتند:

    • ارائه یک تجربه آنلاین یکپارچه برای دانشجویان
    • توسعه خدمات پیشنهادی توسط اپلیکیشن‌های تلفن همراه دانشگاه
    • معرفی کار از راه دور
    • تسریع در دیجیتالی‌سازی فرایندهای مدیریتی و اجرایی
    • تقویت معیار‌های امنیت سایبری دانشگاه
    • ایجاد سیاست آرشیو دیجیتال برای دانشگاه و سیستم‌های قدیمی
    • ساخت یک پلتفرم برای انتشارات دیجیتال دانشگاه با دسترسی باز
    • آزمایش خدمات هوش مصنوعی برای جامعه دانشگاهی
    • تقویت حضور دانشگاه در وب و شبکه‌های اجتماعی
    • ایجاد یک واحد پشتیبانی وب‌سایت برای دانشگاه

 

  • ایجاد یک جامعه دیجیتال

دانشگاه و جامعۀ آن که نماینده بخشی از یک اجتماع گسترده‌تر هستند، از طریق تحقیق، نوآوری و آموزش به جامعه خدمات ارائه می‌کنند. با توجه به نفوذ روزافزون فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره مردم و جهت ارتقا کسب‌وکارها و ادارات، دانشگاه هدف خود را توسعه تخصص‌های دیجیتال برای خدمت به منطقه ژنو با دسترسی گسترده‌تر آموزش و اشتراک تخصص خود در امور دیجیتال قرار داده است.

دانشگاه در این بخش اقدامات زیر را مدنظر قرار داده است.

    • شناسایی تأثیرات هوش مصنوعی
    • ایجاد یک مرکز صلاحیت برای قوانین دیجیتال
    • توسعه مرکز دیجیتالی‌سازی ژنو
    • ارائه گواهی مطالعات باز در زمینه‌های انسانی و توسعه‌ای
    • بحث و تبادل نظر در مورد تحول دیجیتال

 

  • محوریت دیجیتال جهت پژوهش‌های پیشرفته

راه‌حل‌های دیجیتال برای پژوهش مبتنی بر خدمات اطلاعات است و این خدمات به زیرساخت‌های پیشرفته‌ای نیاز دارند. هدف دانشگاه تامین نیازهای موسسه برای توان رایانشی و ذخیره‌سازی داده‌ها با کمک توسعه و بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و حمایت از محققان در استفاده از این امکانات از طریق دستورالعمل‌های عمومی، ابزارهای عملی و پشتیبانی تخصصی می‌باشد. اقدامات مدنظر در این بخش عبارتند از:

    • توسعه خدمات و زیرساخت‌های دیجیتال برای پژوهش
    • همراهی و همکاری با محققان در استفاده از رایانش علمی
    • ایجاد یک مرکز علم داده
    • ارائه خدمت برای مدیریت علمی داده
    • تهیه نقشه‌راه برای علم باز
    • در نظر گرفتن یک جایگاه رسمی برای یادگیری ماشینی

 

  • اکوسیستم باز برای نوآوری دیجیتال

نوآوری به محیطی مناسب برای تفکر، اشتراک ایده‌ها و کارهای مشارکتی نیاز دارد. دانشگاه با توجه به اهمیت ویژه‌ای که برای نوآوری قائل است و با تاکید به توسعه اکوسیستم نوآوری مبتنی بر همکاری با شرکای راهبردی، به دنبال ساخت مرکز نوآوری می‌باشد.

در ادامه اقدامات دانشگاه در این راستا ذکر شده است.

    • ایجاد یک مرکز نوآوری دیجیتال
    • مشارکت در فناوری دیجیتال با چند دانشگاه دیگر در سوئیس
    • همکاری در نوآوری دیجیتال با مرکز سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای

 

  • حکمرانی چابک و مشارکتی

از آنجا که فناوری دیجیتال بر همه فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه تاثیر دارد، ایجاد یک حکمرانی مناسب برای تحول دیجیتال موسسه که جنبه‌ها و ابعاد مختلف دانشگاه را درنظر می‌گیرد، ضروری است. این حکمرانی به دانشگاه اجازه می‌دهد تا در مورد فعالیت‌های دیجیتال و پروژه‌های مرتبط انجام شده در سرتاسر دانشگاه مطلع باشد. مهمتر از آن حکمرانی باید موسسه را قادر سازد که از طریق گردآوری بازیگران کلیدی دانشگاه و تقویت همکاری با شرکای خارجی، نوآوری ایجاد کرده و دانش جدید را توسعه دهند.

    • تضمین یک حکمرانی منسجم برای تحول دیجیتال دانشگاه
    • ایجاد دفتر تحول دیجیتال
    • نظارت و برقراری ارتباط با پروژه‌ها و فعالیت‌های دیجیتال دانشگاه

از جمله اقداماتی است که درمورد این حوزه در استراتژی دیجیتال دانشگاه به آن اشاره شده است.

 

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (۲۰۱۹)

تحول دیجیتال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، سرمایه‌گذاری در افراد، فرایندها، عملکردهای فناوری و خدمات جهت نوآوری و ارتقا تجربه دانشجویان و کارکنان می‌باشد. همچنین تلاش‌ها در راستای ایجاد یک سازمان فناوری اطلاعات با خدمات نوآورانه در سطح جهانی است.

ارائه خدمات کلیدی امن و قابل اطمینان، ارتقاء قابلیت‌های نیروی کار فناوری اطلاعات، عملیاتی کردن حکمرانی فناوری اطلاعات و مدیریت تغییر، تجربه بینظیری را برای مشتری فراهم می‌کند. نوسازی فناوری نیز از جمله مزایایی است که به واسطه تحول دیجیتال تحقق خواهد یافت از جمله، راه‌حل‌های جامع داده‌، اپلیکیشن‌های کسب‌وکاری پیشرو در صنعت، ساخت مجدد و خودکارسازی زیرساخت‌های فناوری اطالاعات و ایجاد پلتفرم‌های نوآورانه ارتباطات و همکاری. به عبارتی دیگر همه این موارد در بهبود تجربه دانشجویان نقش دارند.

این دانشگاه ذینفعان خود و کسانی که از مزایای برنامه تحول دیجیتال بهره‌ می‌برند را شامل دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، بخش سلامت، کارکنان دانشگاه، رهبران و حامیان دانشگاه، بخش‌های دانشگاهی، بخش‌های کسب‌وکاری می‌داند. در صورتی که دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، فارغ‌التحصیلان، کارکنان دانشگاه، جامعه و والدین را در دسته مشتریان خود قرار می‌دهد.

«تجربه مشتری»، «زیرساخت»، «اپلیکیشن‌ها»، «امنیت اطلاعات»، «رایانش پژوهشی»، «ارتباطات، فرهنگ و تعامل» و «استراتژی، برنامه‌ریزی و تحلیل» از جمله حوزه‌های اصلی تمرکز دانشگاه در راستای اجرای تحول دیجیتال خود می‌باشد. هرکدام از این ابعاد در ادامه شرح داده می‌شوند.

  • تجربه مشتری

در این حوزه تاکید دانشگاه بر مسائل مهم مدنظر مشتریان و چگونگی ارتقا سفرهای آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، بصورت کاملا شخصی‌سازی‌شده و با رضایتمندی آنها، مدنظر می‌باشد.

تمرکز استراتژیک در اینجا بر روی «فرهنگ مشتری‌محور و ایجاد یک منبع واحد از بینش مشتری»،« همراستایی میان خواسته‌های مشتری و تصمیمات فناوری اطلاعات» و همچنین «استفاده از نوآوری دیجیتال برای ارائه تجربه خوشایند مشتری» می‌باشد.

«بازنگری پورتفلیو خدمات»، «تعیین اهداف سطح خدمت، مقیاس‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد»، «قابلیت‌های سلف سرویس» و «استاندارسازی خدمات پشتیبانی دسکتاپ» از جمله اهداف مقدماتی این حوزه است. ترسیم نقشه سفر مشتری، ایجاد بسترهای آزمایشی برای نوآوری‌های فضای یادگیری، حکمرانی تجربه مشتری، مرکز مدیریت خدمات عالی و بهبود مستمر نیز اقدامات آتی دانشگاه در راستای تحقق اهداف خود می‌باشد.

  • خدمات اپلیکیشن

شنیده شدن صدای دانشجویان از طریق راه‌حل‌های نوآورانه، دسترس‌پذیری اطلاعات دانشگاه، بهبود مستمر از طریق چابکی فنی و طراحی اپلیکیشن‌های فراگیر، تمرکز راهبردی دانشگاه در این حوزه می‌باشد. همچنین اهداف اولیه دانشگاه در اینجا به ایجاد استانداردهای فنی برای بهبود مستمر، خودکارسازی فرایندها برای عملیات‌های کلیدی، تحول فناوری‌های وب، پلتفرم تجربه دانشجو و ارتقا سطح داده اشاره دارد. همچنین ایجاد مرکز فناوری ابری، تحول راه‌حل‌های کاربردی و بهبود مستمر، برنامه تفکر طراحی، امکان تحول مالی و پشتیبانی از بینش‌های افراد از طریق پلتفرم ارتباط با مشتری چشم‌انداز آینده دانشگاه می‌باشد.

  • خدمات زیرساختی

خدمات زیرساختی، زیرساخت‌های سیستمی و شبکه‌ای ایمن، با عملکرد بالا و در سطح جهانی ارائه می‌کنند. ازطرفی دانشگاه به دنبال تهیه فناوری‌های ارتباطی و همکارانۀ متمایز جهت تحقق پردیس دانشگاه و محیط کارِ دیجیتال متصل می‌باشد. تمرکز استراتژیک دانشگاه در این حوزه بر روی «ارائه خدمات یکپارچه در سراسر سیلوهای فناوری» و «تحقق اهداف از طریق خودکارسازی، هماهنگی، امنیت، بهینه‌سازی هزینه‌ها و تنظیم دقیق فرایندهای به منظور تعالی خدمات مشتری و سطح بالای خدمات» می‌باشد. بنابراین ایجاد محیط کار دیجیتال، تعیین سنجه‌هایی به عنوان شاخص‌های عملکردی، برنامه‌های کسب‌وکاری تحول دیجیتال از جمله اهداف ابتدایی هستند که دانشگاه به دنبال تحقق آنها می‌باشد. چشم‌انداز آینده دانشگاه نیز موارد زیر را شامل می‌شود.

    • در دسترس بودن ۹۹٫۹۹ درصدی خدمات
    • اتخاذ فناوری‌های محیط کار دیجیتال
    • مدل رایانش ابری ترکیبی
    • بازیابی اطلاعات از طریق خودکارسازی و خدمات بی‌سیم، باسیم و تلفن‌همراه معتبر و قابل دسترس در همه جا به همراه کنترل‌های امنیتی

 

  • امنیت اطلاعات

بالا بردن امنیت آموزش عالی، موفقیت نیازهای آکادمیک و کسب‌وکاری دانشگاه را تضمین می‌کند. بنابراین محافظت از مواردی که بیشترین اهمیت را دارند، مدیریت ریسک در سطح مناسب، دسترسی صحیح در زمان مناسب و به افراد مناسب و ارتقا آگاهی‌بخشی امنیتی، از حوزه‌های تمرکز استراتژیک دانشگاه در این زمینه می‌باشد. اهداف اولیه دانشگاه عملیات امنیتی، حکمرانی و مدیریت ریسک، مدیریت دسترسی و هویت، حفاظت از داده و معماری امنیتی را شامل می‌شود. توسعه چابک، کاهش اصطکاک، توسعه سیاست‌ها و استانداردهای امنیت اطلاعات و همچنین آموزش آگاهی‌بخشی امنیتی از جمله چشم‌اندازهای آینده دانشگاه در این زمینه است.

  • رایانش پژوهشی

مأموریت دانشگاه در این حوزه پشتیبانی از تحقیقات مهندسی و علمی رایانشی و مبتنی بر داده است که با ارائه زیرساخت‌های سایبری پیشرفته، تخصص رایانشی و خدمات جامع مشتری محقق می‌شود. ایجاد و ارتقا زیرساخت‌های سایبری، تقویت پشتیبانی از مشتری و توسعه همکاری در زمینه پژوهش از جمله حوزه‌های تمرکز استراتژیک دانشگاه می‌باشد.

اهداف اولیه دانشگاه در این حوزه عبارتند از:

    • پیاده‌سازی سیستم‌ها، خدمات و نقشه‌راه جدید
    • توسعه داخلی تخصص‌های رایانشی برای پشتیبانی از پژوهش
    • ایجاد پورتال آنلاین مشتری به عنوان یک نقطه دسترسی واحد به خدمات و اطلاعات مشتری
    • ایجاد یک همکاری معتبر با جامعه پژوهشی دانشگاه

تلاش‌ مستمر در مورد ایجاد قابلیت‌های فنی جدید، پشتیبانی و همکاری با گروه‌های پژوهشی در رشته‌های مختلف و افزایش حمایت از ابتکارات گسترده، چشم‌انداز آینده دانشگاه در این حوزه می‌باشد.

  • برنامه‌ریزی و تحلیل استراتژیک

در اینجا وجود تیم‌های میان کارکردی برای مالکیت و پاسخگویی برنامه‌ریزی و تحلیل استراتژیک نقشه‌راه‌های راهبردی، فناورانه و مالی و همچنین ابتکارات و بهبود مستمر خدمات فناوری ضروری است.

همچنین تمرکز دانشگاه بر روی تعیین اولویت‌ها، تخصیص منابع، اقدمات ابتکاری و پیگیری و مدیریت مداوم معیارها می‌باشد. «مدیریت برنامه استراتژیک تحول دیجیتال شامل امور مالی و سازمانی» و «استانداردسازی شیوه‌های مدیریت مالی مانند مدیریت بودجه و هزینه» از جمله اهداف اولیه دانشگاه در این زمینه می‌باشد.

شفافیت هزینه‌های فناوری اطلاعات، کاهش هزینه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات و همچنین توسعه خدمات حرفه‌ای مقیاس‌پذیر از جمله برنامه‌های آینده دانشگاه در این راستا می‌باشد.

  • ارتباطات، فرهنگ و مشارکت

در اینجا تمرکز دانشگاه در «حوزه‌های راهبردی مشارکت ذینفعان برای تقویت و پرورش فرهنگ اشتراک اطلاعات»، «پیشبرد استراتژی جهت حمایت از مدیریت عملکرد و توسعه کارکنان» و همچنین «تهیه برنامه‌هایی در جهت ارتقا ارزش‌ها و فرهنگ کار مثبت» می‌باشد.

برنامه جامع ارتباطات، طرح تعامل ذینفعان، استراتژی مدیریت روابط کسب‌وکار، دفتر مدیریت تغییر سازمانی، پلتفرم و برنامه درسی آکادمیک و استراتژی فرهنگ در اهداف اولیه دانشگاه قرار دارد. همچنین سیستم مدیریت محتوای ارتباطی، انجمن‌های عملی، خدمات مشاوره ارتباطات، توسعه رهبری و برنامه توسعه مهارت‌های فنی، چشم‌انداز آینده دانشگاه را شامل می‌شوند.

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در آموزش (قسمت اول)

تحول دیجیتال و مدل کسب‌وکار دانشگاه‌ها

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش دوم)

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش سوم)

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش چهارم)

اقدامات دانشگاه‌های منتخب در حوزه تجربه دیجیتال دانشجو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this